در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

هنگام رانندگی چه موقع کلاچ بگیریم؟

یکی از ابتدایی‌ترین مواردی که همه ما در هنگام آموزش رانندگی ایمن با آن آشنا می‌شویم، کلاچ گرفتن است. آشنایی با کارکرد کلاچ، کلاچ‌گیری و نیم‌کلاچ و این که در هنگام رانندگی چه موقع کلاچ بگیریم نیز در طول دوره آموزشی و بعد از آن گفته می‌شود. اما سوالی که حتی رانندگان حرفه‌ای هم ممکن است آن را بپرسند این است که در شرایط مختلف، دقیقا چه موقع کلاچ بگیریم؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا درباره زمان گرفتن کلاچ و هرآنچه که درباره آن وجود دارد، بیشتر برایتان بگوییم.

کلاچ چیست و در خودرو چه کاربردی دارد؟

در ابتدا بهتر است با کارکرد کلاچ در خودرو آشنا شویم. در وسایل نقلیه موتوری، نیروی پیشرانه باید به چرخ‌ها منتقل شود.

اما این انتقال نباید به یکباره انجام گیرد. کلاچ به راننده این امکان را می‌دهد که نیروی موتور را کنترل کند.

کلاچ لغتی آلمانی و به معنی اتصال است. راننده به کمک این اهرم نیروی موتور را از جعبه دنده جدا می‌کند.

در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم چه موقع کلاچ بگیریم؟

نحوه صحیح گذاشتن پا روی کلاچ

برای این که پاهای خود را به صورت صحیح روی کلاچ قرار دهید، لازم است تا در ابتدا پای چپ خود را روی پدال مخصوص کلاچ بگذارید و تا پایان رانندگی آماده فشار دادن آن باشید.

بعد از آن به تناسب نیاز برای گردش به چپ، گردش به راست یا دور زدن، لازم است از کلاچ استفاده کنید. مثلا در مسیر مستقیم، باید کلاچ را 3 ثانیه در نقطه حرکت نگه دارید.

در شرایط مختلف چطور کلاچ بگیریم؟

در رانندگی ممکن است با شرایط متفاوتی مواجه شوید. در ترافیک بمانید، در سربالایی گیر کنید، مسیری با شیب تند را پشت سر بگذارید یا در اتوبانی خلوت سرعت خود را افزایش دهید.

در هرکدام از این شرایط، نحوه گرفتن کلاچ متفاوت است.

نحوه کنترل کلاچ در پیچ ها و گردش ها

در گردش‌ها باید طبق دستورالعمل زیر کلاچ را کنترل کنید:

در ابتدا کلاچ را گرفته و در حالی‌که ماشین را روی دنده یک گذاشته‌اید و گاز در حالت کم و تقریبا ثابتی قرار دارد، کلاچ را کم کم بالا بیاورید. این تناسب تا زمانی ادامه دارد که احساس کنید حرکت ماشین را تحت کنترل دارید.

به این نکته توجه داشته باشید که 80 درصد از تعادل و کنترل ماشین در گردش‌ها، به وسیله کلاچ در نقطه حرکت انجام می‌شود.

چه موقع کلاچ بگیریم؟

نحوه کلاچ در دور زدن

در عمل دور زدن با ماشین، بیشتر کارها به وسیله کلاچ انجام می‌شود. نحوه کلاچ دور زدن به این صورت است که نیم کلاچ را باید تا زمانی که اتومبیل کاملا دور زده و در مسیر مستقیم قرار بگیرد، نگه دارید.

برای دور زدن باید اصطلاحا کلاچ بگیرید، ماشین را روی دنده یک بگذارید و بعد پا را به آرامی تا زمانی که ماشین شروع به حرکت کند، از روی کلاچ بردارید.

گرفتن کلاچ روی سرعت گیر

از آن‌جایی که ترمز کردن روی سرعت‌گیر ممنوع است، توصیه می‌کنیم تا قبل از رسدین به سرعت‌گیر، با استفاده از کلاچ سرعت خود را پایین آورده (15 کیلومتر بر ساعت) و نیم‌کلاچ بگیرید.

گرفتن همزمان ترمز و کلاچ درست است؟

گرفتن هم‌زمان ترمز و کلاچ برای نگه داشتن ماشین است. این کار باعث می‌شود تا متراژ ترمز افزایش پیدا کند. زمانی که کلاچ درگیر است، نیروی ترمز موتور درگیر می‌شود و در نهایت با فشار دادن هم زمان کلاچ و ترمز، موتور در زمان مناسبی از حرکت باز می‌ایستد.

