در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

18 عادت بد رانندگی که باید ترک کنید

عادت بد رانندگی به مرور در رانندگان ایجاد می‌شود اما می‌توان به سرعت آن‌ها را ترک کرد.‌ این عادات برخی اوقات خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی است و جریمه به دنبال دارد و در مواردی ممکن است سلامت ماشین و حتی سرنشینان را تهدید کنید.

این عادات از لحظه سوار شدن به ماشین تا زمانی که راننده ماشین را خاموش می‌کند، ادامه دارد. اگر به بازارکار شغل رانندگی فکر می‌کنید، می‌خواهید رانندگی ایمنی تجربه کنید و از طرف دیگر عمر مفید خودرو خود را افزایش دهید، این مطلب به درد شما می‌خورد.

1- حرکت با باک خالی

در صورت امکان نگذارید چراغ بنزین ماشین روشن شود. حرکت با باک خالی می‌تواند به مرور پمپ بنزین شما را دچار ایراد کند.

دلیل این اتفاق روشن است. در صورت خالی بودن باک، فشار بیشتری به پمپ بنزین می‌آید.

علاوه بر این کم بودن بنزین باعث می‌شود که رسوبات و آلاینده‌های داخل باک توسط پمپ کشیده شود که نهایتا منجر به از کار افتادن خودرو می‌شود.

عادت بد رانندگی
عادت بد رانندگی

2- دست خود را روی دنده نگه ندارید

تا زمانی که تصمیم به تعویض دنده ندارید، هرگز دست خود را بر روی اهرم دنده نگه ندارید. این کار باعث ایجاد فشار بر بوش‌ها و جعبه دنده می‌شود و به مرور زمان آن‌ها را فرسوده خواهد کرد.

3- ترمزهای سخت نگیرید!

اگر تند برانید، برای متوقف کردن ماشین مجبور می‌شوید ترمزهای سخت بگیرید!

توقف ناگهانی فشار بیشتری را بر سیستم ترمز وارد کرده و لنت‌ها و دیسک‌های شما را سریع‌تر فرسوده می‌کند. این یک عادت بد رانندگی است که ممکن است به تصادف منجر شود.

4- پای خود را روی پدال کلاچ نگه ندارید

پایین نگه داشتن مداوم پدال کلاچ، عمر صفحه کلاچ را کوتاه می‌کند. اگر پشت چراغ قرمز توقف کنید و پدال کلاچ را پایین نگه‌دارید، در همین زمان قطعاتی مثل بلبرینگ، صفحه کلاچ و اهرم کلاچ آسیب می‌بینند.

پس سعی کنید عادت نگه داشتن مداوم کلاچ را ترک کنید.

 5- گرم کردن موتور قبل از حرکت

بهتر است در فصل سرد، قبل از شروع حرکت با سرعت زیاد، یک یا دو دقیقه به آرامی حرکت کنید. این موضوع باعث می‌شود که موتور گرم شده و روغن‌کاری به درستی صورت گیرد.

در این حالت موتور به نرمی و روانی دورگیری خواهد کرد. در گذشته توصیه می‌شد که موتور به صورت درجا کار کرده تا گرم شود، اما امروزه می‌دانیم این کار غیر از تلف کردن بنزین و فشار به موتور خودروی شما، فایده‌ دیگری ندارد.

حرکت آرام در دقایق اول رانندگی در هوای سرد می‌تواند به موتور خودروی شما کمک کند.

 6- تعمیر و نگهداری منظم خودرو

یکی از موضوعاتی که معمولا به آن توجه کمی می‌شود، سرویس منظم خودرو است. تعمیر و نگهداری مداوم خودرو باعث افزایش طول عمر خودرو شده و از آسیب به قطعات مختلف آن و هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

عدم توجه به مسائل فنی ماشین عادت بد رانندگی است که باید هرچه زودتر ترکش کنید!

7- توجه به چراغ‌های هشدار‌دهنده یا صداهای غیر‌عادی خودرو

برخی از علایم هشداردهنده خودرو باید در اولین فرصت مورد بررسی قرار گیرند.

با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو، می‌توانید بفهمید که چراغ‌های هشداردهنده خودروی شما به چه معنا هستند و چه موقع ضروری است که فورا توقف کنید.

همچنین صداهای غیرعادی خودرو، حاکی از وجود مشکل در ماشین است که باید به سرعت توسط یک مختصص بررسی شوند.

 8- در چاله نیفتید

تقریبا تمام رانندگان افتادن در چاله‌های خیابان را تجربه کرده‌اند. در واقع بیشتر آسیب‌هایی که در حین رانندگی به خودرو مخصوصا در بخش جلوندی و سیستم تعلیق وارد می‌شود به دلیل عدم توجه به چاله‌های خیابان است.

برخی از این صدمات قابل رویت هستند اما برخی دیگر نیاز به تشخیص متخصص حرفه‌ای دارند. بهتر است در هنگام رانندگی با سرعت مناسب حرکت کرده تا در صورت افتادن در چاله‌های خیابان بتوانید خودرو را بهتر کنترل و از آسیب‌های شدید جلوگیری کنید.

9- نگه‌داشتن ترمز در سرپایینی

زمانی که از شیب پایین می‌آیید به ناچار مجبور هستید پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید که این کار باعث افزایش حرارت و همچنین فشار به سیستم ترمز خودروی شما شده و قطعه‌هایی مثل لنت و دیسک ترمز را مستهلک می‌کند.

اگر ناچار بودید که در سراشیبی حرکت کنید، بعد از مدتی گوشه‌ای توقف کرده تا لنت‌های ترمز خنک شوند.

10- با دنده سنگین حرکت نکنید!

ممکن است تصور کنید که با پایین نگه‌داشتن دور موتور، در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنید، اما در دنده‌سنگین و با سرعت بسیار کم، فشار غیر‌ضروری بر روی موتور ایجاد شده و به سر سیلندر خودرو آسیب می‌رسد.

حرکت با دنده سنگین و سرعت کم عادت بد رانندگی است که می‌تواند باعث تحمیل هزینه سنگین تعمیرات شود.

11- حرکت با بار اضافه

هرچه خودرو سنگین‌تر باشد، فشار بیشتری به ترمزها، سیستم تعلیق و موتور وارد می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که گذاشتن وسایل سنگین در خودرو باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

عادت بد رانندگی
عادت بد رانندگی

12- نبستن کمربند

اوایل دهه هشتاد بود که پویشی ملی برای استفاده از کمربند خودرو در کشور راه افتاد. بستن کمربند 18 درصد احتمال مصدومیت در تصادفات را کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر فقط 2 درصد از کسانی که هنگام تصادف، کمربند بسته‌اند از ناحیه سر و گردن آسیب می‌بینند. با اینهمه هنوز هم برخی از رانندگان کمربند نمی‌بندند. این عادت بد رانندگی به طور مستقیم با جان شما در ارتباط است.

13- سبقت بگیریم یا نگیریم؟

اگر گذرتان به جاده چالوس افتاده باشد، ماشین‌هایی را دیده‌اید که در تمام طول مسیر تلاش می‌کنند از ماشین‌های مختلف سبقت بگیرند.

برای آن‌ها فرقی نمی‌کند در حال پیچیدن باشند یا در تونلی تاریک! باید از ماشین جلوی خود عبور کنند!

سبقت گرفتن عادت بد رانندگی است که می‌تواند شما را در معرض تصادف و آسیب قرار دهد.

14- پارک دوبله

پیدا کردن جای پارک در شهرهای شلوغ مخصوصا تهران کار سختی است. اما این وضعیت دلیلی برای رها کردن ماشین در خیابان نیست!

برخی رانندگان بدون توجه به وضعیت مسیر و عبور و مرور ماشین‌ها، خودرو خود را به صورت دوبله پارک می‌کنند. این عادت بد رانندگی علاوه بر آنکه با جریمه راهنمایی و رانندگی همراه است، خطرآفرین است.

15-راهنما نزدن

راهنما زدن می‌تواند خطر تصادف را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر قبل از تغییر مسیر راهنما بزنید، به نفع خودتان است.

16- سیگار کشیدن پشت فرمان

پشت فرمان سیگار نکشید! هر فعالیتی که حواس‌تان را هنگام رانندگی پرت کند، عادت بد رانندگی است. سیگار کشیدن هم موجب از دست رفتن تمرکزتان می‌شود و هم برای دیگر سرنشینان خودرو مضر است.

17- رانندگی در خستگی

علت بسیاری از تصادفات مخصوصا در جاده‌های بین‌شهری، خواب‌آلودگی رانندگان است. اگر خسته‌اید و چشمانتان سنگین شده، ماشین را کنار بزنید و استراحت کنید.

18- صحبت با تلفن همراه

همانطور که توضیح دادیم هر فعالیتی که حواس راننده را پرت کند، جر عادت‌های بد رانندگی است. صحبت کردن و همینطور کار کردن با گوشی موبایل عامل بسیاری از تصادفات است.

عادت های بد رانندگی را ترک کنید!

اگر می‌خواهید رانندگی ایمن و بی‌خطری داشته باشید، بهتر است عادت های بد رانندگی را ترک کنید.

این عادات هم روی عمر مفید خودرو شما اثر منفی می‌گذارند و هم می‌توانند سلامت شما را به خطر بیندازند.

کنار گذاشتن عادت‌های بد، ممکن است در مرحله اول سخت باشد، اما با تمرکز بر این عادت‌ها و رفع آن‌ها، می‌توانید خودرویی سالم داشته و از رانندگی خود لذت ببرید.

https://www.wawanesa.com/us/blog/21-bad-driving-habits-you-need-to-break

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.