موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟
اگر شما هم با آغاز فصل گرما و در حال رانندگی، همواره نگاهتان به آمپر دمای خودرو است، این مطلب را بخوانید. با شروع فصل تابستان، یکی از مهمترین دغدغههای رانندگان و مخصوصا کسانی که با خودرو خود کار میکنند، بالا و پایین رفتن دمای موتور ماشین و اصطلاحا جوش آوردن خودرو است. افزایش دما میتواند خسارات سنگینی به ماشین وارد کند. در بدترین شرایط با افزایش بیش از اندازه دمای ماشین و کارکرد ناقص سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو، آسیب جدی به واشر سرسیلندر، سرسیلندر و حتی بلوک سیلندر وارد میشود. به همین خاطر در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟ چطور دما را پایین بیاوریم و جلوی خسارت سنگین را بگیریم.
آمپر دمای خودرو چیست و چگونه عمل میکند؟
قبل از آنکه به سوال موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم، جواب دهیم؛ بهتر است با اجرا و نحوه کارکرد آمپر خودرو آشنا شویم.
آمپر دما یکی از ابزارهای کلیدی نمایشگر خودرو است که وظیفه دارد در لحظه، دمای مایع خنککننده موتور را به راننده اطلاع دهد.
این قطعهی ساده، در واقع یکی از حیاتیترین اجزای سامانه کنترل حرارتی خودرو است و نقش مهمی در جلوگیری از آسیبهای جدی به موتور و جوش آوردن ماشین دارد.
اهمیت و کاربرد آمپر دمای خودرو
موتور خودرو در حین عملکرد، به دلیل احتراق سوخت، حرارت بسیار زیادی تولید میکند. برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دما و وارد شدن آسیب به اجزای داخلی موتور (نظیر سوختن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر یا خرابی پیستونها)، از سامانه خنککننده استفاده میشود.
سیستم خنک کننده خودرو شامل رادیاتور، فن خودرو، ترموستات، پمپ آب، منبع آب و منبع ذخیره وهمچنین شلنگها و لولههای انتقال مایع خنک کننده ماشین است.
اما عملکرد درست این سامانه نیازمند پایش دائمی دما است. در اینجاست که آمپر دما وارد عمل میشود. شناخت کاربرد باعث میشود به سوال موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم درست پاسخ دهید.
کاربردهای اصلی آمپر دما خودرو عبارتاند از:
- اطلاعرسانی در مورد دمای لحظهای موتور به راننده
- هشدار در صورت بروز گرمای بیش از حد (Overheating) و جوش آوردن ماشین
- کمک به تشخیص مشکلات سیستم خنککننده مانند نشتی، خرابی ترموستات یا پمپ آب
- بررسی عملکرد موتور در دماهای پایین (مفید در روزهای سرد)
اجزای اصلی سیستم آمپر دما خودرو
آمپر دما خودرو تنها یک نمایشگر ساده نیست، بلکه بخشی از یک سامانه اندازهگیری دقیق است که از سه بخش کلیدی تشکیل شده:
۱. سنسور دمای مایع خنککننده ماشین (Coolant Temperature Sensor / Sender)
این قطعه معمولاً بر روی بدنه موتور یا در نزدیکی ترموستات نصب میشود و مستقیماً با مایع خنککننده ماشین در تماس است.
سنسور با استفاده از خاصیت مقاومت حرارتی، مقدار دمای سیال را اندازهگیری کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند.
۲. واحد پردازش یا ECU در خودروهای جدید
در خودروهای مجهز به کامپیوتر مرکزی (ECU)، سیگنال دریافتی از سنسور ابتدا وارد ECU شده و سپس پردازش میشود. پردازنده با توجه به دمای دریافتی، اطلاعات را به صفحه نمایش یا آمپر ماشین منتقل میکند.
در خودروهای قدیمیتر، سیگنال مستقیماً به آمپر روی داشبورد میرفت.
۳. نمایشگر آمپر دما خودرو (Temperature Gauge)
این قسمت، نشانگر عقربهای یا دیجیتال روی پنل خودرو است که معمولاً دارای دو مرز مشخص است:
حرف C (Cold) برای دمای پایین
حرف H (Hot) برای دمای بالا
و یک محدوده میانی نرمال که عقربه باید در آن قرار گیرد.
موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟
همانطور که توضیح دادیم بالا رفتن آمپر دمای خودرو یکی از هشدارهای جدی است که بیتوجهی به آن میتواند به خرابیهای شدید و پرهزینه در بخشهای مختلف ماشین منجر شود.
در چنین شرایطی، رعایت چند اقدام مهم و اصولی میتواند از آسیب جدی جلوگیری کند.
در ادامه، مراحل صحیح و ایمن برخورد با بالا رفتن آمپر خودرو شرح داده میشود:
۱. آرام و ایمن توقف کنید
به محض اینکه متوجه شدید آمپر دما خودرو بالاتر از حد نرمال رفته یا چراغ هشدار دمای ماشین روشن شده، موارد زیر را انجام دهید.
- از سرعت ماشین بکاهید.
- کولر خودرو را فوراً خاموش کنید (چون به موتور فشار وارد میکند).
- در اولین محل امن، کنار جاده توقف کنید.
- ترمز ناگهانی نزنید و دنده را سبکتر کنید تا فشار از روی موتور برداشته شود.
۲. سیستم گرمایشی داخل خودرو را روشن کنید (در صورت اضطرار)
در برخی موارد، روشنکردن بخاری خودرو میتواند بخشی از گرمای موتور را به داخل کابین منتقل کرده و کمی از دمای موتور بکاهد.
این راهکار موقتی است و بیشتر برای شرایطی بهکار میرود که نمیتوان فوراً توقف کرد (مثلاً در اتوبان).
۳. خودرو را خاموش نکنید، صبر کنید خنک شود
اگر آمپر کاملاً به ناحیه قرمز رسیده، موتور را خاموش نکنید (مگر در موارد خاص)؛ بلکه بگذارید با درجا کار کردن، فن رادیاتور فعال شود و به خنکسازی موتور کمک کند.
پس از چند دقیقه، موتور را خاموش کرده و اجازه دهید حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خنک شود.
هشدار: درِ کاپوت را بهآرامی و با احتیاط باز کنید تا بخار یا حرارت ناگهانی به شما آسیب نزند.
۴. سطح آب رادیاتور را بررسی کنید (با احتیاط بالا)
پس از خنکشدن کامل موتور ماشین مراحل زیر را انجام دهید.
- در رادیاتور یا منبع انبساط را بهآرامی و با استفاده از دستکش یا پارچه ضخیم باز کنید.
- سطح مایع خنککننده را بررسی کرده و در صورت کمبود، آب رادیاتور را اضافه کنید.
توجه: بازکردن در رادیاتور در حالت داغ، میتواند باعث پاشش آب داغ شده و بسیار خطرناک است.
۵. نشتیها و عملکرد فن را بررسی کنید
اگر آمپر مکرراً بالا میرود، احتمال دارد ایراد از موارد زیر باشد:
- فن رادیاتور کار نمیکند (میتوانید روشنشدن یا نشدن آن را در حالت درجا بررسی کنید).
- نشتی از شیلنگها، رادیاتور یا مخزن انبساط وجود دارد.
- ترموستات یا واترپمپ دچار مشکل شده.
در این صورت، توصیه میشود خودرو را با یدککش یا با احتیاط کامل به تعمیرگاه برسانید و از ادامه مسیر خودداری کنید.
۶. هرگز از آب سرد بهصورت ناگهانی استفاده نکنید
ریختن آب سرد روی موتور یا داخل رادیاتور ماشین در حالت داغ، میتواند منجر به شوک حرارتی و ترک خوردن قطعاتی مانند سرسیلندر شود. همیشه صبر کنید تا موتور کاملاً خنک شود.
۷. هرگز خودرو را با آمپر بالا به حرکت ادامه ندهید
حتی اگر خودرو هنوز حرکت میکند، رانندگی با دمای بالا میتواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر یا حتی قفل شدن کامل موتور شود. هیچ مسیر یا زمانبندیای ارزش ریسک آسیب جدی به پیشرانه را
نحوه عملکرد آمپر دما خودرو
در سادهترین نوع سیستم، سنسور دما خودرو یک مقاومت متغیر حرارتی است. هرچه دما بالا میرود، مقاومت کاهش یافته و جریان بیشتری از مدار میگذرد.
این جریان به آمپر ماشین منتقل شده و عقربه را در موقعیت متناسب با دمای موتور حرکت میدهد.
