در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

پوسیدگی خودرو + دلایل و روش های رفع آن

ماشین شما خارجی باشد یا ایرانی، بالاخره با مشکل پوسیدگی خودرو روبرو خواهید شد. لکه‌هایی قهوه‌ای که خبر از زنگ زدگی می‌دهند و رنگ‌هایی که در حال برآمدن هستند؛ همه این‌ها صحنه‌های ناخوشانیدی هستند که روی ظاهر و در نهایت کارکرد وسیله نقلیه اثر منفی می‌گذارند. البته اگر جلوی فرآیند پوسیدگی را نگیرید، گسترش پیدا کرده و حتی روی قیمتش هم تاثیر می‌گذارد.

خبر خوب این است که می‌توان جلوی پوسیدگی خودرو را گرفت؛ شرط اولش هم شناخت دلایل آن است. در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قصد داریم به بررسی دلایل پوسیده شدن ماشین و روش‌های رفع آن بپردازیم.

پوسیدگی خودرو چیست و از چه سنی شروع می شود؟

پوسیدگی خودرو در واقع واکنش شیمیایی اعضای سازنده بدنه ماشین مخصوصا رنگ بدنه نسبت به گذر زمان و تاثیر آب و هوا بر خودرو است. فرسودگی این قابلیت را دارد که بخش‌های فلزی خودرو آسیب وارد کرده و آن را در معرض رطوبت قرار دهد. با این‌حال برای شروع فرسودگی خودرو نمی‌توان سن خاصی را قائل شد و باید آن را به‌عنوان امری تدریجی در اثر گذر زمان و محیط دانست.

ثبت‌نام راننده خودرو

عوامل موثر در پوسیدگی خودرو کدام‌اند؟

عوامل مختلفی باعث پوسیدگی خودرو می‌شوند. بر اساس قوانین علم شیمی، آهن در ترکیب با آب و اکسیژن واکنشی به نام اکسید شدن از خود نشان می‌دهد و در نتیجه پوششی ثانویه و قرمز رنگ که نشانه‌ای از خورده شدن بدنه است، در نتیجه آن به‌وجود می‌آید. از همین قانون ساده، می‌توانیم عوامل موثر در پوسیدگی خودرو را به موارد زیر بسط دهیم:

  • آب و هوا
  • سن خودرو
  • سبک رانندگی

آب و هوا احتمال نفوذ رطوبت را افزایش می‌دهد، سن خودرو مقاومت ماشین در برابر عوامل پوسیدگی و سبک رانندگی، میزان تاثیر عوامل بیرونی دیگر مثل رانندگی در مسیرهای ناهموار را به نمایش می‌گذارد.

انواع حالات پوسیدگی ماشین

ماشین به سه نوع مختلف دچار پوسیدگی می‌شود:

پوسیدگی سطحی

به مرحله اول، پوسیدگی سطحی می‌گویند. در این نوع از پوسیدگی، خارجی‌ترین سطح ماشین تحت تاثیر قرار گرفته و خود را به شکل لکه، برآمدگی و حباب روی بدنه ماشین نشان می‌دهد. از لحاظ فنی توصیه می‌کنیم که اگر این نشانه‌ها را دیدید، برای رفع و جلوگیری از گسترش پوسیدگی ماشین اقدام کنید.

پوسیدگی متوسط

پوسیدگی متوسط، مرحله بعدی از تجزیه بدنه خودرو است که بعد از بی‌توجهی به پوسیدگی سطح اول رخ می‌دهد. پوسیدگی متوسط منجر به خوردگی فلز بدنه می‌شود.

پوسیدگی عمیق

پوسیدگی عمیق شدیدترین حالت پوسیده شدن ماشین است و عمق اجزا ماشین نفوذ می‌کند. این سطح از پوسیدگی ماشین به شدت مخرب است و برای از بین‌بردن اثرش باید پنل بدنه و بیشتر قطعات آن را تعویض کنید.

بیشترین بخش های در معرض پوسیدگی خودرو کدامند؟

اصولا تمامی بخش‌های خودرو مستعد پوسیدگی هستند اما اکثرا دراینباره اینطور فکر می‌کنند که پوسیدگی فقط مختص به بدنه خودرو است. دیگر بخش‌های ماشین که دچار پوسیدگی می‌شوند عبارتند از:

  • ریل‌های چارچوب؛ ریل ‌های چارچوب در زیر ماشین و هر دو طرف آن قرار گرفته‌اند. اگر می‌خواهید احتمال ایجاد پوسیدگی در آنها را بررسی کنید، زیر درها را حتما ببینید.
  • زیر گلگیرها؛ بالای لاستیک و در بخش داخلی قوس گلگیرها پوسیدگی زیاد اتفاق می‌افتد. پوسیدگی در این قسمت بیشتر در ماشین‌های قدیمی رخ می‌دهد.
  • اگزوز؛ از آنجایی که اگزوز در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد، معمولا بیشتر از باقی نقاط ماشین دچار پوسیدگی می‌شود.
  • سیستم تعلیق؛ این بخش از خودرو به لاستیک‌ها نزدیک است و در معرض رطوبت و خراشیدگی قرار دارد.
  • کف ماشین؛ کف ماشین هم دچار پوسیدگی می‌شود. می‌توانید برای بررسی این بخش، کف‌پوش را بالا بکشید.
  • شیشه جلو؛ درزهای اطراف شیشه جلوی ماشین در معرض رطوبت هستند و همین برای پوسیده شدنشان کافیست.
  • درهای ماشین؛ رطوبت و اصطکاک معمولا نشانه‌هایی ظاهری از پوسیدگی را در درهای ماشین به وجود می‌آورند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی خودرو

