در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

10 علت خرابی شیشه بالابر خودرو

خرابی قطعات ماشین می‌تواند برای رانندگان عذاب‌آور باشد. این خرابی ممکن است به طور مستقیم مربوط به سیستم فنی و موتور خودرو باشد یا سیستم‌های برقی و… یکی از ایرادات شایع ماشین‌ها خرابی شیشه بالابر خودرو است. تصور کنید در یک روز گرم تابستانی و زمانی که می‌خواهید برای تهویه بهتر هوا شیشه خودرو را پایین بیاورید، شیشه تکان نخورد. یا از آن بدتر رانندگی در هوای سرد زمستان و زمانی که قرار است برای گرم شدن ماشین، شیشه را بالا بدهید، سیستم بالابر کار نکند. این اتفاق به طور مستقیم بر عملکرد راننده تاثیر خواهد گذاشت.

در این مقاله از تپسی قرار است با معرفی قطعات این سیستم، 10 علت شایع خرابی سیستم بالابر خودرو و نشانه‌های آن را مرور کنیم.

شیشه بالابر خودرو چیست؟

شیشه بالابر سیستمی برای کنترل وضعیت شیشه‌های ماشین است. دو مدل دستی و برقی شیشه بالابر در خوردروها استفاده می‌شود. دیگر کمتر ماشینی را پیدا می‌کنید که از سیستم شیشه بالابر دستی استفاده کند.

در ماشین‌های به‌روزتر این سیستم برقی است. راننده و مسافران با فشردن کلید قادر هستند حرکت شیشه را کنترل کنند.

شیشه بالابر برقی خودرو چطور کار می‌کند؟

عملکرد سیستم شیشه بالابر خودرو ساده است. هنگامی که شما کلید کنترل شیشه بالابر را فشار می‌دهید، یک جریان الکتریکی به موتور ارسال می‌شود.  موتور شروع به چرخیدن کرده و از طریق رگلاتور، نیروی چرخشی را به شیشه منتقل می‌کند . در نتیجه شیشه در جهت مورد نظر حرکت می‌کند.

شیشه بالابر خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

بعد از آشنایی با عملکرد این سیستم، بهتر است با قطعات سازنده آن نیز آشنا شویم.

·         موتور

در سیستم بالابر خودرو، موتور مانند دیگر سیستم‌های الکتریکی وظیفه تامین نیرو را بر عهده دارد. منبع انرژی این نیرو باتری خودرو است. موتور این سیستم در ماشین تعبیه شده است.

·         رگلاتور

وظیفه کنترل عملکرد این سیستم بر عهده رگلاتور است. این بخش از موتور، چرخ‌دنده و تعدادی سیم تشکیل شده که حرکت شیشه و سرعت آن را تنظیم می‌کند.

·         پنل

معمولا روی در خودرو یا در کنسول ماشین پنل شیشه بالابر تعبیه شده است. راننده و مسافران با فشردن کلید می‌توانند حرکت شیشه ماشین را کنترل کنند.

·         یونیت کنترل

عملکرد اتوماتیک سیستم شیشه بالابر خودرو توسط یونیت کنترل می‌شود. این قطعه در برخی از ماشین‌ها تعبیه شده تا با یک بار فشردن کلید، شیشه به طور کامل بالا یا پایین برود.

نشانه‌های خرابی شیشه بالابر خودرو

همیشه خرابی شیشه بالابر خودرو با عدم کارایی همراه نیست. در بعضی موارد اختلال در کارایی شیشه بالابر هم نشانه‌ای برای راننده است تا زودتر به وضعیت شیشه‌ها رسیدگی کند.

