در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

حال و هوای سال نو میلادی در تهران

با نزدیک شدن به بازه کریسمس و سال نو میلادی در همه کشورها شور و حال جذابی برپا می‌شود. این شور و حال در کشورهایی که چند ملیتی هستند، بیشتر به چشم می‌آید. ایران، با داشتن آمار بالای ارامنه و افرادی با دین و ملیتی غیر از اسلام و ایرانی، از این قاعده مستثنا نیست. این یعنی سال نو میلادی در تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ، حال و هوای خاص خود را دارد.

تهران، یکی از شهرهای پرجنب‌وجوش آسیای مرکزی که از هیچ اتفاق جهانی عقب نمی‌ماند، در بازه کریسمس و سال نو هم حس خاص خود را دارد. بیایید تهران را از دید کریسمس و آغاز سال نوی میلادی ببینیم و روی جذاب دیگری از آن در ذهنمان به ثبت برسانیم.

سال نو میلادی برای چه کسانی در ایران مهم است؟

با اینکه در سال‌های اخیر، سال نو میلادی جایگاه ویژه‌تری در میان ایرانیان پیدا کرده است، اما همچنان کمتر افراد ایرانی واقعا سال نو میلادی را جشن می‌گیرند. در کنار این موضوع، با اینکه میلاد مسیح یک عید جهانی و نه فقط برای مسیحیان به حساب می‌آید، عموما ایرانیان نسبت به آن واکنشی نشان نمی‌دهند. اما در مجموع، می‌توان گفت مسیحیان ایرانی یا ساکن در ایران، تعلق خاطر بیشتری به کریسمس دارند.

سال نو میلادی در تهران

در ایران چون برنامه سال نو و تقویم ما با تقویم میلادی متفاوت است، سال نو اصیل ایرانی را در نوروز جشن می‌گیریم. همین موضوع توجه بسیاری را از سال نو میلادی سلب می‌کند. اما وقتی پای محله‌های خاصی در شهرهای ایران وسط باشد، قضیه فرق می‌کند. مثلا اگر به شرق تهران که معروف به محله‌های ارمنی نشین تهران است، سری بزنید، می‌توانید حال و هوای سال نو میلادی در تهران را کاملا حس کنید.

کریسمس و سال نو میلادی در محله‌ های ارمنی نشین تهران

همانطور که می‌دانید فاصله کریسمس و سال نو میلادی حدود ۱ هفته است. این بازه از ۲۴ دسامبر که به عنوان شب کریسمس شناخته می‌شود شروع و تا پایان روز اول ژانویه که به عنوان روز اول سال نوی میلادی شناخته می‌شود ادامه دارد. البته در بعضی مناطق تعطیلات کمی گسترده‌تر هستند اما بازه اصلی جشن‌ها در همین دوره برگزار می‌شود.

پاساژها با نزدیک شدن به کریسمس و سال نو میلادی در شرق تهران شروع  به استفاده از تزئینات مخصوص این بازه مثل درخت‌های کاج تزئین شده و بابانوئل می‌کنند. در این میان افرادی که سال نو میلادی در تهران را جشن می‌گیرند نیز برای خرید به این پاساژها مراجعه می‌کنند تا هم از تخفیفات سال نو بی‌بهره نمانند، هم احساس نزدیکی بیشتری به کریسمس را داشته باشند. البته غیر از افرادی که این جشن‌ها برایشان اهمیت دارد، مردم عادی هم برای لذت بردن و ثبت عکس یادگاری به پاساژهای تزئین شده می‌روند.

در کنار شرق تهران، بخش‌های مرکزی و شمالی تهران نیز اقدام به تغییر تم خود به تم سال نو و کریسمس می‌کنند. یکی از خیابان‌هایی که بیشتری گزارش از تزئینات زیبای کریسمسی در تهران را به ثبت رسانده، خیابان میرزای شیرازی است که در بخش مرکزی تهران و در طرح ترافیک واقع شده است. پس اگر طرح ترافیک ندارید پیشنهاد می‌شود از تاکسی اینترنتی استفاده کنید.

در این دوره بسیاری از مغازه‌های وسایل تزئینات فروشی به فروش کاج مصنوعی و مجسمه‌های بابانوئل نیز اقدام می‌کنند. علاوه بر مردم عادی که این تزئینات را خریداری می‌کنند، پاساژها هم برای عوض کردن تم خود اقدام می‌کنند. اگر دوست داشتید عکس یادگاری از بازه کریسمس در تهران داشته باشید، بد نیست سری به مکان‌های زیر زیر بزنید:

  1. بازار کریسمس خیابان میرزای شیرازی
  2. هتل‌هایی که خارجی‌ها در آن رفت و آمد دارند
  3. پاساژهای شمال و مرکز شهر
  4. بازارهای شرق تهران
  5. بازارهای خیابان استاد نجات اللهی (خیابان ویلا)

البته علاوه بر موارد فوق، مغازه‌هایی هستند که تم ویترین خود را به تم کریسمس تغییر می‌دهند.

کریسمس ایرانی!

اگر به یک ایرانی در حالت عادی بگویید کریسمس را جشن می‌گیرید، پاسخ آن‌ها به احتمال زیاد منفی خواهد بود. اما راستش را بخواهید جشن گرفتن همیشه دوست‌داشتنی است. برای همین هم کریسمس در تهران و شهرهای دیگر ایران شاید کمی کمرنگ‌تر از کشورهای دیگر باشد اما پابرجاست! از تخفیفات مختلف بازه کریسمس تا سال نو گرفته تا چراغانی کردن درخت‌ها و تبریکات مختلفی که مردم سعی می‌کنند با پیام‌های دوستانه در فضای مجازی به یکدیگر هدیه دهند، در تهران و شهرستان‌ها به چشم می‌خورد.

همچنین بد نیست بدانید که در سال‌های اخیر، در بازه کریسمس، شهرداری تهران بنرهایی را برای جشن میلاد مسیح در بسیاری از خیابان‌های اصلی و در کلیسای ارامنه سنت سرکیس نصب کرده‌اند که هر ساله مراسمی در آن برگزار می‌شود.

پیش‌نمایش در زبانهٔ تازه

 پس اگر کسی از شما پرسید آیا سال نو میلادی و کریسمس در تهران و ایران جشن گرفته می‌شود سعی کنید از این به بعد با یک نه مطلق به او پاسخ ندهید!

در میان همه این‌ها، خانه‌های مسیحیان و کسانی که کریسمس را در ایران جشن می‌گیرند نیز باید جالب باشد. شما هم اگر جای خاصی را می‌شناسید که کریسمس در تهران و جشن سال نو میلادی در ایران حال و هوای خاصی دارد با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. با این کار به کسانی که تازه به تهران آمده‌اند و جشن سال نو میلادی و کریسمس در تهران برایشان مهم است، از آن با خبر خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.