در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

درصورت خرابی ماشین در جاده چه کنیم؟

یک راننده باید همیشه انتظار خراب شدن ماشینش را داشته باشد! از این رو داشتن مهارت‌های مرتبط با حل مسئله مخصوصا در جاده و بلد بودن تکنیک‌های تعمیر ماشین برای هر راننده‌ای بسیار مهم است؛ مخصوصا اگر شغلتان رانندگی باشد و به عنوان یک راننده تاکسی فعالیت کنید، به‌همراه داشتن وسایلی مثل آچار آلن یا جامپ استارتر برایتان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. برای همین در این مطلب از بلاگ تپسی تصمی گرفته‌ایم تا در این باره برایتان بگوییم که اگر خودروی سواری شما در جاده خراب شد، چگونه آن را عیب‌یابی کرده و تعمیر کنید.

نکات مهم در هنگام خرابی خودرو

خراب شدن خودرو امری بسیار طبیعی است و با وقوع آن نباید بگذارید که کنترل زمام امور از دستتان بیرون بیاید. البته می‌توان با سرویس ماشین قبل از شرع سفر جاده‌ای، خرابی ماشین در جاده را پیشبینی کرد و از اتفاق افتادن آن جلوگیری کرد. با این‌حال اگر این اتفاق افتاد، یک لحظه هم ماشین خود را تنها نگذارید و با کشیدن یک نفس عمیق، قبل از هر اقدامی اول ماشینتان را از جاده خارج کنید. اگر هم امکان چنین کاری برایتان وجود نداشت، به راننده‌های دیگر علامت بدهید تا آگاهانه به سمت شما رانندگی کنند.

خرابی ماشین در جاده علائمی دارد که بی‌توجهی به آنها، می‌تواند خطرآفرین باشد. مثلا:

  • اگر باک بنزین را پر کرده‌اید و چراغ آن هنوز روشن است یا مخزن بنزین صداهای عجیبی می‌دهد، یعنی این که احتمال خرابی پمپ و خاموش شدن ماشین وجود دارد.
  • یا اگر نور چراغ ماشین‌تان کم یا برق آن به کل قطع شد، قطعا دینام ماشین مشکل پیدا کرده و باید منتظر خاموش شدن موتور و خرابی خودرو در جاده باشید.
  • البته همیشه خرابی ماشین با نشانه همراه نیست، مثلا یکی از اتفاقاتی که ممکن است پیش بیاید، جوش آوردن است که مخصوصا در روزهای گرم تابستان احتمال اتفاق افتادن آن بسیار بالا است. یادتان باشد که در چنین شرایطی به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را بازنکنید و روی موتور آب نریزید.
  • خرابی و پارگی تسمه تایم، از کار افتادن کوئل، پنچری لاستیک و اتفاقاتی از این قبیل از جمله دلایل خرابی ماشین در جاده هستند.

شماره خرابی ماشین در جاده

در صورت بروز خرابی ماشین در جاده می توانید با در دست داشتن اطلاعات تماس امداد جاده‌ای مشکل خود را رفع کنید. در صورت نداشتن شماره تماس می توانید از 118 کمک بگیرید. یا از طریق جستجو در گوگل، با نوشتن کلمه امداد جاده‌ای لیست شماره‌های مربوط را پیدا کنید. ما در این قسمت اسامی شماره تلفن امداد جاده ای را آورده ایم:

نام شرکت امداد خودرو شماره تماس
امداد خودرو ایران خودرو 96440
امداد خودرو سایپا 96550
امداد خودرو کاسپین 1693
امدادخودرو رنو 734545
امداد خودرو ام وی ام 64026
امداد خودرو کیا 48644444(021)
امداد خودرو هیوندای 888622085(021)
امداد خودرو کانون جهان گردی و گردشگری 9629

مسیر حرکت خودرو های دیگر را باز کنید

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، هر زمان که متوجه نشانه‌های خرابی ماشین شدید، وقت را تلف نکنید و خودروی خود را به سمت کنار جاده ببرید و در این مسیر ماشین‌های دیگر را با دادن علامت، روشن کردن چراغ ماشین یا تابلوهای مخصوص خطر، مشعل نورانی و شبرنگ‌ها را از وضعیت خود مطلع کنید.

