در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نشانی ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران + معرفی انواع شارژر

بسیاری تصور می‌کنند آینده صنعت خودروسازی در ماشین‌های برقی خلاصه می‌شود. وسایل نقلیه‌ای که به‌جای مصرف سوخت‌های فسیلی، از انرژی پاک استفاده می‌کنند. بحران‌های ریز و درشت زیست محیطی و همچنین ذخایر رو به اتمام سوخت‌های فسیلی باعث شده تا کارخانه‌های بزرگ خودروسازی سرمایه‌گذاری کلانی در خط تولید ماشین‌های برقی انجام دهند. در ایران هم چند سالی است که بحث واردات این نوع ماشین‌ها داغ است. البته استفاده از این نوع خودرو نیاز به زیر ساخت دارد. مهمترین زیرساخت هم ایستگاه شارژ خودرو برقی است. در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است در رابطه با انواع شارژر خودرو برقی و همچنین نشانی ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران صحبت کنیم.

انواع شارژر خودرو برقی

در ابتدا و قبل از معرفی آدرس ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران بهتر است با انواع شارژر این نوع وسایل نقلیه آشنا شویم.

دسته بندی شارژر ماشین‌های برقی بر اساس میزان و سرعت شارژ است که به سه سطح تقسیم می‌شود.

·         شارژر در سطح یک

این نوع از شارژرها با برق شهری کار می‌کنند. به همین خاطر سرعت پایینی دارند. ممکن است یک خودرو برای شارژ کامل با شارژر سطح یک بین 20 تا 40 ساعت زمان نیاز داشته‌باشد.

·         شارژر سطح دو

ولتاژ استفاده شده در این نوع شارژر، دو برابر سطح یک، یعنی 240 ولت است. سرعت بالاتر مزیت این نوع شارژرها نسبت به سطح یک است. یک ماشین برای دریافت انرژی کامل از این نوع شارژر به 4 تا 10 ساعت زمان نیاز دارد.

·         شارژر سطح سه

این شارژرها از جریان مستقیم (DC) استفاده می‌کنند و برای شارژ سریع در سفرهای طولانی مناسب هستند. اما به علت هزینه بالا، معمولاً در ایستگاه‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شارژرهای DC می‌توانند در مدت زمان 20 تا 40 دقیقه تا 80 درصد خودرو برقی را شارژر کنند.

آدرس ایستگاه های شارژر خودرو برقی در تهران

بعد از واردات تاکسی‌های برقی و همچنین کاهش تعرفه واردات دیگر ماشین‌های برقی، لزوم وجود ایستگاه‌های شارژ این نوع وسایل نقلیه حس می‌شود.

در ادامه این مقاله نشانی ایستگاه‌ های شارژ خودرو برقی در تهران را مرور می‌کنیم.

1.      ایستگاه میدان آزادی

اگر ساکن پایتخت هستید و از ماشین برقی استفاده می‌کنید، ایستگاه شارژ میدان آزادی در دسترس شما است. این ایستگاه در شمال برج آزادی قرار دارد.

در این ایستگاه 6 جایگاه شارژ در اختیار شهروندان قرار گرفته است. ایستگاه شارژ خودرو برقی میدان آزادی دارای پارکینگ نیز هست.

2.      ایستگاه تاکسیرانی

ایستگاه شارژ خودرو برقی تاکسیرانی نیز در مرکز پایتخت قرار دارد. این مجموعه در میدان انقلاب، خیابان آزادی، جنب خیابان بهزاد، جنب سازمان تاکسیرانی واقع است.

در ایستگاه تاکسیرانی 3 دستگاه شارژر فعال تعبیه شده است.

3.      ایستگاه شارژ خودرو برقی شهرداری تهران

یکی دیگر از ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران ، ایستگاه خیابان کریمخان است که به ایستگاه شهرداری نیز معروف است. در این مجموعه یک دستگاه شارژر تعبیه شده که در تمام ساعات روز در دسترس شهروندان قرار دارد.

آدرس کامل این مجموعه عبارت است از خیابان کریم‌خان زند، ایرانشهر، روبه‌روی معاونت حمل‌نقل ترافیکی شهرداری تهران.

4.      ایستگاه منطقه 6

مناطق مرکزی تهران به دلیل ترافیک و عبور و مرور زیاد ماشین‌ها و همچنین حجم رفت‌وآمد تاکسی‌های شهری، دارای بیشترین ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران است. دیگر مجموعه این شارژرها نیز در منطقه 6 و خیابان کریمخان قرار دارد.

این مجموعه‌ی دارای پارکینگ در آدرس خیابان کریمخان، بین ملائی و شاهد، محله بهجت‌آباد واقع شده‌است.

