در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

شاسی کشی ماشین + مراحل انجام کار

شاسی اسکلت اصلی ماشین است و الباقی اجزای خودرو روی آن سوار می‌شوند. اگر در حادثه‌ای شاسی ماشین دچار آسیب شود، نیاز است که اصطلاحا شاسی کشی روی آن انجام شود و مجددا عملکرد خودرو به حالت استاندارد بازگردد. از آن جایی که آمار تصادفات و البته ایمنی خودروها در ایران بسیار پایین است، شاسی کشی نه تنها اهمیت بسیار زیادی دارد بلکه اصطلاحی فنی اما آشنا و پرکاربرد بین رانندگان و دارندگان خودورهای ایرانی محسوب می‌شود.

از این رو در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، درباره شاسی کشی ماشین برایتان بگوییم. 

شاسی کشی ماشین چیست؟

بعد از تصادف و در زمان تعمیر ماشین نیاز است تا با شاسی کشی، مجددا تمام اجزا ماشین به جای سابق خود بازگردند. شاسی خودرو، اسکلت‌بندی اصلی ماشین است که اجزای بدنه و قطعات فنی روی آن سوار می‌شوند. این بخش از ماشین به‌دلیل تحمل وزن بخش‌های دیگر خودرو، دارای جنسی مقاوم و مستحکم در برابر ضربه و خوردگی است تا در نهایت بتواند ساختار اصلی خودرو را برای مدت زمانی طولانی حفظ کند. اگر شاسی خراب شود، نیاز است تا برای بازگرداندن عملکرد استاندارد هندلینگ خودرو، تعادل و همچنین فرمان‌پذیری آن با شاسی کشی همه چیز به‎حالت عادی بازگردد.

شاسی کشی عموما توسط تیم‌های صافکاری انجام می‌شود و اگر با دقت انجام نشود، نتیجه‌ای به مراتب بدتر برای صاحب ماشین به بار می‌آورد. از آن جایی که شاسی هر ماشین با محصول کارخانه دیگری متفاوت و در تست ایمنی خودرو نتیجه متفاوتی به دست آورده است، باید صافکار به تمامی روش‌های شاسی کشی و دستگاه‌های آن وارد باشد.

شاسی کشی ماشین چگونه است

انواع روش‌های شاسی کشی خودرو

3 روش مختلف برای شاسی کشی وجود دارد؛ شاسی کشی با میله، شاسی کشی با اتصال خودرو به چهارپایه و شاسی کشی با دستگاه شاسی کش.

شاسی کشی با میله

در این نوع از صافکاری از میله استفاده می‌شود. زمانی از این روش استفاده می‌شود که شاسی ماشین آسیب جزئی دیده باشد. در این روش با استفاده از میله که در زمین قرار گرفته، ماشین را شاسی کشی می‌کنند.

شاسی کشی با چهارپایه

شاسی کشی با چهارپایه زمانی استفاده می‌شود که شاسی ماشین آسیبی جدی دیده باشد و تقریبا از دست رفته باشد. برای شاسی کشی با چهارپایه، اول چهار گوشه شاسی را به چهار پایه‌ای در زمین یا روی اسکلت فلزی قابل تغییر قرار می‌دهند و بعد با گیره‌های مخصوص شروع به کشیدن شاسی خودرو از چهار طرف می‌کنند.

شاسی کشی با دستگاه شاسی کش

این دستگاه نسبت به دو مورد دیگر پیشرفته‌تر است و ترکیبی از این دو محسوب می‌شود. دستگاه‌های شاسی کشی اهرام‌هایی دارند که با استفاده از آنها شاسی بندی اتومبیل تنظیم می‌شود. جک پمپی، جک فولکسی از دیگر انواع این دستگاه هستند و تنها صافکاران حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از آنها، شاسی را به حالت سابق خود برگردانند.

همچنین شاسی کشی ماشین لوله‌ای، شاسی کشی ماشین صفحه‌ای و شاسی کشی نردبانی از دیگر انواع شاسی کشی هستند و مورد استفاده بیشتر صافکاران قرار می‌گیرند.

مراحل شاسی کشی

تمام روش‌هایی که برای شاسی کشی معرفی کردیم، مراحل یکسانی دارند که عبارتند از:

  • آنالیز وضعیت
  • تعیین جایگاه شاسی
  • دقت به جزئیات

این مراحل به‌ظاهر کوتاه هستند اما قصور در هر کدام از آنها، باعث به وجود آمدن فاجعه‌ای بسیار بزرگ خواهد شد. ایمنی خودرو و اصلا موفقیت‌آمیز بودن شاسی کشی مربوط به درست اجرا کردن همین 3 فاکتور است.

