در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

معرفی بهترین روش ها برای مدیریت درآمد و هزینه

این روزها قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی دائما در حال تغییر است و این تغییرات که عموما به صورت افزایشی است، نیازمند مدیریت درآمد و هزینه برای انعطاف و تطابق با شرایط زندگی است. در این مطلب، روش‌های آسان مدیریت درآمد و هزینه های زندگی را باهم بررسی می‌کنیم.

در حالت عادی، معمولا درآمد ماهانه افراد مشخص است و با داشتن یک برنامه مدون برای مدیریت درآمد و هزینه می‌توان به خوبی زندگی را بگذرانید و بخشی از درآمد خود را پس انداز کنید. از مهمترین هزینه‌های زندگی می‌توان به هزینه مسکن، هزینه بهداشت و درمان، هزینه آموزش، خورد و خوراک، پوشاک، هزینه تفریح و هزینه رفت و آمد اشاره کرد.

بخشی از این هزینه‌ها تا حد زیادی قابل کنترل و مدیریت کردن نیستند؛ به عنوان مثال هزینه مسکن در کنترل ما نیست و با شرایط بازار تعیین می‌شود، هزینه درمان و آموزش جزو هزینه‌های ضروری زندگی هستند و قابل مدیریت نیستند.

از طرفی بخشی از هزینه‌ها مانند هزینه خورد و خوراک، هزینه پوشاک، تفریح و هزینه حمل و نقل را می‌توان با در نظر داشتن روش‌های ساده‌ای، به خوبی مدیریت کرد. در ادامه تلاش می‌کنیم تا روش‌های آسان مدیریت درآمد و هزینه های زندگی را باهم بررسی کنیم.

مدیریت درآمد و هزینه

مدیریت درآمد و هزینه با چند روش ساده

برای مدیریت درآمد و هزینه های خانواده به هیچ به دانش اقتصاد و حسابداری و مالی نیازی ندارید. تنها با دانستن چند نکته کوچک و به کار بستن آن‌ها در زندگی می‌توانید به خوبی درآمدها و هزینه‌های خود را مدیریت کنید. در ادامه مهمترین مراحل مدیریت درآمد و هزینه ها به شیوه صحیح را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.     ریز هزینه های زندگی را مشخص کنید

بدون شک مدیریت بدون داشتن اطلاعات غیرممکن است. اولین قدم برای مدیریت صحیح درآمد مشخص کردن فهرست هزینه‌‌های اساسی زندگی است. برای این کار می‌توانید در طول یک ماه، تمامی هزینه‌های خود را یادداشت و ثبت کنید.

نکته مهم در این مرحله این است که تمامی هزینه‌های ریز و درشت را ثبت کنید و این کار را بدون اولویت بندی انجام دهید. هدف اصلی در این مرحله مشخص کردن فهرست هزینه‌ها است.

۲.     اولویت بندی کنید

در مرحله دوم مدیریت درآمد و هزینه ها و پس از آن که فهرست خرج‌ها و هزینه های یک ماهه خود را مشخص کردید، نوبت آن می‌رسد که هزینه‌های اصلی و اولویت‌ها را از هزینه‌های مازاد جدا و مشخص کنید. مهمترین هزینه‌های ضروری و اولویت هر خانه به شرح زیر است:

  • هزینه مسکن
  • هزینه خورد و خوراک
  • هرینه بهداشت و درمان
  • هزینه آموزش
  • هزینه پوشاک
  • هزینه تفریح
  • هزینه سوخت و انرژی

پس از مشخص کردن خرج‌ها و هزینه‌های اصلی زندگی، نوبت به تنظیم تراز نامه می‌رسد. البته که منظور ما ترازنامه‌های پیچیده حسابداری نیست؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که مجموع‌ هزینه‌های خود را از مجموع درآمد کم کنید.

اگر عدد حاصل منفی شد که به معنای ان است که باید بخشی از هزینه‌های اصلی را مدیریت کنید تا به نقطه سر به سر برسید؛ اگر هم که از درآمد باقی مانده بود، به عنوان مازاد برای هزینه کرد یا پس انداز آن تصمیم می‌گیرید.

