در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
دانستنی‌های ماشین

تنظیم موتور خودرو چیست؟ کاربرد و نوع اجرا

تنظیم موتور خودرو (Car Engine Tune-Up) یکی از حیاتی‌ترین سرویس‌های دوره‌ای است که مستقیما بر عملکرد، طول عمر و مصرف سوخت وسیله نقلیه شما تاثیر می‌گذارد. بسیاری از مالکان خودرو، «تنظیم موتور» را صرفا به معنای تعویض شمع‌ها می‌دانند، اما این فرآیند بسیار جامع‌تر از آن است. در واقع، تنظیم موتور فرآیندی تخصصی است که شامل بررسی و اصلاح مجموعه‌ای از قطعات کلیدی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که موتور با بالاترین سطح کارایی و کمترین آلایندگی فعالیت می‌کند. این سرویس در افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های بلندمدت تعمیر و نگهداری، نقشی محوری دارد.

فهرست مطالب

تنظیم موتور خودرو چیست؟

تنظیم موتور خودرو مجموعه‌ای از عملیات تخصصی است که با هدف بهبود عملکرد پیشرانه، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از خرابی‌های احتمالی انجام می‌شود.

این فرایند برخلاف تعمیر موتور، نیازمند باز کردن کامل بخش‌های داخلی نیست و بیشتر روی کنترل، بررسی و بهینه‌سازی اجزای اصلی تمرکز دارد.

تعریف تنظیم موتور

تنظیم موتور به معنای بررسی دقیق پارامترهای اصلی عملکرد موتور مانند جرقه‌زنی، ترکیب سوخت و هوا، وضعیت سنسورها و سلامت قطعات مصرفی است.

در خودروهای مدرن این عملیات با دستگاه‌های کامپیوتری انجام می‌شود تا کوچک‌ترین خطاها نیز تشخیص داده شوند.

هدف از انجام تنظیم موتور

هدف اصلی تنظیم موتور ایجاد تعادل صحیح میان قدرت، مصرف سوخت و سلامت موتور است.

زمانی که این عملیات به‌درستی انجام شود، خودرو با کمترین انرژی، بیشترین بازده را ارائه می‌دهد و رانندگی روان‌تر خواهد شد.

تفاوت تنظیم موتور با تعمیر موتور

تعمیر موتور زمانی انجام می‌شود که قطعه‌ای دچار خرابی یا آسیب شده باشد و نیاز به تعویض یا بازسازی دارد.

اما تنظیم موتور برای بهینه‌سازی عملکرد است و معمولا قبل از بروز خرابی‌های جدی انجام می‌شود. به همین دلیل، هزینه تنظیم موتور کمتر از تعمیرات اساسی است و به افزایش عمر موتور کمک می‌کند.

آموزش تنظیم موتور
آموزش تنظیم موتور

چرا تنظیم موتور اهمیت دارد؟

اهمیت تنظیم موتور به‌دلیل نقش مستقیم آن در راندمان موتور و هزینه‌های نگهداری خودرو است. یک موتور تنظیم‌شده عملکرد بهتر، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت.

تاثیر تنظیم موتور بر عملکرد خودرو

زمانی که سیستم جرقه‌زنی، ترکیب سوخت و هوا و سنسورها در بهترین حالت خود کار کنند، موتور قدرت واقعی خود را ارائه می‌دهد.

این موضوع باعث می‌شود شتاب‌گیری خودرو بهتر شود و پاسخ‌دهی پدال گاز نیز افزایش یابد. علاوه‌براین، موتور در چنین شرایطی فشار کمتری متحمل می‌شود و قطعات داخلی با هماهنگی بیشتری کار می‌کنند.

این هماهنگی موجب کاهش لرزش‌های اضافی و نوسانات دور موتور خواهد شد. وقتی موتور تنظیم باشد، خودرو در سربالایی‌ها عملکرد پایدار‌تری ارائه می‌دهد و هنگام سبقت گرفتن با تاخیر مواجه نمی‌شود.

راننده احساس روانی بیشتری در حرکت خطی و تغییر سرعت‌ها تجربه می‌کند که نشان‌دهنده بهینه بودن فرآیند احتراق است.

