در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نحوه تمیز کردن داخل خودرو

تمیز کردن داخل خودرو نه تنها باعث ایجاد حس خوب هنگام رانندگی می‌شود، بلکه دیگران نیز از نشستن در وسیله نقلیه شما لذت می‌برند. حتی می‌توان گفت که نحوه تمیز نگه داشتن خودرو، خوشبو بودن و رسیدگی به آن به نوعی خصوصیات اخلاقی افراد را نشان می‌دهد. تمیزی خودرو یکی از نکات مهم برای دریافت امتیاز بالا از مسافران هم به شمار می‌رود و به همین دلیل اهمیت زیادی برای رانندگان دارد.

با توجه به ضروری بودن این موضوع، همیشه این سوال‌ها مطرح می‌شود که آیا تمیز کردن ماشین بدون نیاز به کارواش امکان‌پذیر است؟ بهترین تمیز کننده داخل خودرو چیست؟ چگونه ماشین خود را برق بیندازیم؟ چگونه تمیزکننده خانگی برای خودرو خود درست کنیم؟ برای پاسخ به تمام این سوالات در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل تمیز کردن داخل خودرو

تعداد دفعات تمیز کردن داخل خودرو به عوامل متعددی مانند میزان استفاده از آن، تعداد نفرات سوار شده و همچنین نحوه استفاده و کاربری وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

به هر حال، هرگونه که از اتومبیل خود استفاده می‌کنید، با به کارگیری مراحل زیر می‌توانید به سادگی آن را تمیز کنید.

– جمع‌آوری زباله‌ها: ابتدا زباله‌ها را از تمام قسمت‌های خودرو، از کف گرفته تا داشبورد، کنار درها، جیب صندلی‌ها و… جمع‌آوری کنید.

برداشتن کف‌پوش‌ها: با توجه به اینکه کف‌پوش‌ها آلوده‌ترین بخش اتومبیل هستند، برای تمیز کردن داخل خودرو ابتدا آنها را برداشته، با آب گرم و شوینده به‌خوبی بشویید و اجازه دهید به طور کامل خشک شوند.

– تمیز کردن شیشه‌ها و آینه‌ها: از یک پارچه پارچه میکروفیبر و شیشه‌شوی بدون آمونیاک (یا مخلوط سرکه سفید و آب مقطر) برای تمیز کردن شیشه و آینه اتومبیل خود استفاده کنید.

– تمیز کردن کنسول: آب گرم و مایع ظرفشویی را مخلوط کرده و با اسفنج کنسول خود را در تمیز کنید. سپس از پارچه مرطوب برای پاک کردن کف استفاده کرده و اجازه دهید تا خشک شود.

– تمیز کردن دنده و فرمان: می‌توانید از پارچه میکروفیبر مرطوب استفاده کنید و با استفاده از یک مسواک  قدیمی به نقاطی که به راحتی با دستمال پاک نمی‌شوند، دسترسی پیدا کنید.

– تمیز کردن داشبورد: برای تمیز کردن داشبورد نیز می‌توانید از پارچه میکروفیبر استفاده کرده و تمام آلودگی‌ها را از بین ببرید.

– تمیز کردن صندلی های چرم: ابتدا با جاروبرقی گرد و غبار و آلودگی را رفع کرده، سپس از تمیزکننده محصولات چرم یا محلول آب صابون زین استفاده کنید.

تمیز کردن داخل خودرو با جاروبرقی

به طور کلی جارو برقی یکی از مهمترین وسایل تمیز کردن داخل خودرو است که هم در کارواش استفاده می‌شود و هم صاحب وسیله نقلیه به راحتی می‌تواند با آن اتومبیل خود را از آلودگی پاک کند.

جارو برقی تمام آلودگی‌های ریز و درشت را از فضای خودرو شما حذف خواهد کرد. اگر قصد دارید خودتان با استفاده از جارو برقی نظافت داخل ماشین را انجام دهید، این چند نکته را رعایت کنید:

– خودرو خود را طوری پارک کنید که به تمام صندلی‌ها دسترسی داشته باشید.

– ابتدا تمام زباله‌های خودرو به ویژه کاغذ، روزنامه، بسته خوراکی و نوشیدنی را جمع‌آوری کرده، چراکه جارو برقی نمی‌تواند تمام این وسایل را جمع کند.

– سپس تمام وسایل اضافی از کلید گرفته تا شارژر، عینک، هندزفری و … را از اتومبیل خود خارج کنید.

– کف‌پوش‌ها را خارج کرده شست‌وشو دهید. قبل از جاروبرقی گوشه‌ها، دریچه‌ها و شیارها را تمیز کنید.

