در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو + تعمیر و نگهداری

سیستم سوخت رسانی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده‌است. قطعاتی که هرکدام وظیفه‌ای منحصربه‌فرد بر عهده دارند. این سیستم عامل اصلی ایجاد انرژی در محفظه احتراق و موتور خودرو است. پس اگر به درستی کار نکند، به احتمال زیاد ماشین دچار مشکلات اساسی خواهد شد. در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است در رابطه با علائم خرابی پمپ بنزین خودرو صحبت کنیم. همچنین روش تعمیر و جلوگیری از خرابی این قطعه حیاتی را مرور کنیم.

فهرست مطالب

پمپ بنزین خودرو چیست؟

پمپ بنزین از لوازم مصرفی خودرو است که در باک تعبیه شده‌است. این پمپ وظیفه انتقال سوخت از باک به محفظه احتراق را بر عهده دارد.

در خودروهای قدیمی و کاربراتوری پمپ بنزین قطعه‌ای مکانیکی بود و در خودروهای انژکتوری و جدید، برقی شد.

اگر پمپ بنزین ماشین بدون ایراد باشد، حرکت خودرو روان و نرم است.

پمپ بنزین خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

بعد از آشنایی با انواع پمپ بنزین خودرو، بهتر است اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسیم. یک پمپ سوخت برقی از بخش‌های زیر تشکیل شده‌است:

  • بدنه پمپ
  • موتور الکتریکی
  • پروانه
  • صافی یا فیلتر سوخت
  • شیر یک طرفه
  • کنترل فشار
  • سوئیچ فشار
  • حس‌گرهای مرتبط با فشار سوخت
  • گیج بنزین

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

لوازم مصرفی ماشین به مرور زمان نیاز به تعویض و یا تعمیر دارند. ولی باید در نظر داشت که نوع نگهداری و استفاده ما از خودرو، تاثیر زیادی در افزایش طول عمر قطعاتی مانند پمپ سوخت دارد.

در ادامه قرار است با علائم خرابی پمپ بنزین خودرو آشنا شویم. نشانه‌هایی که وضعیت فنی خودرو را بحرانی می‌کند.

1.      روشن نشدن خودرو

همانطور که توضیح دادیم، وظیفه این قطعه پمپاژ بنزین از باک به موتور و محفظه احتراق است. پس یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو، روشن نشدن ماشین است. اگر سوخت به موتور نرسد، خودرو روشن نخواهد شد.

برای تست خرابی پمپ بنزین می‌توانید فشار انتقال سوخت از باک به موتور را بررسی کنید.

2.      کاهش شتاب و توان خودرو در سربالایی

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی این قطعه، کاهش شتاب و توان خودرو است. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهیم، طبیعتا باید قدرت موتور افزایش پیدا کند.

برای این افزایش قدرت، ماشین به سوخت بیشتری نیاز دارد. حالا اگر پمپ بنزین به درستی کار نکند، سوخت به موتور نخواهد رسید.

در این صورت ماشین در لحظات شتاب‌گیری و همچنین سربالایی‌ها دچار مشکل خواهد شد و اصطلاحا کم می‌آورد.

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین
علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین

3.      تکان‌های شدید در سرعت بالا

اگر در سرعت‌های بالا، ماشین دچار تکان‌های غیر عادی می‌شود، احتمالا ایراد از پمپ بنزین است. در سرعت زیاد موتور به بنزین بیشتری برای احتراق نیاز دارد.

اگر پمپ به درستی کار نکند و جریان حرکت سوخت روان نباشد، مقداری هوا داخل موتور وارد می‌شود. در نتیجه خودرو دچار تکان‌های غیر عادی خواهد شد.

4.      افزایش دمای موتور از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو

بالا رفتن دمای ماشین دلایل بسیاری دارد. از خرابی ترموستات تا ایراد پمپ بنزین خودرو. وقتی سوخت به طور عادی و کامل به موتور منتقل نشود، موتور برای جبران بیشتر کار می‌کند.

فشار بیشتر به موتور باعث افزایش دمای ماشین خواهد. از طرف دیگر کاهش پمپاژ سوخت، احتراق ناقص را به دنبال دارد که آن‌هم عاملی برای افزایش دمای موتور است.

5.      شنیده شدن صدای غیر عادی از پمپ

در هنگام باز کردن سوئیچ ماشین، صدای کوتاهی به گوش می‌رسد. این صدا متعلق به پمپ است و اتفاقی عادی است.

ولی اگر در هنگام حرکت خودرو، صدایی مثل غرش و یا ویزویز از این قطعه به گوش برسد، به احتمال زیاد باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

6.      بد استارت خودرو ماشین

همانطور که توضیح دادیم، با باز شدن سوییچ ماشین، پمپ آغاز به کار می‌کند. پس یکی از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو بد استارت خوردن ماشین است.

7.      کاهش کارایی پدال گاز

راننده انتظار دارد وقتی پایش را روی پدال گاز فشار می‌دهد، ماشین سرعت بگیرد. اما وقتی به جای سرعت گرفتن، قدرت ماشین کاهش پیدا می‌کند، حتما ایرادی وجود دارد. یکی از دلایل این مشکل می‌تواند خرابی پمپ ماشین باشد.

8.      خاموش شدن ناگهانی ماشین

اگر پمپ در حین رانندگی از کار بیفتد، خودرو ممکن است به طور ناگهانی خاموش شود. این اتفاق معمولاً به دلیل قطع شدن جریان سوخت به موتور رخ می‌دهد.

