در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

بررسی دلایل روغن‌ریزی ماشین و روش‌های رفع آن

آیا روغن‌ریزی ماشین خطرناک است؟ چرا برخی از خودروها روغن‌ریزی دارند؟ چگونه می‌توان این مشکل را رفع کرد؟ امروزه این سوال‌ها به دغدغه بسیاری از رانندگان تبدیل شده‌اند. روغن‌ریزی خودرو نه‌تنها برای اتومبیل مشکل ایجاد می‌کند؛ بلکه برای افرادی که ماشینشان را در پارکینگ نگه می‌دارند، مسئله‌ای آزار‌دهنده است.

در این مقاله قصد داریم درباره خطرهای احتمالی، علت‌ها و روش‌های برطرف کردن نشت روغن خودرو صحبت کنیم. اگر شما نیز با این مشکل آزاردهنده مواجه شده‌اید، مطالعه این مطلب کاربردی و کوتاه را از دست ندهید.

روغن‌ریزی خودرو؛ مشکلی خطرناک یا بی‌خطر؟

بیشتر رانندگان، به‌ویژه مالکان خودروهای داخلی حداقل یک‌بار با مشکل روغن‌ریزی ماشین مواجه شده‌اند. هر‌گونه نشتی روغن از خودرو امری غیر‌عادی است و باید توسط مکانیک به‌طور دقیق بررسی شود. وجود لکه‌های رنگی یا هرگونه رطوبت در کف پارکینگ می‌تواند نشانی از پس دادن روغن از بخش‌های مختلف اتومبیل باشد. اما آیا این مشکل خطرناک است؟ پاسخ به این سوال به نوع نشت روغن و مقدار آن بستگی دارد.

بررسی دلایل روغن‌ریزی ماشین؛ ابتدا منبع نشتی را بیابید!

باید بگوییم روغن‌ریزی مداوم در دراز مدت به بخش‌های مختلف خودرو آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین حتما باید پیش از بروز مشکلات جدی‌تر و هزینه‌بر، مشکل نشتی روغن ماشینتان را برطرف کنید. به این منظور، ابتدا باید با علل نشت روغن آشنا شوید.

با بالا رفتن عمر ماشین و پوسیده شدن قطعه‌های مختلف به‌کار‌رفته در آن، احتمال نشتی روغن نیز افزایش می‌یابد. اولین قدم پس از مشاهده آثار نشتی در کف پارکینگ، تشخیص نوع روغن است؛ چرا که باید بررسی کنید روغن از کدام بخش خودرو نشتی دارد و کدام قسمت خراب شده است. به‌طور‌کلی، انواع روغن در سیستم ماشین عبارت‌اند از:

  • روغن موتور
  • روغن ترمز
  • روغن هیدرولیک
  •  روغن گیربکس

برای رفع مشکل روغن‌ریزی خودرو ابتدا باید نوع روغن نشتی را تشخیص دهید؛ سپس علت آن را بیابید و برای تعمیر قطعه خراب‌شده اقدام کنید. در ادامه، علت روغن‌ریزی بخش‌های مختلف و روش تشخیص آن را بیان می‌کنیم.

1- نشت روغن موتور؛ علت روغن‌ریزی از بالای موتور یا بخش‌های دیگر آن

روغن‌ریزی موتور خودرو را خودتان هم می‌توانید تشخیص دهید. روغن موتور به رنگ قهوه‌ای تیره و کمی غلیظ است. این روغن معمولا کمی بوی سوختگی نیز می‌دهد. پس از تشخیص نوع روغن، باید منبع نشتی آن را پیدا کنید. این کار معمولا توسط یک مکانیک انجام می‌شود. روغن‌ریزی موتور اتومبیل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال: خرابی پیچ یا واشر کارتل، کاسه نمد دو طرف میل‌لنگ، شمع روغن، واشر سرسیلندر، کاسه نمد میل‌سوپاپ، درب محفظه روغن، فیلتر روغن یا خرابی چند مورد دیگر.

نشت روغن از موتور، یکی از شایع‌ترین انواع روغن‌ریزی است. در برخی از انواع اتومبیل نشتی روغن به دلایل متداولی رخ می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، علت روغن‌ریزی ماشین 206 می‌تواند خرابی فیلتر روغن باشد و در پراید ضعف کاسه نمد میل‌لنگ برای راننده مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند.