– برای تمیز کردن داخل خودرو با جارو برقی صندلی‌ها را کمی جابجا کنید، تا تمام قسمت‌های کف تمیز شوند. به طور کلی با استفاده از جارو برقی به راحتی می‌توانید کف، داشبورد و صندلی‌های عقب و جلو را نظافت کنید.

تمیز كردن قطعات پلاستیکی خودرو و تمیز کردن داخل خودرو

برای تمیز کردن پلاستیک داخلی و تمیز کردن داخل خودرو ماشین فقط کافی است از یک پارچه مرطوب استفاده کرده و سپس آن را با یک پارچه دیگر خشک کنید.

همچنین با استفاده از یک مسواک نرم می‌توانید گرد و خاک را از اطراف دنده، ترمز دستی و سایر مکان‌های غیر قابل دسترس پاک کنید.

اما اگر پلاستیک ماشین شما لک شده است، می‌توانید از یک پاک کننده صنعتی استفاده کرده یا کمی مایع لباسشویی روی یک پارچه مرطوب ریخته و لکه‌ها را از بین ببرید.

اگر از پاک کننده های صنعتی استفاده می‌کنید، حتما دستورالعمل روی جعبه را بخوانید. خشک کردن پلاستیک خودرو بلافاصله بعد از استفاده از شوینده‌ها را فراموش نکنید.

در مرحله بعد می‌توانید روی پلاستیک ماشین یک محافظ بزنید. محافظ پلاستیک خودرو به راحتی در فروشگاه های لوازم خودرو یا خرده‌فروشی‌های مربوطه یافت می‌شود.

توجه داشته باشید که نباید هیچ کدام از شوینده‌ها را به طور مستقیم به پلاستیک بزنید. همیشه آن را روی یک پارچه تمیز و بدون پرز اسپری کرده و استفاده کنید.

در نهایت برای براق کردن پلاستیک ماشین و تمیز کردن داخل خودرو هم می‌توانید روغن زیتون یا روغن کتان جوشانده را مورد استفاده قرار دهید. همانطور که گفتیم روغن را هم روی یک پارچه ریخته، پلاستیک های داخل ماشین را پاک کرده و سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید.

اگر تمیز کردن داخل خودرو به عنوان فعالیتی روتین انجام شود، لکه‌ها و آلودگی‌ها به راحتی پاک می‌شوند.

به این ترتیب، لازم نیست ساعت‌ها وقت بگذارید یا محصولات پاک کننده متنوع بخرید. به آسانی با یک دستمال مرطوب یا حتی یک شوینده که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، خودرو خود را تمیز کنید.

تمیز کردن داخل خودرو

تمیز كردن سقف داخل خودرو

برای تمیز کردن سقف ماشین از فوم ها و کف های شوینده استفاده کنید. این نوع شوینده‌ها نه تنها خاصیت تمیزکنندگی دارند، بلکه رایحه‌ای خوشبو دارند که منجر به بوی خوب ماشین می‌شود.

در صورتی که سقف خودرو شما لکه‌های عمیقی دارد که به راحتی پاک نمی‌شوند، یکی از روش‌ها استفاده از دستگاه بخارشو است.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که با توجه به حرارت بالای این دستگاه نباید به دفعات و مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید، چراکه به سقف اتومبیل شما آسیب خواهد زد.

اگر به هر دلیلی نتوانستید با استفاده از موارد بالا لکه‌های سقف را از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم مخلوط شامپو فرش و آب را در یک اسپری بریزید، به سقف ماشین اسپری کرده و با یک دستمال میکرو فیبر آن را تمیز کنید.

اما اگر لکه ها عمیق بودند و به راحتی از بین نرفتند، از مخلوط سرکه و آب به نسبت یک در سه درست مانند روش قبل استفاده کنید. سرکه به عنوان یک لکه بر قوی عمل می‌کند.

همچنین برای تمیز کردن سقف خودرو از جاروبرقی یا فرچه زبر استفاده نکنید، چراکه با توجه به جنس موکت و نمد سقف، می‌توانند به آن آسیب بزنند.

توصیه می‌کنیم هر گونه‌ای شوینده‌ای را هم برای تمیز کردن سقف ماشین به کار نبرید. در نهایت، اسپری خوشبوکننده بهترین گزینه برای از بین بردن بوی شوینده یا سرکه در داخل ماشین است.

بهترین تمیز کننده داخل خودرو

اگر به دنبال قوی ترین تمیز کننده داخل خودرو هستید، می‌توانید از محصولات صنعتی که کیفیت و پاک‌کنندگی خوبی دارند و جرم‌ها را از بین می‌برند، استفاده کنید.