در سیستمهای مدرن، فرآیند کمی پیچیدهتر است. سنسور به ECU متصل است، ECU دادهها را تحلیل میکند و سپس از طریق سیستم شبکه داخلی خودرو (مانند CAN Bus) اطلاعات را به نمایشگر دیجیتال منتقل میکند.
برخی از این سیستمها قابلیت هشدار صوتی، نمایش پیام روی نمایشگر و حتی خاموش کردن خودرو در موارد بحرانی را نیز دارند.
نشانههای خرابی آمپر دما ماشین
- حرکت نکردن عقربه یا ثابت ماندن آن در وضعیت سرد یا گرم
- نوسان شدید یا غیرمنطقی عقربه
- روشن نشدن فن رادیاتور به موقع
- هشدار دمای موتور بهصورت اشتباه یا تأخیر در نمایش
در این موارد، باید وضعیت سنسور، مدار الکتریکی و سلامت آمپر بررسی شود.
عوامل موثر در بالا رفتن آمپر خودرو
بالا رفتن آمپر دما خودرو یکی از هشدارهای جدی سیستم فنی محسوب میشود که نباید آن را نادیده گرفت.
این وضعیت نشانه آن است که دمای مایع خنککننده (آب رادیاتور) بیش از حد مجاز بالا رفته و موتور در خطر گرم شدن بیش از اندازه قرار دارد.
این پدیده میتواند ناشی از نقص در سیستم خنککننده، شرایط محیطی یا عملکرد نادرست راننده باشد.
در ادامه، به مهمترین عوامل بالا رفتن آمپر دمای خودرو پرداخته میشود:
۱. کمبود آب رادیاتور یا مایع خنککننده
رایجترین دلیل بالا رفتن آمپر، کاهش سطح مایع خنککننده در سیستم است. اگر سطح آب در رادیاتور یا مخزن ذخیره پایین باشد، انتقال حرارت از موتور به بیرون بهدرستی انجام نمیشود و در نتیجه دمای موتور افزایش مییابد.
علتهای احتمالی:
- نشتی از شیلنگها، رادیاتور یا واترپمپ
- تبخیر طبیعی به مرور زمان
- درپوش معیوب رادیاتور
۲. خرابی ترموستات، موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟
ترموستات قطعهای است که مسیر عبور مایع خنککننده را با توجه به دمای موتور باز یا بسته میکند. اگر ترموستات در حالت بسته گیر کند، مانع از گردش مایع خنککننده در رادیاتور شده و دمای موتور بهسرعت بالا میرود و ماشین جوش خواهد آورد.
۳. خرابی فن رادیاتور
فن رادیاتور در خودرو نقش خنکسازی مایع رادیاتور را در شرایط توقف یا حرکت آهسته بر عهده دارد. اگر فن به دلایلی مانند سوختن موتور فن، خرابی سنسور دما، یا قطع فیوز از کار بیفتد، دمای خودرو در ترافیک یا هوای گرم بهسرعت بالا خواهد رفت.
۴. نشتی یا گرفتگی در رادیاتور
رادیاتور خودرو وظیفه خنککردن مایع داغ برگشتی از سیلندر را بر عهده دارد. از جمله ایرادات رادیاتور که میتواند در روند خنک سازی ماشین اختلال ایجاد کند عبارت است از:
- نشتی رادیاتور
- گرفتگی داخلی
- یا انباشتهشدن رسوب یا زنگزدگی
۵. خرابی واترپمپ (پمپ آب)
پمپ آب قلب سیستم خنککننده خودرو است که مایع را در مسیر بسته موتور به گردش درمیآورد. خرابی پمپ آب باعث اختلال در گردش مایع و در نتیجه افزایش دمای موتور میشود.
۶. وجود هوا در مدار خنککننده، موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟
وجود حبابهای هوا در سیستم مانع از گردش کامل مایع خنککننده میشود. این اتفاق معمولاً پس از تعویض آب رادیاتور یا تعمیراتی در مدار خنککننده خودرو رخ میدهد و میتواند باعث نوسان یا افزایش غیرعادی آمپر شود.
۷. کار کشیدن زیاد از ماشین
حرکت با سرعت یا دور موتور بالا، بالا رفتن از سربالاییها با بار سنگین یا رانندگی در هوای بسیار گرم ممکن است فشار زیادی به خودرو وارد کند. اگر سیستم خنککننده سالم نباشد، آمپر ماشین بهسرعت بالا میرود.
۸. خرابی واشر سرسیلندر
اگر واشر سرسیلندر بسوزد، ممکن است گازهای داغ احتراق وارد سیستم خنککننده شوند و در نتیجه دما را بالا ببرند.
این یکی از بدترین سناریوهاست و معمولاً با علائمی مثل کفآلود شدن آب رادیاتور، دود سفید از اگزوز یا کاهش شدید سطح آب همراه است.
۹. استفاده از ضدیخ نامناسب یا بیکیفیت، موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم؟
استفاده از مایع خنککننده غیراستاندارد یا ترکیب نامتناسب ضدیخ و آب معمولی میتواند تبادل حرارت را مختل کرده و باعث افزایش دما شود. در برخی موارد، ضدیخهای بیکیفیت باعث خوردگی داخلی هم میشوند.
در جدول زیر به طور خلاصه دلایل بالا رفتن امپر خودرو را مرور کردیم.
شماره | عامل | توضیح خلاصه |
1 | کمبود آب رادیاتور | کاهش سطح مایع خنککننده رادیاتور باعث اختلال در دفع حرارت و بالا رفتن دمای خودرو میشود |
2 | خرابی ترموستات | گیر کردن ترموستات در حالت بسته مانع گردش مایع خنککننده و افزایش دما میشود |
3 | خرابی فن رادیاتور | اگر فن کار نکند، خنکسازی مناسب انجام نمیشود و دما در ترافیک یا توقف بالا میرود |
4 | نشتی یا گرفتگی در رادیاتور | مانع از تبادل مؤثر حرارت شده و عملکرد سیستم خنککننده را مختل میکند |
5 | خرابی واترپمپ | گردش مایع خنککننده بهدرستی انجام نمیشود و موجب افزایش دما میگردد |
6 | وجود هوا در مدار | حبابهای هوا باعث قطع گردش مایع و اختلال در خنکسازی موتور خودرو میشوند |
7 | رانندگی با بار یا سرعت بالا | فشار بیش از حد به موتور باعث تولید گرمای زیاد و افزایش دما میشود |
8 | خرابی واشر سرسیلندر | ورود گازهای احتراق به سیستم خنککننده باعث افزایش شدید دما میشود |
9 | استفاده از ضدیخ نامناسب | تبادل حرارت بهدرستی انجام نمیشود و رسوب یا خوردگی ایجاد میگردد |
علائم و نشانههای جوش آوردن ماشین
جوش آوردن ماشین یعنی چه؟ به چه اتفاقی جوش آوردن میگوییم یا شاید بهتر است بپرسیم علائم جوش آوردن ماشین چیست؟
نشانه | دلیل |
بالا رفتن آمپر آب | کاهش حجم مایع خنککننده |
خروج بخار یا دود از زیر کاپوت | شدیدترین حالت جوش آوردن آب |
بوی شیرین سوختن | نشت ضدیخ |
شنیدن صدای جوشیدن آب از داخل موتور | بالا رفتن دما |
ندارد.
راهکارهای پیشگیری از جوش آوردن خودرو
دانستن دلایل گام اول در جلوگیری از بروز مشکل است. گام بعدی داشتن یک چک لیست برای جلوگیری از بروز مشکلات در خودرو و جوش آوردن آن است:
- بازدید منظم: حداقل هفتهای یکبار (به ویژه در مناطق و فصلهای گرم) یا قبل از هر سفر، سطح مایع موجود در مخزن انبساط را چک کنید.
- استفاده از محصولات استاندارد: فقط از آب معمولی استفاده نکنید؛ ترکیبی از آب مقطر و ضدیخ یا ضدجوش با نسبت توصیهشده توسط سازنده خودرو (معمولاً ۵۰/۵۰) گزینه بهتری است. این ترکیب هم نقطه جوش را بالا میبرد و هم از زنگزدگی قطعات داخلی خودرو جلوگیری میکند.
- بررسی شلنگها و اتصالات: بدر فواصل زمانی مشخص، مثلا هر ۳ ماه یکبار، شلنگهای رادیاتور را از نظر ترک خوردگی، پارگی یا برآمدگی بررسی کنید. مشکلات کوچک و کمهزینه میتوانند به معضلاتی بزرگ و پرخرج تبدیل شوند.
- بازدید فن رادیاتور: چک کردن عملکرد صحیح فن رادیاتور را هم در برنامه بگذارید.
- سرویس و شستشوی دورهای رادیاتور: شستوشوی سالانه رادیاتور، بروز مشکلاتی مانند گرفتگی فیلترها بر اثر کثیفی را کاهش میدهد.
بازدید ترموستات و واترپمپ: این قطعات مصرفی هستند و عمر مفیدی دارند. در دفترچههای خودروی زمان مناسب تعویض آنها ذکر شده است.
نتیجه گیری
در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که موقع بالا رفتن آمپر خودرو چکار کنیم. اتفاقی که ممکن است در صورت بی توجهی خسارات جبران ناپذیری به ماشین وارد کند.
سوالات متداول
۱. آیا بالا رفتن آمپر همیشه نشانه جوش آوردن خودرو است؟
خیر. بالا رفتن آمپر تا محدوده مشخصی (مثلاً نزدیکی وسط آمپر) طبیعی است، مخصوصاً در ترافیک یا هوای گرم. اما اگر آمپر به ناحیه قرمز نزدیک شود یا ناگهان جهش کند، باید فوراً بررسی شود.
۲. چه عددی روی آمپر نشاندهنده دمای نرمال موتور است؟
بسته به نوع خودرو، دمای نرمال موتور بین ۸۵ تا ۹۵ درجه سانتیگراد است. معمولاً عقربه باید در میانه یا کمی پایینتر از وسط قرار گیرد. در خودروهای دیجیتال، عدد بین ۸۰ تا ۹۸ درجه اغلب نرمال محسوب میشود.
۳. اگر آمپر بالا رفت ولی ماشین هنوز روشن بود، ادامه مسیر بدهیم؟
خیر. رانندگی با موتور داغ میتواند آسیب جدی وارد کند. باید سریع، ایمن توقف کرده و پس از خنک شدن، علت را بررسی یا خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید.
۴. آیا استفاده از بخاری خودرو میتواند دمای موتور را پایین بیاورد؟
بله، تا حدی. روشن کردن بخاری داخلی باعث انتقال بخشی از گرمای موتور به داخل کابین میشود و میتواند موقتاً از افزایش بیشتر دما جلوگیری کند، ولی راهحل قطعی نیست.
۵. آیا میتوان از آب معمولی بهجای مایع خنککننده استفاده کرد؟
در شرایط اضطراری بله، ولی بهصورت دائمی خیر. آب معمولی فاقد خاصیت ضدخوردگی و ضدیخ است و میتواند باعث رسوب، زنگزدگی و آسیب به قطعات سیستم خنککننده شود.
۶. آیا میتوان در حالت داغ بودن موتور درِ رادیاتور را باز کرد؟
خیر. خطرناک است. باز کردن در رادیاتور در حالت داغ میتواند باعث پاشیدن آب جوش و بخار به صورت و دستها شود. باید حداقل ۲۰–۳۰ دقیقه صبر کنید تا موتور خنک شود.
۷. چطور بفهمم ترموستات خراب است؟
برخی نشانههای خرابی ترموستات:
- گرمنشدن موتور حتی پس از مدت طولانی (گیر کردن در حالت باز)
- بالا رفتن سریع آمپر (گیر کردن در حالت بسته)
- نوسان غیرعادی دمای موتور
برای اطمینان، باید به تعمیرکار مراجعه شود.
۸. فن رادیاتور از چه دمایی روشن میشود؟
معمولاً فن رادیاتور در دمای ۹۰ تا ۹۸ درجه فعال میشود. اگر دما از این مقدار بالاتر رفت و فن روشن نشد، ممکن است سنسور دما، فیوز یا خود فن معیوب باشد.
۹. چرا در هوای سرد هم ممکن است آمپر بالا برود؟
دلایل ممکن:
- ضدیخ نامناسب یا رقیقشده
- خرابی ترموستات
- کار نکردن فن رادیاتور
- گرفتگی رادیاتور
10. اگر ماشین جوش آورد، چقدر باید صبر کرد تا موتور خنک شود؟
حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید صبر کنید. برای کاهش زمان میتوانید در کاپوت را با احتیاط باز کنید. چک کرد.
11. باز کردن درب رادیاتور هنگام جوش آوردن خطرناک است؟
بله، خیلی زیاد! باز کردن در رادیاتور باعث خروج بخار داغ و پاشیدن مایع جوش به بیرون میشود که به سوختگی شدید منجر میشود.
12. آمپر آب باید در چه دمایی باشد؟
آمپر آب باید در وسط صفحه نمایشگر (دمای نرمال) یا کمی پایینتر از آن باشد.