نقش تنظیم موتور در کاهش مصرف سوخت

تنظیم نبودن موتور باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود، زیرا خودرو برای تولید انرژی مجبور است سوخت بیشتری بسوزاند. بررسی و اصلاح تنظیمات موتور می‌تواند مصرف را تا چند لیتر در هر صد کیلومتر کاهش دهد.

تاثیر تنظیم موتور بر کاهش آلایندگی

یکی از مهم‌ترین دلایل مردودی خودروها در تست آلایندگی، عدم تنظیم موتور است. زمانی که احتراق ناقص باشد، میزان انتشار گازهای مضر افزایش پیدا می‌کند. تنظیم صحیح موجب احتراق کامل و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

علائم نیاز به تنظیم موتور خودرو

وقتی موتور از حالت استاندارد خارج می‌شود، علائم مختلفی ظاهر خواهد شد که نشان می‌دهد زمان تنظیم موتور فرا رسیده‌است.

علامت مشاهده‌شده در خودرومشکل احتمالی رایجبخش مرتبط در تنظیم موتور
افزایش محسوس مصرف سوختسنسور اکسیژن خراب یا انژکتورهای کثیفسیستم سوخت‌رسانی و سنسورهای ورودی
افت شتاب و کاهش قدرتشمع‌های فرسوده، فیلتر هوای بسیار کثیف یا خرابی سنسور فشار (MAP/MAF)سیستم جرقه‌زنی و فیلترهای ورودی
بد کار کردن یا لرزش در حالت درجاکثیف بودن یا تنظیم نبودن دریچه گاز یا نشتی در سیستم وکیومسیستم ورودی هوا و دور آرام (Idle)
روشن شدن چراغ چک (MIL)خطای مربوط به احتراق ناقص (Misfire) یا خرابی سنسور کاتالیستECU و سنسورهای حیاتی

افزایش مصرف سوخت

اگر متوجه شدید که مصرف سوخت خودرو بدون دلیل منطقی افزایش یافته‌است، احتمال تنظیم نبودن موتور وجود دارد. این مشکل معمولا ناشی از سوخت‌رسانی ناصحیح یا احتراق ناقص است.

سنسور اکسیژن خراب یا انژکتورهای کثیف می‌توانند ترکیب هوا و سوخت را غنی‌تر از حد استاندارد کنند.

این امر باعث می‌شود که ECU برای جبران احتراق ضعیف، سوخت بیشتری تزریق کند و مستقیما منجربه افزایش محسوس در هزینه‌های سوخت شود.

تفاوت تنظیم موتور با تعمیر موتور
تفاوت تنظیم موتور با تعمیر موتور

افت شتاب و کاهش قدرت موتور

وقتی خودرو در شتاب‌گیری ضعیف عمل می‌کند یا در سربالایی کم می‌آورد، معمولا سیستم جرقه‌زنی یا سنسورهای آن نیاز به بررسی دارند.

این از مهم‌ترین نشانه‌های نیاز به تنظیم موتور است. این کاهش توان خروجی اغلب به‌دلیل شمع‌های فرسوده، فیلتر هوای بسیار کثیف یا خرابی سنسور فشار (MAP/MAF) رخ می‌دهد.

در نتیجه، احتراق به‌اندازه کافی قدرتمند نیست و راننده هنگام فشردن پدال گاز به‌وضوح تاخیر در واکنش موتور را احساس خواهد کرد.

بد کار کردن خودرو در حالت درجا

لرزش موتور، خاموش شدن در حالت درجا یا ناپایداری دور آرام (Idle) از علائم رایج تنظیم نبودن موتور به‌خصوص در خودروهای انژکتوری است.

این ناپایداری که با عنوان نوسان دور موتور (Hunting) شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از کثیف بودن یا تنظیم نبودن دریچه گاز (Throttle Body) یا نشتی در سیستم وکیوم باشد.

در این حالت، کنترل جریان هوای ورودی به موتور با مشکل مواجه شده و دور موتور نامنظم است.

