سرویس لاین دومین محصول تپسی است که در کنار سرویس کلاسیک به جابهجایی سریع و ارزان مسافران در سطح شهر می پردازد. لاین، اقتصادی ترین خدمتی است که تا به حال از سوی تاکسیهای اینترنتی در کشور ارائه شده است. ارزانی این خدمت به دلیل آن است که دو مسافر که مسیری مشابه دارند از یک خودرو استفاده کرده و در نتیجه هزینه سفرشان تقسیم می شود. توضیحاتی که در ذیل می آید توضیح می دهد که این سرویس چه ویژگیهایی دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.
برای استفاده از سرویس لاین، لازم است اپلیکیشن خود را با مراجعه به این لینک بروزرسانی کنید.
تفاوت لاین با کلاسیک
در سرویس کلاسیک یا معمولی، مسافر به تنهایی، یا همراه با خانواده، تپسی می گیرد و از یک نقطه شهر به نقطه ای دیگر می رود. کسانی که سرویس کلاسیک درخواست می کنند از تپسی به صورت اختصاصی استفاده کرده و سفر خود را با کسی شریک نمی شوند.
تپسی لاین اما یک سرویس سفرِ اشتراکی است. مسافران لاین در اصل موافقت می کنند که خودرویی را که درخواست کرده اند با مسافری دیگر شریک شوند. این سرویس شبیه تاکسیهای خطی عمل می کند – یعنی در یک سفر، دو مسافر از یک خودرو برای رسیدن به مقاصدی نزدیک به هم استفاده می نمایند.
مزایای لاین
سرویس لاین چهار ویژگی دارد که به سود مسافر، سفیر و جامعه هستند.
- برای مسافر اقتصادیتر است.
- برای سفیر درآمد بیشتری ایجاد می کند.
- به دلیل استفاده دو مسافر از یک خودرو، ترافیک کاهش می یابد.
- به دلیل ترافیک کمتر، مصرف سوخت و میزان آلایندههای هوا کاهش می یابند.
منفعت لاین برای مسافر
از آن جا که در سرویس لاین، از ظرفیت خالی خودروی راننده استفادهی بهینهتری می شود، هزینه سفر هر مسافر نسبت به سرویس کلاسک تپسی کاهش می یابد. به عبارت دیگر، دو مسافر که مسیری مشابه دارند هزینه سفر را با هم تقسیم می کنند. طبیعی است که در چنین سفری هزینه سفر برای هر یک از مسافران کاهش پیدا می کند. این کاهش کرایه تا ۳۰ درصد برای هر مسافر است.
منفعت لاین برای سفیر
سفیران در هر سفر که با لاین انجام می دهند دو مسافر را جابهجا می کنند و درآمد خود را تا حدود ۴۰ درصد افزایش می دهند.
چگونگی درخواست لاین
مسافرانی که می خواهند از سرویس لاین استفاده کنند کافی است هنگام استفاده از اپلیکیشن تپسی، پس از انتخاب مبدا و مقصد، به جای انتخاب گزینه کلاسیک، گزینه لاین را، که با یک آیکون خودروی سبز رنگ نشان داده شده، انتخاب کنند. مسافر می تواند پیش از انتخاب، هزینه هر یک از سرویسها را بر روی اپ مشاهده نماید.
بعد از رسیدن سفیر، مسافر چهار دقیقه وقت دارد که سوار خودرو شود. چنانچه مسافر دوم وجود داشته باشد، سفیر به سمت مسافر دوم حرکت می نماید و پس از سوار کردن وی به سمت مقصدهایی که تعیین شده حرکت می کند. هر یک از مسافران به ترتیبی که اپلیکیشن پیشنهاد می دهد به مقصد رسانده می شوند.
اگر مسافر دوم پیدا نشود!
