در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر کابوس رانندگان است. قطعه‌ای بسیار مهم و حیاتی که بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آب‌بندی سیلندر را بر عهده دارد. سوختن این واشر به باز شدن موتور و احیانا تعویض سوپاپ‌ها و حتی تراش سرسیلندر منجر خواهد شد.

به دلیل هزینه بالای تعمیرات این قطعه رانندگان همواره نگران سوختن این واشر هستند. به همین خاطر دانستن علائم خرابی این قطعه موتور می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه نگهداشت ماشین شود.

واشر سرسیلندر چیست؟

موتورهای احتراقی، یعنی آن دسته پیشرانه‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، از دو بخش تشکیل شده‌اند. سیلندر و سر سیلندر.

در قسمت سیلندر این نوع موتورها پیستون، شاتون، میل لنگ و … وجود دارد و در قسمت سر سیلندر سوپاپ‌ها و میل سوپاپ‌ها.

واشر سرسیلندر قطعه‌ای است که در بین این دو قسمت قرار می‌گیرد.

وظیفه واشر سرسیلندر در موتور چیست؟

واشر سرسیلندر از جمله قطعات موتور خودرو است که اهمیت بالایی دارد و بین سرسیلندر موتور و سیلندر قرار دارد. وظیفه این قطعه، ضربه‌گیری و آب‌بندی کامل محفظه احتراق است که به خودرو اجازه می‌دهد فشرده‌سازی مناسب ایجاد کند و گازهای خروجی اگزوز را در خود نگه دارد و از عملکرد کارآمد موتور اطمینان حاصل کند.

واشر سرسیلندر همچنین مایع خنک‌کننده ماشین و روغن‌موتور را خارج از محفظه احتراق اما در داخل موتور نگه می‌دارد و از نشت احتمالی این مایعات جلوگیری می‌کند. واشر سرسیلندر معمولا نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد اما به‌دلیل نزدیکی به قطعات داغ موتور، این قطعه فرسوده شده و یا می‌سوزد.


جنس واشر سرسیلندر از چیست؟

واشر سرسیلندر قطر بسیار نازکی دارد. اما باید در فشار و حرارت بالا کارایی داشته باشد. به همین خاطر جنس این قطعه به طور معمول از پنبه نسوز، فولاد، آلومینیوم، آزبست یا حتی مس ساخته می‌شود.

مس و آلومینیوم به دلیل تحمل گرمایی بالا، انتخاب بهتری برای ساخت این قطعه است.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

اما سوال مهم این است که دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست؟ به زبان ساده باشد بگوییم اگر دمای ماشین کنترل نشود، واشر می‌سوزد.

این اتفاق ممکن است برای یک واشر نو نیز بیفتد. به همین خاطر انتخاب مایع خنک کننده ماشین و همچنین توجه به سلامت سیستم خنک سازی در خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوختن واشر سرسیلندر ناگهانی و یک‌دفعه اتفاق نمی‌افتد، بلکه در ابتدا حرارت زیاد شده و آب رادیاتور جوش می‌آورد، و چند ثانیه بعد از این‌که آمپر به خط قرمز نزدیک شد، سوختن واشر سرسیلندر شروع می‌شود.

در این حالت بهتر است سریعا، به تعمیرگاه مراجعه کنید زیرا در‌صورت بی‌توجهی یا عدم آگاهی ممکن است آسیب‌های جدی و هزینه‌های زیادی متحمل شوید. توجه داشته باشید، زمانی که متوجه این مشکل شدید حتما، درب مخزن روغن را باز کرده تا آبی که با روغن مخلوط شده تبخیر شود، سپس به سمت تعمیرگاه حرکت کنید.   

از مهمترین دلایل سوختن واشر سرسیلندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم بودن آب رادیاتور
  • مسدود بودن مجراهای آب در موتور
  • مشکل در ترموستات
  • ایراد در پروانه و یا خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب
  • فشار به موتور در فصل گرما یا حرکت در ترافیک
سوختن واشر سرسیلندر
سوختن واشر سرسیلندر

علائم سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر در ماشین با علائم متعددی همراه است. به طور واضح راننده خیلی سریع متوجه خواهد شد که ایرادی در پیشرانه وسیله نقلیه وجود دارد.

از مهمترین علائم سوختن واشر سرسیلندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جوش آوردن و داغ شدن موتور است

اولین علائم سوختن واشر سرسیلندر موتور، داغ‌شدن بیش از حد پیشرانه است.

وقتی دمای مایع خنک‌کننده (یا آب) از دمای معمولی ۸۰-۹۰ درجه بیشتر شود، موتور بیش از حد گرم می‌شود. چراغ هشدار دمای آب علامت داده و هنگامی که خودرو روشن است به‌وضوح گرم‌شدن بیش از حد موتور را نشان می‌دهد.

در‌صورت سوختن واشر سرسیلندر، ممکن است موتور دچار نشت مایع خنک کننده شود. از دست‌دادن مایع خنک‌کننده یا آب از خروج گرما از موتور جلوگیری می‌کند و خودرو جوش می‌آورد.

