در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

خرید خودرو از بورس کالا + شرایط و مدارک لازم

خرید خودرو در بورس کالا بالاخره از مردادماه 1401 امکانپذیر شد. هدف از فراهم آوردن شرایط خرید خودرو در بورس کالا، ایجاد بازاری مطمئن، شفاف و در نهایت قیمت منصفانه برای اقشار مختلف جامعه است. علاوه بر این، قیمت‌های وسوسه‌کننده بورس کالا بسیاری را ترغیب می‌کند تا با هدف خرید خودرو ارزان و فروش آن در بازار آزاد به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. اما سوالات زیادی در این بین مطرح می‌شود؛ سوالاتی مانند شرایط خرید خودرو از بورس کالا، خودروهای ارائه شده، نحوه ثبت نام و خرید، زمان عرضه، اختلاف قیمت خودروها و … که ذهن متقاضی را درگیر می‌کند. بنابراین قصد داریم در این مطلب صفر تا صد خرید خودرو از بورس کالا را به طور کامل بررسی کنیم.

فهرست مطالب

بورس کالا چیست؟

بورس کالا بازاری است که عرضه‌کنندگان، کالای خود را برای فروش در آن ارائه می‌دهند. اتفاقی که این بازار را متمایز می‌کند، کارشناسی و قیمت‌گذاری محصولات در آن است و ایجاد چنین شرایطی ریسک تولیدکننده و مصرف‌کننده را کاهش خواهد داد. شورای عالی بورس از سال 82 بورس کالا در ایران را راه‌اندازی کرد که در حال حاضر یکی از 5 بورس ایران محسوب می‌شود.

در واقع بورس کالا به نوعی ایرادهای بازارهای سنتی از قبیل سر و سامان نداشتن قیمت‌ها، عدم وجود یک مرجع قیمت‌گذار، غیرقابل پیش‌بینی بودن نرخ‌ها، امکان سو‌ءاستفاده و در نهایت نبودن آمار و اطلاعات دقیق فروش را رفع می‌کند. در واقع بورس کالا با طراحی ابزارهای مالی برای بازارهای مختلف، باعث رشد بازار مورد نظر بیش از پیش خواهد شد. بازارهای بورس کالا شامل بازار فرعی، بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی می‌شود.

چگونه وارد بورس کالا شویم؟

حالا که با مفهوم کلی بورس کالا آشنا شدید، بهتر است بدانید چگونه می‌توانید به آن وارد شوید. برای ورود به بورس ابتدا باید کد بورسی دریافت کنید. کد بورسی یک شناسه 8 کاراکتری است که سه حرف آن حرف‌های اول نام‌خانوادگی شما و بقیه به صورت 5 عدد تصادفی خواهد بود. شرایط و مدارک لازم برای افراد حقیقی و حقوقی جهت دریافت کد بورسی متفاوت است. شما می‌توانید کد بورسی را بدون مراجعه حضوری و آنلاین بگیرید.

به طور کلی مراحل دریافت کد بورسی عبارتند از:

– ثبت ‌نام در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir/

– احراز هویت حضوری یا غیرحضوری (برای احراز هویت اینترنتی به آدرس

 https://www.sejam.ir/fa/ElectronicAuthentication مراجعه کنید)

– دریافت کد بورسی و ورود به بازار بورس

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی

برای اشخاص حقیقی:

– اصل شناسنامه و تصویر از تمامی صفحات آن

– اصل کارت ملی و تصویر از پشت و روی آن

– اطلاعاتی مانند آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه

– شماره حساب، شماره شبا، نام بانک، نام شعبه و کد شعبه

برای اشخاص حقوقی:

– تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس

– تصویر روزنامه رسمی

– آگهی کلیه تغییرات

– ارائه تصویر اساسنامه

– کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیات مدیره (که همگی باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشند)

– کامل کردن فرم تعهدنامه

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

بورس کالا با توجه به شفافیتی که در عرضه خودرو دارد، می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای قرعه‌کشی در نظر گرفته شود. در بورس خودرو به صورت براساس قیمت رقابتی و همچنین بدون واسطه به متقاضی ارائه می‌شود. در واقع این یک معامله دو سر سود برای شرکت های فروش خودرو و همچنین مشتری و مصرف‌کننده است. شرکت‌ها می‌توانند خودرو خود را با قیمت بالاتر نسبت به قرعه کشی خودرو ارائه دهند و مصرف‌کننده نیز با قیمتی بسیار ارزانتر از بازار کالای خود را دریافت می‌کند. خرید خودرو در بورس کالا بدون قرعه کشی انجام می‌شود و همه دارندگان کد بورسی می‌توانند برای خرید اقدام کنند. تمامی افراد بالای 18 سال می‌توانند کد بورسی داشته باشند. در ادامه با مراحل ثبت نام در بورس کالا خودروبیشتر آشنا شوید.

خرید خودرو از بورس کالا

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

– دریافت کد بورسی: برای دریافت این کد همانطور که پیش از این گفتیم، باید مراحل ثبت‌ نام سجام، احراز هویت به صورت حضوری یا غیرحضوری و در نهایت دریافت کد بورسی از کارگزاری را  پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که کد آنلاین بورس کالا با کد معاملاتی بازار سهام فرقی می‌کند. بنابراین حتی اگر کد معاملاتی بازار سهام داشته باشید، باید کد آنلاین بورس کالا را هم دریافت کنید.

– افتتاح حساب وکالتی در بانک: این حساب را می‌توانید در بسیاری از بانک‌های منتخب کشور به صورت آنلاین افتتاح کنید. از آنجایی که این حساب‌ها به کارگزاری های بورس متصل هستند، امکان برداشت وجه برای کارگزاری وجود دارد. در حال حاضر تنها راه انتقال مبلغ پیش پرداخت به کارگزاری‌ها از طریق حساب وکالتی صورت می‌گیرد.

– انتخاب خودرو: سپس می‌توانید از لیست خودروهای بورس کالا گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. فهرست خودروها تغییر می‌کند و در اطلاعیه‌ای که روی سایت بورس کالا گذاشته می‌شود، قابل دسترس خواهد بود.

– پرداخت پول: در این مرحله بایدقیمت پایه خودرو را در حساب وکالتی واریز کنید.این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج در حساب شما مسدود خواهد شد. تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار یکی از دلایلی است که بسیاری سراغ خرید از این طریق می‌روند.

– ثبت سفارش: پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، سفارش شما با تعیین قیمت رقابتی ثبت خواهد شد. توجه داشته باشید که ثبت سفارش به معنای صاحب خودرو شدن نیست و متقاضی باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بماند.

– رقابت برای برنده شدن: متقاضی با توجه به قیمت پایه اعلام شده توسط شرکت خودروسازی، قیمت پیشنهادی خود را اعلام خواهد کرد. شانس خرید خودرو دربورس کالا را این قیمت تعیین می‌کند.به این ترتیب در صورت برنده شدن، سه روز کاری فرصت دارند تا مابقی مبلغ خودرو را نیز به حساب وکالتی خود واریز کنند. در پایان فقط باید تسویه حساب کرده و با انتخاب یک نمایندگی، خودروی خود را تحویل بگیرند.

نحوه باز کردن حساب وکالتی

برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید به یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کنید. در صورتی که در هر یک از این بانک‌ها حساب کوتاه مدت داشته باشید، به راحتی می‌توانید آن را به حساب وکالتی تبدیل کنید. در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب در بانک‌های ملت، تجارت، سپه، کشاورزی، صادرات، صنعت و معدن، توسعه تعاون، پست بانک، اقتصاد نوین، پارسیان، شهر، سینا، سامان، پاسارگاد، مهر ایران، آینده، ایران زمین، بانک گردشگری، توسعه صادرات و رفاه کارگران وجود دارد. اگر در هیچ یک از بانک‌های نامبرده شده حساب ندارید، ابتدا حساب کوتاه مدت باز کرده و سپس آن را وکالتی کنید. همانطور که گفتیم با وکالتی کردن حساب، مبلغ خودرو به طور مستقیم از حساب شما کسر و به حساب کارگزاری واریز خواهد شد. توجه داشته باشید که کسانی که چک برگشتی دارند، نمی‌توانند حساب خود را وکالتی کنند.

افزایش شانس خرید خودرو در بورس کالا

اگر می‌خواهید شانس خرید خودرو از بورس کالا را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم به دوره‌های قبلی عرضه آن نگاهی بیندازید. با بررسی دقیق قیمت خودروهای ارائه شده در عرضه‌های قبلی می‌توانید به راحتی مبلغ پیشنهادی خود را انتخاب کرده و در این رقابت شرکت کنید. همچنین می‌توانید بررسی موردنظر خود را به مدل خودرو محدود کرده و موفق‌تر عمل کنید. برای مثال خودروهایی مانند شاهین شانس زیادی برای برنده شدن دارند، در حالی که 207 جزو خودروهای پرطرفدار در میان متقاضیان است.

افرادی که در دوره‌های قبلی بورس کالا یا از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودرو شده‌اند، نمی‌توانند در دوره‌های بعدی شرکت کنند. این مسئله می‌تواند یک خبر خوب برای بقیه متقاضیان باشد. قیمت پایه هر خودرو توسط شرکت خودروساز یا مرجع قانونی، مشخص خواهد شد. اگر تقاضا کمتر از عرضه باشد، قیمت معامله روی قیمت پایه بسته می‌شود، اما اگر میزان تقاضا از میزان عرضه بیشتر باشد، روی قیمت خودرو رقابت ایجاد خواهد شد. بنابراین در نهایت خودرو به افرادی که قیمت‌ بالاتری پیشنهاد دهند، فروخته می‌شود.

محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

– کسانی که کد بورس کالا و حساب وکالتی نداشته باشد، نمی‌توانند از این طریق خودرو بخرند اما می‌توانند شانس خود را در قرعه‌کشی ایران خودرو امتحان کنند.

– هر فرد می‌تواند تنها یک خودرو خریداری کند و از این رو خودرو به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد.

– کسانی از سال ۹۸ به بعد اقدام به خرید خودرو از خودروسازان کرده‌اند، نمی‌توانند ثبت سفارش کنند.

– فقط افراد بالاتر از ۱۸ سال می‌توانند در بورس کالا اقدام به خرید خودرو کنند.

– محدودیت‌های گفته شده شامل خودروهایی مانند کاموینت‌ها و وانت کارا نمی‌شود.

– در صورتی که به هر دلیلی عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شود، پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.

سوالات متداول خرید خودرو از بورس کالا

 زمان عرضه خودرو در بورس کالا چه زمانی است؟

برای کسب اطلاع دقیق در این باره می‌توانید اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا را در سایت https://www.ime.co.ir مشاهده کنید.

هزینه ‌های جانبی خرید خودرو از بورس چقدر است؟

هزینه مالیات و عوارض که بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر است. همچنین هزینه‌های جانبی مانند هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت خرید که با توجه به مدل خودرو متفاوت خواهد بود و همچنین هزینه خواب پول نیز باید پرداخت شود.

تاکنون چه خودروهایی در بورس کالا عرضه شده‌اند؟

در دوره‌های شاهین، پژو ۲۰۷ دستی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تارا دستی در بورس کالا فروخته شده‌اند. در حال حاضر خودروهای مانند دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما، هایما، پژو 207، کی ام سی، تارا، جک، وانت کارا و کامیون های کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود.

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار چقدر است؟

قیمت خودروهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود، گاهی دچار نوسان و در نهایت افزایش قیمت می‌شود. با این وجود قیمت خودرو در بورس کالا از بازار آزاد به مقدار قابل توجهی کمتر است.

نحوه کشف قیمت خودرو در بورس کالا چگونه است؟

برای کشف قیمت خودرو در بورس حتما قیمت و درصد رقابت در مدل‌های خودرو را در دوره‌های قبل بررسی کرده و براساس آن قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهید.

سود اختلاف قیمت خودرو در بورس کالا و بازار چقدر است؟

سود اختلاف قیمت با توجه به مدل خودرو بین حدود 10 تا 23 درصد متغیر خواهد بود.

آدرس سایت بورس کالا خودرو چیست؟

برای خرید خودرو به سایت بورس کالا به آدرس https://www.ime.co.ir/ مراجعه کنید.

معایب عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

در صورتی که مدیریت درست در بورس کالا اتفاق نیفتد، قیمت خودروها می‌تواند به قیمت کارخانه نزدیک و حتی حتی از آن بیشتر شود. در چنین شرایطی عملا عرضه خودرو در بورس کالا اثربخشی خود را از دست خواهد داد. این مسئله فقط به سود فروشنده خواهد بود و در این میان خریداری ضرر می‌کند.

در کدام بانک‌ها امکان افتتاح حساب وکالتی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم متقاضی می‌تواند در تمام بانک‌های مختلف شامل بانک‌های ملت، تجارت، سپه، کشاورزی، صادرات، صنعت و معدن، توسعه تعاون، پست بانک، اقتصاد نوین، پارسیان، شهر، سینا، سامان، پاسارگاد، مهر ایران، آینده، ایران زمین، بانک گردشگری، توسعه صادرات و رفاه کارگران اقدام به افتتاح حساب وکالتی کند.

هر فرد متقاضی می‌تواند چه تعداد حساب وکالتی افتتاح کند؟

هر مشتری فقط می‌تواند یک حساب وکالتی و در یک بانک به کارگزاری معرفی کند. نداشتن چک برگشتی برای افتتاح حساب وکالتی الزامی است و همچنین نمی‌توانید حساب خود را به صورت مشترک باز کنید.

مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو در بورس کالا چقدر است؟

مبلغ پیش پرداخت برای خرید خودرو از بورس کالا در «ابلاغیه شرایط خرید خودرو» توسط بورس کالا اعلام خواهد شد. این مبلغ را باید از طریق حساب وکالتی خود به کارگزاری پرداخت کنید. توجه داشته باشید که باید مبلغ پیش پرداخت را پیش از ثبت سفارش خودرو به حساب وکالتی واریز کنید.

آیا می‌توان از روند معاملات خودرو در زمان انجام آن در بورس کالا اطلاع یافت؟

بله، به راحتی می‌توانید از طریق مراجعه به سایت بورس کالا و قسمت نمایه بازار فیزیکی، تابلوی معاملات بازار خودرو را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید.

برای ثبت سفارش خودرو در بورس کالا چقدر فرصت داریم؟

توجه داشته باشید که زمان ثبت سفارش خودرو در بورس کالا، تا یک روزکاری قبل از عرضه یا تا ساعت 16 پیش از آن است. برای کسب اطلاعات دقیق حتما اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.