روغن‌ریزی ماشین

2- آشنایی با علل نشت روغن خودرو از بخش هیدرولیک

تشخیص نشت روغن هیدرولیک نیز کار نسبتا راحتی است. روغن هیدرولیک رقیق و دارای رنگی متمایل به قرمز است و معمولا رایحه‌ای تند و تیز دارد. علت روغن‌ریزی هیدرولیک می‌تواند یکی از عوامل خرابی فشنگ هیدرولیک، وجود مشکل در مخزن، نشت شلنگ هیدرولیک یا خرابی در پینیون فرمان ماشین باشد. معمولا یک مکانیک یا هیدرولیک‌ساز خبره، با بررسی بخش هیدرولیک خودرو مشکل را تشخیص داده و آن را برای همیشه برطرف می‌کند.

3- نشت روغن ترمز؛ روغن‌ریزی خطرناک خودرو!

روغن موتور، شفاف و دارای غلظت پایین است. نشتی روغن ترمز خودرو ریسک بالاتری نسبت به سایر انواع روغن‌ریزی ماشین دارد و معمولا این مشکل به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • خرابی پمپ ترمز
  • خرابی سیلندر ترمز در چرخ‌های عقب
  • هرز شدگی واشر اتصالات سیستم ترمز اتومبیل

نشتی روغن ترمز ممکن است باعث از کار افتادن یا ضعیف شدن ترمزهای ماشین شود؛ بنابراین اگر با این مشکل مواجه شدید، آن را در اسرع‌وقت برطرف کنید. نشتی روغن ترمز معمولا با چک کردن مخزن روغن قابل تشخیص است؛ بنابراین اگر خودروی شما نشتی روغن ترمز دارد، باید فورا به یک مکانیک سر بزنید و دلیل آن را بررسی کنید.

4- روغن‌ریزی اتومبیل از گیربکس؛ یکی از شایع‌ترین انواع نشت روغن خودرو

یکی دیگر از رایج‌ترین انواع روغن‌ریزی وسیله نقلیه، نشت روغن گیربکس است. تشخیص این مشکل بسیار سخت است و باید توسط مکانیک انجام شود؛ زیرا روغن گیربکس از نظر ساختاری و ظاهری شباهت بسیاری به روغن موتور دارد. مکانیک برای تشخیص نشتی، بخش مورد‌نظر را از پایین به بالا بررسی می‌کند. خرابی پیچ تخلیه گیربکس، کاسه نمد سر‌پلوس، واشر درب گیربکس، خرابی شیربرقی‌ها و کاسه نمد سر‌شفت کلاژ از دلایل نشت روغن گیربکس هستند. در خودروهای دنده اتوماتیک، خرابی قطعه‌های الکترونیکی نیز می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

چگونه روغن‌ریزی خودرو را برطرف کنیم؟  

اولین قدم برای برای برطرف کردن مشکل نشت روغن اتومبیل، تشخیص نوع روغن و منبع آن است. با مشاهده لکه‌های کف گاراژ می‌توان محل تقریبی روغن‌ریزی را پیدا کرد. پیشنهاد ما این است که سینی کف خودرو را باز کنید و ماشینتان را به کارواش ببرید. پس گذشت دو سه روز از شست‌و‌شوی کامل کف خودرو، به یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا با مشاهده مسیر روغن، منبع نشتی را تشخیص می‌دهد و برای تعمیر آن اقدام می‌کند.

تخفیف‌های تپسی برای خدمات و قطعات خودرو

در این مقاله خطرهای احتمالی، علل و نحوه رفع مشکل روغن‌ریزی ماشین را به‌طور کامل بررسی کردیم تا در صورت بروز این مشکل نسبت به آن کاملا آگاه باشید.

سفیران تپسی می‌توانند از تخفیفات خدمات خودرو مانند تخفیف خرید روغن موتور، تخفیف خرید لاستیک و … بهره‌مند شوند یا از پیشنهادات ویژه خرید موبایل با تخفیف استفاده کنند. اگر از سفیران تپسی هستید، به تپسی‌گاراژ مراجعه کنید و این پیشنهادها را از دست ندهید.

اگر می‌خواهید به عنوان یکی از سفیران تپسی فعالیت داشته باشید، با رفتن به صفحه ثبت نام راننده تپسی و به صورت غیرحضوری پروسه ثبت نام خود را آغاز کنید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.