علت خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

پس از آشنا شدن با علائم این مشکل، بهتر است به سراغ علت خرابی پمپ بنزین خودرو برویم. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

·         رانندگی با سوخت کم

اگر شما عادت دارید که با چراغ بنزین روشن رانندگی کنید و تا وقتی به آخرین قطره سوخت ماشین نرسیدید، سری به جایگاه سوخت نزنید، باید منتظر خرابی پمپ بنزین خودرو خود باشید.

هرچه سطح سوخت در باک خودرو کمتر شود، فشار پمپ برای پمپاژ و انتقال سوخت از باک به موتور افزایش پیدا خواهد کرد. این اتفاق به طور مستقیم بر روی عمر مفید این قطعه تاثیر خواهد گذاشت.

·         گرفتگی فیلتر سوخت ماشین

فیلتر سوخت وظیفه جلوگیری از ورود ذرات و آلودگی به موتور خودرو را بر عهده دارد. اگر این فیلتر گرفته و یا خراب شود، به طور مستقیم روی عملکرد این قطعه تاثیرخواهد گذاشت. گرفتگی این فیلتر باعث می‌شود این قطعه برای انتقال سوخت، با قدرت بیشتری کار کرده و فشار بالایی تحمل کند.

·         کیفیت پایین سوخت

ناخالصی و کیفیت پایین سوخت علت خرابی پمپ بنزین خودرو است. منظور از ناخالصی تنها ذرات و آلودگی نیست. اگر همراه بنزین رطوبت باشد، می‌تواند در عملکرد این قطعه مشکل ایجاد کند.

همچنین تنها ناخالصی سوخت عامل خرابی آن نیست. رسوب‌های ته‌‌نشین شده در باک خودرو نیز عامل دیگر خرابی این قطعه است.

·         ایرادات برقی ماشین

ایراد در سیستم برقی ماشین می‌تواند علت خرابی پمپ بنزین خودرو باشد. قطع و وصل شدن متناوب جریان برق یا عبور جریان قوی، می‌تواند عامل اصلی سوختن این قطعه باشد.

·         خرابی فیوز علت خرابی پمپ بنزین خودرو

از دیگر دلایل خرابی این قطعه، سوختن فیوز پمپ است. فیوز این قطعه در جعبه فیوز ماشین تعبیه شده‌است. برای شناسایی علت کار نکردن پمپ بهتر است به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

روش جلوگیری از خرابی پمپ بنزین خودرو

با رعایت چند نکنه ساده در رابطه با نگهداری از ماشین، می‌توان از خرابی پمپ بنزین خودرو جلوگیری کرد.

  1. پر کردن باک بزنین و عدم رانندگی با چراغ روشن بنزین
  2. استفاده از سوخت مرغوب و همچنین مکمل‌های بنزین
  3. تعویض به موقع فیلتر سوخت
  4. شست‌وشوی باک خودرو در صورت ته‌نشین شدن رسوبات

علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین

باید بدانید که علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو با علائم سوختن آن تقریبا یکی است. تنها ممکن است ماشین به طور کامل متوقف نشود.

از جمله علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو می‌توان به کاهش شتاب، پایین آمدن قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت، ریپ زدن ماشین و … اشاره کرد.

جمع‌بندی

سلامت قطعات مصرفی ماشین، به نحوه نگهداری و همچنین رانندگی شما بستگی دارد. پمپ بنزین یکی از قطعات مهم سیستم سوخت‌رسانی است که خرابی آن باعث مشکلات مختلفی می‌شود. به همین خاطر در صورت بروز هرکدام از علائم باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول


1. چگونه متوجه شویم پمپ بنزین ماشین خراب است؟

علائم خرابی پمپ بنزین شامل موارد مختلفی می‌شود، از جمله، مشکل در استارت زدن خودرو، کاهش شتاب خودرو به‌خصوص هنگام شتاب‌گیری سریع، خاموش شدن ناگهانی ماشین، صدای غیرمعمول یا سوت کشیدن، کاهش قدرت موتور در سرعت‌های بالا، پخش بوی بنزین و …

2. اگر پمپ بنزین خراب باشد، آیا ماشین استارت می‌خورد؟

اگر این قطعه به‌طور کامل خراب باشد، ماشین ممکن است اصلاً استارت نخورد. در موارد خرابی جزئی، ممکن است استارت بزند اما به سختی کار کند یا خاموش شود.

3. آیا صدای غیر عادی این قطعه نشانه خرابی آن است؟

بله، اگر صدای پمپ بنزین به‌طور غیرمعمولی بلند یا مانند سوت کشیدن باشد، می‌تواند نشانه‌ای از خرابی یا کاهش کارایی آن باشد.

4.      چه عواملی باعث خرابی پمپ بنزین می‌شوند؟

عواملی مانند استفاده از سوخت بی‌کیفیت، رانندگی با سوخت کم،  استفاده طولانی مدت، فشار بیش از حد روی پمپ و …

5.      هزینه تعمیر یا تعویض پمپ بنزین چقدر است؟

هزینه تعویض پمپ بسته به نوع خودرو و مدل آن متفاوت است. همچنین قیمت آن و هزینه‌های تعمیرگاه نیز متغیر است، اما معمولاً از چند صد هزار تا چند میلیون تومان متغیر است.

6.      علائم خرابی پمپ بنزین 206 تیپ 2 چیست؟

علائم خرابی پمپ بنزین 206 تیپ 2 مانند دیگر خودروها است. از خاموش شدن ناگهانی ماشین، تا لرزش و همچنین کاهش شتاب خودرو در سرعت‌های بالا.

7.      علائم خرابی مغزی پمپ بنزین پراید چیست؟

از علائم خرابی مغزی پمپ بنزین پراید می‌توان به کاهش شتاب خودرو، سفید شدن سر شمع‌ها به دلیل احتراق ناقص، افت توان، ریپ زدن ماشین و … نام برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.