در چنین موقعیت‌هایی به یاد آوردن قوانین استفاده از علائم ایمنی مثل فاصله از ماشین در بزرگراه‌ها، جاده مسطح یا سر پیچ و تپه و همچنین عمل به آنها برایتان بسیار مفید خواهد بود.

هدف از این کار، باز کردن مسیر ماشین‌های دیگر و جلوگیری از بروز خطر تصادف و بسته شدن مسیر است.

آسیب ماشین را بررسی کنید

آسیب ماشین را بررسی کنید، گاه اگر تعمیر ماشین را بلد باشید، می‌توانید خودروی خود را تعمیر کرده یا حداقل تا رسیدن به مقصد آن را احیا کنید. معمولا کسانی که شغلشان رانندگی است، به خوبی از پس این کار بر می‌آیند.

با امداد خودرو تماس بگیرید

بعد از این که خودروی خود را به محلی امن رساندید، حتما با امداد خودرو و یدک کش ماشین تماس بگیرید. جدای از امداد خودورهای سیار، بهتر است قبل از شروع سفر، مراکز تعمیر ماشین و همچنین مراکز مجاز مسیر را شناسایی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم که اگر دلیل خرابی ماشین را نمی‌دانید یا بلد نیستید آن را تعمیر کنید، به هیچ عنوان دست به آن نزنید.

تا رسیدن امداد، ماشین را ترک نکنید

در زمانی که منتظر رسیدن امداد خودرو هستید، اصلا ماشین خود را ترک نکنید و تنها در صورتی از ماشین پیاده شوید که به یک محل امن، خلوت، مسطح و خارج از جاده رفته باشید.

همچنین حتما از سمت راست جاده و درب سمت راست آن برای خروج از کافه استفاده کنید.

نکته! اگر از ماشین پیاده شدید، حتما کاپوت ماشین را بالا بزنید تا راننده‌های دیگر آن را ببینند و از وضعیت شما مطلع شوند.

تعمیر ماشین در جاده چه نکات مهمی دارد؟

روشن کردن چراغ‌ های خطر

حتما زمانی که ماشین را کنار زده‌اید، چراغ‎های خطر آن را روشن کنید. فایده این کار، آگاه کردن دیگر رانندگان از وضعیت خودتان است. فلاشرهای مخصوص جاده و شبرنگ‌ها به همراه چراغ‌های خطر ماشین این وظیفه خطیر را برعهده دارند و تنها کافیست که به موقع از این امکان استفاده کنید.

قرار دادن مثلث‌ های شبرنگ

مثلث‌های شبرنگ، تابلوهای احتیاط در جاده هستند و تمامی دارندگان ماشین که مخصوصا زیاد به سفرهای جاده‌ای می‌روند، باید از این تابلوها به همراه داشته باشید.

تابلو احتیاط یا مثلث شبرنگ را باید در فاصله 150 متری از ماشینتان بگذارید تا رانندگان دیگری که با سرعت بالا در حال حرکت هستند، زمان کافی برای عکس‌العمل داشته باشند.

معمولا زمانی که ماشین نو خریداری می‌کنید، این تابلو در صندوق عقب خودرو به عنوان بخشی از لوازم خودرو قرار گرفته است. همچنین می‌توانید از فروشگاه های لوازم یدکی این تابلو را خریداری کنید.

چه عواملی باعث خرابی خودرو در جاده می‌ شوند؟

خرابی ماشین نتیجه عوامل مختلفی است که دست در دست هم می‌دهند و سر بزنگاه، باعث بروز اشکال در کارکرد خودور می‌شوند. سن خودرو، اشکالات فنی یا حتی عوامل دیگری که فکرش هم را نمی‌کنید، ممکن است که باعث خرابی ماشین شوند. در ادامه به برخی از عواملی که باعث بروز این اتفاق در جاده می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

اتمام سوخت

اتمام سوخت خرابی نیست اما یکی از پرتکرارترین دلایلی است که باعث خرابی ماشین در جاده می‌شود. خبر خوب ان است که با کمی دقت بیشتر می‌توان از چنین اتفاقی به راحتی جلوگیری کنید، مخصوصا که در جاده‌ها، فاصله جایگاه‌های بنزین معمولا زیاد است و تعدادشان بسیار کمتر از جایگاه‌های موجود در شهرها است. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، تنها کافیست قبل از سفر میزان سوخت را بررسی کنید و با مراجعه به نزدیک ترین پمپ‌بنزین، باک خود را پر کنید.

البته توصیه می‌کنیم که با به همراه داشتن یک باک بنزین اضافه در صندوق عقب، اگر به هر دلیلی در جاده نیاز به بنزین داشتید، این مشکل را به‌راحتی حل کنید.

جوش آوردن خودرو

جوش آوردن ماشین معمولا خودش را با بیرون آمدن بخار از زیر کاپوت نشان می‌دهد. احساس بوی سوختگی در کابین، داغ شدن کاپوت و بالا رفتن بیش از حد آمپر، شنیدن صدای غیرطبیعی از موتور، افزایش ناگهانی مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور، روشن شدن چراغ چک، خطر و دما و خارج شدن بخار از کاپوت از جمله نشانه‌های جوش آوردن خودرو است.

در چنین موقعیتی، ماشین را کنار بزنید اما آن را خاموش نکنید. کاپوت را بالا بزنید و به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید و روی موتور آب نریزید.

کمی صبر کنید تا موتور کاملا خنک شود و آب رادیاتور خود را بازیابی کند. بعد از خنک شدن ماشین، میزان آب موجود در رادیاتور را چک کنید و به آن آب اضافه کنید.

خراب شدن دینام یا باتری خودرو

اگر ماشین استارت نمی‌زند؛ یا باتری خراب است یا دینام خودرو. برای این که تشخیص دهید که دینام خراب است یا باتری، باید به تفاوت‌های آنها توجه کنید.

اگر باتری خراب باشد، علائمی مثل:

  • کم نور بودن چراغ‌های داشبورد و چراغ‌های جلو
  • تمام شدن عمر باتری ماشین
  • سخت استارت خوردن ماشین
  • خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین
  • بوی عجیب باتری

اگر دینام خراب باشد، نشانه‌هایی مثل:

  • صدای کلیک یا صدای غرغر
  • کم نور شدن تدریجی چراغ‌های داشبورد
  • استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ
  • کار نکردن درست لوازم جانبی خودرو

را از خود بروز می‌دهد.

آشنایی با اصول تعمیر ماشین، شما را در جاده نجات می دهد!

درست است که بهترین راه‌حل برای مدیریت موقعیتی مثل خرابی خودرو در جاده، تماس با نمایندگی‌های مجاز امداد خودرو است اما باید برای مدیریت شرایط، قطعات خودرو را به خوبی بشناسید و خرابی‌های سطحی را تعمیر کنید. هرچند که باید به این اصل توجه کنید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس قبل از سفر حتما خودرو خود را چک کنید.

همچنین اگر صبور و پرحوصله هستید و دوست دارید تا در ناوگان تپسی به عنوان یکی از سفیران ما فعالیت کنید، می‌توانید به صفحه ثبت نام راننده شرایط همکاری با ما را مطالعه کنید و تصمیم بگیرید.

در انتها هر سوالی که دارید، می‌توانید از ما بپرسید.

سوالات متداول خرای ماشین در جاده

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات متداول در رابطه با خرابی ماشین در جاده را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

اگه ماشینم تو جاده خراب شد چیکار کنم؟

اول از همه ماشین خود را به سمت راست جاده ببرید و تا زمانی که به نقطه‌ای امن نرسیده‌اید، از ماشین خارج نشوید. بعد از

آن حتما با امداد خودرو تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. یادتان باشد که برای هدایت دیگر رانندگان و برای جلوگیری از مشکل، حتما چراغ‌های خطر را روشن کنید و در صورت نیاز از تابلوهای خطر و شبرنگ استفاده کنید.

چگونه امداد خودرو مجاز را تشخیص دهیم؟

اول از همه کارت شناسایی امدادگر را از او بخواهید و بعد به نشانه‌های ظاهری او توجه کنید. ماموران امداد باید جلیقه‌هایی دارای نوارهای شبرنگ و مطابق با استاندارد به تن داشته باشند. همچنین لباس‌های این ماموران، دارای آرم شرکت امداد خودرو و دارای سردوشی مخصوص است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.