در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

نکات مهم رانندگی در شب

رانندگی در شب حال دیگری دارد. جاده خلوت، نور ستاره‌ها و منظره ماه که در افق جاده، رنگ پریده و زیبا چشم را می‌گیرد. بسیاری به خاطر فرار از ترافیک و شلوغی جاده‌ها، مخصوصا در طول سفر ترجیح می‌دهند به جای روز در شب رانندگی کنند. در شهرهای بزرگ مخصوصا پایتخت نیز کسانی که می‌خواهند برای تفریح بیرون بروند، انتخاب اولشان شب است. اما این انتخاب بدون دردسر نیست. بر اساس آمار، تصادفات جاده‌ای در تاریکی هوا 3 برابر بیشتر از روشنایی روز است. راننده باید در شب بیشتر حواسش را جمع کند و با احتیاط براند.

از طرف دیگر برای سفرهای جاده‌ای در هنگام شب، ماشین باید آمادگی داشته باشد. در این مقاله قرار است خطرات رانندگی در شب را یادآور شده و نکاتی مهم برای رانندگی ایمن را مرور کنیم.

تپسی را بخوانید.

خطرات رانندگی در شب چیست؟

آمارها نشان می‌دهد میزان ترافیک جاده‌ها در شب، یک سوم روز است. با این حال آمار تصادفات جاده‌ای در تاریکی هوا سه برابر بیشتر از روز است.

این آمار به تنهایی می‌تواند خطرات رانندگی در شب را به ما یادآور شود.

اولین و مهمترین آسیب رانندگی در تاریکی هوا، خواب آلودگی راننده و انحراف ماشین است.

درست است که در شب جاده‌ها خلوت‌تر است، اما همین خلوتی باعث افزایش سرعت خودروها و همچنین تصادفات بیشتر می‌شود.

خرابی ماشین و ماندن در جاده از دیگر خطرات رانندگی در شب است که ممکن است گریبانگیر رانندگان شود.

به همین خاطر لازم است چکاپ ماشین قبل از سفر را انجام دهید تا بتوانید با خیال راحت در شب رانندگی کنید.

رانندگی در شب
رانندگی در شب

رانندگی در شب و چکاپ‌های ضروری ماشین

اگر قصد دارید شب‌ها سفر کنید یا ترجیح می‌دهید برای تفریح‌های روتین، بعد از تاریکی هوا از خانه خارج شوید، بهتر است ماشین خود را سرویس کنید.

این سرویس شامل موراد زیر می‌شود.

سرویس سیستم روشنایی خودرو

اولین و مهمترین نکته در سرویس ماشین قبل از رانندگی در شب، رسیدگی به وضعیت سیستم روشنایی خودرو است.

راننده برای آنکه بتواند دید کافی هنگام راندن وسیله نقلیه داشته باشد، باید از سیستم روشنایی خودرو خیالش راحت باشد.

کارایی درست چراغ‌های جلو، چراغ ترمز و همچنین چراغ خطر از مهمترین نکات هنگام سرویس دوره‌ای ماشین قبل از آغاز سفر است.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی نور پایین خودرو باید بتواند مسافت 30 متری و نور بالا مسافتی 110 متری را روشن کند تا دید راننده کامل باشد.

برخی رانندگان برای داشتن بهترین نور برای رانندگی در شب از چراغ‌های LED استفاده می‌کنند.

این نوع چراغ‌ها علاوه بر نور بیشتر، طول عمر بالاتری نسبت به چراغ‌های معمولی دارند. نور این نوع چراغ‌ها قابل تنظیم است و مزاحمتی برای رانندگان دیگر ایجاد نمی‌کند.

شیشه‌های را خوب تمیز کنید

یکی از موارد خیلی ساده که تاثیر بسیاری در کاهش تصادفات جاده‌ای هنگام تاریکی هوا دارد؛ تمیز کردن شیشه‌ها است.

اگر شیشه ماشین هنگام رانندگی در شب کثیف باشد، نور روی آن پخش می‌شود. این اتفاق دید راننده را مختل کرده و موجب تصادف خواهد شد.

حتما قبل از آغاز سفر، شیشه‌ها را پاک کنید و از سلامت برف پاک کن مطمئن شوید.

لوازم ضروری ماشین را فراموش نکنید

وجود یک سری لوازم در ماشین ضروری است. لوازمی که در موقع اضطرار به کار می‌آید. از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • زاپاس
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • چراغ قوه
  • کیف ابزار
  • زنجیر چرخ
  • مثلث خطر
  • کپسول آتشنشانی
  • آچار چرخ

بررسی وضعیت تایرها

یک انحراف کوچک یا از دست رفتن کنترل ماشین می‌تواند در تاریکی هوا فاجعه آفرین باشد. به همین خاطر بررسی وضعیت تایرها یک امر ضروری قبل از آغاز رانندگی در شب است.

مراقب باشید لاستیک ماشین سوراخ یا پاره نباشد. از دست رفتن آج تایرها نشانه‌ای برای تعویض لاستیک است.

نکاتی که باید هنگام رانندگی در شب رعایت کنید

خیابان خلوت و تاریکی هوا و آرامش جاده احتمالا باعث می‌شود رانندگان هوس سرعت به سرشان بزند که این یک عادت بد رانندگی است.

این نکته عامل اصلی تصادفات هنگام رانندگی در شب است. اما رعایت سرعت مجاز تنها نکته ایمنی هنگام رانندگی در تاریکی هوا نیست. نکات دیگر عبارت اند از:

استفاده از عینک رانندگی در شب

احتمالا بسیاری از شما تجربه استفاده از عینک آفتابی را دارید. عینک آفتابی به کمک عدسی مخصوص و معمولا تیره رنگ، تاثیر نور خورشید را بر چشمان شما کاهش می‌دهد.

اما بهتر است بدانید عینک رانندگی در شب نیز وجود دارد. این عینک‌ها معمولا به رنگ زرد یا کهربایی هستند.

احتمالا هنگام رانندگی در تاریکی هوا نور ماشین‌های جلویی یا حتی ماشین‌های عقبی چشم شما را اذیت کرده‌است.

این مورد در صورت استفاده صاحب ماشین از نورهای غیر استاندارد مثل زنون بیشتر است. اگر چشمان شما به نور حساس‌تر باشد، شاید نورهای خیابانی نیز در دید شما تاثیر منفی داشته باشند.

عینک رانندگی در شب با کاهش تاثیر نور آبی و نورهای زائد، دید رانندگان را بیشتر می‌کند. وظیفه عدسی این عینک‌ها کاهش و کنترل نور آبی است.

البته عینک رانندگی در شب انواع مختلفی دارد. برخی از این نوع عینک‌ها کنتراست دید راننده را افزایش داده و حتی تاثیر نور را نیز در زاویه دید راننده بیشتر می‌کند.

هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنید

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در افزایش خطرات رانندگی در شب خواب‌آلودگی راننده است. به طور طبیعی بدن انسان هنگام تاریکی هوا، میل به خوابیدن دارد.

به هیچ عنوان هنگام سفر و تاریکی هوا، در مقابل خواب مقاومت نکنید! اگر احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، ماشین را کنار زده و استراحت کنید.

یک چرت کوتاه یا چند ثانیه حواس پرتی در جاده‌های پرخطر، می‌تواند جان شما را به خطر بیاندازد.

اگر در هنگام رانندگی تنها نیستید، سعی کنید با مسافران دیگر حرف بزنید یا حتی صدای موسیقی را افزایش دهید.

تا حد ممکن از نور بالا استفاده نکنید

استفاده از نور بالا هنگام رانندگی در شب ممکن است دید شما را بهتر کند، اما در جاده‌های دوطرفه موجب کاهش دید رانندگان روبه‌رویی می‌شود.

پس بهتر است تنها در موارد ضروری از نوربالا استفاده کنید.

 از طرف دیگر اگر هنگام رانندگی ماشین روبه‌رویی شما از نور بالا استفاده کرد، هول نشوید. اگر دید کافی ندارید با چراغ به ماشینی که نزدیک می‌شود علامت دهید.

سرعت مجاز رانندگی در شب را رعایت کنید

سرعت بیش از حد مجاز عامل اصلی تصادفات رانندگی در روز و شب است. اگر به فکر سلامت خود و سرنشینان ماشین هستید، سرعت مجاز رانندگی را رعایت کنید.

سرعت مجاز در شب به طور معمول کمتر از سرعت در روز است.

نوع مسیرسرعت مجاز در روزسرعت مجاز در شب
جاده اصلی برون شهری95 کیلومتر بر ساعت85 کیلومتر بر ساعت
جاده فرعی برون شهری85 کیلومتر بر ساعت75 کیلومتر بر ساعت
مسیرهای اصلی درون شهری80 تا 90 کیلومتر بر ساعت80 تا 90 کیلومتر بر ساعت

رعایت فاصله مناسب با خودرو جلویی

رعایت فاصله مجاز تا خودرو روبه‌رویی از نکات مهم رانندگی در شب و البته روز است.

به طور معمول میزان فاصله تا خودرو جلویی به اندازه طول 1.5 ماشین است. در هنگام شب با توجه به کاهش دید، بهتر است این فاصله افزایش یابد.

فاصله تا خودرو جلویی را طوری تنظیم کنید که در صورت ترمز شدید، برخوردی صورت نگیرد.

یکی از روش‌های استاندارد برای تعیین فاصله ایمن، قانون 2 ثانیه است. این قانون به شما کمک می‌کند تا فاصله مناسب را بر اساس زمان واکنش و سرعت خود محاسبه کنید.

وقتی ماشین جلویی از یک نقطه مشخص (مثل یک علامت جاده یا درخت) عبور کرد، شروع به شمارش کنید. باید حداقل دو ثانیه طول بکشد تا به نقطه برسید.

در شب، شرایط دید به دلیل تاریکی و نور کم متفاوت است. بنابراین، باید فاصله خود را بر اساس شرایط زیر تنظیم کنید:

نور چراغ‌های جلو

  • نور پایین: در شب، اگر از نور پایین استفاده می‌کنید، فاصله بیشتری از خودرو جلویی حفظ کنید، زیرا نور کم دید شما را محدودتر می‌کند.
  • نور بالا: اگر از نور بالا استفاده می‌کنید، همچنان باید فاصله ایمن را حفظ کنید، اما باید مراقب باشید که نور شما باعث مزاحمت برای رانندگان دیگر نشود.

شرایط آب و هوا

  • مه، باران یا برف: در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند مه، باران یا برف، باید فاصله بیشتری از خودرو جلویی حفظ کنید، زیرا این شرایط می‌توانند دید شما را به شدت کاهش دهند و زمان واکنش را طولانی‌تر کنند.

تنظیم فاصله بر اساس سرعت

فاصله ایمن با سرعت خودرو شما ارتباط مستقیم دارد. هرچه سرعت شما بیشتر باشد، فاصله بیشتری باید بین شما و خودرو جلویی وجود داشته باشد:

  • سرعت‌های پایین: در سرعت‌های پایین، فاصله دو ثانیه ممکن است کافی باشد، اما در سرعت‌های بالا، باید فاصله بیشتری را حفظ کنید.
  • سرعت‌های بالا: در سرعت‌های بالا (بالای 80 کیلومتر در ساعت)، بهتر است فاصله را به 3 تا 4 ثانیه افزایش دهید.

مراقب خودروهای سنگین باشید

کنترل خودروهای سنگین به مراتب سخت‌تر از خودرو سواری است. راننده در صورت نیاز باید در مدت زمان کمی، کوهی از آهن را متوقف کند.

ممکن است به هر دلیلی راننده نتواند خودرو را کنترل کند؛ شما به عنوان صاحب خودرو سواری باید در جاده‌ها و مخصوصا هنگام رانندگی در شب حواستان به ماشین‌های سنگین باشد.

سعی کنید لاینی که ماشین سنگین از آن عبور می‌کند را خالی کنید. اگر پشت ماشین سنگین در حال حرکت هستید، در پیچ‌ها و نقاط سبقت ممنوع، سبقت نگیرید.

غروب بدترین زمان برای رانندگی

بهتر است بدانید بدترین زمان برای رانندگی هنگام غروب آفتاب است! یعنی درست زمانی که نور خورشید رو به کاهش است و شب در حال برآمدن.

اما در این وضعیت گرگ‌ومیش نور چراغ خودرو بی‌اثر است. در نتیجه دید راننده کاهش پیدا می‌کند.

در هنگام غروب خورشید بیشتر حواستان به جاده باشد.

هوای حیوانات را داشته باشید

عمده تلفات یوزهای ایرانی به خاطر تصادفات جاده‌ای است. آمار تلخی که با گذشت زمان و تلاش کنشگران محیط زیست نیز تغییر نکرده‌است.

ممکن است در برخی نقاط جنگلی و حفاظت شده، جاده با حفاظ توری از حاشیه راه جدا شده باشد، اما هنوز بسیاری از جاده‌های کوهستانی و جنگلی فاقد حصار است.

به همین خاطر هنگام سفر و رانندگی در شب حواستان به رفت‌وآمد حیوانات باشد. تصادف با حیوانات علاوه بر آسیب به محیط زیست، ممکن است جان شما را به خطر بیاندازد.

 تفاوت رانندگی در شب و روز

رانندگی به طور کلی اصول یکسانی دارد. اصولی که همه دارندگان گواهینامه با آن آشنا هستند. تفاوت رانندگی در شب و روز به جزئیات برمی‌گردد.

جزئیاتی که هر کدام می‌تواند تضمین کننده سلامت راننده و مسافران است.

اگر قصد سفر تابستانی دارید، بهتر است در روز سفر کنید و اگر مجبور هستید که هنگام تاریکی به دل جاده بزنید، نکات گفته شده در این مقاله را جدی بگیرید.

سوالات متداول

  1. سرعت مجاز رانندگی در شب و روز متفاوت است؟

بله. با توجه به آیین نامه رانندگی، سرعت مجاز رانندگی در شب و روز تفاوت دارد. همانطور که حدس می‌زنید، سرعت مجاز هنگام رانندگی در شب، کمتر از روز است.

2. مهمترین نکته چکاپ ماشین قبل از سفر در شب چیست

سیستم روشنایی مهمترین عامل تاثیرگذار در رانندگی ایمن هنگام تاریکی هوا است. نور چراغ‌ها دید درست راننده را تضمین می‌کند. به همین خاطر قبل از آغاز سفر شبانه، سیستم روشنایی ماشین را به درستی چک کنید.

https://www.thinkinsure.ca/insurance-help-centre/tips-for-driving-at-night.html

3. فاصله از ماشین جلویی هنگام رانندگی در شب باید چقدر باشد؟

فاصله ایمن با ماشین جلویی هنگام رانندگی در شب باید حداقل دو ثانیه باشد، با این حال، باید این فاصله را بر اساس شرایط دید، وضعیت آب و هوا و سرعت خود تنظیم کنید. در شرایط شبانه و آب و هوایی نامساعد، افزایش فاصله برای ایمنی بیشتر توصیه می‌شود. با رعایت این نکات، می‌توانید خطرات ناشی از رانندگی در شب را به حداقل برسانید و ایمنی خود و دیگران را حفظ کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.