در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
دانستنی موتور

نکات موتور سواری در شب

این‌که گواهینامه ماشین دارید یا دوچرخه سواری بلد هستید، مهم نیست! چون حتی برای یک‌بار هم که شده باید موتورسواری در شب را تجربه کنید. یک حرکت عجیب و جذاب که تا آخر عمرتان فراموشش نخواهید کرد. البته فرقی ندارد که با هدف کار انجام شود یا با هدف تفریح، درهرحال موتورسواری در طول روز یا شب قوانین و مقررات خودش را دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید.

پس قبل از اینکه سوار موتورتان شده و راهی جاده و خیابان شوید، لطفا این مطلب از بلاگ تپسی را تا انتها مطالعه کنید. 

مرور نکات موتور سواری در شب  

این نکات موتورسواری در شب را هیچ سایت معتبر دیگری به شما نخواهد گفت. ما با دقت و جستجوی فراوان تلاش کرده‌ایم تا بدون گزافه‌گویی بهترین نکات و موارد را برای شما جمع‌آوری کرده و در اختیارتان قرار دهیم.

دوست می‌گوید: “گفتم” و دشمن می‌گوید:”می‌خواستم بگم”! و ما هر آنچه لازم بود و هست را برایتان خواهیم گفت تا بدانید و آگاه باشید که دوست‌تان هستیم.

دسته‌بندینکات کلیدیتوضیحات
بازتاب و دیده شدناستفاده از نوار بازتابی روی موتورقسمت جلو، کناره‌ها، بخش‌های برجسته و حتی چرخ‌ها. افزایش ایمنی و جذابیت ظاهری موتور
کلاه ایمنیکلاه ایمنی ضدبخارجلوگیری از بخار گرفتن شیشه، دید بهتر در هوای سرد و مرطوب
احتیاط و تمرکزرعایت احتیاط شرط عقل استجاده‌های خلوت و بی‌مانع وسوسه‌کننده هستند؛ هوشیار بودن ضروری است
موانع و مسیرتوجه به مسیر و موانع ناگهانیحیوانات، افراد و موانع غیرمنتظره ممکن است ظاهر شوند؛ سرعت مناسب حفظ شود
رانندگان دیگرآگاه بودن از رانندگان خواب‌آلودهرانندگان دیگر ممکن است حواس‌پرت باشند؛ فاصله و توجه حفظ شود
چراغ جلوبررسی و تمیز کردن چراغ‌هامنبع اصلی نور؛ عمر لامپ‌ها ۴۰۰-۶۰۰ ساعت؛ عوامل مؤثر: دما، لرزش، شرایط آب‌و‌هوایی؛ تهیه لامپ یدکی
لنز چراغتمیز کردن لنز چراغجلوگیری از کدر شدن و کاهش شدت نور، استفاده از آب، دستمال یا اسپری تمیزکننده
محافظ کلاهتمیز و سالم نگه داشتندید محدود نشود، اسپری و دستمال تمیز کننده همراه داشته باشید
صدای اگزوزکمی بلند کردن صداافزایش آگاهی دیگران از حضور شما، اما بدون ایجاد مزاحمت
ارتباط با دیگر موتورسوارانحفظ ارتباط با هم‌سواراناطلاع از خطرات مسیر، پیچ‌ها و موانع احتمالی
لباس و تجهیزات بازتابیپوشیدن لباس شب‌رنگ (شبرنگ)بازتاب نور چراغ خودروها، دیده شدن از دور
نور بالا و پاییناستفاده از نور بالا در جاده‌های تاریکنور پایین در مناطق شلوغ یا مه‌آلود؛ جلوگیری از کور شدن راننده مقابل
توقف در مواقع خطراگر دید شما مختل شدتوقف در کنار جاده، صبر برای بازگشت بینایی، ادامه مسیر پس از اطمینان

به موتورسیکلت خود نوار بازتابی بزنید

اولین نکته از نکات موتور سواری در شب این است که حتماً سطح بدنه موتور خود را با نوار شبرنگ یا بازتابی بپوشانید. این نوارها به راننده‌های دیگر کمک کرده تا در جاده یا کوچه و خیابان به‌راحتی شما را دیده و تشخیص دهند. البته این نوع نوارها در طول روز کاربری چندانی ندارند، اما در طول شب به نحو احسن عملکرد خود را نشان می‌دهند.