روشن شدن چراغ چک

چراغ چک اغلب به‌دلیل خطا در ECU روشن می‌شود. این خطاها ممکن است ناشی از سنسورهای ناسالم یا تنظیم نبودن موتور باشند.

بررسی با دستگاه دیاگ ضروری است. چراغ چک (MIL)، نشانگر اصلی یک مشکل جدی است.

کدهای خطای مربوط به احتراق ناقص (Misfire Codes) یا خطاهای سنسور اکسیژن یا کاتالیست معمولا نیاز به تنظیم موتور دارند. نادیده گرفتن این هشدار می‌تواند منجربه آسیب جدی به قطعات گران‌قیمت موتور شود.

انواع روش‌های تنظیم موتور
انواع روش‌های تنظیم موتور

انواع روش‌های تنظیم موتور

باتوجه‌به نوع خودرو و سیستم سوخت‌رسانی، تنظیم موتور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

در خودروهای کاربراتوری قدیمی، تنظیم موتور بیشتر بر تنظیم دستی پیچ‌های هوا و سوخت و دلکو (Distributor) متکی بود و نیازمند تجربه مکانیک بود.

اما در خودروهای مدرن انژکتوری که دارای ECU هستند، تنظیمات کاملا الکترونیکی و وابسته به داده‌های سنسورها است.

به همین دلیل، ابزارهای تشخیصی پیشرفته (دیاگ) و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، بخش جدایی‌ناپذیر تنظیم موتور در این مدل‌ها محسوب می‌شوند تا دقت عملکرد تضمین شود.

تنظیم موتور مکانیکی

در خودروهای قدیمی یا مدل‌هایی که از سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته استفاده نمی‌کنند، تنظیم موتور به‌صورت مکانیکی و دستی انجام می‌شود.

این کار شامل تنظیم دلکو برای تعیین دقیق زمان جرقه‌زنی، کاربراتور برای کنترل میزان پاشش سوخت و فاصله دهانه شمع است.

این روش به مهارت بالایی نیاز دارد و هدف آن دستیابی به یک احتراق بهینه صرفا با ابزار دستی و بدون دخالت نرم‌افزار است.

تنظیم موتور کامپیوتری (با دستگاه دیاگ)

در خودروهای انژکتوری و مدرن، تنظیم موتور با دستگاه دیاگ انجام می‌شود. این دستگاه وضعیت سنسورهای حیاتی را بررسی کرده و خطاهای ثبت‌شده در ECU را نمایش می‌دهد.

سپس تکنسین باتوجه‌به داده‌های لحظه‌ای (Live Data)، مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری را برطرف کرده و در صورت نیاز، بروزرسانی‌ها یا ریست‌های لازم را روی واحد کنترل موتور اعمال می‌کند.

تنظیم موتور تخصصی برای خودروهای انژکتوری

خودروهای انژکتوری به تنظیمات دقیق‌تر نیاز دارند. در این مدل‌ها، دریچه گاز الکترونیکی، انژکتورها، کوئل‌ها و سنسورها نقش مهمی دارند و باید با ابزار تخصصی و دستگاه‌های پیشرفته بررسی شوند.

اطمینان از پاشش یکنواخت سوخت توسط انژکتورها و هماهنگی کامل سنسورها با ECU برای حفظ تعادل مصرف سوخت و قدرت در دورهای بالا و پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تنظیم موتور برای خودروهای قدیمی کاربراتوری

این خودروها نیازمند بررسی دقیق کاربراتور، ساسات، شمع‌ها و دلکو هستند. تنظیم دقیق کاربراتور نقش کلیدی در عملکرد این خودروها دارد.

تنظیم ارتفاع شناور و تمیزکاری دقیق ژیگلورها برای تضمین ترکیب صحیح سوخت و هوا ضروری است.

همچنین، تنظیم دلکو و پلاتین برای زمان‌بندی صحیح جرقه باید به‌صورت کاملا مکانیکی انجام پذیرد تا موتور به‌راحتی روشن شده و لرزش نداشته باشد.

روش تنظیم موتور
روش تنظیم موتور

مراحل اجرای تنظیم موتور خودرو

فرایند تنظیم موتور مجموعه‌ای از بررسی‌ها و اقدامات تخصصی است که هرکدام نقش مهمی در سلامت موتور دارند و باید با دقت و توالی مشخصی توسط کارشناس انجام شوند، زیرا هر مرحله از این فرایند می‌تواند بر عملکرد کلی خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات تأثیر مستقیم داشته باشد.

بررسی سنسورها و خطاهای ECU

اولین مرحله، بررسی ( واحد کنترل الکترونیکی ECU) است تا خطاهای ثبت‌شده مشخص شوند.

سنسورهایی مانند اکسیژن، فشار هوا و دمای آب باید عملکرد صحیح داشته باشند. خواندن پارامترهای زنده (Live Data) سنسورها، مهم‌ترین بخش این مرحله است.

هرگونه افت یا افزایش ولتاژ نامتعارف در این سنسورها نشان‌دهنده نقص عملکرد است که باید برطرف شود تا داده‌های ورودی ECU دقیق بمانند.

تست شمع و کوئل

شمع‌ها نقش مهمی در احتراق دارند. اگر جرقه ضعیف باشد، موتور قدرت کافی نخواهد داشت. همچنین کوئل‌ها باید جرقه یکنواخت تولید کنند.

بررسی چشمی و تستی وضعیت نوک شمع‌ها برای ارزیابی رنگ و فرسودگی و اندازه‌گیری مقاومت کوئل‌ها برای اطمینان از کیفیت جرقه، بخش‌های حیاتی این تست هستند.

جرقه نامناسب عمر کاتالیست را نیز کاهش می‌دهد.

تنظیم مجدد هوا و سوخت

نسبت صحیح هوا و سوخت عامل اصلی عملکرد مطلوب موتور است. هرگونه به‌هم‌ریختگی در این نسبت باعث افت راندمان می‌شود.

این تنظیم توسط ECU و با استفاده از فیدبک سنسور اکسیژن انجام می‌گیرد. با استفاده از دستگاه دیاگ و گازسنجی، مکانیک میزان آلایندگی و نسبت(AFR  نسبت هوا به سوخت) را چک کرده و در صورت امکان، تنظیمات نرم‌افزاری لازم را اعمال می‌کند.

پاک‌سازی دریچه گاز و انژکتورها

دریچه گاز و انژکتورها به‌مرور دچار رسوب می‌شوند و نیاز به شستشو دارند. این کار باعث بهبود واکنش خودرو به گاز و افزایش قدرت می‌شود.

رسوبات کربنی در دریچه گاز، به‌خصوص در خودروهای پاشش مستقیم، باعث عملکرد نامنظم در دور آرام (Idle) می‌شود.

شستشوی انژکتورها با دستگاه‌های آلتراسونیک، الگوی پاشش سوخت را به حالت استاندارد باز می‌گرداند.

چک کردن سلامت سیستم جرقه‌زنی

تمام اجزای سیستم جرقه‌زنی مانند وایرها، شمع‌ها و کوئل باید بررسی شوند تا احتراق کامل انجام شود.

هرگونه نشتی جریان یا پارگی در وایرها منجربه جرقه ناقص شده و سوخت به‌صورت خام از اگزوز خارج می‌شود که علاوه‌بر بوی نامطبوع، مصرف سوخت را به‌شدت افزایش می‌دهد.

اطمینان از اتصال محکم کابل‌های باتری نیز در این مرحله مهم است.

بررسی فیلترها و تعویض در صورت نیاز

فیلتر هوا و فیلتر سوخت نقش مهمی در کیفیت احتراق دارند. گرفتگی فیلترها باعث افزایش مصرف سوخت و افت قدرت موتور می‌شود.

کثیف بودن فیلتر هوا مستقیما میزان هوای ورودی به موتور را کاهش داده و باعث غنی شدن ترکیب سوخت می‌شود.

فیلتر سوخت کثیف نیز جریان بنزین به سمت انژکتورها را محدود کرده و فشار پمپ بنزین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاربرد تنظیم موتور برای رانندگان پرکار

رانندگانی که روزانه مسیرهای طولانی در شهرهای پرترافیک طی می‌کنند، بیش از سایر افراد نیازمند تنظیم دوره‌ای موتور هستند.