آیا گرفتن کلاچ سرعت را کم می کند؟

کلاچ یکی از بخش‌های سیستم انتقال قدرت ماشین است و روی سرعت ماشین، تاثیر مستقیم می‌گذارد. کلاچ گرفتن به خودی خود باعث کم کردن سرعت نمی‌شود اما روی آن تاثیر مستقیم می‌گذارد.

در ترافیک چگونه کلاچ بگیریم؟

از آن‌جایی که احتمال خاموش شدن ماشین در ترافیک بسیار زیاد است، برای این که به موتور ماشیبن فشار نیاید، فشار روی پدال را کم و زیاد کنید تا هم حرکت داشته باشید و هم متناسب با روند ترافیک، با سرعت مناسب حرکت کنید.

در سربالایی چه موقع کلاچ بگیریم ؟

کلاچ گرفتن در سربالایی نیازمند تمرین تقریبا زیاد است. برای این کار، کلاچ را تا انتها فشار دهید و ماشین را روی دنده یک بگذارید. دور موتور باید 1500 باشد تا بتوانید به آرامی کلاچ را بالا بیاورید.

هنگام لرزش ماشین، خودروی شما به راه می‌افتد و درست در همین زمان است که باید نیم کلاچ بگیرید تا اتصال دیسک و صفحه برقرار شود. برای سه ثانیه کلاچ را در این وضعیت نگه دارید و بعد رانندگی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در چنین وضعیتی، حتما با یک مربی حرفه‌ای هماهنگ شوید.

در سرپایینی کلاچ بگیریم یا خلاص کنیم؟

در هنگام رانندگی در سرپایینی، بهترین کار حرکت با دنده سنگین است. در سرپایینی، حرکت خلاص باعث سرعت گرفتن ماشین می‌شود و همین راننده را نیازمند گرفتن ترمز ناگهانی می‌کند. همچنین در این حالت فشار زیادی به لنت وارد می‌شود و امکان دارد ترمز قفل یا بریده شود.

لازم به ذکر است که پایین نگه داشتن پدال کلاچ فرقی با خلاص بودن آن ندارد.

نیم کلاچ گرفتن یعنی چه؟

حضور در ترافیک مخصوصا از نوع شدید، این را می‌طلبد که راننده بیشتر از دیگر زمان‌ها از کلاچ استفاده کند. مخصوصا زمانی که سرعت کمتر از دنده یک را می‌طلبد، برای فشار نیاوردن به موتور ماشین و جلوگیری از خاموشی آن، راننده از نیم‌کلاچ استفاده می‌کند.

دراین شرایط کلاچ را نباید تا انتها بالا آورد. در این راستا با کم و زیاد کردن فشار روی پدال کلاچ، سرعت را تا جایی که می‌توان باید سرعت را مدیریت کرد. نیم‌کلاچ را حرکت لاک پشتی هم می‌گویند.

تفاوت نیم کلاچ و کلاچ

کلاچ نام وسیله‌ای است که راننده با کمک آن می‌تواند هر زمان که بخواهد، اتصال موتور را از جعبه دنده جدا کند. در این حالت موتور روشن است و بدون این که چرخ دنده‌ها در جعبه دنده بچرخند، خودرو حرکت کند. کاربرد کلاچ بیشتر در زمان تعویض دنده یا متوقف کردن ماشین به چشم می‌آید.

اما تفاوت نیم کلاچ و کلاچ چیست؟ نیم کلاچ کردن، حرکتی است که با استفاده از همین بخش ماشین، برای خاموش نکردن در توقف‌های طولانی مدت و حرکت لاک‌پشتی و کند در ترافیک از آن به‌عنوان یک تکنیک استفاده می‌شود.

همچنین دیگر تفاوت نیم کلاچ و کلاچ برای زمانی است که خودرو در سربالایی قرار دارد و ممکن است که رو به عقب برگردد و لازم است برای کنترل حرکت ماشین از آن استفاده شود. اما همانطور که گفتیم، کلاچ برای استارت زدن و تعویض دنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلاچ گرفتن صحیح را کامل و اصولی بیاموزید!

آشنایی با کلاچ و نحوه گرفتن آن در هنگام رانندگی برای هر راننده‌ای ضروری است، برای همین توصیه می‌کنیم حتما شیوه صحیح آن را بیاموزید و بدانید چه موقع کلاچ بگیریم؟ ما هم در این مطلب هر آن‌چه که سوالات شما بود را جواب دادیم.

اگر هنوز هم پرسشی در این رابطه مانده یا نکته‌ای وجود دارد که ما به آن اشاره نکردیم، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. اگر هم علاقه دارید به عنوان شغل دوم در تپسی فعالیت کنید و درآمد بالایی داشته باشید، با تکمیل اطلاعات صفحه ثبت نام راننده تپسی ، عضوی از بخش ناوگان این شرکت تاکسی اینترنتی شوید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.