از جمله این نشانه‌ها عبارت است از:

  1. کاهش سرعت حرکت شیشه
  2. صدا دادن شیشه هنگام حرکت
  3. گیر کردن مکرر شیشه هنگام حرکت
خرابی شیشه بالابر خودرو
خرابی شیشه بالابر خودرو

دلایل خراب شدن شیشه بالابر خودرو چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث شود این سیستم به درستی کار نکند. گاهی علت خرابی شیشه بالابر خودرو مربوط به قطعات خود سیستم است و گاهی مربوط قطعات دیگر ماشین. از شایع‌ترین دلایل خرابی شیشه بالابر خودرو عبارت است از:

1-      آسیب دیدن در ماشین علت خرابی شیشه بالابر خودرو

یکی از دلایل مهم خرابی شیشه بالابر خودرو آسیب دیدن در خودرو است. اگر تصادف شدیدی داشته باشید، احتمال دارد که به قطعات این سیستم آسیب وارد شده و دیگر کار نکند.

2-       خرابی نوار درز گیر شیشه

نوار درز گیر وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار و آب باران و … از طریق در و شیشه‌ها را برعهده دارد. اما گاهی پاره شدن، کثیفی و آسیب دیدن این نوار باعث خرابی شیشه بالابر خودرو می‌شود. در صورت کثیف بودن نوار درز گیر، موتور باید قدرت بیشتری را برای حرکت شیشه وارد کند و همین اتفاق باعث کاهش عمر مفید سیستم بالابر می‌شود.

3-      سوختن فیوز

اگر هیچکدام از شیشه‌های خودرو تکان نخورد و کار نکرد، به احتمال زیاد فیوز شیشه بالابر سوخته است. باید فیوز را در جعبه فیوز ماشین پیدا کرده و تعویض کنید.

4-      خرابی موتور شیشه بالابر

همانطور که در ابتدای نوشته توضیح دادیم، موتور سیستم شیشه بالابر هر در به صورت جداگانه تعبیه شده است. طبیعتا اگر موتور خراب شود، عملکرد این سیستم دچار مشکل می‌شود.

5-      مشکل در رگولاتور

تغییر شکل و آسیب به رگلاتور می‌تواند عملکرد شیشه بالابر را با مشکل مواجه کند. اگر شیشه به درستی حرکت نمی‌کند یا تنظیم نیست، احتمالا ایراد از رگلاتور است.

6-      مشکل در سیم‌کشی

 قطع شدن سیم‌ها، اکسید شدن اتصالات یا اتصال کوتاه می‌تواند باعث اختلال در عملکرد شیشه بالابر شود. در این صورت سیم‌کشی سیستم باید تعمیر شود.

7-      ایراد در پنل شیشه بالابر

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است رانندگان در رابطه با خرابی سیستم بالابر خودرو با ان مواجه شوند، ایراد پنل و کلید بالابر است.

گاهی کلید بالابر گیر می‌کند یا می‌شکند. تعویض پنل بهترین راه حل این مشکل است.

8-      یخ زدن شیشه در روزهای برقی

اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، احتمالا در زمستان‌های سخت شیشه‌های ماشین‌تان قفل کرده است. برای استفاده مجدد باید یخ شیشه را باز کنید. فشار بیش از حد برای پایین یا بالابردن شیشه در حالت یخ زدگی، ممکن است موجب شکستن شیشه شود.

9-      قفل کودک را چک کنید!

گاهی هم ممکن است فعال بودن قفل کودک باعث عدم کارکرد سیستم بالابر خودرو شود. به همین خاطر حتما وضعیت قفل کودک را بررسی کنید.

10- آسیب به ریل شیشه بالابر

ریل در این سیستم وظیفه جابه‌جایی شیشه را بر عهده دارد. به دلایل مختلف از جمله ضربه یا زنگ‌زدگی و … ممکن است ریل‌ها دچار آسیب شده و حرکت شیشه را مختل کند.

تعمیر شیشه بالابر خودرو

بهتر است برای تعمیر این سیستم به یک متخصص مراجعه کنید. البته اگر مطمئن هستید ایراد مربوط به قطعاتی مثل فیروز یا نوار درزگیر در و پنجره است، خودتان هم می‌توانید دست به آچار شوید و آن را تعمیر کنید.

لینک منبع: common causesof power window failure

همچنین ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «علائم خرابی شمع خودرو» در این رابطه نیز توضیحات مفصلی ارائه داده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.