در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث

بر اساس بخش‌نامه صادره ۱۵۳۰۶۶/۴۰۱/۹۹ که برای وسایل نقلیه موتوری زمینی دارای پلاک ملی صادر شده است، شرکت‌های بیمه‌گر موظف به ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث در زمان صدور یا تمدید هستند. براین اساس، تمامی شرکت‌های بیمه باید اطلاعات گواهی‌نامه‌ای شخص بیمه‌گذار را دریافت و در سامانه سنهاب ثبت کنند و در نهایت آن را برای بیمه مرکزی ایران بفرستند.

ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث موضوعی مهم اما تاحدودی پیچیده است و هر راننده‌ای مخصوصا رانندگان تاکسی باید نسبت به آن آگاه باشد. از این رو در این مطلب از بلاگ تپسی قصد داریم تا به بررسی روند ثبت گواهی‌نامه بیمه شخص ثالث برایتان بگوییم؛ با ما همراه باشید.

ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث و دریافت خسارت

اگر سوالتان این است که آیا ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث اجباری است؟ باید بگوییم که بله. طبق قانون بیمه مرکزی ایران که به تازگی صادر شده، ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث برای شرکت‌های بیمه‌گر و البته شخص بیمه‌کننده اجباری است. بر این اساس، در راستای انجام این کار اطلاعات گواهی‌نامه بیمه‌گذار به‌طور کامل در بیمه شخص ثالث و سامانه سنهاب ثبت به نام او ثبت خواهد شد.

برای همین هر راننده‌ای باید طبق قانونی مصوب، ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث را انجام دهد و اطلاعات خود را در بیمه‌نامه ثبت کند تا بعدا دچار مشکل نشود.

هدف از تصویب این قانون، ثبت گواهی‌نامه در بیمه نامه شخص ثالث و شخصی‌سازی بیمه شخص ثالث برای هر راننده است.

دلایل ثبت گواهی‌ نامه در بیمه شخص ثالث

دلایل مختلفی برای ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث تا به الان از طرف مراجع قانون‌گذار و شرکت بیمه ذکر شده است. دلایلی همچون:

  • این قانون رانندگان بسیاری را ملزم به دریافت و تمدید به‌موقع گواهی‌نامه خود خواهد کرد. به این‌صورت، شرکت‌های بیمه‌ به هیچ عنوان مسئولیتی در برابر رانندگانی که گواهی‌نامه رانندگی ندارند، از خود نخواهند داشت. به همین دلیل اگر کسی بدون داشتن گواهی‌نامه دچار سانحه و مشکل شده و تصادف کند، هیچ خسارتی از طرف شرکت بیمه به او پرداخت نخواهد شد.
  • ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث باعث شخصی‌سازی اطلاعات درج شده در بیمه‌نامه رانندگان می شود. بیمه شخص ثالث راننده‌محور است و این‌گونه کاملاً به‌صورت شخصی توسط شرکت بیمه برای بیمه‌گر صادر می‌شود.
  • هر زمان که گواهی‌نامه راننده در بیمه شخص ثالث ثبت شود، اگر هرگونه حادثه رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن بروز کند، دیگر تنها فقط راننده‌ مقصر تحت اعمال قانون قرار خواهد گرفت. این به این معنا است که فقط راننده مقصر، مسئول پرداخت خسارت‌های جانی و مالی به طرفین آسیب دیده است و این در شرایطی است که تحت پوشش بیمه شخش ثالث در حادثه باشند.
چگونه در گواهینامه بیمه شخص ثالث خود را ثبت کنیم؟

در صورتی که گواهی ‌نامه راننده ثبت نشده باشد، پرداخت خسارت چگونه انجام می‌شود؟

بر اساس بندهای مختلف قانون مصوب شرکت بیمه ملی ایران در تصادف بدون گواهی‌نامه، در صورتی‌که فرد زیان دیده در تصادف گواهی‌نامه نداشته باشد، خسارت خودرو وی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. البته لازم است بدانید که در چنین شرایطی به دلیل نبود گواهی‌نامه، با راننده مورد نظر برخورد قانونی می‌شود و وسیله نقلیه او به پارکینگ منتقل خواهد شد.

بعد از دریافت گواهی ‌نامه از چه زمانی بیمه راننده را تحت پوشش قرار می دهد؟

نکته مهمی که لازم است بدانید این است که اعتبار بیمه شخص ثالث از ساعت ۱۲ بامداد روز بعد از خرید یا تمدید بیمه‌نامه شروع خواهد شد. همچنین در خصوص اعتبار آن نیز باید بگوییم که بیمه‌نامه تا ۱۲ بامداد روز سررسید نیز اعتبار خواهد داشت.