همچنین یکسری تمیزکننده های خانگی را برای داخل خودرو خود درست کرده و به راحتی از شر لکه‌ها خلاص شوید. در ادامه با این تمیزکننده ها بیشتر آشنا شوید.

مواد نانو برای تمیز کردن داخل خودرو

اگر به نظافت و تمیزی خودروی خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید از مواد نانو استفاده کنید. در حال حاضر، محصولات متنوعی برای این کار وجود دارد، این محصولات شامل شامپو سوپر فوم بدنه، ژل شو و انواع دیگر شوینده هستند. استفاده از این محصولات نیازی به زحمت زیاد ندارد، مقرون به صرفه است و خط و خشی در بدنه خودرو ایجاد نمی‌کند.

در صورتی که از محصولات نانو برای تمیز کردن داخل خودرو استفاده کنید، گرد و غبار به بدنه جذب نمی‌شود و در نتیجه عمر خودرو افزایش می‌یابد.

حتی استفاده از محصولات نانو با ایجاد یک لایه نازک روی بدنه ماشین، باعث محافظت از رنگ آن نیز خواهد شد.

بهترین تمیز کننده خانگی داخل خودرو

از میان بهترین تمیز کننده های خانگی داخل خودرو می‌توان به سرکه اشاره کرد. همانطور که گفتیم ترکیب سرکه به آب باید یک به سه باشد.

حتی مخلوط سرکه و آب از یخ زدن شیشه‌های خودرو در زمستان جلوگیری می‌کند. کافی است این دو را با هم مخلوط کرده و روی شیشه‌های ماشین اسپری کنید.

اگر می‌خواهید تمیزکننده قوی‌تری برای تمیز کردن داخل خودرو داشته باشید، به مخلوط آب و سرکه کمی مایع ظرفشویی اضافه کنید.

البته توصیه می‌کنیم برای پاک کردن صندلی‌های چرم خودرو به جای این مخلوط، شامپو فرش را جایگزین کرده تا آسیبی به صندلی‌ها نرسد.

دستمال جیر خودرو یا دستمال شیشه خودرو درست برای همین کار طراحی شده است. از این دستمال‌ها در کارواش نیز استفاده می‌شود و می‌توان بارها آنها را شست و به کار برد.

با این دستمال جیر هم شیشه و هم قسمت‌های داخلی و خارجی خودرو را به راحتی تمیز کنید.

برای تمیز کردن و رفع کدری چراغ های جلوی ماشین نیز، خمیر دندان می‌تواند بهترین گزینه باشد. کافی است خمیر دندان را روی چراغ‌ها بزنید و با یک دستمال جیر آن را پاک کنید.

ساخت محلول تمیز کننده داخل ماشین

اگر به دنبال یک محلول تمیز کننده خانگی برای تمیز کردن داخل خودرو هستید، از نشاسته ذرت غافل نشوید! یک دوم فنجان نشاسته ذرت را با 4 فنجان آب مخلوط کرده، روی شیشه ماشین اسپری و سپس خشک کنید.

حتی می‌توانید این محلول تمیز کننده را روی قسمت‌های داخلی ماشین اسپری کرده تا به عنوان یک خوشبو کننده طبیعی عمل کند.

جوش شیرین نیز یکی دیگر از مواد تمیز کننده ماشین است. آب و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده تا یک ماده خمیری به دست آید، این ماده را برای پاک کردن کمربند ماشین مورد استفاده قرار دهید.

برای پاک کردن صندلی‌ها هم فقط باید مخلوط جوش شیرین و آب گرم را روی صندلی ها اسپری کرده و پس از حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت، به وسیله یک دستمال حوله‌ای یا دستمال میکروفایبر آن را پاک کنید.

جرم گیری داخل خودرو

با خرید جرم گیر داخلی خودرو می‌توانید صندلی های چرم و قسمت های پلاستیکی ماشین خود را تمیز کنید.

برای استفاده از جرم گیر داخلی خودرو، درست مانند دیگر شوینده ها، ابتدا آن را روی سطح مورد نظر اسپری کرده و بگذارید برای مدت کوتاهی روی سطح بماند.

سپس با استفاده از اسفنج مناسب مواد را به صورت دایره‌ای روی سطح ماساژ داده تا تمام لکه‌ها و جرم‌ها از بین بروند. سپس از یک دستمال مایکروفایبر استفاده کرده و مواد را از روی سطوح پاک کنید.

روش جرم گیری داشبورد ماشین

با توجه به اینکه جنس داشبوردها به طور معمول از چرم است، باید نکاتی را برای تمیز کردن آن در نظر بگیرید.

برای تمیز کردن داخل خودرو و داشبورد ماشین می‌توانید از تمیز کننده و محافظ چرم یا از لوسیون چرم استفاده کنید. استفاده از این محصولات نه تنها جرم‌ها و لکه‌ها از بین می‌روند، بلکه به درخشندگی و براق شدن داشبورد خودروی شما نیز منجر می‌شود. پس از استفاده از لوسیون چرم، سطح آن را پاک کنید. شما با این روش پاک کرده اید.

تمیز كردن فرمان ماشین

تمیز کردن فرمان خودرو به ساده‌ترین روش ممکن امکانپذیر است.

فقط باید مخلوطی از آب گرم و مایع ظرفشویی را تهیه کرده، سپس یک پارچه نرم و بدون پرز را با این محلول خیس کنید و فرمان را بشویید تا جرم و آلودگی آن از بین برود.

در مرحله بعد، از یک پارچه یا حوله کاغذی برای خشک کردن شوینده باقی مانده روی فرمان استفاده کنید. پارچه یا حوله کاغذی را در کف دست خود قرار دهید و دور فرمان بچرخانید تا تمام قسمت‌ها پاک شوند.

همچنین می‌توانید مواد شوینده موجود در بازار را برای تمیز کردن فرمان ماشین بخرید.

در این صورت ابتدا گرد و خاک فرمان خودرو را بگیرید، سپس ماده شوینده را اسپری کرده و پس از چند ثانیه با یک دستمال نرم و تمیز آن را پاک کنید.

با یک مسواک نرم نیز تمام درزها و برجستگی‌های روی فرمان را از بین ببرید. اگر به تمیزی بیشتر علاقه دارید، توصیه می‌کنیم واکس های مخصوص خودرو را خریداری کرده و جلوه زیباترین به خودروی خود بدهید.

تمیز كردن باند ماشین

گرد و خاک نه تنها ظاهر زشتی به ماشین شما می‌دهد، بلکه روی کارایی بلندگوهای خودرو شما اثر می‌گذارد.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی حتما از روکش یا لایه محافظ که در مقابل عبور گرد و خاک مقاوم هستند، فراموش نکنید. اما اگر باند شما گرد و خاک گرفت، می‌توانید از پارچه کتان نرم که کمی مرطوب شده استفاده کنید.

استفاده از باد با فشار مناسب که راحت‌ترین آن دمنده جارو برقی است نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای تمیز کردن باندها و تمیز کردن داخل خودرو باشد.

چگونه ماشین را براق کنیم؟

اگر به دنبال یک راهکار خانگی برای براق کردن ماشین هستید، آب، یک‌چهارم پیمانه جوش شیرین و یک‌چهارم پیمانه مایع ظرفشویی را در یک بطری دو لیتری ترکیب کرده، خوب تکان دهید و بدنه خودروی خود را برق بیندازید.

یکی دیگر از راهکارهای برق انداختن بدنه خودرو استفاده از نرم کننده موی سر است! نرم کننده موی لانولین دارد و شستن ماشین با این محصول، نه تنها باعث درخشش زیاد بدنه شده، بلکه آب باران روی خودرو نمی‌ماند و در نتیجه لکه‌ای هم ایجاد نمی‌کند.

اگر هم به دنبال برق انداختن شیشه های ماشین هستید، پیشنهاد می‌کنیم دستمال های مرطوب آرایشی را امتحان کنید! یک روش ساده و ارزانقیمت برای اینکه شیشه‌های خودرو شما از تمیزی برق بزنند و همه آلودگی ها از سطح آن پاک شوند.

تمیز کردن داخل خودرو با چند راهکار ساده و کم هزینه!

تمیزی خودرو یکی از موارد بسیار مهم هم برای حفظ زیبایی ظاهری و هم افزایش طول عمر لوازم ماشین است.

با استفاده از راهکارهای ساده و کم هزینه ارائه شده در این مطلب می‌توانید به جای هزینه برای محصولات و شوینده‌هی مخصوص ماشین، از روش‌های خانگی ارزان‌تر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با به‌کارگیری ترفندهای از بین بردن بوی بد در خودرو، همیشه ماشینی خوش‌بو داشته باشید.

در آخر توجه داشته باشید که بهترین زمان برای شستشوی ماشین زمانی است که موتور آن داغ نباشد. شست و شوی ماشین در روزهای گرم با توجه به خشک شدن سریع‌تر آن و لک نشدن خودرو انتخاب بهتری خواهد بود.

در صورتی هم که دوست دارید در کنار شغل اصلی‌تان شغلی با درآمد بالا داشته باشید، می‌توانید با وارد شدن به صفحه ثبت نام راننده تپسی عضوی از ناوگان این شرکت تاکسی اینترنتی شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.