این نوع رانندگی باعث تولید رسوبات کربنی بیشتر و استفاده مکرر از سیستم ترمز و کلاچ می‌شود.

بازرسی و تنظیم زودتر تضمین می‌کند که کارایی موتور در ساعات طولانی حفظ شده و عملکرد خنک‌کاری بهینه باقی بماند.

افزایش بازده عملکرد در سفرهای شهری پرفشار

ترافیک سنگین باعث فشار مداوم بر موتور می‌شود. تنظیم دوره‌ای کمک می‌کند موتور در این شرایط بهترین عملکرد را داشته باشد.

در شرایط توقف و حرکت مکرر، نسبت دقیق هوا به سوخت برای جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد و اتلاف انرژی ضروری است.

تنظیم کامپیوتری و تمیز کردن سنسورها تضمین می‌کند که موتور با کمترین تنش، شتاب‌گیری‌های سریع را انجام دهد.

کاهش استهلاک قطعات مصرفی

موتور تنظیم‌شده فشار کمتری بر قطعات وارد می‌کند. این موضوع باعث افزایش عمر قطعاتی مانند شمع، کوئل و انژکتور می‌شود.

تنظیم دقیق باعث می‌شود که شمع‌ها جرقه باکیفیت و با حداقل فشار بر کوئل تولید کنند و انژکتورها نیز سوخت را به شکل بهینه پودر کنند.

این امر از فرسودگی نابه‌هنگام و نیاز به تعویض پرهزینه این قطعات مهم جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از هزینه‌های سنگین تعمیرات آینده

تنظیم موتور مانند یک اقدام پیشگیرانه است. با شناسایی مشکلات کوچک، از خرابی‌های بزرگ و هزینه‌های سنگین جلوگیری می‌شود.

تشخیص به موقع افت عملکرد سنسور اکسیژن یا ناکارآمدی کاتالیست از طریق دیاگ، می‌تواند از آسیب‌های زنجیره‌ای به سرسیلندر و پیستون‌ها جلوگیری کند. این پیشگیری، هزینه‌های مربوط به تعمیرات اساسی را حذف می‌کند.

هزینه تنظیم موتور چقدر است؟

هزینه تنظیم موتور بسته به نوع خودرو، روش اجرا و تجهیزات مورداستفاده متفاوت است.

شرایط خودرو/رانندگیبازه کیلومتری توصیه‌شدهدلیل و تمرکز اصلی سرویس
خودروی مدرن با رانندگی عادی۴۸,۰۰۰ تا ۶۴,۰۰۰ کیلومترطول عمر بالای شمع‌های ایریدیوم، بررسی سنسورها
خودروهای توربو یا پرکار در ترافیک۲۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ کیلومترتولید رسوبات کربنی بیشتر، حفظ عملکرد خنک‌کاری
خودروهای قدیمی یا فرسوده پرمصرف۱۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ کیلومترکاهش کارایی سنسورها، نیاز به تنظیم دقیق نسبت هوا و سوخت

عوامل موثر بر هزینه

این عوامل شامل نوع موتور (استاندارد، توربو یا دیزلی)، تعداد سنسورهای قابل بررسی (مانند سنسور اکسیژن و مپ سنسور)، وضعیت قطعات مصرفی که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند (شمع‌ها و فیلترها) و روش تنظیم (صرفا مکانیکی یا کامپیوتری و نرم‌افزاری) هستند.

نوع دستگاه دیاگ تخصصی مورداستفاده برای عیب‌یابی دقیق نیز بر هزینه نهایی تاثیر می‌گذارد.

تفاوت هزینه در خودروهای داخلی و خارجی

خودروهای خارجی و لوکس به‌دلیل پیچیدگی بیشتر سیستم‌های الکترونیکی، نیاز به نرم‌افزارها و تجهیزات تخصصی‌تر که گران‌تر هستند و نرخ بالاتر قطعات یدکی اصلی، هزینه بالاتری برای تنظیم موتور و عیب‌یابی دارند. در مقابل، تنظیم خودروهای داخلی معمولا کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر است، هرچند کیفیت خدمات مکانیک می‌تواند در هر دو گروه تاثیر بسزایی داشته باشد.

