از مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی چه میدانید؟
امروزه رفت و آمد با انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی یکی از متداولترین امور روزمره برای بیشتر افراد جامعه است. سوالی که همه ما برایمان پیش میآید این است که مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی چه قدر تخمین میخورد؟ در واقع میخواهیم با این اطلاعات بدانیم چه خودرویی از نظر هزینههای جانبی برای ما مناسبتر و مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
کسبوکارهای اینترنتی که نسخه مدرن شدهای از بیزینسهای قدیمی هستند، مثلا بیزینسی مانند اپلیکیشن تاکسی اینترنتی به جای تاکسیهای سنتی، جزو پرطرفدارترین مشاغل در جهان امروز به شمار میروند.
دلیل این امر این است که نیاز به تخصص، مهارت، سرمایه اولیه، مدرک تحصیلی و غیره ندارد و تنها با داشتن گواهینامه، ماشین و اینترنت و تنها با طی کردن فرآیند ثبتنام راننده و نصب اپلیکیشن رانندگان، میتوان به سادگی کسب درآمد داشت. انتخاب خودرو مناسب با مصرف سوخت بهینه و پایین یکی از مهمترین فاکتورها برای این شغل است که باید به آن توجه کافی داشت.
در اغلب کشورها میزان مصرف سوخت یکی از مهمترین عوامل برای خرید ماشین است. اما متاسفانه در ایران و برخی کشورهای دیگر به دلیل ضعف در صنعت خودروسازی و عدم استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، معمولا اتومبیلهایی با قیمت پایینتر مصرف سوخت بیشتری نیز دارند.
بنابراین مقدار سوخت مصرفی در کشور ما بالاست. حال در این مطلب میخواهیم امروزه رفت و آمد با انواع وسایل نقلیه عمومی و شخصی یکی از متداولترین امور روزمره برای بیشتر افراد جامعه است.
سوالی که همه ما برایمان پیش میآید این است که مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی چقدر است؟ در واقع میخواهیم با این اطلاعات بدانیم چه خودرویی از نظر هزینههای جانبی برای ما مناسبتر و مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
مصرف سوخت خودروهای ایرانی
همانطور که پیشتر گفتهشد مصرف سوخت خودروهای ایرانی نسبت به مصرف سوخت خودروهای خارجی بسیار بیشتر است. در ادامه میزان مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی را بیان میکنیم.
سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر | نام اتوموبیل (ایران خودرو) |
۶،۴ | پژو ۲۰۶ |
۷،۱ | پژو ۲۰۷ اتومات |
۷،۷۴ | دنا و دنا پلاس |
۸،۷ | سمند |
۶،۹ | تندر ۹۰ |
۸،۱ | هایما S۷ دستی |
۶،۹ | رانا |
۷،۵ | پژو پارس TU۵ |
۹،۲۵ | آریسان |
سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر | نام اتوموبیل (سایپا) |
۶،۴۴ | پراید |
۶،۹۵ | تیبا |
۶،۶ | سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) |
۶،۶ | سراتو دستی ۱،۶ لیتری |
۷،۹ | سراتو اتومات ۲ لیتری |
۱۳ | زامیاد Z۲۴ |
۷ | ساینا |
۶،۷ | آریو ۱۵۰۰ سی سی |
۶،۶ | چانگان CS۳۵ دستی |
اعداد و ارقامی که در جداول آمده، در خوشبینانهترین شکل ممکن گفته شده و معمولا در واقعیت بیشتر است.
البته چند سال است تولید پراید متوقف شده و خودروهای تیبا و ساینا با کمی افزایش مصرف سوخت و امکانات جدید جایگزین انواع مختلف پراید شده اند.
به طور کلی مصرف سوخت خودروهای داخلی با توجه به آپشنهای محدود نسبت به خودروهای خارجی بسیار زیاد است. این مشکل رامیتوان به علت دانش اندک، تحریم و هزینهبر بودن بکارگیری فناوریهای پیشرفته در هنگام ساخت خودرو به منظور کاهش مصرف سوخت مطرح کرد.
مصرف سوخت خودروهای خارجی
مصرف سوخت خودروهای خارجی به دلیل استفاده از فناوریهای پیشرفته و مدرن هیبریدی و برقی بسیار کم است و در نتیجه آلودگی کمتری نیز تولید میکنند.
در جدول زیر میتوانید مصرف سوخت خودروهای خارجی رایج در ایران را بررسی کنید.
سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر | نام اتوموبیل |
۵،۷ | مزدا ۳ |
۵،۱ | سوزوکی بالنو |
۶ | هیوندا سیویک |
۶،۱ | تویوتا کرولا |
۴،۶ | میتسوبیشی میراژ |
۴،۶ | دی اس ۳ |
۶،۲ | هیوندا i۱۰ |
۵،۳ | کیا پیکانتو |
۶،۳ | مزدا ۲ |
اکثر این ماشینها از موتور سه و چهار سیلندر برخوردارند و دارای استاندارد آلایندگی یورو هستند.
همچنین بسیاری از آنها جزو خودروهای وارداتی بازار ایران بهشمار میروند و طرفداران زیادی در کشور ما دارند.
کم مصرف ترین خودرو ایرانی
با توجه به آنچه در جدول مصرف سوخت خودروهای ایرانی آمده است، پراید کممصرفترین خودروی تولید کارخانه سایپا است!
همچنین پژو 206 بدون صندوق، کممصرفترین خودرو تولید کارخانه ایران خودرو است.
هنوز هیچ متر و معیاری برای سنجش میزان مصرف سوخت خودروها هنگام ساخت در نظر گرفته نشده است.
البته همانطور که توضیح دادیم، چند سالی است که دیگر پراید تولید نمی شود.
کم مصرف ترین خودروی خارجی
در بازار خودرو ایران، خودروهای مونتاژی خارجی نیز هواخواهان بسیاری دارد.
بر اساس آنچه در جدول بالا آورده شده، میتسوبیشی میراژ با مصرف سوخت 4.6 کم مصرف ترین خودرو خارجی بازار ایران است.
استاندارد جهانی مصرف سوخت خودروها
در کشورهای پیشرفته یکی از معیارهای مهم تولید خودرو، توجه به میزان مصرف سوخت است. مخصوصا در کشورهایی که قیمت انرژی بالا است.
به عنوان مثال در اتحادیه اروپا طرحی به تصویب رسیده که خودروسازان را ملزم میکند تا سال 2030 مصرف سوخت خودروهای بنزینی را به ازای هر 100 کیلومتر به میزان 4.1 لیتر کاهس دهند.
بر اساس این طرح میزان مصرف سوخت خودروهای دیزلی نیز باید به ازای هر 100 کیلومتر، 3.6 لیتر باشد.
این مقدارمصرف فقط درحد حرف هست و توی واقعیت چیز دیگه هست