در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
دانستنی‌های موتور

راه های تشخیص کهنگی لاستیک موتور سیکلت

تشخیص کهنگی لاستیک موتور، آن هم در زمان مناسب می‌تواند مرز بین مرگ و زندگی باشد! زمانی که امنیت شما کاملا وابسته به ۲ حلقه لاستیک است، باید همه‌چیز را در مورد آن‌ها بدانید؛ از عمر گرفته تا میزان فشار باد آن. در اینجا عمر مفید لاستیک موتور سیکلت را بررسی می‌کنیم. 

راه های تشخیص سن لاستیک موتور سیکلت 

اولین دغدغه‌ای که شما در هنگام خرید دارید، عمر مفید لاستیک موتورسیکلت است. روش‌های مختلفی برای تعیین سن آن وجود دارد و همین‌طور راه‌های زیادی برای تغییر تاریخ تولید و جدید‌تر نشان دادن آن. به همین دلیل باید بتوانید از راه‌های مختلف عمر واقعی لاستیک موتورسیکلت را پیدا کنید. مهم‌ترین این راه‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم. 

بررسی کد DOT 

کد DOT یا Department of Transportation عبارتی است که روی دیواره‌ی لاستیک‌ها حک می‌شود و اطلاعات مهمی از جمله تاریخ تولید لاستیک را در خود دارد. این کد نشان می‌دهد که لاستیک با استانداردهای ایمنی وزارت حمل‌ و نقل ایالات متحده (USDOT) و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) تطابق دارد. ۴ رقم آخر این کد تاریخ تولید لاستیک را نشان می‌دهد. بر این اساس اگر این کد به شکل DOT ABCD EFGH 3819 باشد، به این معناست که لاستیک در هفته ۳۸ سال ۲۰۱۹ تولید شده است. 

نکته: اگر این کد سه رقمی بود (مثلا ۲۵۱)، یعنی لاستیک قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی تولید شده‌ است!

تشخیص کهنگی لاستیک موتور

بررسی ظاهر فیزیکی لاستیک موتورسیکلت

برای تعیین عمر مفید لاستیک موتورسیکلت، به دقت ظاهر فیزیکی آن را چک کنید و روی موارد زیر دقت کافی داشته باشید؛

  • ترک‌خوردگی
  • تغییر رنگ
  • سختی لاستیک
  • تغییر فرم

بررسی عمق آج لاستیک موتور 

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که بررسی کردن عمق آج بیشتر برای دانستن میزان استفاده از لاستیک است، اما در نظر داشته باشید که اما لاستیک‌های قدیمی حتی با آج عمیق نیز احتمال دارد به‌دلیل کهنگی مواد، عملکرد ضعیفی داشته باشد.

بر این اساس عمق آج برای لاستیک موتورسیکلت حداقل ۱ میلیمتر است، اما برای ایمنی بهتر است لاستیک با آج کمتر از ۲ میلی‌متر را عوض کنید.

توجه به عملکرد لاستیک در رانندگی

یک لاستیک قدیمی حتی اگر از نظر ظاهری وضعیت خوبی داشته باشد، باز هم در زمان رانندگی عملکرد ضعیفی خواهد داشت. پس در هنگام رانندگی به علائمی میزان مثل چسبندگی کم به آسفالت، سر خوردن، لرزش یا و ناپایداری لاستیک دقت کنید.

بررسی تاریخ خرید یا نصب لاستیک

چک‌کردن فاکتور خرید لاستیک یا داشتن اطلاعاتی در مورد نصب لاستیک، می‌تواند تاریخ تقریبی خرید یا نصب را نشان دهد. این روش به‌ویژه زمانی مفید است که کد DOT روی لاستیک خوانا نباشد.

البته در نظر داشته باشید که تاریخ خرید ممکن است با تاریخ تولید متفاوت باشد، بنابراین بهتر است این مقایسه را با کد DOT انجام دهید. 

بررسی عمر مفید لاستیک

عمر مفید لاستیک موتورسیکلت بین ۵ تا ۶ سال از زمان تولید آن است. در نظر داشته باشید این عمر مفید فارغ از میزان استفاده آن است؛ به این معنی که حتی اگر لاستیک یک‌بار هم استفاده نشده باشد، بسته به شرایط نگهداری، میزان رطوبت و قرار گرفتن در زیر نور خورشید، ممکن است زودتر از این زمان ۵ یا ۶ ساله هم کارایی خود را از دست بدهد. بنابراین به هیچ عنوان از چنین لاستیکی استفاده نکنید. 

در پایین نیز می‌توانید این روش‌های تشخیص عمر مفید لاستیک را به‌طور خلاصه در جدول زیر مشاهده کنید. 

روش میزان دقت توضیح تکمیلی
کد DOTبسیار دقیقنشان‌دهنده هفته و سال تولید لاستیک است.
بررسی ظاهر فیزیکی لاستیک دقت نسبیبررسی نشانه‌هایی مثل ترک، رنگ‌پریدگی و خشکی
عمق آج لاستیکدقت نسبیحداقل آج باید ۱ میلی‌متر باشد
توجه به عملکرد لاستیک در رانندگیدقت نسبیلاستک نو و سالم نباید نشانه‌هایی مثل چسبندگی پایین، لرزش و صدای زیاد داشته باشد.
بررسی تاریخ خرید یا نصب لاستیکدقیقبررسی تاریخ روی فاکتور یا بسته‌بندی
توجه به عمر مفیددقیقعمر مفید لاستیک حداکثر ۵ تا ۶ سال از تاریخ تولید است؛ حتی اگر هیچ‌وقت استفاده نشده باشد.

نحوه تشخیص کهنگی لاستیک موتور سیکلت 

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، بهترین روش برای تشخیص کهنگی لاستیک موتور، بررسی کد DOT روی دیواره لاستیک است. این کد که با عبارت “DOT” شروع می‌شود، شامل چهار رقم آخر است که تاریخ تولید لاستیک را نشان می‌دهد (دو رقم اول برای هفته و دو رقم آخر برای سال تولید). لاستیک‌هایی که بیش از ۶ سال از تولیدشان گذشته باشد، حتی اگر استفاده نشده باشند، به‌دلیل تخریب مواد شیمیایی، ایمنی لازم را ندارند و در کنار این مدت‌ زمان، شرایط نگهداری مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت یا دمای بالا، می‌تواند پیری لاستیک را سرعت بخشد. 

بررسی ظاهر فیزیکی لاستیک نیز روش مکملی برای تشخیص کهنگی است. لاستیک‌های قدیمی ممکن است ترک‌های ریز یا عمیق روی دیواره یا آج‌ها داشته باشند که نشانه تخریب مواد لاستیک است. تغییر رنگ از سیاه براق به خاکستری یا مات و همچنین سفت و شکننده‌شدن لاستیک هنگام فشار دادن با انگشت، از دیگر نشانه‌های کهنگی هستند. کاهش چسبندگی در هنگام رانندگی (مخصوصاً در زمین مرطوب) هم نشانه واضحی است. 

علائم خرابی لاستیک موتور سیکلت 

خرابی لاستیک موتورسیکلت می‌تواند از طریق علائم ظاهری (ترک، تغییر رنگ، سفتی)، سایش آج، آسیب‌های مکانیکی (برآمدگی، پارگی) یا مشکلات عملکردی (لرزش، صدا) شناسایی شود. بررسی منظم لاستیک‌ها و توجه به این علائم، همراه با چک‌کردن کد DOT برای تعیین سن لاستیک، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید برای حفظ ایمنی انجام دهید. در جدول زیر این علائم به‌طور کامل بررسی شده‌اند؛

نوع خرابی علائم علت احتمالیخطر احتمالیبررسی
ترک‌خوردگیوجود ترک‌های ریز یا عمیق روی دیواره یا آج‌هاکهنگی لاستیک (بیش از ۵ یا ۶ سال)، نگهداری نامناسب، تماس با مواد شیمیایی، نور UVکاهش استحکام، خطر پارگی یا ترکیدن لاستیکبررسی دیواره و آج‌ها با نور مناسب یا چراغ قوه برای شناسایی ترک‌ها
تغییر رنگتغییر از سیاه براق به خاکستری، قهوه‌ای مات یا سفیدک‌ماننداکسیداسیون، نور UV، پیری شیمیایی، نگهداری نامناسبکاهش کیفیت مواد لاستیک، افت چسبندگیمقایسه رنگ لاستیک با لاستیک نو در نور طبیعی
سفت و شکننده شدناز دست دادن انعطاف لاستیک و سفت شدن آنکهنگی، نگهداری در محیط گرم یا خشک، عدم استفاده طولانی‌مدتکاهش چسبندگی، خطر لغزش در پیچ‌ها یا جاده خیسفشار دادن دیواره با انگشت برای بررسی انعطاف‌پذیری
کاهش عمق آجعمق آج کمتر از ۱ میلیمتر استفاده طولانی، فشار باد نامناسب، ناهماهنگی چرخ‌هکاهش چسبندگی، خطر لغزش در پیچ‌ها یا جاده خیساستفاده از گیج عمق‌سنج یا بررسی نشانگر سایش (TWI)
سایش نامتعادلسایش غیرعادی در وسط یا کناره‌های لاستیکفشار باد نامناسب، ناهماهنگی یا عدم بالانس چرخ‌ها، مشکلات تعلیقلرزش، کاهش کنترل، کاهش عمر لاستیکبررسی سطح آج برای شناسایی سایش ناهموار
برآمدگی یا متورم شدنبرآمدگی روی دیواره لاستیکضربه (مثل چاله یا جدول)، فشار باد کم، نقص تولیدخطر ترکیدن لاستیک، کاهش ایمنیلمس و بررسی دیواره برای شناسایی برآمدگی غیرعادی
پنچری یا نشتی مداومکاهش مکرر فشار باد یا پنچریسوراخ شدن، آسیب به لایه داخلی یا والو، ترک دیوارهکاهش ایمنی، نیاز به تعمیر یا تعویضچک کردن فشار باد و بررسی لاستیک برای سوراخ یا جسم خارجی
لرزش یا ناپایداریاحساس لرزش یا انحراف هنگام رانندگیسایش ناهموار، آسیب داخلی، عدم بالانس چرخ‌هاکاهش کنترل، خطر تصادفبررسی لاستیک برای سایش یا آسیب و چک کردن بالانس چرخ‌ها
پارگی یا بریدگیوجود پارگی یا بریدگی روی آج یا دیوارهبرخورد با اجسام تیز، رانندگی در جاده ناهموارخطر پنچری یا ترکیدن لاستیکبررسی بصری سطح و دیواره برای شناسایی پارگی‌های عمیق
صدای غیرعادیصداهای زوزه، ضربه یا غرغر هنگام رانندگیسایش ناهموار، جسم خارجی در لاستیک، تغییر شکلکاهش ایمنی، نشانه مشکلات جدی‌ترگوش دادن به صداها و بررسی لاستیک برای آسیب یا جسم خارجی

این چند نکته مهم را نیز در ذهن داشته باشید؛

  • هر یک از علائم بالا بالقوه خطرناک هستند. در صورت اگر کدام از آن‌ها، بلافاصله لاستیک را بررسی یا تعویض کنید.
  • لاستیک‌ها را هر ۳ تا ۶ ماه یک‌بار یا قبل از سفرهای طولانی بررسی کنید.
  • اگر در تشخیص خرابی مطمئن نیستید، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

کد DOT روی لاستیک موتورسیکلت چیست؟

 کد DOT نشان‌دهنده انطباق لاستیک با استانداردهای ایمنی USDOT است و چهار رقم آخر آن تاریخ تولید (هفته و سال) را نشان می‌دهد.

چگونه تاریخ تولید لاستیک را از کد DOT بخوانیم؟

 چهار رقم آخر کد DOT را بررسی کنید؛ دو رقم اول هفته تولید (۰۱ تا ۵۲ ) و دو رقم آخر سال تولید است (مثلاً ۳۸۱۹  یعنی هفته ۳۸ سال ۲۰۱۹).

آیا آج خوب به معنای سالم بودن لاستیک است؟

لزوماً خیر؛ لاستیک ممکن است با وجود آج مناسب، به دلیل کهنگی عملکرد ضعیفی داشته باشد.

آیا می‌توان لاستیک کار نکرده اما قدیمی را نصب کرد؟

چنین چیزی توصیه نمی‌شود؛ لاستیک‌های قدیمی، حتی نو، ممکن است ساختار شیمیایی‌شان تخریب شده باشد.

چه علائمی از خرابی لاستیک هنگام رانندگی مشخص می‌شود؟

لرزش، چسبندگی پایین، صدای غیرعادی یا کشیده شدن موتورسیکلت به یک طرف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا