در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

علت بریدن ترمز چیست؟ + نکات ایمنی

رانندگی با خودرو می‌تواند تجربه لذت‌بخشی باشد و هیجان شما را به چالش بکشد. اما باید بدانید اگر این هیجان کنترل نشود و اختیار ماشین از دست شما خارج گردد، ممکن است مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاید و یا حتی منجر به مرگ شود. ترمز بریدن از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد و شما باید به عنوان راننده با اصول احتیاطی آشنا باشید تا هم بتوانید از رخداد این امر جلوگیری کنید و هم بتوانید در مواقعی که این اتفاق رخ داده است شرایط را به خوبی کنترل نمایید.

علت بریدن ترمز ماشین چیست؟

زمانی که صحبت از ترمز بریدن می‌شود، ممکن است برخی از افراد نتوانند شرایط را به خوبی درک کنند. در واقع، برای اینکه بتوانید خودرو را متوقف سازید، باید پای خود را بر روی پدال ترمز فشار دهید. این کار باعث می‌شود که به پیستون‌ها فشار وارد شود و در نتیجه ترمزی که در خودرو وجود دارد آن را متوقف می‌کند. توقف خودرو ارتباط مستقیمی با ایجاد نیروی اصطکاک میان چرخ‌ها و جاده دارد. اگر به هر دلیلی این نیروی اصطکاک به وجود نیاید، کنترل ماشین از دست خارج می‌شود و در نتیجه سرنشینان آن هرگز نمی‌توانند از خودرو خارج شوند.

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد دیگر شما کنترل در سرعت خودرو ندارید و ممکن است خودرو با هر سرعتی در خیابان برود. اگر شخصی در سر راه خودرو قرار گیرد، به دلیل اینکه ترمز آن به خوبی کار نمی‌کند ممکن است تصادف کند. همچنین، ممکن است خودرو به یک محیط سخت برخورد کند و با توجه به این امر که اینرسی حرکت آن بسیار زیاد است آسیب‌های زیادی را به سرنشینان وارد می‌کند. متاسفانه باید بدانید این امر بسیار آسیب‌رسان است و یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای است.

دلایل ترمز بریدن

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید چه عواملی باعث می‌شود ترمز بریده شود و کنترل ماشین از دست خارج گردد. موارد متعددی وجود دارند که باعث بروز این امر می‌شوند و شما می‌توانید به محض مشاهده اولین حالت‌ها و علائمی که نشان می‌دهد ترمز به خوبی کار نمی‌کند به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه نمایید و سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • کم شدن ضخامت لنت‌ها: یکی از مهمترین مواردی که باعث بروز این امر می‌شود کم شدن ضخامت لنت‌هاست و باعث می‌شود ترمز صدایی شبیه به جیغ کشیدن و ساییده شدن را نشان دهد.
  • داغ شدن غیر هادی ترمزها: مسئله دیگری که باعث می‌شود ترمز بریده شود داغ شدن غیر هادی ترمزها است. این امر به دلیل، ایجاد نقاط داغ در کاسه ترمز و عدم ایجاد اصطکاک در کفشک‌های ترمز و لنت به وجود می‌آید.
  • نشت روغن ترمز: زمانی که روغن ترمز نشت می‌کند واشرهای روغن دیگر نمی‌توانند به عملکرد صحیح ترمز کمک کنند.
  • خراب شدن دیسک موتور: خراب شدن دیسک موتور توقف خودرو را با اشکال روبه‌رو می‌کند.
  • راندن بیش از حد خودرو در آب یا گل: راندن بیش از حد خودرو در آب و یا گل به ترمز آسیب می‌زند.
  • کاهش فشار هیدرولیک: اگر فشار مایع هیدرولیک ترمز کاهش پیدا کند، ترمز کردن به تاخیر می‌افتد.
  • ترمز گرفتن‌های زیاد: کسانی که بلد نیستند به درستی رانندگی کنند و ترمز زیادی می‌گیرند، ممکن است به ترمز خودرو خود آسیب‌های زیادی وارد کنند.

نشانه‌های ترمز بریدن چیست؟

نشانه‌های متعددی وجود دارند که نشان می‌دهند ترمز با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شما باید این نشانه‌ها جدی بگیرید. اگر به کارکرد درست ترمز شک دارید، هرگز سوار آن خودرو نشوید. زیرا ممکن است آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی به شما وارد شود. برخی از این نشانه‌ها به شرح زیر هستند:

  • روشن شدن چراغ خودرو
  • صدای جیرجیر یا جیغ کشیدن در هنگام ترمز گرفتن
  • شنیدن صدای کوبیده شدن
  • لرزش در زمان ترمز گرفتن
  • نشت مایع از خودرو
  • پدال ترمز نرم
  • بوی سوختگی در زمان ترمز گرفتن
  • احساس کشیده شدن خودرو به یک سمت

انواع ترمز بریدن

ترمز بریدن می‌تواند مانند تمامی حالت‌های دیگری که در خودرو به وجود می‌آیند انواع متفاوتی داشته باشد. توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند راننده حرفه‌ای شوند و از خودرو خود دائما استفاده می‌کنند با انواع متفاوت و حالت‌هایی که منجر به بریده شدن ترمز می‌شوند آشنایی داشته باشند. این امر به آنها کمک می‌کند با بروز اولین حالت‌ها هر چه سریعتر برای رفع آن اقدام کنند و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری نمایند.

ترمز بریدن خالی

یکی از شایع‌ترین حالت‌هایی که در زمان بریده شدن ترمز به وجود می‌آید زمانی است که راننده هر چقدر پدال را تا انتها فشار می‌دهد، ترمز عمل نمی‌کند. در این شرایط، کنترل اتومبیل از دست خارج می‌شود و همین امر می‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. بهتر است بدانید این نوع خالی کردن ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و استرس بسیار زیادی را به فرد وارد می‌کند. زیرا احساس می‌کند در خودرویی است که دیگر هیچ کنترلی بر آن ندارد و همین امر می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شود.

علت ترمز بریدن خالی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا بریدن ترمز خالی رخ می‌دهد. بهتر است بدانید عواملی که برای آن ذکر می‌گردند متنوع هستند و شما نمی‌توانید یک دلیل را برای آن در نظر بگیرید. یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز این مشکل می‌گردد کم شدن ضخامت لنت‌هاست. همچنین، داغ شدن بیش اندازه لنت‌ها باعث می‌شود به آنها آسیب وارد شود و در نتیجه دیگر ترمز گرفتن به خوبی رخ نمی‌دهد. اگر دیسک موتور به درستی کار نمی‌کند، باید بدانید به زودی قرار است ترمز شما خالی کند و شرایط ناگواری را برایتان به وجود بیاورد. بنابراین، با مشاهده اولین علائم باید هر چه سریعتر به یک تعمیرگاه معتبر بروید.

ترمز بریدن پر

شرایط دیگری نیز وجود دارد که با نام ترمز بریدن پر شناخته می‌شود. در این شرایط، هر چقدر راننده تلاش می‌کند ترمز را رو به پایین فشار دهد؛ ترمز در سرجای خودش ایستاده و حرکت نمی‌کند. این مسئله باعث می‌شود که راننده سردرگم شود و فشار زیادی را به ترمز وارد می‎کند. شرایط وقوع ترمز پر کمتر از ترمز خالی است، با وجود این شما باید از هر دو شرایط اطلاع کافی داشته باشید تا بتوانید به محض رخداد این امر واکنش درستی نشان دهید و همین مسئله می‌تواند از وقوع تصادفات سخت جلوگیری کند.

علت ترمز بریدن پر

دلایلی که برای ترمز بریدن پر وجود دارد دقیقا می‌تواند مشابه به دلایلی باشد که در اثر بریدن ترمز خالی به وجود می‌آید. همانطور که در بالا توضیح دادیم موارد متعددی وجود دارند که به ترمز کردن بستگی دارند. به طور مثال، لنت‌ها و دیسک موتور از جمله قسمت‌های اتومبیل هستند که ارتباط مستقیمی با ترمز گرفتن دارند و اگر این قسمت‌ها آسیب ببینند ممکن است ترمز گرفتن با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و در نتیجه بریدن ترمز به صورت پر و یا خالی به وجود می‌آید و همین امر ممکن است به سلامتی رانندگان و سرنشینان خودرو آسیب وارد کند.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از بریدن ترمز

ترمز بریدن خودرو می‌تواند حس بدی را در رانندگان به وجود بیاورد و یا حتی به آنها القا کند که در چند قدمی مرگ قرار گرفته‌اند. باید بدانید شما باید در این شرایط به خود مسلط باشید، زیرا ممکن است در صورت عدم تسلط به خود کارهایی را انجام دهید که شرایط را برای شما سخت‌تر کند و حتی کنترل را از دست شما خارج سازد. مسئله بعدی این است که هرگز نباید پدال گاز را فشار دهید. شما باید تمرکز خود را از پدال گاز بردارید و به دنبال راهکاری برای توقف خودرو باشید.

اگر در سیستم خودرو خود دارای کروز کنترل هستید، آن را خاموش کنید. همچنین، در زمان بریدن ترمز هرگز در لاین سبقت نباشید و تلاش کنید خودرو را به لاین راست هدایت نمایید. اگر متوجه شده‌اید ترمزها کار نمی‌کنند و امیدی به آنها ندارید، بهتر است تمرکز خود را روی پدال ترمز بگذارید، زیرا شاید با استفاده از آنها بتوانید خودرو را متوقف سازید. حرکات مارپیچی و یا زیگزاگی اصطکاک خودرو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سرعت خودرو کاهش پیدا کند. استفاده از تکنیک دنده معکوس نیز می‌تواند به رفع ترمز بریدن کمک نماید.

در صورت بریدن ترمز چه باید کرد؟

راهکارهای متعددی وجود دارند که شما باید در زمان ترمز بریدن به آنها توجه داشته باشید. هر یک از این راهکارها می‌توانند به شما کمک کنند کنترل خودرو را در درست بگیرید و در نتیجه آن را متوقف سازید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید راهکارهایی که برای بریدن ترمز ارائه می‌شوند کدامشان اهمیت بیشتری دارند. باید بدانید این راهکارها همگی به یک اندازه مهم هستند و شما هرگز نمی‌توانید بگویید کدام راهکار بر دیگری اولویت دارد. بهتر است این راهکارها را به خوبی به ذهن بسپارید و در صورتی که در این شرایط قرار گرفتید با خونسردی کامل آنها را اجرا کنید. در ادامه به معرفی این راهکارها می‌پردازیم.

حفظ آرامش و خون‌سردی؛ اولین اقدام در‌‌هنگام بریدن ترمز ماشین

حفظ خونسردی و آرامش مهمترین قدمی است که شما باید در زمان ترمز بریدن به آن توجه داشته باشید. زمانی که متوجه می‌شوید ترمز شما دیگر کار نمی‌کند، ممکن است احساس کنید به مرگ نزدیک شده‌اید و یا کنترل همه چیز از دستتان خارج شده است! نگران نباشید! اگر به خودتان مسلط باشید به خوبی می‌توانید تمامی موارد را تحت تسلط خود داشته باشید و این مسئله باعث می‌شود که بتوانید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرید که همه چیز به خوبی رخ دهد و در نتیجه در پایان می‌توانید خودرو را متوقف سازید.

امتحان دوباره ترمز!

پس از آنکه احساس کردید در شرایط ترمز بریدن قرار گرفته‌اید باید ترمزها را به دور از هر گونه حرکت عصبی امتحان کنید. ممکن است گاهی برای ترمزها شرایطی به وجود بیاید که به موقع عمل نکنند. اما اگر چندین بار به صورت ممتد از آنها استفاده کنید، ترمز عمل می‌کند و شما می‌توانید خودرو را متوقف سازید. بهتر است بدانید شما هرگز نباید شتاب‌زده عمل کنید و باید تمرکز خود را روی ترمزها قرار دهید. بارها و بارها ترمز بگیرید و ممکن است در یکی از این بارهایی که در حال گرفتن ترمز هستید، ترمز عمل کند و در نتیجه خودرو متوقف می‌شود.

هنگام بریدن ترمز ماشین، فلاشر خودرو را روشن کنید

از جمله موارد دیگری که توصیه می‌شود در زمان ترمز بریدن به آن توجه داشته باشید روشن کردن فلاشر ماشین است. این کار می‌تواند به رانندگان دیگر سیگنال دهد که شما در شرایط بدی هستید و آنها تلاش می‌کنند با کنترل خودروی خود شما را در شرایط بحرانی‌تر قرار ندهند. همچنین، در صورتی که احساس می‌کنید شرایط حاد است و شما کنترل خود را بر روی خودرو از دست داده‌اید می‌توانید با صدای بوق ممتد این مسئله را اطلاع‌رسانی کنید. توجه به این مسائل باعث می‌شود رانندگان دیگر جاده را باز کنند و همین امر از بروز تصادفات سنگین و خسارات زیاد جلوگیری می‌نماید.

کاهش سرعت خودرو با معکوس کردن دنده؛ مهم‌ترین اقدام در زمان بریدن ترمز خودرو

همواره به رانندگان توصیه می‌شود در زمان ترمز بریدن پدال گاز را فراموش کنند. هر چقدر شما بیشتر گاز بدهید به همان اندازه سرعت خودرو بالاتر می‌رود و می‌تواند شرایط ناگواری را برای شما به وجود بیاورد. تلاش خود را انجام دهید که از سرعت بکاهید و خودرو را در یک سرعت ایده‌آل قرار دهید. از طرف دیگر، دنده معکوس می‌تواند به شما کمک کند خودرو را متوقف سازید. به همین دلیل، تلاش کنید دائما دنده معکوس بروید تا بتوانید خودرو را به توقف نزدیک کنید و خود را از شرایط بحرانی که در آن قرار گرفته‌اید خارج سازید.

خودرو را به سمت شانه خاکی و خارج از جاده برانید

از جمله مواردی که در زمان ترمز بریدن باید به آن توجه داشته باشید هدایت خودرو به سمت خاکی و خارج از جاده است. هرگز نباید وارد لاین سبقت بشوید. این خطرناک‌ترین کاری است که ممکن است برای شما به وجود بیاید و حتی ممکن است شرایط را برای شما دشوارتر سازد. خودرو را به سمت خاکی هدایت کنید و تلاش کنید اصطکاک چرخ‌ها با زمین زیاد شود. زیرا در صورت انجام این کار، ممکن است خودرو متوقف شود و این مسئله می‌تواند شما را از شرایط حاد و بحرانی خارح سازد.

راهکارهای اضطراری هنگام بریدن ترمز

در بالا به موارد مهم برای ترمز بریدن اشاره کردیم. بهتر است بدانید حفظ خونسردی و تمرکز بر دنده معکوس از مهمترین مواردی هستند که شما باید آنها را به خاطر بسپارید.

علت بریدن ترمز ماشین چیست؟

بریدن ترمز ماشین می‌تواند به دلایل مختلفی مانند بریده شدن سیم ترمز، نشتی روغن ترمز، خرابی پمپ یا صاف شدن لنت‌های ترمز اتفاق بیفتد. سیستم ترمز ماشین یکی از مهم‌ترین بخش‌های اتومبیل است که سالم بودن آن مستقیما با سلامت و جان شما ارتباط دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که حتما وسیله نقلیه خود را هر چند وقت یک‌بار به مکانیکی ببرید و وضعیت ترمزها را بررسی کنید. گاهی‌اوقات با تعویض لنت ترمز می‌توان از وقوع حوادث مرگ‌بار جلوگیری کرد.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ترمز بریدن در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید موارد متعددی از جمله آسیب به لنت‌ها می‌توانند شما را در این شرایط قرار دهند. توصیه می‌شود با نگهداری منظم از خودرو خطر قرارگیری در شرایط ترمز بریدن را به اندازه زیادی کاهش دهید.

اگر شما به رانندگی تسلط کامل را دارید و در فکر کسب درآمد اضافه از ماشین خود هستید، می‌توانید به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی بروید و در کمتر از ده دقیقه عضوی از ناوگان این مجموعه شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.