تا اینجا توانستیم مدیریت درآمد و هزینه را براساس خرج‌های اصلی انجام دهیم. اما این تمامی کاری نیست که باید انجام دهید. هرکدام از هزینه‌های اصلی و ضروری زندگی را می‌توان با روش‌های مختلفی مدیریت کرد. در این یادداشت تمرکز ما بیشتر بر روی هزینه‌های خورد و خوراک، هزینه قبوض انرژی، هزینه پوشاک و هزینه رفت و آمد است.

در ادامه هرکدام از این هزینه‌ها را به صورت مفصل بررسی می‌کنیم.

اولویت بندی کنید

هزینه رفت و آمد و حمل و نقل

این روزها که با همه گیری ویروس کرونا، استفاده از وسایل نقلیه عمومی کمی با دشواری روبرو شده‌است، بسیاری از افراد برای حفظ سلامت خود و خانواده از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند.

این مسئله طبیعتا در مدیریت درآمد و هزینه یک جهش بسیار زیاد را شکل می‌دهد و به یکباره هزینه‌های بخش حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. برای مدیریت هزینه رفت و آمد و حمل و نقل می‌توانید راهکارهای مختلفی را در نظر بگیرید.

علاوه بر روش‌هایی همچون استفاده از وسایل نقلیه عمومی، می‌توانید از سرویس مینی‌بوس اشتراکی یا هم‌خط تپسی نیز استفاده کنید و با هزینه اندک، به محل کار خود بروید و برگردید.

در ادامه این بخش قصد داریم تا شما را با روش‌هایی که می‌توانید از طریق تپسی هزینه رفت و آمد و حمل و نقل خود را کاهش دهید، آشنا کنیم.

در مسیر رفت و آمد به محل کار خود کسب درآمد کنید!

همانطور که گفتیم، این روزها بیشتر افراد تمایل دارند تا برای حفظ سلامتی خود، به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی شلوغ مثل مترو و اتوبوس، با خودروی شخصی خود به محل کار بروند. با توجه به قیمت بنزین و هزینه استهلاک، این کار می‌تواند هزینه حمل و نقل خانواده را به شدت افزایش دهد.

اما بهترین راه برای جبران این هزینه، با ثبت نام راننده اینترنتی در تپسی و با مشخص کردن محدوده مبدا و مقصد روزانه که همان مسیر منزل تا محل کار شما است، مسافرین مسیر را جابه‌جا کنید و بخش زیادی از هزینه‌ی سفر و چه بسا بیشتر را درآمدزایی کنید. برای این کار کافی است تا وارد صفحه ثبت نام راننده تپسی شوید.

کاهش هزینه‌ها با بسته‌های سفر و اعتبار باشگاه مشتریان تپسی

اما اگر خودروی شخصی ندارید و یا حوصله دردسرهای جای پارک و ترافیک را ندارید، می‌توانید با خرید بسته‌های سفر تپسی، تا حد بسیار زیادی هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید.

با استفاده از این بسته‌ها می‌توانید به عنوان مثال هزینه‌ی 10 سفر خود را پیش خرید کنید. به عنوان مثال برای 10 سغر آینده و به ازای هر سفر 8 هزار تومان، مجموعا مبلغ 60 هزارتومان یعنی 25 درصد کمتر را پرداخت می‌کنید.

روش دیگر کاهش هزینه‌ها استفاده از تخفیفات باشگاه مشتریان تپسی است. در این روش با انجام سفر، به امتیاز شما در باشگاه مشتریان تپسی افزوده می‌شود. بعد از این مرحله شما می‌توانید با استفاده از امتیازات جمع آوری شده‌ی خود؛ برای سفرهای بعدی تخفیف بگیرید.

تپسی برای مدیریت درآمد و هزینه رفت و آمد روش سومی را هم در نظر گرفته است. با خرید کد اعتبار تپسی می‌توانید به دوستان یا آشنایان خود اعتبار تپسی هدیه دهید.

این روش خصوصا برای استفاده سازمان‌ها بسیار مناسب است. مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها می‌توانند کد اعتبار تپسی را با تخفیف بسیار مناسب برای کارکنان و اعضای سازمان خود تهیه کنند.

بسته‌های سفر و اعتبار باشگاه مشتریان تپسی

مدیریت هزینه خورد و خوراک

نه اشتباه نکنید! قرار نیست در این بخش درباره روش‌هایی صحبت کنیم که کمتر از موادغذایی استفاده کنید و بخشی از موادغذایی اساسی سبد خانواده را حذف کنید. هزینه خورد و خوراک و موادغذایی جزو اصلی‌ترین بخش‌های سبد هزینه‌های خانواده است. همچنین کیفیت مواد غذایی به صورت مستقیم برسلامت شما تاثیر می‌گذارد. امابا این وجود روش‌های زیادی برای مدیریت درآمد و هزینه خورد و خوراک وجود دارد. در ادامه چند نمونه از روش‌های مدیریت هزینه خورد و خوراک را باهم بررسی می‌کنیم.

پیش از خرید، لیست تهیه کنید:

وارد شدن به فروشگاه و غرق شدن در اجناس و موادغذایی مختلف همانا و مواجهه با فاکتور خرید چندبرابری نسبت به بودجه همان! فروشگاه‌های مختلف طوری اجناس و موادغذایی را در غرفه‌ها می‌چینند که به صورت ناخوداگاه شما به طرف آن‌ها کشیده می‌شوید و تمایل دارید تا از آن‌ها خرید کنید.

همیشه قبل از مراجعه به فروشگاه، فهرست موادغذایی و سوپرمارکتی مورد نیاز خود را تهیه کنید و در هنگام مراجعه به فروشگاه تلاش کنید تا حد امکان روی لیست خود پایبند بمانید. البته این مسئله به آن معنا نیست که مطلقا هیچ چیزی را خارج از لیست خریداری نکنید. حتما در فهرست خود مبلغی را برای خریدها غیرقابل پیش‌بینی در نظر بگیرید. مهمترین نکته در این مورد این است که حتما به فهرست خود پایبند بمانید.

زمان حراج و تخفیفات گسترده فروشگاه بهترین زمان برای خرید

بهترین زمان برای خریدهای کلی موادغذایی و خاروبار، زمانی است که فروشگاه‌ها تخفیفات گسترده دارند. در این زمان شما می‌توانید تمامی اجناس موجود در فهرست خود را با هزینه کمتری تهیه کنید. همیشه سعی کنید از زمان تخفیف و حراجی‌های فروشگاه‌های مختلف اطلاع کسب کنید. این روش یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت درآمد و هزینه ها است.

هزینه قبوض و انرژی

هزینه‌ای انرژی، سوخت و آب و برق بخش مهم دیگری از هزینه‌های خانواده را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه در این بخش این است که عمده این منابع انرژی به دلیل استفاده نادرست از آن‌ها به هدر می‌روند و با رعایت شیوه‌های مصرف بهینه تا حد بسیار زیادی می‌توان مدیریت درآمد و هزینه های انرژی و سوخت را به درستی انجام داد.

به عنوان مثال می‌توانید در هنگام دوش گرفتن، شستن ظروف، مسواک زدن و غیره شیرآب را به صورت دائم باز نگذارید، موارد برقی پرمصرف را در ساعات اوج مصرف روشن نکنید و مواردی از این دست. این موارد نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌های مصرفی خوانواده دارد.

هزینه قبوض و انرژی

هزینه پوشاک

گرچه که هزینه پوشاک جزو سبد هزینه‌های ماهانه خانواده نیست و معمولا به صورت فصلی خریداری می‌شود، اما برای مدیریت بهتر هزینه‌های پوشاک، بهتر است در روزهای پایان هرفصل که معمولا لباس‌ها با تخفیف بالا عرضه می‌شود، خرید خود را انجام دهید. در این صورت می‌توانید همان لباس‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید و در عین حال هزینه کمتری بپردازید.

جمع بندی

این روزها و با افزایش همه جانبه قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی، مسئله مدیریت درآمد و هزینه های زندگی یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. برای این کار لازم است که تا هزینه‌های ضروری و هزینه‌های جانبی دسته بندی شده و برای خرج کردن‌ آن‌ها برنامه ریزی کنید.

علاوه بر این با انجام روش‌های ساده‌ای می‌توانید در امر مدیریت درآمد و هزینه ها موفق شوید. تپسی برای کمک به مدیریت بهتر هزینه‌های حمل و نقل و رفت و آمد روش‌های متعددی مانند ثبت نام به عنوان راننده و جابه‌جایی مسافر در مسیر رفت و آمد به محل کار، دریاف، دریافت اعتبار هدیه و تخفیف تپسی با امتیازات باشگاه مشتریان و همچنین تهیه کد اعتباری را برای شما در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.