شاسی کشی چگونه انجام می‌شود؟

برای شاسی کشی لازم است که خودرو در جایی به‌طور ثابت قرار بگیرد و بعد از آن، بخش از شاسی که دچار ضربه و آسیب شده، توسط زنجیر و دستگاه‌های مخصوص در جهت معکوس کشیده شود تا به شکل اولیه خود بازگردد. توجه به این نکته ضروری است که اگر صدمه وارد شده شدید نباشد، صافکار متخصص هم می‌تواند با استفاده از شاسی‌کشی دستی و به وسیله دستگاه‌های غیراتوماتیکی مثل پولیفت زنجیری و تیفور، تا حد زیادی شاسی را به شکل و شمایل اولش بازگرداند. 

دستگاه‌های جدید شاسی کشی چگونه کار می‌کنند؟

دستگاه‌های پیشرفته و متعددی برای شاسی‌کشی خودرو وجود دارد. این دستگاه میزان دقت بسیار بالاتری نسبت به وسایل دستی دارند. اصطلاحا پلتفرم های شاسی کشی اتوماتیک، خیلی بهتر خودروها را تعمیر می‌کنند. بعضی از آنها، دو ستون در دو گوشه دارند. در این شرایط، خودرو مقابل ستون آنها قرار می‌گیرد و بعد از هر طرف روی دستگاه ثابت می‌شود.

بعد از آن یک سر زنجیر به ستون و سر دیگر به شاسی آسیب‌دیده وصل می‌شود و بعد، بسته به نوع و شدت صدمه وارده، شاسی ماشین از جهت‌های گوناگون به وسیله ستون و زنجیر کشیده می‌شود تا به شکل اولیه خود برگردند.

بعضی از دستگاه‌های جدید هم دارای یک ستون متحرک هستند که می‌توانند هر قسمت از شاسی را به شکل جداگانه‌ای بکشند. نیروی کشش مورد نیاز این دستگاه از طریق جک‌های هیدرولیک متصل به این دستگاه تامین خواهد شد.

از کجا بفهمم که شاسی ماشین خوب تعمیر شده است؟

برای این که بسنجید که آیا خودروی شما خوب شاسی کشی شده یا نه، می‌توانید به این 6 معیار که در ادامه مطرح می‌کنیم، توجه کنید:

  • لرزش و صدای کمی ایجاد کند.
  • تحمل وزن بالا و تنش را داشته باشد.
  • سبک باشد.
  • حجم آن کم باشد.
  • بالاترین میزان نگهداری و استحکام را داشته باشد.
  • در مقابل خوردگی مقاوم باشد.

آیا با شاسی‌کشی پلتفرم خودرو به کیفیت اولیه باز می‌گردد؟

شاسی ضربه‌خورده بعد از تصادف دیگر مقاومت و استحکام اولیه را ندارد. به‌هر حال، فلز و مشتقاتش بعد از وارد شدن ضربه‌های شدید، معمولا از لحاظ ساختاری دچار تحول می‌شوند. با این‌حال شاسی کشیده شده بی‌مصرف نیست و می‌توان نسبت به مقاومت و استحکام کافی آن امیدوار بود. نکته مهم این است که شاسی ضربه خورده، دیگر استحکام اولیه را ندارد اما با صافکاری می‌تواند تا حدودی عملکرد اولیه‌اش را مجددا بازیابد. 

پاسخ این سوال تا حدود زیادی به عملکرد صافکار هم مرتبط است زیرا در صورتی که شاسی کشی درست انجام نشود، مشکلات بسیاری در ناحیه فرمان‌پذیری و هندلینگ به وجود خواهد آمد. لاستیک‌سابی (لاستیک‌سایی) هم از دیگر مشکلاتی است که ممکن است پیش بیاید. 

برای شاسی کشی به صافکار حرفه‌ای مراجعه کنید!

درباره شاسی کشی هر نکته مهمی که وجود داشت را قید کردیم. اما این بسیار مهم است که برای شاسی کشی به صافکار حرفه‌ای مراجعه کنید تا کارتان صد برابر بیشتر نشود!

در ضمن اگر راننده هستید، به دنبال شغل دومی می‌گردید، خودرویی سالم دارید و خیابان‌های شهر را به خوبی می‌شناسید، به صفحه ثبت نام راننده تپسی سر بزنید و با مطالعه شرایط، یکی از سفیران تپسی شوید. 

اگر سوالی هم در این‌باره دارید، می‌توانید از کارشناسان ما بپرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.