نگاهی به تاریخچه بازی دبرنا + قوانین و نسخه آنلاین
دبرنا یک بازی سرگرم کننده است که ریشه در تاریخ دارد! بازیِ سادهای که در طول سدههای گذشته و تقریبا از قرن 16 میلادی! دست به دست چرخیده و حالا امروز به یک سرگرمی خانوادگی در سراسر دنیا بدل شدهاست. دبرنا در ایران نیز شناخته شدهاست و امروز به بهانه برگزاری مسابقه بزرگ دبرنای تپسی در برنامه تلویزیونی «هزار و یک» بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفتهاست. به همین خاطر قرار است در این مقاله به طور کامل تاریخچه و نحوه بازی دبرنا را توضیح دهیم.
تاریخچه بازی دبرنا؛ از ایتالیا تا امریکا
همانطور که توضیح دادیمف تاریخچه بازی دبرنا به قرن 16 میلادی و البته کشور ایتالیا بازمیگردد. بازی دبرنا برای اولین بار در ایتالیا و در حدود سال ۱۵۳۰ به وجود آمد. این بازی در ابتدا با نام “Lo Giuoco del Lotto d’Italia” شناخته میشد و شباهت زیادی به بازی لاتاری امروزی داشت.در این نسخه، بازیکنان جدولهایی با اعداد مشخص داشتند و اعداد بهصورت تصادفی اعلام میشدند.
در قرن ۱۸ میلادی، بازی دبرنا به فرانسه رسید و با نام “Le Lotto” شناخته شد. در این نسخه، بازی بیشتر بین اشراف و طبقات بالای جامعه محبوبیت داشت. کارتهای بازی در فرانسه به شکل مدرنتر طراحی شدند و شامل جداولی با اعداد بودند.
دانلود اپلیکیشن تپسی
در قرن ۱۹ میلادی، این بازی به آلمان گسترش یافت و به عنوان یک ابزار آموزشی برای کودکان استفاده شد. آلمانیها از بازی دبرنا برای آموزش ریاضیات، واژگان، و سایر موضوعات استفاده میکردند.
در اوایل قرن ۲۰، این بازی به ایالات متحده آمریکا رسید. در سال ۱۹۲۹، یک فروشنده اسباببازی آمریکایی به نام ادوین لوو نسخه مدرن بازی را توسعه داد. ادوین لوو در یک کارناوال این بازی را دید که به نام Beano شناخته میشد. بازیکنان از لوبیا (Bean) برای پوشاندن اعداد استفاده میکردند.
او نام بازی را به Bingo تغییر داد، زیرا یکی از بازیکنان به اشتباه کلمه “Beano” را “Bingo” فریاد زد. این اشتباه باعث شد ادوین نام جدیدی برای بازی دبرنا انتخاب کند.
ادوین لوو با کمک یک ریاضیدان به نام کارل لفلر (Carl Leffler) نسخههای بیشتری از کارتهای بینگو طراحی کرد. هدف لفلر طراحی کارتهایی با ترکیبهای عددی منحصربهفرد بود. گفته میشود او تا سال ۱۹۳۰ بیش از ۶,۰۰۰ کارت مختلف برای بازی دبرنا ایجاد کرد.
در دهههای بعد، بازی بینگو (دبرنا) در سراسر جهان محبوب شد و نسخههای مختلفی از آن توسعه یافت. این بازی در کشورهای مختلف با قوانین، نامها، و سبکهای متفاوتی اجرا میشود.
ابزار مخصوص بازی دبرنا
این بازی مانند سایر فعالیتهای سرگرمکننده نیاز به ابزاری خاص دارد. ابزاری که البته پیچیده نیست و در دسترس همگان قرار دارد. ابزار مخصوص بازی دبرنا عبارت است از:
1. کارتهای دبرنا
- هر بازیکن به یک یا چند کارت دبرنا نیاز دارد.
- این کارتها معمولاً شامل جدولهایی هستند که اعداد مختلف (معمولاً بین ۱ تا ۹۰) در آن به صورت تصادفی چیده شدهاند.
- اندازه جدول میتواند متفاوت باشد، اما معمولاً به صورت ۵×۵ یا ۳×۹ است.
2. مهره یا نشانگر
- برای مشخص کردن اعدادی که روی کارتهای بازی دبرنا خوانده میشوند، از مهرهها یا نشانگرها استفاده میشود.
- نشانگرها میتوانند لوبیا، سنگریزه، دکمه یا هر چیز مشابهی باشند.
- برخی افراد به جای مهره از قلم یا مداد برای علامت زدن اعداد استفاده میکنند.
3. توپها یا کارتهای شمارهدار
- برای انتخاب اعداد به صورت تصادفی، از توپها یا کارتهای شمارهدار استفاده میشود.
- این توپها یا کارتها معمولاً شمارههایی بین ۱ تا ۹۰ دارند.
- اگر مجموعه توپ شمارهدار ندارید، میتوانید خودتان شمارهها را روی کاغذ نوشته و در کیسهای قرار دهید.
4. کیسه یا دستگاه برای انتخاب اعداد
- برای اینکه اعداد به صورت تصادفی انتخاب شوند، معمولاً از یک کیسه استفاده میشود که شمارهها در آن قرار داده شدهاند.
- در نسخههای پیشرفتهتر، از دستگاههای مخصوصی استفاده میشود که توپهای شمارهدار را تصادفی بیرون میآورند.
قوانین بازی دبرنا
بعد از آشنایی با ابزار مورد نیاز بازی بینگو، بهتر است قوانین این بازی را نیز مرور کنیم تا آموزش بازی دبرنا کامل شود.
