در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو + 19 نکته کلیدی

کاهش مصرف سوخت خودرو همواره دغدغه رانندگان بوده و هست. این دغدغه مخصوصا برای سفیران تاکسی‌های اینترنتی و کسانی که با ماشین کار می‌کنند؛ بیشتر است. سهمیه بندی بنزین و زمزمه‌های گرانی قیمت حامل‌های انرژی باعث شده همه به دنبال راهکاری برای کاهش مصرف بنزین خودروهای خود باشند.

در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که با استفاده از آن مصرف سوخت ماشین خود را کاهش دهید.

مزیت‌های کاهش مصرف سوخت خودرو

به طور معمول هر خودرویی میزان مصرف سوخت استانداردی دارد که توسط کارخانه اعلام می‌شود.

اما می‌توان با راهکارهایی ساده باعث کاهش مصرف بنزین ماشین شویم. این کاهش مصرف در گام اول به صرفه‌جویی در هزینه و پایین آوردن استهلاک ماشین کمک می‌کند.

از دیگر مزیت‌های کاهش مصرف سوخت خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش آلودگی هوا و انتشار گاز دی‌اکسید کربن

2- کاهش آسیب به خودرو و افزایش عمر قطعات موتور

3- کمک به حفظ محیط زیست

چطور مصرف سوخت ماشین را کم کنیم؟

اما سوال مهم این است که چطور می‌توان مصرف سوخت خودرو را کم کرد؟ وقتی صحبت از سوخت می‌کنیم، تنها منظورمان بنزین نیست.

این سوال خودروهای گازسوز و دیزلی را هم شامل می‌شود. به طور کلی می‌توان مجموعه اقدامات برای کاهش مصرف سوخت وسیله نقلیه را به دو دسته کلی مهارت رانندگی و رسیدگی به وضعیت فنی ماشین تقسیم کرد.

در ادامه این مقاله هر کدام را توضیح می‌دهیم.

مهارت رانندگی چطور باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود؟

تعمیرکاران خودرو جمله‌ای تکراری دارند که در مواجهه با ماشین‌های از کار افتاده و آسیب دیده بازگو می‌کنند! «رانندگی پشت فرمان نشستن و گاز دادن نیست!» این جمله خلاصه هرآنچیزی است که در رابطه با مهارت رانندگی و کاهش مصرف سوخت خودرو می‌توان گفت.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کاهش مصرف سوخت خودرو می‌تواند عمر مفید ماشین را افزایش دهد و هزینه نگهداری آن را پایین بیاورد.

عادات رانندگی ما به طور مستقیم بر مصرف بنزین ماشین تاثیرگذار است. با چند روش ساده می‌توان هزینه سوخت و نگهداری ماشین را کاهش داد. روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم.

1- شتاب خودرو را کنترل کنید

قرار نیست بعد از استارت زدن و گذاشتن ماشین در دنده یک، پای خود را روی پدال گاز فشار دهیم! افزایش دور موتور خودرو مساوی است با بالا رفتن مصرف سوخت ماشین!

به همین خاطر حواستان به شتاب گرفتن خودرو در آغاز حرکت ماشین باشد. سعی کنید در 5 تا 10 ثانیه ابتدایی به آرامی ماشین را کنترل کنید.

2- رعایت سرعت مجاز شاه کلید مصرف بهینه سوخت

با رعایت سرعت مجاز در رانندگی فقط سلامت خود را تضمین نمی‌کنید. بلکه با این کار هم مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهید و هم استهلاک ماشین را پایین می‌آورید.

بهترین سرعت برای استفاده بهینه سوخت در خودرو، بین 50 تا 80 کیلومتر در ساعت است.

جالب است بدانید خودرو در سرعت پایین تر از 50 کیلومتر نیز با افزایش مصرف سوخت مواجه می‌شود. دلیل این اتفاق استفاده از دنده سنگین و فشار مضاعف به خودرو است.

ماشین‌ها در سرعت بالای 100 کیلومتر افزایش مصرف سوخت 15 درصدی را تجربه می‌کنند و در سرعت بالای 110 کیلومتر، مصرف سوخت 25 درصدی را. دلیل افزایش مصرف سوخت در سرعت‌های بالا علاوه بر افزایش دور موتور، فشار هوا در هنگام حرکت است.

3- آرام ترمز کنید

ترمزهای محکم و کم کردن سریع سرعت ماشین نیز می‌تواند مصرف سوخت را افزایش دهد. اگر می‌خواهید جلوی این کار را بگیرید، باید با سرعت مجاز برانید.

از طرف دیگر باید بدانید ترمزهای پیاپی تا 35 درصد مصرف بنزین ماشین را زیاد می‌کند. سعی کنید ماشین را با کاهش سرعت و برداشتن پا از روی پدال گاز کنترل کنید.

4- ترافیک را دور بزنید

رانندگی در ترافیک مصرف سوخت وسیله نقلیه را به شدت افزایش می‌دهد. پس بهتر است با شناسایی ساعات اوج ترافیک، راه بندان را دور بزنید و در ساعات خلوت رانندگی کنید.

عوض کردن دنده و ترمزهای پیاپی عامل اصلی افزایش مصرف سوخت در ترافیک است.

5- هنگام توقف ماشین را خاموش کنید!

اگر قرار است جایی بایستید و منتظر بمانید، ماشین را خاموش کنید! بدیهی است روشن ماندن خودرو در حالت توقف تنها موجب افزایش مصرف بنزین می‌شود.

6 – پای خود را از روی ترمز بردارید

بسیاری از رانندگان عادت دارند در هنگام ترافیک، پای خود را روی پدال ترمز نگه می‌دارند. این کار علاوه بر ساییدن لنت ترمز و همچنین آسیب به دیسک چرخ، مصرف بنزین را تا 30 درصد افزایش می‌دهد!

7- از جاده‌های پر چاله و چوله دوری کنید!

راندن ماشین در جاده‌های ناهموار که پر از چاله و دست انداز هستند، مصرف سوخت خودرو را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد. به همین خاطر بهتر است جاده‌ای را برای رفت‌وآمد انتخاب کنید که کیفیت مطلوبی داشته باشد.

8- دنده خلاص بروید

در صورت امکان دنده خلاص بروید. در سرپایینی‌ها خودرو را با دنده خلاص هدایت کنید و از سوختن بنزین اضافی خودداری کنید. این کار کمی تمرین میطلبد ، اما می تواند راهی عالی برای کاهش مصرف سوخت خودرو شما باشد.

9- پنجره ها را بسته نگه دارید

پایین نگه داشتن پنجره ها در هنگام رانندگی باعث ایجاد مقاومت بیشتر در برابر باد می‌شود. اگر با سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت رانندگی می کنید، معمولاً پایین نگه داشتن پنجره‌ها اشکالی ندارد. با این حال ، در سرعت‌های بالاتر ، باید پنجره ها را به منظور حفظ کشش و بهبود مصرف سوخت بالا نگه دارید.

10- به موقع دنده عوض کنید

اگر گیربکس ماشین شما دستی است، باید حواستان به زمان درست تعویض دنده باشد.

بهتر است دنده را در دور موتور 2500 تا 3500 تعویض کنید. این کار باعث کاهش فشار به موتور و در نتیجه پایین آمدن مصرف بنزین ماشین می‌شود.

11- ماشین خود را سبک کنید

ماشین خود را سبک‌تر کنید. در صورتی که روی خودروی شما باربند یا هر وسیله‌ی دیگری ست، آن را بردارید. صندوق عقب را بررسی کنید و با بیرون آوردن وسایل غیر ضروری و کاهش وزن خودرو، مصرف بنزین را کاهش دهید.

بررسی وضعیت فنی ماشین برای کاهش مصرف بنزین

همانطور که توضیح دادیم برای کاهش مصرف سوخت ماشین راه‌های مختلفی می‌توان انجام داد. نکات مهم رانندگی برای کاهش مصرف بنزین را مرور کردیم و حالا نوبت به مسائل فنی است.

12- درپوش باک بنزین را چک کنید

باز ماندن درپوش باک ماشین ابتدایی ترین دلیل برای هدر رفت سوخت است. سال گذشته 147 میلیون گالن گاز به دلیل تبخیر از بین رفت. چرا تبخیر شد؟ درپوش گاز محکم نبود. بنابراین مطمئن شوید که درپوش باک محکم است و به شما این امکان را می دهد که تمام گازی را که برای آن هزینه می‌کنید، نگه دارید.

کاهش مصرف سوخت خودرو
کاهش مصرف سوخت خودرو

13- فیلتر هوای کثیف را تعویض کنید

فیلترهای کثیف هوا باعث می‌شود موتور خودرو شما بسیار بیشتر از آنچه که باید کار کند و مصرف سوخت افزایش پیدا کند. تعویض دوره‌ای فیلتر هوا را انجام دهید. فیلتر هوای تمیز به موتور شما اجازه می دهد تا کارآمدتر عمل کند و همچنین به شما در صرفه جویی در هزینه بنزین کمک می‌کند. برای تعویض فیلتر هوای خود از پیشنهادات ویژه باشگاه رانندگان تپسی استفاده کنید.

14- باد لاستیک ها را کنترل کنید

همیشه مطمئن شوید که لاستیک های شما در سطح مناسب فشار هوا باد شده‌اند. لاستیک های باد شده به طور نامناسب می توانند در برخی موارد مصرف سوخت خودرو شما را تا پنج درصد افزایش دهند.

در نهایت برای بهینه کار کردن خودرو و کاهش مصرف بنزین این قطعات را چک کرده و از سلامت آنها مطمئن شوید.

  1. شمع های خودرو
  2. فیلتر هوا
  3. سنسور اکسیژن
  4. سیستم تزریق سوخت
  5. لاستیک ها

15- موتور ماشین را تنظیم کنید

تنظیم موتور تاثیر فوق‌العاده‌ای در مصرف سوخت ماشین دارد.

پس اگر می‌خواهید در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنید، موتور ماشین را سرویس کنید. سرویس موتور اگر به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود، هزینه کمی دارد.

16 – کاتالیزور خودرو را چک کنید

در سیستم اگزوز خودرو، کاتالیزور قطعه‌ای حیاتی است. وظیفه این قطعه کاهش آلایندگی ماشین است. اما این تنها مزیت استفاده از کاتالیزور نیست. این قطعه شتاب ماشین، احتراق سوخت در موتور و همچنین مصرف سوخت را هم تنظیم می‌کند.

پس اگر به دنبال مصرف بهینه هستید، حتما از سلامت کاتالیزور مطمئن شوید.

17- از روغن باکیفیت استفاده کنید

روغن موتور وظیفه‌ای حیاتی در سیستم خودرو بر عهده دارد. این روغن تنظیم کننده استهلاک در موتور ماشین است.

از طرف دیگر کیفیت و تعویض به موقع روغن موتور به طور مستقیم در کارکرد بهینه موتور ماشین تاثیرگذار است.

18 – فرمان خودرو را تنظیم کنید

شاید عجیب به نظر برسد اما تنظیم فرمان خودرو در مصرف سوخت ماشین تاثیرگذار است.

عدم تنظیم سیستم کنترل خودرو، باعث انحراف از مسیر و در نهایت افزایش استهلاک و سوخت می‌شود. پس حتما جعبه فرمان و جلوبندی ماشین را بررسی کنید.

19 – تاثیر ریمپ در مصرف بنزین خودرو

با وارد شدن ماشین های جدید در بازار خودرو، ریمپ به ادبیات تعمیرکاران ما اضافه شد. ریمپ تغییرات نرم افزاری در کامپیوتر ماشین است که اگر توسط افراد متخصص انجام شود می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت ماشین و همچنین بالا رفتن راندمان موتور شود.

ولی حتما برای این کار به متخصص مراجعه کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

50 نظرات
  1. کمالی می گوید

    عالیه، من معمولا تو نظرسنجی ها شرکت نمیکنم اما خوبه که از کارای قشنگ و انسانی تعریف کنیم.
    مشاوران باهوش، موقعیت شناس و شجاعی دارید، تبریک میگم بهتون

  2. مجتبی رجبی می گوید

    من یک کاربر هستم که از خدمات شما استفاده میکنم. این حرکت بسیار حرکت پسندیده ای بود.

  3. حسین می گوید

    خیلی خوبه.. اینم بنزین .. دیگه چی میخواین؟؟!! حالا باز هی قر بزنین

  4. صمد دهقانی می گوید

    عالی

  5. جلال قره باغی می گوید

    من خودم راننده تپسی هستم و با توجه به طرح معرفی راننده از طرف همکارم در سیستم تپسی ثبت نام کردم اما این شرکت با نامردی تمام حق ثبت نام ۳۰۰ هزار تومنی رو به همکارم پرداخت نکرد. حالا هم لازم نیست با تبلیغات پوپولیستی مردم رو فریب بدین.من جلال قره باغی هستم که راننده تبریز بوده و معرف من آقای سیدحسین مقدس پور بهروز بودن.

  6. ایمان می گوید

    بخوره تو سرتون با این کرایه های ارزون

  7. کوثر می گوید

    خدا خیرتون بده

  8. خاتون شهریاری می گوید

    باسلام و وقت بخیر
    لطفا قیمت ها ی تاکسی آنلاین رو بالا نبرین، تا بعد از این مردم بیشتر از قبل از خدمات تاکسی آنلاین استفاده کنن.و ماشین شخصی خودشون رو بیرون نیارن اینجوری خیابونا هم خلوت میشه .

  9. بهراد بهاری می گوید

    از توجه شما به مسئولیتهای اجتماعی سپاسگزارم

  10. مهناز می گوید

    عالیه. خداوند به شما خیر بده که مشکل مردم رو مشکل خودتون می دانید و به دنبال رفع مشکل هستید.