در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

هواگیری رادیاتور ماشین + مراحل اجرا

در فصل تابستان و اوج‌گیری دمای هوا، سیستم خنک‌کننده خودرو اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. از قطعات مهم و در حقیقت قلب سیستم خنک‌کاری خودرو رادیاتور است. یکی از مشکلاتی که می‌تواند این قطعه اساسی را از کار بیندازد، هوا گرفتن رادیاتور است. به همین خاطر در این مقاله قرار است از روش‌های هواگیری رادیاتور ماشین صحبت کنیم.

علل به وجود آمدن این مشکل را معرفی کرده و راه‌های رفع آن را توضیح دهیم.

رادیاتور خودرو چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

همانطور که توضیح دادیم، در سیستم خنک‌کاری خودرو، رادیاتور نقشی اساسی دارد. مایع‌ خنک‌کننده خودرو در مخزن رادیاتور جای می‌گیرد.

این مایع از طریق شلنگ‌های متعدد و لوله‌های فلزی، در درون اجزای موتور جریان پیدا کرده و باعث پایین آمدن دمای ماشین می‌شود.

ما در وبلاگ تپسی و در مقاله‌ای با عنوان “تاثیر آب و هوا بر خودرو” به طور مفصل توضیح داده‌ایم که گرما می‌تواند چه تاثیر مخربی بر ماشین داشته باشد.

ایراد در رادیاتور می‌تواند دمای موتور را به اندازه خطرناکی افزایش دهد. سوختن واشر سرسیلندر، سوراخ شدن رادیاتور و شلنگ‌ها، آسیب به موتور و … از تاثیرات عملکرد بد این قطعه اساسی است.

چرا هواگیری رادیاتور ماشین اهمیت دارد

حتما می‌دانید که بهترین مایع خنک کننده ماشین، ترکیب 50-50 آب و ضدیخ است. این ترکیب می‌تواند دمای بالای موتور را جذب کرده و پس از گردش در لوله‌های رادیاتور و فعالیت فن خودرو، پایین بیاورد.

اما اگر مشکلاتی مانند هوا گرفتن رادیاتور خودرو پیش بیاید، این عملکرد دچار ایراد می‌شود. از همه مهمتر اینکه آب نمی‌تواند به خوبی در اجزای موتور جریان پیدا کرده و دمای ماشین را پایین بیاورد.

به همین خاطر هواگیری رادیاتور ماشین باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گرفته تا آسیبی به موتور ماشین نرسد.

دلایل هوا گرفتن رادیاتور خودرو چیست

اما چه اتفاقی می‌افتد که رادیاتور ماشین نیاز به هواگیری پیدا می‌کند؟

مهمترین دلیل این اتفاق جوش آوردن ماشین است. وقتی دمای ماشین بیش از حد استاندارد بالا می‌رود، اصطلاحا می‌گویند ماشین جوش آورده است.

در این فرایند آب رادیاتور ممکن است از اتصالات مختلف به بیرون نشت پیدا کند، یا پس از باز کردن در رادیاتور، بیرون بریزد.

هواگیری رادیاتور ماشین
هواگیری رادیاتور ماشین

پس از این اتفاق رانندگان معمولا میزان مایع خنک‌کننده خودرو را افزایش می‌دهند، اما این کار کافی نیست. به خاطر اینکه در این فرایند هوا داخل رادیاتور می‌رود.

پس باید بلافاصله پس از تجدید مایع خنک کننده خودرو، هواگیری رادیاتور ماشین انجام شود.

یکی از دلایل دیگر هوا گرفتن رادیاتور خودرو سوختن واشر سرسیلندر است. در این فرایند ماشین اصطلاحا آب و روغن قاطی می‌کند و نیاز است که کل سیستم خنک‌کاری مورد بازبینی قرار گیرد.

از دیگر دلایل این اتفاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز کردن در رادیاتور قبل از سرد شدن ماشین
  • خراب شدن شلنگ‌های سیستم خنک‌کاری و نشتی مکرر
  • خرابی در رادیاتور
  • پایین آمدن سطح مایع خنک‌کننده ماشین

نشانه های هوا گرفتن رادیاتور خودرو کدام است؟

هوا گرفتن رادیاتور خودرو چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ رانندگان با دیدن چند نشانه می‌توانند متوجه شوند که سیستم‌ خنک‌کاری ماشینشان دچار ایراد است.