نقاط پیشنهادی برای چسباندن نوار شبرنگ:

  • قسمت جلوی بخش کمک‌فنرها
  • گوشه‌ها و کناره‌های موتور
  • بخش‌های برجسته روی بدنه موتور

نکته تکمیلی: می‌توانید از این نوارها روی بخشی از چرخ موتور هم بچسبانید تا هم ایمنی‌‌تان بیشتر شود و هم از نمای جانبی، موتور شما ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.

موتور سواری در شب
نوار بازتاب کننده نور موتور سیکلت

استفاده از کلاه ایمنی ضدبخار

یکی از معضلاتی که موتور سوارها با آن همیشه روبه‌رو هستند، این است که شیشه کلاه ایمنی آن‌ها به واسطه دم و بازدمی که انجام می‌دهند، بخار می‌گیرد و دلیل خوبی است که بیشتر افراد از پوشیدن کلاه ایمنی سر باز بزنند. 

اما شما می‌توانید از کلاه‌های ایمنی ضدبخار استفاده کنید. این کلاه‌ها مانع از تار شدن دید شما شده و این امکان را به شما خواهند داد که محیط اطراف‌تان را بهتر ببینید.

حالا، هم در دمای پایین، هم در زمان بارش باران و هم در هوای سرد و اوقاتی که تنفس شما زیاد است، با مشکل بخار بر روی شیشه کلاه ایمنی روبه‌رو نیستید و هیچ بهانه‌ای برای نپوشیدن و سر نکردن آن نخواهید داشت. 

احتیاط شرط عقل است!

همه ما این جمله محتاطانه را بارها و بارها شنیده‌ایم که: احتیاط شرط عقل است! موتورسوارها چه در شهر و چه در جاده، همیشه باید محتاطانه رفتار کنند. خصوصاً اینکه جاده‌ها به دلیل نداشتن ترافیک، چراغ خطر و موانع مختلف، برای موتورسواران یک بهشت مجسم به‌حساب می‌آیند که بسیار وسوسه‌کننده هستند.

مسیر بی‌انتها و وسوسه سرعت

حالا شما با یک مسیر بی‌انتهای بی‌مانع روبه‌رو هستید که به هر صورتی می‌توانید بی‌محابا مسیر خود را طی کنید.

فراموش نکنید که حتی زمانی که از سالم بودن چراغ‌های جلوی موتور خود مطمئن هستید، باز هم باید بدانید که نور چراغ موتور شما فقط منطقه محدودی از مسیر پیش‌رو را روشن می‌کند و ممکن است کمی جلوتر که در محدوده‌ روشنایی چراغ موتور شما نیست، مانعی وجود داشته باشد که به چشمتان نیاید.

موانع ناگهانی در مسیر

همچنین گاهی اوقات در جاده، حیوانات یا افرادی که بی‌مهابا به دل جاده می‌زنند در مقابل‌تان ظاهر می‌شوند که اگر سرعت زیادی داشته باشید، کنترل کردن موتور برای شما سخت خواهد بود.

راننده‌های خواب‌آلود

در آخر فراموش نکنید که شما هوشیارید، اما بیشتر راننده‌ها در طول شب خواب‌آلوده و حواس‌پرت هستند و ممکن است با یک انحراف اتفاقی، موجب بروز پیشامدهای ناگواری برای خود و شما شوند.

چراغ‌های جلو را تمیز کنید

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، منبع اصلی نور برای موتورسیکلت، چراغ‌های جلوی آن است. به همین دلیل قبل از حرکت در جاده و قرار گرفتن در دل تاریکی شب مطمئن شوید که چراغ‌های شما سالم هستند.

عمر مفید لامپ‌ها

عمر بیشتر لامپ‌هایی که در جلوی موتور قرار می‌گیرند با در نظر گرفتن بالاترین میزان نوردهی، عموماً بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت است.