هر چند وقت یک‌بار باید تنظیم موتور انجام شود؟

زمان مناسب تنظیم موتور بسته به نوع خودرو و شرایط رانندگی متفاوت است.

برای اکثر خودروهای مدرن با سیستم احتراق پیشرفته، توصیه می‌شود هر ۴۸۰۰۰ تا ۶۴۰۰۰ کیلومتر (۳۰,۰۰۰ تا ۴۰,۰۰۰ مایل) یک بار تنظیم موتور انجام شود.

بااین‌حال، اگر خودروی شما در شرایط سخت (مانند ترافیک‌های سنگین شهری یا آب‌وهوای بسیار گرم) رانندگی می‌کند، این بازه باید کوتاه‌تر شود.

پیروی از دفترچه راهنمای سازنده، بهترین راهکار برای تعیین دقیق بازه زمانی است.

توصیه سازندگان خودرو

بیشتر خودروسازان توصیه می‌کنند تنظیم موتور هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر انجام شود. اما این عدد بسته به مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد؛ به‌عنوان مثال، در خودروهایی که از شمع‌های پلاتینیوم یا ایریدیوم با عمر طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است این بازه تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر افزایش یابد.

بااین‌حال، حتی با شمع‌های طولانی‌عمر، بررسی و تنظیم سنسورها و فیلترها در بازه‌های کوتاه‌تر برای حفظ عملکرد حداکثری قوای محرکه، ضروری است.

شرایط رانندگی شهری و تاثیر آن

رانندگی در ترافیک سنگین به‌طور مداوم، مانند توقف‌های مکرر و حرکت دوباره، باعث افزایش دمای عملیاتی موتور و فشار حرارتی می‌شود.

این شرایط نه‌تنها باعث کاهش راندمان مصرف سوخت می‌شود، بلکه منجربه تولید رسوبات کربنی بیشتر در محفظه احتراق و روی شمع‌ها نیز خواهد شد.

استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب برای ترافیک شهری ضروری است. در نتیجه، برنامه‌ریزی برای سرویس‌های دوره‌ای کوتاه‌تر، مانند تعویض زودتر روغن و فیلترها، برای حفظ سلامت بلندمدت موتور ضروری خواهد بود. بازدید منظم شمع‌ها و سیستم خنک‌کننده نیز توصیه می‌شود.

زمان مناسب برای خودروهای پرمصرف یا فرسوده

خودروهای فرسوده یا مدل‌های قدیمی‌تر که مصرف سوخت بالایی دارند، به‌دلیل کاهش کارایی سیستم‌های احتراق و آلودگی بیشتر سنسورها، نیاز مبرمی به تنظیم دوره‌ای دارند.

تنظیم موتور در بازه ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر، علاوه‌بر بهبود جزئی در مصرف سوخت، به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک می‌کند و از بروز مشکلات جدی‌تر مکانیکی جلوگیری می‌کند.

تنظیم صحیح نسبت هوا به سوخت، بازدید و در صورت نیاز تعویض شمع‌ها و اطمینان از عملکرد صحیح انژکتورها ازجمله اقداماتی است که باید در این سرویس‌ها انجام شود تا عمر مفید موتور حفظ شود.

جمع‌بندی

تنظیم موتور خودرو یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ عملکرد بهینه، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه است. انجام به‌موقع این فرایند باعث افزایش عمر موتور و بهبود تجربه رانندگی خواهد شد.

این اقدام حیاتی شامل بازرسی دقیق شمع‌ها، فیلترها، سنسورهای اکسیژن و سیستم جرقه است. با تنظیم دقیق این اجزا، موتور در حالت ایده‌آل خود کار می‌کند و اطمینان می‌دهد که نسبت هوا به سوخت همیشه در بهترین حالت قرار دارد. در نتیجه، قدرت خروجی ثابت باقی می‌ماند و آلایندگی زیست‌محیطی به حداقل می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا