در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

14 علت لرزش موتورسیکلت + روش جلوگیری و تعمیر

لرزش موتورسیکلت هنگام رانندگی اتفاقی طبیعی است. البته باید در نظر داشت که میزان این لرزش اگر از حد استاندارد بالاتر برود، حتما مشکلی در سیستم فنی وسیله نقلیه شما وجود دارد. در این مقاله از وبلاگ تپسی قرار است در رابطه با 14 علت لرزش موتورسیکلت صحبت کنیم.

1.      ایراد سیستم تعلیق

کمک‌فنرهای خراب یا ضعیف می‌توانند لرزش‌های ناخواسته را به شاسی و بدنه وسیله نقلیه منتقل کنند. این مشکل به ‌خصوص هنگام عبور از دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار بیشتر حس می‌شود. خرابی کمک‌فنرها باعث می‌شود که چرخ‌ها نتوانند به‌درستی با سطح جاده تماس داشته باشند.

2.      لاستیک‌های فرسوده علت لرزش موتورسیکلت

لاستیک‌های فرسوده یا تاب برداشته یکی دیگر از دلایل این ایراد هستند. اگر لاستیک‌ها به شکل نامتقارن ساییده شده باشند یا فشار باد لاستیک‌ها مناسب نباشد، این وضعیت منجر به لرزش بیش از حد هنگام رانندگی می‌شود.

3.      مشکلات پیشرانه موتورسیکلت

لرزش پیشرانه وسیله نقلیه معمولا عادی است. این لرزش به دلیل حرکت سوپاپ‌ها و محفظه احتراق است. اما گاهی شرایط از حالت استاندارد خارج می‌شود.

اگر قطعات داخلی موتور مانند شاتون، پیستون، یا میل‌لنگ دچار خرابی یا سایش شده باشند، این مشکل می‌تواند منجر به لرزش‌های شدید شود. همچنین اگر تنظیمات سوخت و هوا در موتور به هم بریزد، ممکن است موتور در دورهای بالا به‌صورت ناپایدار عمل کرده و دچار ارتعاش شود.

4.      کثیفی یا خرابی کاربراتور و انژکتور

اگر کاربراتور یا سیستم سوخت‌رسانی وسیله دچار کثیفی یا خرابی باشد، مقدار سوخت و هوا به درستی به موتور نخواهد رسید و در نتیجه پیشرانه درگیر این مشکل خواهد شد. این ایراد معمولاً با تنظیم مجدد یا تمیز کردن کاربراتور و انژکتور قابل حل است.

5.      خرابی زنجیر یا پولی انتقال قدرت

شل بودن زنجیر موتور یا خرابی و کثیفی آن عامل این مشکل است. زنجیر جزء قطعات مصرفی موتورسیکلت است و عمر مفیدی دارد. به همین خاطر در سرویس دوره‌ای وسیله نقلیه باید مورد بازدید و بررسی قرار گیرد. تنظیم دقیق زنجیر و بررسی چرخ دنده‌ها به رفع این مشکل کمک می‌کند.

6.      سوخت بی‌کیفیت

سوخت بی‌کیفیت می‌تواند منجر به احتراق نامناسب در موتور شود که این امر علت لرزش موتورسیکلت هنگام حرکت یا در حالت ایستا می‌شود. استفاده از بنزین با کیفیت مناسب و تعویض فیلتر سوخت به موقع می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

7.     دینام یا سیستم برق‌رسانی ناپایدار

خرابی دینام یا سیستم برق‌رسانی ممکن است به نوسانات برقی در موتورسیکلت منجر شود. که همین مشکل یکی از دلایل لرزش موتور است. این مسئله معمولاً با تست دینام و باطری و رفع مشکلات برقی قابل حل است.

8.      بالانس نبودن چرخ‌ها

یکی دیگر از دلایل رایج، بالانس نبودن چرخ‌های موتور است. اگر چرخ‌های موتورسیکلت به درستی بالانس نشده باشند، در سرعت‌های بالا لرزش ایجاد می‌کنند. این مشکل به‌خصوص پس از تعویض لاستیک یا تعمیرات مرتبط با چرخ‌ها رخ می‌دهد.

9.      خرابی بلبرینگ

خرابی بلبرینگ های موتور می‌تواند منجر به لرزش شود. این اتفاق در سرعت‌های بالا بیشتر حس می‌شود.

10. کثیف شدن فیلتر روغن

فیلتر روغن وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار و کثیفی به مخزن را بر عهده دارد. اگر این فیلتر کثیف شده یا آسیب ببیند، می‌تواند عامل حرکت ناپایدار موتور شود.

لرزش موتورسیکلت
لرزش موتورسیکلت

11. آسیب به توری اگزوز

خرابی و ایراد در اگزوز می‌تواند علت لرزش موتورسیکلت باشد. در زمانی که موتور خاموش است، با دست به اگزوز ضربه بزنید. اگر صدایی مانند برخورد دو فلز به گوش رسید، ممکن است توری اگزوز افتاده باشد.

12. تاب برداشتن رینگ تایر

حرکت متوازن تایرها تاثیر بسزایی در پایداری موتورسیکلت دارد. اگر رینگ‌های لاستیک حتی به مقدار کمی دچار انحنا شده باشند، حرکت موتور را دچار مشکل می‌کنند.

13. شل شدن قطعات

اگر برخی از قطعات موتورسیکلت مانند پیچ‌ها، دسته‌ها، یا قسمت‌هایی از سیستم انتقال قدرت شل شده باشند، می‌توانند لرزش ایجاد کنند.

14. خرابی سیلندر ترمز

از دلایل دیگر این مشکل می‌توانیم به خرابی سیلندر ترمز و دیسک به‌دلیل استفاده مکرر و داغ شدن بیش ازحد در هنگام رانندگی، اشاره کنیم.

روش‌های جلوگیری از لرزش موتور

بعد از آشنا شدن با دلایل این مشکل، بهتر است مروری بر روش‌های جلوگیری از لرزش موتورسیکلت داشته باشیم.

  • بررسی و بالانس چرخ‌ها
  • تعویض به‌موقع لاستیک‌ها
  • تنظیم و سرویس کمک‌فنرها
  • اطمینان از سفت بودن قطعات
  • سرویس و تنظیم موتور
  • تنظیم و روغن‌کاری زنجیر
  • بررسی هم‌راستایی چرخ‌ها
  • استفاده از سوخت با کیفیت مناسب
  • سرویس منظم بلبرینگ‌ها
  • تنظیم دقیق کلاچ و ترمزها
  • بررسی دینام و سیستم برق‌رسانی
  • مراقبت از گیربکس و سیستم انتقال قدرت  

همچنین از جمله روش های دیگر جلوگیری از این مشکل، نصب واشرهای پلاستیکی برای جذب ارتعاشات موتور و عدم انتقال به بدنه و شاسی وسیله نقلیه است.

سوالات متداول

1-      علت لرزش موتورسیکلت هنگام شتاب گرفتن چیست؟

باید بدانیم که مقدار کمی لرزش هنگام راندن این وسیله نقلیه عادی است. اما همانطور که گفته شد تنش بیش از حد و حرکت ناپایدار می‌تواند ناشی از خرابی قطعات مختلفی باشد؛ مانند:

  • سیلندر
  • انحراف رینگ‌ها
  • بالانس نبودن تایرها
  • شل شدن پیچ و مهره‌ها
  • خرابی پیشرانه
  • ایراد در صفحه کلاچ

2-      علت لرزش انجین موتور سیکلت چیست؟

این مشکل می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، از ایرادات موتوری تا شل شدن پیچ و مهره‌ها. همچنین کاهش روغن و یا کثیفی فیلتر روغن و استفاده از بنزین بی‌کیفیت نیز می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

3-      علت لرزش موتور هنگام گاز دادن چیست؟

این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از خرابی گیربکس و دنده‌ها تا مشکلات پیشرانه وسیله نقلیه و همچنین استفاده از سوخت نامناسب.

4-      علت لرزش موتور اسکوتر چیست؟

تمامی موارد ذکر شده در این نوشته می‌تواند در اسکوترها نیز مشکل ایجاد کند. اما مشکل شایع‌تر در اسکوترها، مربوط به تسمه موتور است که با سرویس یا تعویض درست می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.