در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

تست ایمنی خودرو و انواع آن

برای بررسی میزان ایمنی فنی و داینامیک یک خودرو، از آن آزمون‌هایی به عمل می‌آورند که اصطلاحا به آن تست ایمنی خودرو می‌گویند. نتیجه این تست، ضریب ایمنی خودرو در برابر سوانح را نشان می‌دهد. به زبانی ساده‌تر، این تست یک تصادف ساختگی رانندگی است که در آن ماشین‌های واقعی با انواع اشیائی که ممکن است با آن تصادف کنند، مواجه می‌شوند و میزان ضریب مقاومت و ایمنی آنها در برابر آنها مشخص می‌شود. این آزمایش در واقع برای مشخص کردن ایمنی سرنشینان در برابر اتفاقات احتمالی است. 

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، درباره تست ایمنی ماشین و هر آنچه که درباره آن لازم است بدانید، برایتان بگوییم.

تست ایمنی خودرو چیست؟

تست ایمنی خودرو آزمونی با بخش‌های متفاوت است که در آن تصادف ماشین با موانع و اشیای مختلفی که ممکن است با آنها تصادف رخ دهد، شبیه‌سازی می‌شود. شدت این برخوردها متفاوت است و هر کدام در طیف‌های مختلفی قرار می‌گیرند تا میزان آسیبی که در هر تصادف با ماشین‌های مختلف به سرنشینان وارد می‌شود، بررسی و مشخص شده و براساس آن، ستاره‌های ایمنی به ماشین داده شود. 

تست‌های تصادف برای شبیه‌سازی مختلف و گسترده هستند. برخورد از جلو یا عقب، برخورد جانبی، خروج از جاده و برخورد عابر پیاده از انواع این تست بسیار مهم است. در تمام تست‌های تصادف برای اندازه‌گیری صدمات احتمالی ناشی از برخورد وسیله نقلیه روی راننده، مسافر، عابر پیاده، دوچرخه‌سواران و سرنشینان موتور سیکلت در هنگام تصادف استفاده می‌شود. 

لازم  است ذکر شود برای نزدیک‌تر شدن محیط شبیه‌سازی به واقعیت، آدمک‌هایی با شرایط خاص به جانشینی از انسان در خودروها قرار می‌گیرند تا داده‌های جمع‌آوری‌شده از آنها به همراه تغییر شکل فیزیکی ماشین، خطرات داخل کابین و عملکرد سیستم‌های مهار داخلی ارزیابی شود. این نتایج به شکل ستاره، مبنای رتبه‌بندی خودرو قرار داده می‌شوند.

ستاره ایمنی خودرو چه مقدار اهمیت دارد؟

ستاره ایمنی خودرو، موضوعی بسیار تخصصی و مهم است. داده‌های به دست آمده از آزمایش تصادف خودرو، توسط کامپیوترهای حرفه‌ای مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می گیرند و میزان ایمنی خودرو را نشان می‌دهند؛ موضوعی که در سراسر دنیا مبنای تصمیم‌گیری برای خرید یا حتی از دور خارج کردن یک محصول است. 

نحوه تست ایمنی ماشین

موسسه‌های تعیین کننده تست ایمنی ماشین

چندین موسسه مختلف وجود دارند که تست ایمنی خودرو را انجام می‌دهند؛ اما از میان آنها معتبر‌ترین‌شان، موسسه دولتی ایمنی و حمل‌ونقل جاده‌ای در آمریکا (NHTSA) و ارزیابی اتومبیل‌های نو (NCAP) از الباقی سرآمدتر هستند.

هر دوی این نهادها سیستم پنج ستاره‌ای برای ارزیابی خودرو دارند و براساس سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها و موارد فنی و ایمنی، ماشین‌ها را تست می‌کنند و میزان آسیب به افراد و خسارت به بدنه را به‌صورت رنگ و درصد نشان می‌دهند.

تست ایمنی خودرو چگونه است؟

هر آزمایشی که روی خودرو انجام می‌شود، نمره‌ای اختصاصی دارد. بعد این نمرات جمع و براساس آن، تعداد ستاره‌های ایمنی مشخص می‌شود. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که اساس مقایسه ستاره‌های ایمنی برای خودروهایی با وزن مشابه و سال ساخت نزدیک به هم هستند و به‌همین‌دلیل، مقایسه دو ماشین متفاوت که ساخت دو کارخانه مجزا هستند، از اساس اشتباه است. مورد مهم دیگری هم که وجود دارد این است که موقعیت‌های منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد. مثلا، ماشینی که تست خودروی ناموفقی در جاده‌های اروپا دارد، ممکن است در جاده‌های چین نمره موفقیت را کسب کند.

5 ستاره ایمنی خودرو شامل چه مواردی است؟

امتیازهای ستاره‌های ایمنی براساس نتایج به دست آمده از تست خودرو به آن در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه این که هر کدام از دسته‌بندی ستاره‌ها شامل چه مواردی می‌شوند را معرفی می‌کنیم:

  • اگر خودرویی دارای 5 ستاره ایمنی بود یعنی این که، سرنشینان در ایمنی کامل هستند و میزان آسیب به خودرو، کمتر از 10 درصد است.
  • اگر خودرویی دارای 4 ستاره ایمنی بود، یعنی این که میزان آسیب آن در تصادف، بین 11 تا 20 درصد است.
  • دریافت 3 ستاره ایمنی یعنی این که سرنشینان در حالت شوک تصادف قرار می‌گیرند و خودرو بین 21 تا 35 درصد آسیب می‌بیند.
  • 2 ستاره هم یعنی این که میزان آسیب به خودرو، بین 35 تا 45 درصد است.
  • 1 ستاره ایمنی هم یعنی این که خودرو بیش از 46 درصد آسیب می‌بیند و تضمینی برای سلامت سرنشینان در زمان تصادف وجود ندارد. 

انواع تست خودرو

پارامترهایی که در تست خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • تست عابر پیاده؛ در آن میزان آسیب به عابران در هنگام برخورد بررسی می‌شود.
  • تست آفست؛ در آن فقط بخشی از جلوی خودرو برای تست با دیوار برخورد می‌کند.
  • آزمون جانبی؛ نشان‌دهنده میزان آسیب به سرنشینان است.
  • تست تصادف از جلو؛ خودرو با سرعت تعریف شده‌ای به یک دیوار بتنی یا ماشین دیگری برخورد می‌کند.
  • تست پیشرفت؛ بین دو محصول قدیمی و جدید انجام می‌شود.
  • تست تجهیزات ایمنی خودرو؛ در آن ایمنی خودرو مورد بررسی و تست دقیق‌تر قرار می‌گیرد.
  • تست کامپیوتری؛ با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی و قبل از تست واقعی طراحی و انجام می شود.
  • تست کنترل غلتش؛ که در آن توانایی و استقامت خودرو در حفظ تعادل خود در هنگام وارد شدن ضربه سنجیده می‌شود.
  • آزمون حفاظت از عوامل جاده‌ای؛ میزان استقامت خودرو در هنگام برخورد با عوامل کنار جاده‌ای مثل گاردریل، بررسی می‌شود.

تست خودرو از طریق آدمک‌ها

 این آدمک‌ها مصنوعی هستند و شبیه به بدن انسان ساخته‌شده‌اند و 77 کیلوگرم وزن و 1.78 سانتی‌متر قد دارند. میزان آسیبی که به این آدمک‌ها وارد می شود، معیار سنجش آسیب به انسان ها در زمان تصادف است. به این آدمک‌ها 3 سنسور مختلف برای سنجش میزان آسیب وصل می‌شود:

  • حرکت؛ سنسور حرکت در داخل قفسه سینه آدمک قرار داده می‌شود تا میزان حرکت را اندازه‌گیری و نشان دهد.
  • شتاب سنج؛ در بخش‌های مختلف پیکره آدمک، شتاب سنج‌ قرار داده ‌می‌شود تا میزان شتاب در مسیرهای مختلف و میزان آسیب به قسمت‌های مختلف بدن اندازه‌گیری شود.
  • فشار؛ یک سنسور فشار در داخل بدن آدمک قرار می‌گیرد تا میزان نیروی وارد شده به بخش‌های مختلف بدن اندازه‌گیری و نشان داده شود.

تعداد ستاره ایمنی ماشین‌های ایرانی

تعداد ستاره ایمنی ماشین‌های ایرانی را بر اساس پرفروش‌ترین خودروها با شما به اشتراک می‌گذاریم:

پژو 206 در هنگام تخریب کاپوت، موتورش ثابت می‌ماند اما به سمت پایین می‌رود. برای همین سرنشینان آسیب کمی می‌بینند. پژو 206، 3 ستاره ایمنی را دریافت کرده است.

ال 90 ساختار طراحی متفاوت و ایمن‌تری دارد و توانسته است 3 ستاره ایمنی دریافت کند. قرار گرفتن مخزن سوخت در کف و دور از کمک ‌فنرها، وجود لایه در پشت صندلی عقب برای محدود کردن ورود اشیا از صندوق به داخل از جمله ویژگی‌های ایمن این ماشین هستند.

سمند در تصادفات به‌دلیل وزن بالا و ضخیم بودن ستون‌ها، دچار آسیب کمتری می‌شود؛ اما به اندازه 206 ایمن نیست. سمند 3 ستاره ایمنی خودرو را دارد.

پراید و تیبا بدترین خودروی سواری ایرانی هستند و 2 ستاره ایمنی دارند. پراید در تصادفات، معمولا سقف، درها، ستون و کابین و داشبورد خود را از دست می‌دهد. 

با توجه به میزان ایمنی نسبتا پایین ماشین‌های ایرانی، بهتر است در زمان رانندگی دقت بسیار بیشتری به عمل بیاورید، لوازم مصرفی خودرو را به همراه داشته باشید و نکات ایمنی را تمام و کمال رعایت کنید تا دچار حادثه‌های سخت نشوید.

خودروهای 4 ستاره‌ ایرانی

در ایران ماشینی نداریم که 5 ستاره باشد اما خوشبختانه ماشین‌هایی با 4 ستاره ایمنی وجود دارند که عبارتند از:

مزدا 32: این ماشین کیسه هوای مقاومی دارد و همین ایمنی آن را بالا برده است. 

رنو مگان و سوناتا به دلیل مقاومت بالا در ستون‌ها، استفاده از سیستم ضد قفل در ترمزها و کیفیت بالای کیسه هوا، ۴ ستاره ایمنی دارند.

قبل از خرید خودرو، تست ماشین را جدی بگیرید!

تست خودرو از آن جهت بسیار مهم است که ایمنی شما را در هنگامی که حادثه خبر نکرده و کنترل شرایط در هنگام رانندگی از دستتان خارج شده، کنترل می‌کند. برای همین در زمان خرید خودرو حتما به نتایح به دست آمده از تست خودرو دقت کنید.

اگر هم که خودرویی ایمن دارید و قصد دارید از اوقات فراغت خود، درآمد بیشتری کسب کنید، به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی سر بزنید و شرایط همکاری را مورد بررسی قرار دهید. در چنین موقعیتی می‌توانید در عرض مدت زمانی کمتر از 10 دقیقه، شرایط همکاری را مورد بررسی قرار دهید.

اگر در این رابطه سوالی دارید، می‌توانید از کارشناسان تپسی بپرسید. 

سوالات متداول تست خودرو

در ادامه برخی از مهم‌ترین سوالات در زمینه تست خودرو را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت چه ماشینی است؟

پژو 206 بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت است. این خودروی به ظاهر کوچک دارای مقاومت نسبتا خوبی است و طبق اطلاعات، آمار مرگ و میر کمی را دارد. برای اینکه در سفر با این ماشین ایمنی بیشتری داشته باشید، بهتر است مقاله نکات مهم سفر با ماشین را بخوانید و از اتفاق‌های خطرناک جلوگیری کنید.

مقاومت ماشین‌های ایرانی چگونه سنجیده می‌شود؟

در ایران نهاد خاصی برای رتبه‌دهی و تشخیص ستاره ایمنی خودروهای ساخت داخل وجود ندارد بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی داد. ۲ راه برای تخمین ایمنی ماشین‌های ایرانی وجود دارد که یکی اعتماد به تجربه خریداران خودروهای داخلی و یکی هم توجه به امتیازات کسب شده از سوی خودروها در مؤسسات معتبر تست ایمنی ماشین‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.