نکاتی در مورد قانون ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث

قانون ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث دارای ابعاد مختلفی است که باید درباره آنها بدانید. در ادامه برخی از مهم‌ترین موارد آن را با شما به اشتراک می گذاریم:

  • اگر خریدار قبل از اجرای قانون ثبت گواهی‌نامه برای خرید بیمه شخص ثالث یا تمدیدش اقدام کرده باشد، عدم وجود گواهی‌نامه در بیمه‌نامه جدید مانعی برای دریافت خسارت در زمان بروز حادثه نخواهد بود.
  • کسی که برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کرده، می‌تواند فردی غیر از بیمه‌گذار یا مالک خودرو باشد.
  • گواهی‌نامه‌ای که برای صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث یک وسیله صادر می‌شود، می‌تواند متعلق به یکی از کسانی باشد که از آن استفاده می‌کنند.
  • با اجرای قانون ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث، اطلاعات راننده جمع‌آوری خواهد شد. هدف از این کار، مطالعه و محاسبه آماری بیمه مرکزی ایران برای صدور بیمه شخص ثالث و بر اساس ویژگی‌های رانندگان است.
  • شرکت‌های بیمه‌ در زمان صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث از مراجع مربوطه برای استعلام اعتبار گواهی‌نامه اقدام می‌کنند. اگر گواهی‌نامه‌ای اعتبار نداشته باشد، مورد استعلام قرار نخواهد گرفت.
  • قانون ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث، شامل افرادی که بیمه شخص ثالث آنها دارای اعتبار است، نخواهد شد. بنابراین این افراد تنها زمانی‌که اعتبار بیمه‌نامه آنها تمام شود، می‌توانند برای تمدید بیمه‌نامه و ثبت گواهی‌نامه خود در آن اقدام کنند.
  • عدم تطبیق مشخصات راننده در زمان دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه‌گر با اطلاعات راننده در زمان صدور بیمه‌نامه، مانعی برای پرداخت خسارت ایجاد نخواهد کرد.

منطبق بر قانون عمل کنید، گواهی ‌نامه خود را در بیمه شخص ثالث ثبت کنید و بروز باشید!

قوانین راهنمایی و رانندگی همواره در حال تغییر هستند و به سمت تکامل پیش می‌روند. برای همین توصیه می‌کنیم که مخصوصا اگر شغلتان رانندگی مخصوصا از نوع اینترنتی است، از قوانین و تغییرات روز مطلع شوید.

در ضمن، اگر دوست دارید که شغلی با درآمد مناسب داشته باشید و قدرت برقراری ارتباط با مردم مختلف با کمی چاشنی صبر و حوصله را دارید، به صفحه ثبت نام راننده تپسی سر بزنید و به ناوگان سفیران ما بپیوندید.

در این صفحه می‌توانید تمام اطلاعات لازم را مطالعه کنید و با کارشناسان مشاوره کنید؛ در صورتی‌که همه چیز برای شما درست و طبق برنامه پیش برود، تنها در عرض 10 دقیقه یکی از سفیران تپسی خواهید شد.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم که اگر سوالی دارید یا قبلا با این چالش ربرو شده‌اید و می‌خواهید نکته‌ای به آن اضافه کنید؛ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات در زمینه ثبت گواهی‌نامه در بیمه شخص ثالث را به‌همراه جوابشان به اشتراک خواهیم گذاشت:

اگر گواهی ‌نامه راننده‌ای در بیمه شخص ثالث ثبت نشده باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در چنین شرایطی، اگر راننده‌ای در حادثه رانندگی مقصر باشد و در عین حال گواهی‌نامه هم نداشته باشد، شرکت طرف حساب بیمه تعهدی برای پرداخت خسارت‌های وارد شده به فرد ضرر دیده ندارد. این قانون کاملا واضح است و حتی در شرایطی که راننده مقصر بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه داشته باشد هم استثنائی ندارد.

قانون جدید ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث چیست؟

جدیدترین قانون شرکت ملی بیمه ایران این است که هر راننده‌ای باید گواهی‌نامه خود را در بیمه شخص ثالث ثبت کند. هدف از رسمی کردن این قانون، ثبت گواهی‌نامه در بیمه نامه شخص ثالث و شخصی‌سازی این نوع از بیمه برای رانندگان است.

آیا در صورت عدم ثبت گواهی ‌نامه در بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت انجام نخواهد شد؟

در چنین شرایطی تنها کسانی می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند که بیمه‌نامه‌شان قدیمی است و هنوز هم اعتبار دارد. در غیر این صورت در هنگام بروز حادثه حتی با وجود این که حق با شما باشد هم خسارتی دریافت نخواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.