گرم شدن بیش از حد موتور شاید بدترین علامت سوختگی واشر سرسیلندر باشد، زیرا عدم واکنش فوری می‌تواند آسیب زیادی به دستگاه وارد کند. اگر فلز از دمای معمولی فراتر رود، ممکن است ذوب شود یا آسیب ببیند که نیاز به تعویض کل موتور از جمله سرسیلندرها، سوپاپ‌ها و سیلندرها دارد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم همیشه دمای مایع خنک‌کننده را کنترل کنید.

2- قطع برق ماشین

در صورت سالم بودن واشر فشرده‌سازی صحیح گازهای احتراق انجام می‌گیرد و موتور را از نظر مصرف سوخت و قدرت بسیار کارآمد می‌کند. برعکس، واشر سرسیلندر سوخته باعث از دست دادن قدرت موتور می‌شود.

یکی از علایم سوختن واشر سرسیلندر، کاهش قدرت موتور است. واشر سوخته اجازه می‌دهد تا گازهای احتراق از سیلندر خارج شده و توان تولید شده توسط پیشرانه کاهش یابد.

3- تغییر رنگ روغن موتور

یکی از شناخته شده‌ترین علائم سوختن واشر سرسیلندر، وجود آلودگی در داخل روغن‌موتور است. تغییر رنگ روغن موتور به رنگ شیری می‌تواند مهمترین علامت سوختن واشر باشد.

با تخریب واشر مایع خنک‌کننده وارد سیستم روغن‌موتور می شود. وقتی روغن موتور با آب مخلوط می‌شود، دیگر کارایی سابق را ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، یاتاقان‌ها آسیب می‌بینند.

4- دود سفید

یکی دیگر از علائم سوختگی واشر سرسیلندر ، وجود دود سفید است که از لوله اگزوز خارج می‌شود. این پدیده به‌دلیل نشت مایع خنک‌کننده و یا روغن‌موتور در داخل سیلندرهای موتور است که در اثر گرما به بخار تبدیل شده و دود می‌کند.

این پدیده همچنین در‌صورتی آشکار می‌شود که فشار گازهای احتراق وارد شده به سیستم خنک‌کننده، یک یا چند لوله رادیاتور را پاره کند و باعث از دست‌دادن قابل توجه آب و افزایش فوری دمای مایع خنک‌کننده شود.

ناگفته نماند که در این حالت تنها کاری که باید انجام دهید این است که در اولین فرصت خودرو را متوقف کنید و بلافاصله با یک یدک‌کش تماس بگیرید.

5- نشت مایعات موتور

اگر هر بار که ماشین را از پارکینگ جابه‌جا می‌کنید متوجه وجود روغن یا مایع خنک‌کننده در زیر موتور شوید، ممکن است دچار مشکل شده باشید.

با این حال، این علامت واشر سوخته به‌راحتی قابل مشاهده نیست، به‌خصوص هنگامی که در خارج خانه ماشین را پارک می‌کنید..

اغلب، نشت مایع از موتور به‌دلیل سوختگی واشر سرسیلندر باعث روشن‌شدن چراغ هشدار روغن‌موتور می‌شود.

6- حباب‌های هوا در رادیاتور

وجود حباب در رادیاتور خودرو، حتی در دمای پایین، نشانه بارز سوختگی واشر سرسیلندر است. واشر سوخته اجازه می‌دهد تا گاز احتراق وارد مدار خنک‌کننده به رادیاتور شود.

اگر مجبور شویم به‌طور منظم مایع خنک‌کننده را اضافه کنیم، قطعا نشتی وجود دارد که باید اصلاح شود تا از گرم‌ شدن بیش از حد خطرناک موتور جلوگیری شود.

7- شمع‌های آلوده

اگر شمع‌ها با بقایای سفید رنگ، مخصوصا در نزدیکی الکترودها آلوده شده باشند، ممکن است از علائم خرابی واشر سر سیلندر باشد.

این علامت واشر سوخته به‌راحتی قابل مشاهده نیست.

آیا با واشر سرسیلندر سوخته می‌توانید حرکت کنید؟

بسیاری از مردم سوال می‌کنند که آیا می‌توانید با واشر سر سوخته راه بروند. پاسخ منفی است. زیرا جابه‌جایی خودرو با واشر سرسیلندر آسیب‌دیده می‌تواند باعث آسیب جدی به‌ موتور شود.

گفتنی است اگر واشر آسیب جدی ندیده باشد و فقط علایم آسیب جزیی وجود داشته باشد، راننده می‌تواند اتومبیل را بسیار آهسته به مکانیک برساند. اگر مسافت بیش از حد طولانی باشد، رانندگی بیهوده خواهد بود زیرا در هر صورت موتور به‌دمای بسیار بالایی خواهد رسید.

پس در صورت مشاهده اولین علامت به تعمیرگاه مراجعه کنید. آگاهی از علایم سوختگی واشر سر به ما کمک می‌کند تا زمان و هزینه زیادی را در تعمیر و نگهداری وسیله نقلیه خود صرفه‌جویی کنیم. در‌صورتی که جزو سفیران تپسی هستید، می‌توانید با مراجعه به صفحه باشگاه سفیران تپسی، از تخفیف ویژه تعمیرات خودرو و خرید لوازم یدکی استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.