- یک فرد به عنوان مجری بازی، شمارهها را اعلام میکند.
- بازیکنان باید سعی کنند اعداد اعلامشده را روی کارت خود پیدا کرده و آنها را علامت بزنند.
- اهداف بازی ممکن است شامل کامل کردن یک ردیف، ستون، یا تمام خانههای کارت باشد.
- قبل از شروع بازی، باید توافق شود که چه الگویی برنده محسوب میشود (مثلاً ردیف افقی، عمودی یا کامل).
فضای مورد نیاز برای بازی بینگو
یکی از مزایای بازی دبرنا امکان بازی در شرایط و محیطهای مختلف است. فضای بازی دبرنا معمولا یک سطح صاف و معمولی است.
معرفی انواع بازی دبرنا
بعد از آشنایی با تاریخچه، ابزار، نقشها و محیط بازی، بهتر است به سراغ انواع بازی دبرنا برویم. این بازی را میشود در شکلهای گوناگون بازی کرد.
- آموزش بازی دبرنای کلاسیک
با کارتهای استاندارد (معمولاً ۳×۹) و شمارههای ۱ تا ۹۰ این بازی انجام میشود. بازیکنان در این روش باید خانههای کارت خود را طبق الگوهای تعریفشده پر کنند.
- آموزش بازی دبرنا کوتاه
در این روش هدف سریعتر شدن بازی است، مثلاً تنها با تکمیل یک ردیف افقی بازی به پایان میرسد.
- دبرنای عددی خاص
این نوع بازی با تمرکز بر اعداد خاص انجام میشود. مثلا بازیکن باید عددهایی که فقط زوج یا فرد هستند را علامت بزند.
- آموزش بازی دبرنای تیمی
در این روش بازیکنان به گروههای تیمی تقسیم میشوند. تیمی که زودتر کارتهای اعضایش را کامل کند، برنده میشود.
- دبرنای آنلاین
این نسخه در پلتفرمهای دیجیتال یا با اپلیکیشنهای موبایل اجرا میشود. مجری به صورت آنلاین اعداد را اعلام میکند و بازیکنان از طریق موبایل یا رایانه کارتهای خود را علامت میزنند.
- دبرنای خلاقانه
در این روش به جای استفاده از الگوهای ثابت، الگوهای پیچیدهتری تعریف میشود، مثلا بازیکنان باید الگوی اعداد را مانند حرف X و یا L پرکنند.
نکتههای مهم برای اجرای بهتر
- تعداد بازیکنان: تعداد افراد در بازی را محدود به کارتهای موجود کنید.
- مدیریت بازی: کسی که شمارهها را اعلام میکند، باید دقت و صبر داشته باشد تا بازی منظم پیش برود.
- کنترل تقلب: مطمئن شوید که بازیکنان فقط اعداد واقعی را علامت میزنند.
نتیجهگیری
پخش برنامه 1001 از شبکه نسیم و مسابقه بزرگ دبرنای تپسی فرصتی است تا با آموزش بازی دبرنا دوباره این بازی به عنوان یک سرگرمی خانوادگی و هیجانانگیز مورد توجه خانوادهها قرار گیرد.
سوالات متداول
1. دبرنا یا بینگو از کجا شروع شد؟
دبرنا از ایتالیا در قرن ۱۶ میلادی سرچشمه گرفت. در ایتالیا، این بازی با نام “Lo Giuoco del Lotto d’Italia” شناخته میشد . بازیکنان اعدادی را که تصادفی انتخاب میشد، روی جدولهای خود علامت میزدند.
2. چرا به این بازی در ایران “دبرنا” میگویند؟
واژه “دبرنا” احتمالاً از اصطلاحات محلی و تلفظهای تغییریافتهی مردم اقتباس شده است. این نام به کارتها و روش بازی اشاره دارد و شکل بومیشدهای از بازی بینگو است.
3. چه کسی بازی بینگو را به شکل امروزی طراحی کرد؟
ادوین لوو (Edwin Lowe)، یک فروشنده اسباببازی آمریکایی، در سال ۱۹۲۹ نسخه مدرن بینگو را طراحی کرد. او نام بازی را از “Beano” به “Bingo” تغییر داد، زیرا یکی از بازیکنان به اشتباه این کلمه را فریاد زد.
4. هدف اصلی از طراحی این بازی چه بود؟
در ابتدا، این بازی بهعنوان یک سرگرمی ایجاد شد. بعدها در آلمان از آن برای آموزش ریاضیات، واژگان، و مهارتهای ذهنی به کودکان استفاده شد.
5. بزرگترین تغییر در بازی دبرنا چه بود؟
بزرگترین تغییر زمانی اتفاق افتاد که ادوین لوو بازی را تجاری کرد و به کمک کارل لفلر کارتهای متنوعی ایجاد کرد. این تغییر باعث شد بینگو از یک سرگرمی محلی به یک بازی جهانی تبدیل شود.
6. چرا بازی دبرنا در ایران محبوب است؟
دبرنا به دلیل قوانین ساده و جذابیت گروهی، در ایران بهعنوان یک بازی خانوادگی در مهمانیها و جمعهای دوستانه بسیار محبوب است. این بازی نیازی به تجهیزات پیچیده ندارد و برای تمام سنین مناسب است.
7. چه زمانی بینگو به یک بازی دیجیتال تبدیل شد؟
از دهه ۱۹۹۰، با پیشرفت تکنولوژی، بینگو به صورت دیجیتال و آنلاین ارائه شد. اکنون بسیاری از اپلیکیشنها و وبسایتها امکان اجرای بازی به صورت مجازی را فراهم کردهاند.