اگر مسافری درخواست لاین کند و در آن زمان مسافر دوم پیدا نشود، سفیر شما را با همان هزینه لاین – یعنی تا ۳۰ درصد کمتر – به مقصد می رساند. تفاوت بین کرایهی تپسی کلاسیک و لاین از طرف شرکت به سفیر پرداخت می شود تا سفیر متضرر نشود. به عبارت سادهتر، اگر سرویس لاین با یک مسافر انجام شود سفیر کرایه سرویس کلاسیک را دریافت می کند ولی مسافر همچنان تا ۳۰ درصد کمتر می پردازد.
لاین مناسب حال چه کسانی نیست؟
اگر یکی از گزینههای زیر در مورد یک مسافر صدق کند، تپسی لاین مناسب آن مسافر نیست.
- مسافری که بیش از یک همراه داشته باشد.
- مسافری که ترجیح می دهد سفری اختصاصی داشته باشد.
- مسافری که احتمال می دهد در طول سفر مقصدش را تغییر دهد.
- مسافری که دو مقصد دارد.
- مسافری که قرار است از سفیر بخواهد تا مدتی را در مبدا یا در نقطه ای در در طول مسیر منتظر بماند.
- مسافری که اولویت سفرش با سرعت جابهجایی است، نه هزینه سفر.
مقصد دوم و زمان انتظار
از آن جا که انتخاب گزینه “مقصد دوم” یا “زمان انتظار” از سوی یک مسافر به معنی معطل شدن مسافر دوم است، گزینههای مذکور در سرویس لاین غیرفعال هستند. افرادی که مایل به انتخاب این گزینهها هستند باید از سرویس کلاسیک استفاده کنند.
فقط ۴ دقیقه انتظار
از زمانی که عبارت “تپسی رسید” بر روی اپلیکیشن مسافر نمایان می شود، مسافر فقط ۴ دقیقه فرصت دارد تا سوار خودرو شود. چنانچه مسافری نتواند به موقع در محل درخواست خودرو حاضر شود، طبق ضوابط تپسی، سفرش لغو می شود و سفیر برای سوار کردن مسافر دوم حرکت می کند. این قانون برای احترام به حقوق مسافر دوم وضع شده تا تاخیر یک مسافر سبب به تاخیر افتادن خدمترسانی به مسافر دیگر نشود.
اولویت سوار و پیاده شدن مسافران
مسافری که ابتدا درخواست داده در سوار شدن اولویت دارد. در مورد پیاده شدن اما، اولویت توسط اپلیکیشن و بر اساس بهینهترین زمان سفر تعیین می شود. بنابراین، برای پیاده کردن مسافران، سفیر هیچ دخل و تصرفی نداشته و سیستم به طور هوشمند به سفیر اعلام می نماید که چه کسی را اول پیاده کند.
تعداد مجاز مسافران برای لاین
تعداد مجاز مسافر برای هر درخواست دو نفر و در مجموع سه نفر در هر سفر است. یعنی اگر مسافر اول یک همراه داشته باشد، مسافر دوم حتما یک نفر خواهد بود. اگر مسافر اول همراه نداشته باشد مسافر دوم میتواند یک همراه داشته باشد.
چگونگی پرداخت هزینه سفر
پرداخت کرایه در سرویس لاین مانند سرویس کلاسیک به هر دو صورت نقدی و اعتباری ممکن است. مسافرانی که به صورت نقدی کرایه خود را پرداخت می کنند فقط مبلغی را که روی اپلیکیشن خود می بییند باید به سفیر بپردازند.
اگر در سرویس لاین، مسافر دوم پیدا نشود تپسی با پرداخت مابه التفاوت آن جلوی کاهش درآمد سفیر را می گیرد. بنابراین حتی اگر مسافر دوم پیدا نشد مسافر نیاز نیست مبلغی اضافی بپرازد. سفیر نیز مجاز به درخواست مبلغ بیشتر نیست.
و در نهایت، چنانچه هنوز هم قادر به استفاده از سرویس لاین نیستید، به این لینک مراجعه کرده و اپلیکیشن خود را بروزرسانی کنید.