5.      ایستگاه شارژ بوستان نهج‌البلاغه

غرب تهران نیز دارای ایستگاه شارژ است. این مجموعه در نزدیکی پارک نهج‌البلاغه قرار دارد. این مجموعه با 4 شارژر فعال در تمام روز هفته و به صورت 24 ساعته در دسترس شهروندان است.

آدرس دقیق این مجموعه عبارت است از: پونک، بلوار ایوانک، غرب بوستان نهج‌البلاغه.

6.      ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی

یکی دیگر از ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران و در نمایشگاه بین‌المللی در دسترس شهروندان است. این ایستگاه با 6 جایگاه فعال همه روزه به شهروندان خدمات می‌دهد.

7.      ایستگاه گالریا

پاساژ مجموعه گالریا واقع در محله ولنجک، خیابان فرهنگ میزبان 6 دستگاه شارژ خودرو برقی است. مالکان این نوع وسایل نقلیه می‌توانند با مراجعه به این مجموعه ماشین خود را شارژ کنند.

8.      ایستگاه شارژ پارک جنگلی یاس فاطمی

در شمال شرقی تهران و در پارک جنگلی یاس فاطمی، دیگر ایستگاه شارژ خودرو برقی قرار دارد. این مجموعه امروز دارای دو جایگاه فعال است.

آدرس دقیق این مجموعه عبارت است از: بزرگراه شهید بابایی، بلوار سیدعلی روته، بوستان جنگلی یاس فاطمی.

ایستگاه های شارژ غیر فعال و در حال تجهیز

افزایش خودروهای برقی در پایتخت باعث شده مسئولان برای تجهیز ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی پیش قدم شوند. از دیگر مجموعه‌های غیر فعال و در حال تجهیز پایتخت می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پارک اندیشه
  • پارکینگ امیرکبیر
  • پارکینگ حافظ
  • پارک آب و آتش
  • میوه و تره‌بار بیهقی
  • 17 شهریور
  • برج میلاد
  • معاونت اجتماعی منطقه 8

هزینه شارژ خودرو برقی چقدر است

در سال 1402 وزارت نیرو هزینه شارژ خودرو برقی در ایستگاه‌های شهری را اعلام کرد. بر این اساس این هزینه مطابق با هزینه برق تجاری محاسبه خواهد شد.

یعنی به ازای هر کیلووات ساعت، 547 تومان. مثلا صاحب یک خودرو برقی با باتری 50 کیلووات ساعت، به ازای شارژ 100 درصدی ماشین خود باید 27 هزار 350 تومان پرداخت کند.

جمع‌بندی

بازار خودروهای برقی در جهان و ایران رو به گسترش است. به همین خاطر زیرساخت‌های این تکنولوژی جدید نیز باید همسو با این حرکت، افزایش پیدا کنند. در شهرهای مختلف کشور ایستگاه های شارژ خودرو برقی ساخته شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته‌است.

ایستگاه های شارژ خودرو برقی در تهران امروز بیش از 15 جایگاه است و شهروندان می‌توانند در تمام روزهای هفته به آن مراجعه کنند.

سوالات متداول

1-      برای خودروهای شخصی شارژر سطح یک مناسب است یا دو؟

  بستگی به نیاز شما دارد. اگر ماشین خود را بیشتر در خانه شارژ می‌کنید و زمان کافی دارید، شارژر سطح 1 کافی است. اما اگر نیاز به شارژ سریع‌تر دارید، مخصوصاً برای استفاده روزانه یا طی مسافت‌های بیشتر، شارژر سطح 2 مناسب‌تر است.

2-      شارژ سریع DC چه کاربردی دارد؟

 شارژ سریع DC معمولاً برای سفرهای طولانی و وقتی که نیاز به شارژ سریع در مدت زمان کوتاه دارید، استفاده می‌شود. روش DC بیشتر در ایستگاه‌های عمومی قرار دارد و هزینه بیشتری نسبت به شارژرهای سطح 1 و 2 دارد.

3-      آیا همه خودروهای برقی می‌توانند از شارژ سریع DC استفاده کنند؟

 نه، همه خودروهای برقی به صورت پیش‌فرض قابلیت استفاده از شارژ سریع DC را ندارند. برخی خودروها نیاز به آپشن اضافی یا تجهیزاتی برای استفاده از این نوع شارژر دارند.

4-      آیا استفاده از شارژر سریع به باتری آسیب می‌زند؟

استفاده مکرر از شارژرهای سریع DC ممکن است در دراز مدت باعث کاهش عمر باتری شود، اما این کاهش معمولاً خیلی محسوس نیست و باتری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند با این شرایط سازگار باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Mohammad Tajodin می گوید

    ممنونم