در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

عوارض و مالیات تاکسی + قوانین و مدارک ثبت نام

اگر راننده تاکسی هستید، باید بدانید که مشمول پرداخت عوارض و مالیات مشاغل می‌شوید. براساس قوانین، لازم است که خودروهای باری، تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی در مدت‌زمانی مشخص مالیات و عوارض بپردازند. چنین مالیاتی که در دسته مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرد از درآمد تاکسی‌ها تامین می‌شود.

اگر دارندگان تاکسی، مالیات معین در بازه زمانی مشخص را نپردازند، جریمه می‌شوند. معمولا بازه زمانی ممکن برای پرداخت مالیات یک‌ساله است و صاحبان خودرو باید با مراجعه به پست یا دفاتر پیشخوان دولت، اقدام به تسویه حساب مالیاتی خود کنند.

روند پرداخت مالیات تاکسی‌ها سخت و پیچیده نیست و در چند گام ساده و با ارائه چند مدرک و سند پیش می‌رود. با ما در این مطلب همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر بگوییم.

اظهارنامه مالیاتی تاکسی (مفاصا حساب) چیست؟

منظور از مفاصا حساب یا اظهارنامه مالیاتی تاکسی چیست؟ مفاصا سندی است که نشان می‌دهد، صاحب هر خودرو تسویه حساب‌های لازم برای پرداخت مالیات خودروی خود با سازمان امور مالیاتی کشور را انجام داده است. تمام دارندگان تاکسی باید درآمدشان را به سازمان مذکور اعلام و مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند.

کسانی که دارای دو خودروی تاکسی هستند، فقط بابت یکی از آنها مالیات پرداخت می‌کنند. دست‌کم تا پایان خردادماه هر سال، مالیات مربوط به تاکسی‌ها باید پرداخت شود. برای انتقال و فروش خودرو، تسویه حساب مفاصا ضرورت دارد. تمام تاکسی‌ها هم باید به‌طور سالانه، برای پرداخت و تسویه اقدامات لازم را انجام بدهند.

شرایط ثبت نام مالیات تاکسی 

پرداخت مالیات و عوارض تاکسی‌ها در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و شرایط مشابهی ندارد. گروه‌بندی‌هایی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد، صاحبان تاکسی در هر گروه باید چه مبلغ مالیاتی را در هر سال بپردازند.

  • گروه ۱؛ شهر تهران.
  • گروه ۲؛  استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، مازندران، هرمزگان و سایر شهرهای استان تهران به‌جز خود تهران.
  •  
  • گروه ۳؛ استان‌های کرمان، گلستان، سمنان، آذربایجان غربی، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.
  •  
  • گروه ۴؛  استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان و خراسان شمالی.
  • گروه ۵؛ استان‌های خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل.

نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات تاکسی

این تقسیم‌بندی براساس امکانات استانی، شرایط جوی و وضعیت اقتصادی صورت گرفته است. صاحبان خودرو در هریک از گروه‌ها باید به این روش مالیات بدهند. در واقع، بنا به عواملی که گفته شد، دارندگان خودرو در مراکز استان و شهرستان‌های الف و ب هر استان باید درصدهای مختلفی از مالیات معین برای تاکسی را پرداخت کنند:

  • گروه ۱؛ مراکز استان: ۱۰۰درصد، شهرستان‌های طبقه الف: ۹۵درصد ، شهرستان‌های طبقه ب: ۹۰درصد
  • گروه ۲؛ مراکز استان: ۹۵درصد، شهرستان‌های طبقه الف: ۹۰درصد ، شهرستان‌های طبقه ب: ۸۵درصد
  • گروه ۳؛ مراکز استان: ۹۰درصد، شهرستان‌های طبقه الف: ۸۵درصد، شهرستان‌های طبقه ب: ۸۰درصد
  • گروه ۴؛ مراکز استان: ۸۵درصد، شهرستان‌های طبقه الف: ۸۰درصد، شهرستان‌های طبقه ب: ۷۵درصد
  • گروه ۵؛ مراکز استان: ۸۰درصد، شهرستان‌های طبقه الف: ۷۵درصد، شهرستان‌های طبقه ب: ۷۰درصد
عوارض و مالیات تاکسی

مدارک مورد نیاز پرداخت مالیات و عوارض تاکسی

برای پرداخت مالیات و عوارض تاکسی و ثبت اظهارنامه مالیاتی به مدارک زیر نیاز است:

  • سند مالکیت تاکسی؛
  • کارت ملی صاحب تاکسی؛
  • شناسنامه صاحب تاکسی؛
  • وکالت‌نامه نماینده قانونی در صورت لزوم.

سایت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی

سایت و سامانه‌ای برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تاکسی وجود ندارد. افراد برای ثبت اظهارنامه خود باید به‌طور حضوری به پست و دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی تاکسی، مهلتی تا پایان خردادماه اعلام می‌شود. در واقع، صاحبان تاکسی باید تا تاریخ ۳۱ خرداد هر سال، این اظهارنامه را ثبت کنند. اگر دیرکردی در زمان ثبت اظهارنامه وجود داشته باشد، به میزان عقب‌ماندن از مهلت اعلامی ثبت‌نام، جریمه‌ای شامل حال دارندگان تاکسی خواهد شد.

مهلت پرداخت مالیات تاکسی

روند ثبت‌نام و پرداخت اظهارنامه مالیاتی از هم جدا نیست. هر فرد با در دست‌داشتن مدارک لازم به دفاتر پیشخوان یا ادارات پست مراجعه می‌کند و در آنجا، کارشناسان حاضر با دریافت اطلاعات خودرو و فرد به تکمیل فرایند پرداخت مالیات تاکسی کمک می‌کنند. اگر پرونده مالیاتی متقاضیان پرداخت ناقص باشد، پیش از آنکه فرایند شروع شود، نیاز به تکمیل اطلاعات و پرونده وجود خواهد داشت. پس از آن، روند پرداخت مالیات تاکسی به جریان خواهد افتاد.

استعلام مالیات تاکسی

برای استعلام مالیات تاکسی باید به دفاتر پیشخوان دولتی یا ادارات پست مراجعه شود. در آنجا، کارشناسانی حضور دارند که با واردکردن اطلاعات دارندگان تاکسی و خودروی آنها به سیستم، پرونده مالیاتی‌شان را مشاهده می‌کنند و از مبلغ مالیاتشان استعلام می‌گیرند.

تسلیم اظهارنامه مالیات تاکسی چگونه است؟

مالکان انواع تاکسی باید تا تاریخ اعلامی برای ثبت اظهارنامه یعنی تا پایان خرداد هر سال، روند زیر را پیگیری کنند:

  • مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات پست؛
  • ارائه مدارک شناسایی خود و خودرو؛
  • پرداخت مبلغ معین برای مالیات.

نحوه پرداخت مالیات تاکسی

مالکان تاکسی‌ها باید با مدارک لازم به پست یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و بعد از درخواست استعلام پرونده‌شان، مبلغ را در همان‌جا پرداخت کنند. مبلغ پرداختی از سوی اداره امور مالیاتی محاسبه می‌شود و در اختیار پلیس به‌اضافه‌۱۰ قرار می‌گیرد. این اطلاعات در دفاتر مذکور و ادارات پست در دسترس هستند. اگر پرونده مالکان تاکسی ناقص باشد، بعد از تکمیل آن، روند پرداخت پیش خواهد رفت.

کدام تاکسی‌ها از مالیات معاف می‌شوند

اگر مالکان تاکسی دو یا بیشتر از این تعداد تاکسی داشته باشند، فقط برای یکی از آنها نیاز به پرداخت مالیات خواهند داشت. درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده ۱۰۹ قانون مالیات‌های مستقیم است و بنابراین، خودروی اول از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

حواستان به مالیات سالانه باشد!

اگر راننده تاکسی هستید و خودرویی با این کاربری دارید، باید حواستان به پرداخت مالیات سالانه آن باشد. بنا به اینکه ساکن کدام استان هستید و چه شرایطی دارید، نسبت به استعلام مبلغ مالیاتتان تحقیق کنید و آن را تا پیش از پایان خردادماه بپردازید.

پرداخت مالیات بر درآمد خودروهایی با کاربری درآمدزایی از جمله راه‌های تامین درآمد برای دولت‌ها است. مبلغ این مالیات برای تمام تاکسی‌ها در نقاط مختلف کشور یکسان نیست و همان‌طور که گفته شد، بنا به عواملی، هزینه پرداختی متغیر خواهد بود. اگر پرسش دیگری درباره این موضوع دارید هم ما را در جریان بگذارید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.