بررسی دلایل روغنریزی ماشین و روشهای رفع آن
آیا روغنریزی ماشین خطرناک است؟ چرا برخی از خودروها روغنریزی دارند؟ چگونه میتوان دلایل روغن ریزی ماشین را پیدا کرد؟ امروزه این سوالها به دغدغه بسیاری از رانندگان تبدیل شدهاند. روغنریزی خودرو نهتنها برای اتومبیل مشکل ایجاد میکند؛ بلکه برای افرادی که ماشینشان را در پارکینگ نگه میدارند، مسئلهای آزاردهنده است. در این مقاله از بلاگ تپسی قصد داریم درباره خطرهای احتمالی، علتها و روشهای برطرف کردن نشت روغن خودرو صحبت کنیم. اگر شما نیز با این مشکل آزاردهنده مواجه شدهاید، این مطلب کاربردی و کوتاه را مطالعه کنید.
روغنریزی خودرو؛ مشکلی خطرناک یا بیخطر؟
هرگونه نشتی روغن از خودرو امری غیرعادی است و باید توسط مکانیک بهطور دقیق بررسی شود. وجود لکههای رنگی یا هرگونه رطوبت در کف پارکینگ میتواند نشانی از پس دادن روغن از بخشهای مختلف اتومبیل باشد.
پاسخ به اینکه این مشکل خطرناک است یا خیر، به نوع نشت روغن و مقدار آن بستگی دارد.
پایین آمدن سطح روغن میتواند به فرسایش سریع قطعات و افزایش دمای موتور منجر شود. در بسیاری از موارد، روغنریزی نشانه وجود مشکل در بخشهایی از سیستم روانکاری یا آببندی خودرو است.
همچنین نشت روغن با نشتی مایع خنککننده تفاوت دارد. روشهای سادهای مثل لمس مایع یا بررسی بوی آن میتوانند به شما کمک کنند نوع سیال را مشخص کنید.
مایع خنککننده معمولا حالت لغزنده و بوی شیرین دارد، در حالی که روغن موتور، بهخصوص وقتی کارکرده باشد، بوی سوختگی میدهد و سطحی چرب برجای میگذارد.
در صورت بیتوجهی به روغنریزی، احتمال کاهش فشار روغن در سیستم موتور وجود دارد که میتواند به از کار افتادن قطعات مهم منجر شود. به همین دلیل، بررسی فوری و پیدا کردن محل نشتی اهمیت دارد.
بهطورکلی، انواع روغن در سیستم ماشین عبارتند از:
- روغن موتور
- روغن ترمز
- روغن هیدرولیک
- روغن گیربکس
بررسی دلایل روغن ریزی ماشین؛ ابتدا منبع نشتی را بیابید!
دلایل روغنریزی ماشین متنوع هستند و میتوانند در بخشهای مختلف خودرو رخ دهند. توجه به مکان نشتی، ظاهر مایع، رنگ و بو میتواند مسیر عیبیابی را کوتاهتر کند.
در ادامه، برخی از رایجترین دلایل بر اساس بخشهای خودرو بیان شده است:
- خرابی سنسور فشار روغن موتور و خروج روغن از محل کنتاکت پلاستیکی آن
- گرفتگی فیلتر روغن و افزایش فشار در مسیر سیستم روانکاری
- آسیبدیدگی یا فرسودگی واشر سرسیلندر و نشت روغن به بیرون یا به مدار خنککننده
- مشکل در آببندی کارتل و خروج روغن از محل پیچ یا از بدنه آسیبدیده
- خرابی کاسهنمد پلوس، میللنگ یا میلسوپاپ
- سوراخ یا ترک در بلوک سیلندر و ورود روغن به بخشهای ناخواسته
نشت روغن موتور؛ علت روغنریزی از بالای موتور یا بخشهای دیگر آن
یکی از رایجترین علت روغن ریزی از بالای موتور، خرابی واشر درپوش سوپاپ است. این اتفاق معمولا بر اثر فشار بیشازحد روغن، استفاده طولانیمدت یا نصب نادرست واشر رخ میدهد. شل بودن پیچهای درپوش سوپاپ یا ترکخوردن آن نیز از دلایل دیگر است.
اگر سیستم تهویه کارتر دچار گرفتگی شود، فشار داخلی افزایش مییابد و روغن از مسیرهای آببندی خارج میشود. نشتی از پایه فیلتر روغن یا سنسور فشار روغن نیز نشانهای از مشکل در قطعات آببندی است. در مواردی، علت روغنریزی از بالای موتور میتواند به نصب نادرست واشرهای آببندی مربوط باشد.