از جمله عواملی که نشان می‌دهد رادیاتور هوا گرفته عبارت است از:

  • بالا رفتن دمای ماشین به صورت مکرر و عملکرد بد سیستم خنک‌کاری
  • نشت مایع خنک کننده خودرو از شلنگ‌ها و بست‌های سیستم خنک‌کاری
  • احساس بوی غیرعادی در اتاق ماشین که ناشی از نشت و یا تبخیر ضدیخ است‌

روش های هواگیری رادیاتور خودرو

بعد از آشنایی با دلایل و نشانه‌های این اتفاق، نوبت به روش‌های هواگیری رادیاتور ماشین می‌رسد. برای این کار باید مراحل زیر را گام‌به‌گام انجام دهید.

  1. ماشین را خاموش کنید تا موتور به طور کامل سرد شود. باز کردن در رادیاتور در دمای بالا بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب سوختگی راننده شود.
  2. در گام بعدی باید پیچ تخلیه آب رادیاتور را پیدا کنید. به طور معمول در همه ماشین‌ها، این پیچ به راحتی قابل شناسایی و در دسترس است. با دنبال کردن شلنگ آب خروجی از رادیاتور می‌توانید پیچ تخلیه را پیدا کنید.
  3. ماشین را روشن کنید و بگذارید دمای موتور به حد استاندارد برسد تا مایع خنک‌کننده در رادیاتور جریان پیدا کند.
  4. مایع خنک‌کننده جدید را به رادیاتور خودرو اضافه کنید. همانطور که توضیح دادیم، بهترین ترکیب، درصد 50-50 ضدیخ و آب است. ریختن مایع را تا زمانی ادامه دهید که آب به صورت یکنواخت و بدون صدا از پیچ تخلیه رادیاتور بیرون بریزد.
  5. پس از اطمینان از خروج یکدست آب، پیچ تخلیه را ببندید و در رادیاتور را سر جای خودش قرار دهید.

یک روش دیگر برای هواگیری رادیاتور ماشین نیز وجود دارد که بیشتر برای افراد متخصص است.

در این روش ابتدا باید چرخ‌های جلویی ماشین را به وسیله جک بالا بیاورید. در گام بعدی در رادیاتور را باز کرده و ماشین را روشن کنید.

بعد از 15 تا 20 دقیقه، هوای اضافی رادیاتور خارج خواهد شد.

نتیجه گیری

اگر می‌خواهید جلوی آسیب‌های جدی به موتور ماشین خود را بگیرید، بهتر است به صورت دوره‌ای سیستم خنک‌کاری ماشین را بازدید کنید.

هواگیری رادیاتور ماشین یکی از راه‌های ساده و مهم در تنظیم این سیستم است. اگر ماشین‌تان جوش آورد، حتما قبل از حرکت دوباره و ریختن مایع‌ خنک‌کننده، رادیاتور را بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. چه زمانی باید رادیاتور خودرو را هواگیری کرد؟

فهمیدن زمان هواگیری رادیاتور خودرو، بستگی به سلامت و عملکرد سیستم خنک‌کاری ماشین دارد. اگر دمای ماشین بیش از اندازه بالا می‌رود، لوله‌های رادیات نشتی دارد. همچنین اگر بوی بخار شدن ضدیخ به مشام‌تان می‌آید، احتمالا ایراد از رادیاتور است.

  • هواگیری رادیاتور ماشین را باید به یک متخصص بسپاریم یا خودمان نیز می‌توانیم انجام دهیم؟

هواگیری رادیاتور خودرو کار سختی نیست. رانندگان نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. اما طبیعتا سپردن این کار به متخصصان و تعمیرکاران، نتیجه بهتری خواهد داشت.

  • چرا وجود هوا در رادیاتور مانع از عملکرد آن می‌شود؟

هوا گرفتن رادیاتور ماشین مانع چرخش صحیح مایع خنک کننده در موتور ماشین می‌شود. خاصیت گرما دهی هوا نیز کمتر از آب است و با این اتفاق، دمای ماشین را بیش از حد استاندارد افزایش پیدا می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.