در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

شستن موتور خودرو + مراحل و معرفی وسایل مورد نیاز

تمیز بودن ظاهر خودرو برای بسیاری از رانندگان اهمیت فراوانی دارد. از طرف دیگر شستن منظم خودرو در بالا رفتن عمر مفید ماشین و همچنین نحوه فروش آن تاثیرگذار است. اما تا به حال به تمیزی قطعات زیر کاپوت نیز توجه کرده‌اید؟ وقتی نوبت به شستن موتور خودرو می‌رسد، مهم است که مراقب باشید و از محصولات مناسب و به روش درست استفاده کنید.

زمانی که محفظه موتور، تمیز باشد، انجام تعمیرات یا نگهداری آسان‌تر خواهد بود. اگر مدت زیادی از تمیز کردن موتور خودرو گذشته باشد، ممکن است کمی زمان ببرد تا چربی‌ها، گریس و رسوبات روغن تمیز شوند.

بهتر است گاهی قبل از شستن ماشین خود، موتور و محل قرارگیری آن را تمیز کنید. شستن موتور خودرو از ایجاد زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. گرد و غبار و نمک جاده یکی از عوامل اصلی زنگ‌زدگی خودرو است و شستشوی موتور باعث افزایش طول عمر خودرو خواهد شد.

قطعات مکانیکی، موتور و سطوح بیرونی خودرو به راحتی با روغن، دود، مگس، روغن دیزل، گریس و لکه، آلوده می‌شوند. چیزی که در این شرایط به آن نیاز دارید، یک چربی‌گیر مناسب برای تمیز کردن موتور خودرو و حذف موثر آثار و بقایای چربی بدون آسیب احتمالی به سایر قطعات خودرو می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد.

مزایای تمیز کردن موتور خودرو

  • از تجمع موادی مانند روغن یا برگ‌ و شاخه درختان و احتمال آتش‌سوزی، جلوگیری می‌کند.
  • زباله‌ها و نمک جاده را از بین می‌برد و در نتیجه، خوردگی را کاهش می‌دهد.
  • شستن موتور خودرو تشخیص هرگونه خطر بالقوه، مانند نشت مایعات و ترک‌ها، قبل از این‌که مشکل‌ساز شوند را آسان‌تر می‌کند. یعنی داشتن یک موتور تمیز می‌تواند خودرو را ایمن‌تر کند و راننده را از خرابی بیشتر و تصادف، محافظت کند.
  • یک موتور تمیز، باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.
  • لایه‌های آلودگی و روغن در موتور می‌تواند باعث ضعیف‌شدن عملکرد موتور شده و در نتیجه مصرف سوخت را بیشتر کند. اما تمیز کردن موتور خودرو ، مصرف سوخت و عملکرد ماشین را بهبود می‌بخشد و در نتیجه در هزینه صرفه‌جویی می‌کند.

مراحل تمیز کردن موتور خودرو

شستن موتور خودرو مراحلی دارد که اگر گام به گام آن ها را رعایت کنید، به ماشین شما آسیبی نخواهد رسید. در ادامه این مراحل را معرفی می‌کنیم.

خارج کردن زباله و مواد اضافی از موتور

هرگونه زباله‌گیر کرده در محفظه موتور و قطعات موتور خودرو را خارج کنید. سعی‌ کنید در ابتدا هرگونه برگ یا شاخه را از اطراف و محفظه موتور خارج کنید.

قرارگیری طولانی مدت این زباله‌ها بر روی موتور و یا قسمت الکتریکی خودرو، امکان ایجاد آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. در برخی مواقع حتی برگ‌های درختان در زیر شیشه جلوی خودرو جمع‌شده و به‌مرور وارد محفظه موتور می‌شوند.

از سیستم الکتریکی خودرو محافظت کنید

در هنگام شستن موتور خودرو باید اجزای مختلف سیستم الکتریکی خودرو از جمله باتری ماشین به‌خوبی پوشانده شوند تا از ورود رطوبت و آب باران به این قطعات جلوگیری شود.

حتما در هنگام تمیز کردن موتور خودرو باتری را جدا کنید تا خیال‌تان راحت باشد.

وسایل الکترونیکی در معرض دید را بپوشانید

اگرچه موتور خودرو ضدآب است اما پیچاندن پلاستیک در اطراف قسمت‌های حساس موتور می‌تواند ایمنی بیشتری داشته باشد.

سعی کنید ورودی شمع‌ها و سیم‌های شل را بپوشانید. کیسه‌های پلاستیکی کوچک یا روکش‌های پلاستیکی برای محافظت در برابر آب به‌خوبی عمل می‌کنند.

خودرو را کمی گرم کنید!

حتما قبل از شروع شستن موتور خودرو ، ماشین را روشن‌کرده تا موتور تا حدی گرم شود. زیرا پاک‌کردن روغن و آلودگی در این حالت، راحت‌تر صورت می‌گیرد.

البته به‌یاد داشته باشید گرم‌شدن زیاد از حد موتور، ممکن است منجربه ‌سوختگی شود.

پاک کردن روغن روی موتور

برای ازبین بردن روغنِ روی موتور، می‌توانید از محصولات مختلف چربی‌زدایی موجود در بازار استفاده کنید. بهتر است روغن‌زدا را از پایین به بالا روی موتور اسپری کنید.

هنگام استفاده از محلول چربی زدا مراقب باشید!

توجه داشته باشید که چربی‌زدا می‌تواند باعث از بین رفتن پوشش شفاف رنگ بدنه خودرو شود، درنتیجه اگر اسپری بر روی گلگیر و یا قسمت‌های رنگ‌شده پاشید، حتما به‌سرعت آن را شسته تا پوسیدگی بدنه ماشین اتفاق نیفتد.

چربی‌زدا ‌ممکن است درخشش رنگ خودرو را از بین ببرد. پس سطوح رنگ‌شده را در اسرع وقت شستشو دهید.

بعد از استفاده اسپری چربی‌زدا بر روی موتور، فرصت دهید تا چربی‌زدا خیس بخورد. برای موتورهای نسبتا کثیف 3 دقیقه و برای موتورهای بسیار کثیف 5 دقیقه زمان کافی است تا گریس و روغن انباشته‌شده برروی موتور شل شود.

اگر دستورالعمل‌های نوشته‌شده بر روی چربی‌زدایی که انتخاب کرده‌اید، مدت زمان متفاوتی را پیشنهاد می‌کند، دستورالعمل‌های روی بطری را دنبال کنید. بعد از پنج دقیقه یا بیشتر، چربی‌گیر شروع به چکه‌کردن از موتور کرده و شستشو را راحت می‌کند.

از برس استفاده کنید

هنگام شستن موتور خودرو می‌توانید از یک برس سفت دندانه‌دار برای برداشتن چربی‌های چسبیده روی موتور استفاده کنید. در زمان تمیز کردن موتور از محافظ چشم استفاده کنید تا چربی‌زدا باعث آسیب به چشم نشود.

فشار زیاد آب ممنوع!

برای شستن موتور خودرو از شلنگ فشار قوی استفاده نکنید زیرا فشار آب قوی ممکن است باعث شل و یا جدا‌شدن سیم‌ها و یا آسیب به سیستم الکتریکی خودرو شود.

جریان آب معمولی برای شستن موتور کافی است. اگر موتور تمیز نشد می‌توانید مجددا از روغن‌زدا استفاده کنید.

اطراف باتری را هم تمیز کنید

از یک برس سیمی برای تمیز کردن اطراف باتری استفاده کنید. پایانه‌های باتری معمولا دچار خوردگی شده و این مشکل می‌تواند باعث آسیب به سیستم الکتریکی خودرو شود.

می‌توانید کابل‌های باتری را در یک ماده شیمیایی ضدخوردگی قرار داده تا به اتصال الکتریکی قوی کمک کند.

اگر خوردگی باتری به‌دلیل نشت اسید باشد، می‌توانید ترکیب جوش‌شیرین و آب را روی اسید مالیده و آن را خنثی کنید. مقداری جوش‌شیرین را در سطل آب ریخته و از یک برس برای تمیزکردن هرقسمتی که با اسید آلوده شده است، استفاده کنید.

همچنین برای تمیزکردن قطعات پلاستیک می‌توانید از یک برس سفت و اسفنج استفاده کنید. با توجه به این‌که تمیزکردن قطعات پلاستیکی مانند درپوش موتور یا مخزن، ممکن است دشوار باشد، برس دندانه‌دار سفت، همراه با صابون و یا محلول چربی‌زدا برطرف‌کردن آلودگی را راحت‌تر خواهد کرد. برای تمیزکردن این قطعات نیازی نیست که آن‌ها را جدا کنید.

نکات مهم هنگام تمیز کردن موتور خودرو

سعی کنید برای تمیز کردن موتور خودرو، قطعات ماشین را جدا نکنید. شما ممکن است درنصب مجدد آن‌ها دچار مشکل‌شده و قطعات را درجای درست خود قرار ندهید. توصیه می‌شود از هر قسمتی که می‌خواهید جدا کنید، عکس بگیرید.

از مواد شیمیایی پاک‌کننده غیراستاندارد و یا غیرمتناسب استفاده نکنید. برخی از پاک‌کننده‌های موتور می‌توانند برروی موتور باقی‌مانده و منجربه خوردگی شوند.

نکته پایانی

با استفاده از مراحل بالا، سعی کنید تمیزکردن موتور خودرو را به یک عادت تبدیل کنید. زیرا به‌همان اندازه مهم است که شستشوی بیرونی و بدنه خودرو. کثیفی و زباله‌های موجود در موتور خودرو بر عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد و کارایی آن را کاهش می‌دهد. شستن موتور خودرو در خانه کار دشواری است و نیاز به تلاش و صرف زمان زیادی دارد.

پیشنهاد می‌شود برای تمیز کردن موتور خودرو از مراکز کارواش تخصصی استفاده کنید تا به‌صورت حرفه‌ای و با سرعت بالاتر موتور خودروی شما را از آلودگی تمیز کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.