اگر به‌طور مداوم و منظم از موتورسیکلت‌تان استفاده می‌کنید، قبل از اینکه چراغ‌ها نور خود را از دست بدهند، حتماً برای تعویض‌شان اقدام کنید.

موتور سواری در شب
عمر مفید چراغ جلو موتور سیکلت

عوامل مؤثر بر کاهش عمر چراغ‌ها 

فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر کاهش طول عمر چراغ‌های موتورسیکلت اثر بگذارند، از جمله: 

  • دما و شرایط آب‌و‌هوایی
  • لرزش موتورسیکلت 

پس بررسی کردن چراغ‌های جلوی موتور را در اولویت قرار دهید و در زمان تعویض، چند لامپ یدکی هم تهیه کنید.

تمیز کردن لنز چراغ‌ها

لنزهای چراغ به مرور زمان به واسطه‌ی آلودگی هوا، تابش نور آفتاب و گرد و غبار، خش‌دار، کدر و زرد می‌شوند.

برای تمیز کردن آن‌ها:

  • از کمی آب و یک دستمال تمیز استفاده کنید.
  • زمانی که آب در دسترس نیست، اسپری‌های مخصوص تمیز کردن کلاه ایمنی هم کاربردی هستند.

محافظ کلاه ایمنی را تمیز یا تعویض کنید 

تمیز کردن محافظ کلاه ایمنی همانقدر مهم است که تمیز کردن چراغ جلوی موتور! پس دقت کنید محافظ کلاه ایمنی شما به واسطه کثیف بودن، دیدتان را محدود نکند. همیشه اسپری تمیز کننده با دستمال به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم فورا کلاه خود را تمیز کنید. 

صدای اگزوز را بلندتر کنید 

دقت کنید در این یک مورد صدای اگزوز موتورتان فقط کمی بلندتر شود، چون ما هم باید دیده شویم و هم شنیده! اما این شنیده شدن اینقدر بلند نباشد که مردم‌آزاری به‌حساب آید.

وقتی اگزوز موتور شما به‌‌خوبی کار کند، تمام جنبندگانی که در محیط اطرافتان هستند متوجه حضورتان شده و اتفاق ناگواری برای شما و بقیه پیش نمی‌آید. البته باز هم تاکید داریم که ایجاد صدای خیلی بلند کار درستی نیست و می‌تواند خصوصا در شب‌ها آزار دهنده باشد. 

اما همان‌قدر که در طول شب و در زمان عبور با موتورتان، دیگران را متوجه حضورتان کنید، کافی‌ست. پس لطفاً فقط کمی صدای اگزوزتان را بلندتر کنید.

با دیگر موتورسواران در ارتباط باشید 

در ادامه ارائه مهمترین نکات موتور سواری در شب ، باید به یکی از مهمترین موارد اشاره کنیم و آن اینکه از کلیدی‌ترین فاکتورها برای حفظ امنیتتان در زمان موتور سواری کردن در طول شب این است که حتماً با دیگر موتور سواران ارتباط برقرار کنید. اینکار به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم از خطرات جاده‌ای، تغییر پیدا کردن در طول مسیر، پیچ‌ها و موانعی که احتمالاً در طول جاده انتظارتان را می‌کشند، زودتر از موعد آگاه شوید.

لباس‌های بازتابی (شب‌رنگ) بپوشید 

شاید باور نکنید اما پوشش‌تان هم می‌تواند یکی از مهمترین فاکتورها و نکات موتور سواری در شب باشد. توصیه ما این است که همانند موتورتان که در برخی قسمت‌هایش از برچسب‌های شبرنگ استفاده کردید، حتماً لباس‌های شبرنگ بر تن کنید. 

این لباس‌ها در قسمت‌هایی از خود به گونه‌ای طراحی و دوخته شده‌اند که اگر نور به سمت آن‌ها بتابد، آن را به منبعش بازتاب خواهند کرد. به این شکل که وقتی نور چراغ خودروها به سمت شما تابش دارد، به‌واسطه لباس‌تان که شبرنگ دارد، از دور قابل مشاهده و تشخیص هستید. 

موتور سواری در شب
لباس بازتاب کننده نور

در جاده با نور بالا حرکت کنید

ممنونیم که تا این بخش از مطلب ما را همراهی کردید، اما این فاکتور آخر را هم به خاطر بسپارید.

  • زمان استفاده از نور بالا: وقتی در جاده‌های تاریک با موتور حرکت می‌کنید، حتماً نور چراغ جلوی موتور را روی نور بالا تنظیم کنید تا مسیر را بهتر ببینید.

زمان تغییر به نور پایین: اگر وارد مناطق پرجمعیت و شلوغ شدید، در کنار دیگر رانندگان در جاده بودید، یا مسیرتان مه‌آلود، بارانی یا برفی بود، حتماً نور بالا را به نور پایین تغییر دهید چون نور پایین در این شرایط مناسب‌تر است.

چرا نور بالا خطرناک است؟

نور بالا باعث می‌شود دید راننده‌ی مقابل مختل شود. شدت زیاد نور باعث تنگ شدن مردمک چشم راننده مقابل می‌شود و برای چند ثانیه توانایی دیدن محیط اطراف را از دست می‌دهد، همین چند ثانیه می‌تواند خطرناک و حتی جبران‌ناپذیر باشد.

اگر خودتان دچار این حالت شدید: اگر راننده مقابل نور بالا داشت و چشم‌تان برای چند لحظه قدرت دیدش را از دست داد:

  • سریعاً در کنار جاده توقف کنید.
  • چند لحظه صبر کنید تا بینایی‌تان برگردد.
  • بعد از برطرف شدن مشکل، مسیر را ادامه دهید.

با احتیاط برانید، تا سالم برگردید!

رانندگی در طول شب همیشه خطرناک بوده و هست. فرقی هم نمی‌کند که شما راکب موتور باشید یا در داخل اتومبیل‌تان عازم سفر جاده‌ای شده باشید. البته موتور همیشه خطرناک‌تر از خودرو بوده چون درهرحال محدودیت‌هایی دارد که همین محدودیت‌ها می‌توانند برای سرنشینان این وسیله نقلیه، خطرآفرین باشند.

اما به شما قول می‌دهیم که اگر رانندگی ایمن و بااحتیاطی داشته باشید و نکاتی را که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را موبه‌مو رعایت کنید، به‌طور حتم، سالم و سلامت از مبدا به مقصد خواهید رسید. 

سوالات متداول

چرا استفاده از نوار بازتابی روی بدنه موتورسیکلت در شب اهمیت دارد؟

نوارهای بازتابی موجب افزایش دید و تشخیص موتورسوار توسط رانندگان دیگر شده و احتمال تصادف در تاریکی را کاهش می‌دهند.

چطور می‌توان از بخار گرفتن شیشه کلاه ایمنی جلوگیری کرد؟

با استفاده از کلاه‌های ایمنی ضدبخار یا شیشه‌هایی با پوشش ضد مه، می‌توان از کاهش دید در هوای سرد یا مرطوب جلوگیری کرد.

چرا تمیز بودن چراغ جلو و محافظ کلاه ایمنی ضروری است؟

تمیز بودن این بخش‌ها باعث افزایش دید در شب و پیشگیری از کاهش شدت نور و وضوح مسیر می‌شود.

 هدف از کمی بلندتر کردن صدای اگزوز موتورسیکلت چیست؟

افزایش ملایم صدای اگزوز باعث می‌شود سایر افراد در اطراف شما و خصوصا رانندگان، حضور موتورسوار را متوجه شوند، اما نباید به حد آزاردهندگی برسد.

در هنگام رانندگی با نور بالا چه نکته‌ای باید رعایت شود؟

 در جاده‌های خلوت از نور بالا استفاده کنید، اما هنگام نزدیک شدن به خودروهای دیگر یا ورود به مناطق پرجمعیت، نور را به حالت پایین تغییر دهید تا دید رانندگان مقابل شما مختل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا