در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

چگونه راننده تاکسی شویم؟

بسیاری فکر می‌کنند که تنها با بلد بودن مسیرهای مختلف، یک گواهینامه و داشتن یک وسیله نقلیه مخصوصا ماشین یا ون می‌توان به راحتی مسافرکشی کرد و اصطلاحا راننده تاکسی شد؛ در صورتی‌که اصلا اینطور نیست. رانندگی تاکسی شغلی تقریبا سخت و طاقت فرسا است که برای انجامش، نیاز به داشتن صبر و حوصله فراوان و البته داشتن صلاحیت‌های لازم دارد؛ اما چه صلاحیت‌هایی؟

اگر با خواندن این مقدمه کنجکاو شده‌اید که برای این که به شکل اصولی به یک راننده تاکسی تبدیل شوید، چه پیش‌نیازهایی باید داشته باشید، دراین مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید. قرار است تا به اتفاق هم، تمامی شرایط لازم برای این که راننده تاکسی شوید را مورد بررسی قرار دهیم.

وظایف راننده تاکسی چیست؟

به زبانی ساده، راننده تاکسی وظیفه دارد تا مسافران را به نقاط مختلف جغرافیایی اعم از مقاصد درون شهری و برون شهری به نقاط مورد نظرشان منتقل کند. رانندگان تاکسی در بستر پلتفرم‌های مختلف فعالیت می‌کنند و شرایط کاری متفاوتی با بسیاری از کارکنان دیگر مشاغل دارند. صبر، حوصله، مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران و توانایی حل چالش و مسئله، از جمله ویژگی‌هایی است که یک راننده تاکسی باید داشته باشد اما گاهی آن‌طور که باید به این پیش‌نیازها توجه نمی‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای تاکسیرانی

برای این که راننده تاکسی شوید و اصطلاحا به عضویت ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندید، لازم است که صلاحیت‌های مختلفی را به دست بیاورید و مجوزهای متنوعی را در این زمینه کسب کنید. البته قبل از آن لازم است با خودتان صادق باشید و ببینید که آیا واقعا روحیه این را دارید که یک راننده تاکسی خطی یا راننده تاکسی اینترنتی همچون تپسی شوید؟ واقیت این است که این شغل برای کسانی مناسب است که قدرت برقراری تعامل اجتماعی با دیگران را دارند و با صبر و حوصله بسیار، بیشتر چالش‌های پیش رویشان در شرایط فشرده و ترافیک شهری را حل می‌کنند.

با این‌حال برای این که راننده تاکسی شوید، لازم است اول از همه در سازمان تاکسیرانی شهرتان ثبت‌نام کنید و البته یک فقره تاکسی هم خریداری کنید. داشتن گواهینامه معتبر پایه دو، گواهی پایان خدمت یا معافی از خدمت سربازی (در صورتی‌که آقا هستید)، اصل و کپی تمامی مدارک شناسایی، مدارک عائله‌مندی یا همسر، مدرک شرکت و قبولی در آزمون شهری، پروانه تاکسیرانی، بیمه شخص ثالث تاکسی و بسیاری از دیگر مدارک را داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره شرایط راننده تاکسی شدن برایتان خواهیم گفت.

شرایط گرفتن پروانه تاکسیرانی

اگر تمامی این شرایط را دارا هستید، می‌توانید به‌صورت رسمی به سازمان تاکسیرانی کشور و شهرتان درخواست دهید و وارد مرحله بعد شوید و درخواست اخذ و دریافت پروانه تاکسی‌رانی کنید. مدارک لازم برای اخذ پروانه تاکسی‌رانی عبارتند از:

  • گواهینامه رانندگی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی و همسر (یا افراد تحت تکلف)
  • کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت
  • عکس 3 در 4

مدارک لازم برای شغل راننده تاکسی

برای این که راننده تاکسی شوید، اول باید بررسی کنید و ببینید که آیا شرایط لازم را برای راننده تاکسی شدن دارید یا نه. شرایط و مدارک لازم جهت استخدام راننده تاکسی این موارد هستند:

  • دارا بودن حداقل 23 سال سن
  • گواهینامه رانندگی معتبر
  • کارت ملی
  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و رانندگی
  • کارت سوخت
  • کارت ترافیک
  • تعهد به حفظ شئونات اسلامی و اجتماعی
  • کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت از سربازی
  • دارا بودن حداقل گواهی پایان دوره ابتدایی (یا گواهی نهضت سوادآموزی برای افراد کمتر از 50 سال)
  • دیپلم (به ویژه برای فعالیت در خطوط راه آهن یا فرودگاه)
  • تاهل یا داشتن‌ افراد تحت تکفل
  • ارائه گواهی سوء پیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
driver-join-banner

آزمون شهرشناسی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسیر تبدیل شدن به یک راننده تاکسی، گرفتن نمره قبولی در آزمون شهرشناسی است. در راستای اجرای دستور العمل اتحادیه تاکسیرانی کل کشور، باید تمامی رانندگان تاکسی قبل از ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان تاکسیران و شروع فعالیتشان در این سمت و البته برای دریافت مجوزهای مربوطه، شرایط و مراحل خاصی را که توسط این نهاد تعیین شده را بگذرانند.

هدف از برگزاری آزمون شهرشناسی بررسی و سنجش تسلط متقاضیان مجوز رانندگی تاکسی بر مکان‌یابی است.

آزمون شهرشناسی با مشارکت پلیس راهور برگزار می‌شود. پس از تایید و قبولی متقاضیان در این آزمون، پروانه فعالیت ٢ ساله برای رانندگان تاکسی صادر خواهد شد.

شرایط ثبت نام اخذ پروانه تاکسیرانی

برای گرفتن پروانه تاکسیرانی لازم است ضمن اعطای تقاضای رسمی به سازمان تاکسیرانی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، اصل و کپی شناسنامه خود و افراد تحت تکفل، کارت پایان خدمت، کپی آخرین مدرک و چند قطعه عکس را تحویل سازمان تاکسیرانی بدهید. می‌توانید به صورت حضوری به سازمان تاکسیرانی شهر محل سکونت خود مراجعه کرده و این مدارک را تحویل مسئولین مربوطه بدهید.

چطور می توان پروانه تاکسیرانی گرفت؟

بعد از درخواست باید به صورت حضوری به سازمان تاکسیرانی کشور مراجعه کنید و مدارکی همچون گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، اصل و کپی شناسنامه خود، افراد تحت تکفل، کارت پایان خدمت، کپی آخرین مدرک و چند قطعه عکس خود را تحویل دهید. در صورت مغایرت در مدارک یا آماده شدن آنها، سازمان تاکسیرانی با شما تماس خواهد گرفت.

شرایط زنان برای دریافت مجوز تاکسیرانی

اگر با شنیدن کلمه راننده تاکسی در ذهنتان داوطلبان این کار را فقط آقایان می‌بینید، باید بگوییم که تصورتان کاملا اشتباه است! براساس آخرین آمار، در حال حاضر بیش از 5 هزار زن در ناوگان حمل و نقل کشور فعال هستند که از میان آنها، 2 هزار و 900 نفر راننده تاکسی هستند. در این راستا لازم است بگوییم که شرایط دریافت مجوز از تاکسیرانی برای خانم‌ها دقیقا همچون رانندگان مرد است و خانم‌هایی که قصد فعالیت به عنوان راننده تاکسی را دارند، هیچ محدودیتی را برای دریافت مجوز تاکسی پیش رو ندارند.

در این راستا خانم ها می‌توانند تا در صورت ایجاد مسائل انضباطی شکایت خود را نزد کمیته انضباطی مطرح کنند و پیگیر رسیدگی به شکایت خود شوند.

همچنین تمامی امکانات از جمله پاداش، مزایا، دریافت مجوز و حق تردد در ایستگاه‌های مختلف در سطح تمامی شهرهای ایران برای رانندگان زن و مرد یکسان است. این برابری در زمینه جزا و جریمه هم صدق می‌کند.

آیا برای رانندگان تاکسی اینترنتی هم قوانین مخصوص تاکسیرانی وجود دارد؟

برای این که با پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی همکاری کنید، لازم نیست که حتما از سازمان تاکسیرانی مجوز کسب کنید یا آزمون خاصی بدهید. لازم است که مدارک خواسته شده را تحویل دهید و صلاحیت داشته باشید و در انتها، صحت‌سنجی و تایید شوید.

مزیت همکاری با تاکسی‌های تلفنی همچون تپسی این است که هم رانندگان تاکسی و هم کسانی که می‌خواهند به عنوان شغل دوم، راننده تاکسی باشند را می‌پذیرد و طرح‌های رفاهی مختلفی برای سفیران خود دارد.

برای این که به ناوگان تپسی بپیوندید، می‌توانید به صفحه ثبت نام راننده سر بزنید و تمامی شرایط را مطالعه کنید. اگر همچنان تمایل به همکاری داشتید، می‌توانید با کارشناسان تپسی صحبت کنید و تنها در عرض 10 دقیقه به ناوگان ما بپیوندید.

رانندگی تاکسی شغل سخت اما شیرینی است!

رانندگان تاکسی شغل سختی دارند اما این که در طول روز با صدها نفر هم مسیر می‌شوند، تصور جالبی از ماجراجویی را در ذهن به‌وجود می‌آورد.

در این مطلب هر آنچه برای تبدیل شدن به راننده تاکسی لازم است بدانید را گفتیم .اما این نکته را هم باید بدانید که افراد دارای گواهینامه پایه سوم نیز پس از گذشت دو سال از زمان اخذ گواهینامه، می‌توانند برای دریافت پروانه تاکسیرانی اقدام کنند.

در انتها اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از ما بپرسید؛ حتما پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول شرایط لازم برای راننده تاکسی شدن

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات متداول در زمینه شرایط تصدی شغل راننده تاکسی را پاسخ خواهیم داد:

آزمون شهرشناسی چیست؟

این آزمون از طرف سازمان تاکسیرانی گرفته می‌شود و جهت اثبات توانایی رانندگان برای تصدی این شغل است. رانندگان بعد از قبولی در این آزمون، مجوز 2 ساله تاکسیرانی دریافت می‌کنند.

چه مدارکی برای گرفتن مجوز تاکسیرانی باید ببرم؟

چند قطعه عکس، کپی شناسنامه متقاضی و همسر (یا افراد تحت تکلف)، تقاضای رسمی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت، کارت پایان خدمت و کپی آخرین مدرک را باید حضوری به سازمان تاکسیرانی تحویل دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.