استفاده از روغن بیکیفیت یا بیش از حد پر کردن مخزن جاری، نیز فشار اضافی ایجاد کرده و مسیر خروج روغن را باز میکند. برای جلوگیری از این مشکلات، بررسی منظم سطح روغن، تعویض بهموقع فیلتر و کنترل فشار سیستم روانکاری ضروری است.
دلایل روغن ریزی ماشین و افزایش هزینه تعمیر
آشنایی با علل نشت روغن خودرو از بخش هیدرولیک
سیستم فرمان هیدرولیک یکی از بخشهایی است که استفاده مکرر و فشار کاری بالا باعث ایجاد نشتی در آن میشود. این روغن که معمولا رنگ قرمز و غلظتی کمتر از روغن موتور دارد، در مرور زمان یا به دلیل آسیبدیدگی قطعات، از بخشهای مختلف سیستم خارج میشود.
محکم نبودن اتصالات، فرسودگی اورینگها، ترک در شیلنگهای رابط، خرابی واشرها یا دیافراگم پمپ هیدرولیک و حتی شکستگی مخزن یا شیر هیدرولیک فرمان، همگی از دلایل روغنریزی ماشین هستند. در خودروهای کارکرده یا با کیلومتر بالا، این اتفاق بیشتر رخ میدهد.
اگر روغن هیدرولیک بر اثر نشتی کاهش یابد، فرمان خودرو سفت میشود و کنترل آن سخت خواهد شد. این ضعف میتواند ایمنی رانندگی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این روغن قابل اشتعال است و در صورت تماس با بخشهای داغ موتور، احتمال آتشسوزی وجود دارد.
علت روغن ریزی ماشین پژو ۴۰۵ که معمولا از محل اتصال شیلنگ هیدرولیک فرمان به پمپ اتفاق می افتد، به دلیل طراحی سیستم هیدرولیک فرمان آن است.
نشت روغن ترمز؛ روغنریزی خطرناک خودرو!
نشتی روغن ترمز خطر بالایی دارد و میتواند باعث از کار افتادن یا ضعیف شدن ترمز شود. اگر بخواهیم به ترتیب مرور کنیم:
- وظیفه روغن ترمز: انتقال فشار از پدال به سیستم ترمزگیری است.
- رنگ و محل نشتی: رنگ معمولاً زرد مایل به قهوهای و نشتی اغلب کنار چرخها دیده میشود.
- خطرات نشتی: میتواند باعث از کار افتادن یا ضعیف شدن ترمز شود.
- علل اصلی نشتی: فرسودگی سیمهای ترمز، خرابی یا ترک در لولههای ترمز، نشتی سیلندر اصلی از دلایل مهم هستند.
- تأثیر بر کارایی ترمز: ورود روغن به لنت یا دیسک ترمز اصطکاک را کاهش داده و کارایی ترمز را پایین میآورد.
- نشانههای کاهش روغن ترمز: کاهش سطح روغن در مخزن، پایین رفتن غیر عادی پدال ترمز، کاهش شدید قدرت ترمزگیری نشاندهنده کاهش روغن هستند.
- اقدام لازم: هرگونه نشتی باید فوراً بررسی و رفع شود.
روغنریزی اتومبیل از گیربکس؛ یکی از شایعترین انواع نشت روغن خودرو
تشخیص نشتی گیربکس باید توسط مکانیک انجام شود؛ چون روغن گیربکس از نظر ظاهر شبیه روغن موتور است. روغن گیربکس غلیظتر از روغن موتور است و بوی شبیه نفت دارد. در صورت مشاهده اثرات آن در بخش میانی یا جلوی خودرو، باید احتمال نشتی از گیربکس را بررسی کرد. عوامل رایج این نوع نشتی عبارتاند از:
- خرابی فشنگی دنده عقب خودرو
- ایجاد ترک یا سوراخ در پوسته گیربکس
- فرسودگی کاسهنمد دیفرانسیل
- وجود مشکل در میله تعویض دنده
- خرابی نقطه اتصال پوسته کلاچ به پوسته گیربکس
چگونه روغنریزی خودرو را برطرف کنیم؟
برای بررسی دلایل روغن ریزی ماشین، مشاهده دقیق ناحیه نشتی و نوع روغن، اولین گام در عیبیابی است. پس از شناسایی بخش آسیبدیده، میتوان گزینه مناسب تعمیر یا تعویض را انتخاب کرد.
نوع و مکان روغنریزی در خودرو و نحوه رفع آن
نوع روغنریزی | مکان دقیق نشتی | نشانهها | علت اصلی | روش رفع مشکل |
موتور | واشر سرسیلندر | روغن قهوهای تیره اطراف اتصال سرسیلندر، بوی سوختگی، دود آبی از اگزوز | فرسودگی یا سوختگی واشر، فشار زیاد روغن،حرارت بالا، نصب نادرست | تعویض واشر با نمونه اصلی، بررسی سیستم خنککاری و فشار روغن |
موتور | کاسهنمد میللنگ / میلسوپاپ | روغنپاشی روی تسمه تایم و پولیها، چرب شدن بلوکه موتور | خشک شدن یا پارگی کاسهنمد، نصب اشتباه، روغن بیکیفیت | تعویض کاسهنمد و آببندی دقیق |
گیربکس | پوسته گیربکس | روغن قرمز/قهوهای زیر بخش مرکزی خودرو، سختی تعویض دنده | ترک یا سوراخ پوسته، خرابی محل نشیمن یاتاقان | ترمیم با جوشکاری یا تعویض پوسته،تعویض روغن گیربکس |
هیدرولیک فرمان | شیلنگ فشار یا مخزن هیدرولیک | کاهش سطح روغن هیدرولیک، سفتی فرمان، صدای غیرعادی | پارگی شیلنگ، ترک مخزن، خرابی اورینگ | تعویض شیلنگ یا مخزن، هواگیری سیستم فرمان |
ترمز | سیلندر چرخ / پمپ اصلی ترمز | چرب شدن اطراف چرخ، ترمز خالی | فرسودگی کاسهنمد داخل سیلندر، ترک مخزن | تعویض یا تعمیر سیلندر، هواگیری سیستم |
تخفیفهای تپسی برای خدمات و قطعات خودرو
در این مقاله دلایل روغنریزی ماشین و نحوه رفع این مشکل ماشین را بررسی کردیم. پر کردن بیش از اندازه مخزن روغن یا بستن نادرست پیچهای کارتل، نمونههایی از خطاهای رایج هستند. مشکلات جدیتر مانند ترک بلوک سیلندر یا سوراخ شدن پوسته گیربکس، علاوهبر نشتی، آسیبهای سنگینتری به خودرو وارد میکنند.
این راهنما نشان داد که توجه به محل نشتی، نوع روغن و عملکرد سیستمهای مرتبط، بهترین مسیر شناسایی علت است. روغنریزی از واشر سرسیلندر یا سمت راننده در برخی مدلها، به دلیل طراحی خاص سیستمها، بیشتر دیده میشود. نگهداری منظم و سرویس دورهای میتواند این خطر را کاهش دهد.
سفیران تپسی میتوانند از تخفیفات خدمات خودرو مانند تخفیف خرید روغن موتور، تخفیف خرید لاستیک و … بهرهمند شوند یا از پیشنهادات ویژه خرید موبایل با تخفیف استفاده کنند. اگر از سفیران تپسی هستید، به تپسیگاراژ مراجعه کنید و این پیشنهادها را از دست ندهید.
سوالات متداول
- علت روغن ریزی از واشر سر سیلندر چیست؟
فشار زیاد، حرارت بالای موتور و فرسودگی این قطعه باعث نشت روغن میشود. نصب اشتباه واشر نیز از عوامل مهم این مشکل است.
- آیا روغنریزی گیربکس خطرناک است؟
بله کاهش سطح روغن گیربکس میتواند باعث گرم شدن بیش از حد، ساییدگی دندهها و آسیبهای جدی شود که تعمیر آن هزینهبر خواهد بود.
- چرا روغن ریزی سمت راننده بیشتر دیده میشود؟
در برخی مدلها، قرارگیری پمپ هیدرولیک یا شیلنگهای فرمان در سمت راننده باعث افزایش احتمال نشتی در این بخش میشود.
- دلایل روغن ریزی ماشین در پژو ۴۰۵ چیست؟
خرابی واشر سر سیلندر، فرسودگی کاسهنمدها، نشتی از بالای موتور و شل بودن پیچهای کارتل از دلایل رایج این مشکل در این مدل است.
- هر چند وقت باید روغن گیربکس و هیدرولیک فرمان را عوض کنیم؟
روغن گیربکس بین هر 80 تا 100 هزار کیلومتر و روغن هیدرولیک فرمان هر 120 هزار کیلومتر باید تعویض شود تا از نشتی جلوگیری شود.