قبل از وقوع پوسیدگی ماشین می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. مثلا:

  • ماشین خود را در بازه‌های زمانی منظم بشویید و آن را سریعا خشک کنید. برای اطلاع از بهترین روش برای شستن ماشین مقاله مرتبط با آن را در بلاگ تپسی بخوانید. 
  • بدنه ماشین را با موم مخصوص یا واکس بپوشانید.
  • با اسپری WD40 یا روغن مخصوص ماشین، رطوبت را از لولاها و دیگر بخش‌هایی که نمی‌توان به راحتی به آنها دسترسی داشت، خارج کنید.
  • از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید و ماشین خود را همیشه خشک نگه دارید.

نکات مهم در پیشگیری از پوسیدگی خودرو و محافظت از آن

برای پیشگیری از پوسیدگی ماشین به این نمات توجه کنید:

  • نگذارید گل و لای روی بدنه ماشین بماند زیرا اولین عامل زنگ زدگی، کثیفی بدنه و گل و لای است.
  • بیرون و درون ماشین را همیشه خشک نگه دارید.
  • ماشین خود را بیشتر در سایه پارک کنید و کمتر در معرض نور خورشید نگهداری کنید.
  • هر چند وقت یک بار خودروی خود را برای سرویس به مراکز معتبر و نمایندگی‌ها ببرید.

چگونه پوسیدگی ماشین را رفع کنیم؟

هماطور که گفتیم نمی‌توان مانع از پوسیدگی ماشین شد اما می‌توان روند آن را کندتر کرد. با این‌حال تعمیر پوسیدگی ماشین اول به میزان و سطح پوسیدگی بستگی دارد و بعد از آن به محل وقوعش مرتبط است. مثلا پوسیدگی نوع اول یا سطحی را می‌توان با رنگ کردن ماشین به‌راحتی برطرف کرد اما در دو سطح دیگر، بسته به میزان آسیب احتمالا باید قطعه عوض شود.

نحوه رفع پوسیدگی ماشین

برای برطرف کردن پوسیدگی ماشین بهتر است که آن را به تعمیرکار متخصص بسپارید گرچه اگر پوسیدگی در سطح ابتدایی باشد، می‌توانید در خانه هم این کار را انجام دهید.

سنگ جت، برس سیمی، ژل اپوکسی فایبرگلاس، فیلر، کاغذ سنباده در درجلت مختلف، سنباده بلوکی، بتونه و رنگ آستری، اسپری رنگ شفاف، کاغذ و نوار مخصوص پوشاندن، پارچه و دستمال تمیز ،پولیش بدنه و اسپریت معدنی لوازم انجام این کار هستند.

برای شروع ابتدا باید پوسیدگی‌ها را با کمک سنگ جت و سنباده حذف کنید و بعد برای ایجاد ترمیم ساختاری از ژل فایبرگلاس استفاده کنید. بعد از آن، اضافه ژل را سنباده بکشید و با استفاده از فیلر تمام خراش‌ها و سوراخ‌ها را پر کنید و جای آن را سنباده بکشید.

در مرحله بعدی با اسپریت معدنی آلودگی و روغن را سطح ماشین پاک کنید و روی ناحیه ترمیم شده، بتونه بزنید و آن را هم سنباده بکشید. در مرحله بعدی رنگ آستری را اسپری کنید و بعد با سنباده 1000 یا 2000، آخرین سنباده را برای براق شدن، بکشید. رنگ شفاف را که اسپری کنید، کار شما جلوه‌ای طبیعی‌تر می‌گیرد و ماندگاریش هم بیشتر می‌شود.

نحوه رفع پوسیدگی رکاب ماشین

اگر رکاب خودروی شما دچار پوسیدگی شد، انتخاب درست آن است که این بخش را جدا کرده و رکاب جدیدی را جایگزین کنید. هرچند که اگر پوسیدگی سطحی دارد، می‌توانید با از بین بردن اثر پوسیدگی و بتونه و رنگ آن، رکاب را تعمیر کنید.

تعمیر پوسیدگی کف ماشین

 بهتر است اول از پوسیدگی کف ماشین با داشتن کفپوش خودرو اجتناب کنید اما اگر این اتفاق افتاد، بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

ترمیم پوسیدگی سقف خودرو

از آنجایی که سقف خودرو یکی از اولین مناطقی است که با تاثیرات آب و هوایی روبرو می‌شود، از این رو پوسیدگی سقف خودرو محتمل‌تر است. بسته به میزان پیشرفت پوسیدگی، اگر آسیب در مراحل اوله باشد، می‌توانید خودتان با روش‌های خانگی آن را برطرف کنید اما اگر وارد سطح پیشرفته شوید، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

ترمیم زنگ زدگی خودرو

برای ترمیم زنگ زدگی خودرو اگر میزان آن زیاد نباشد، می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید و با صرف هزینه‌ای کمتر و در صورتی که تجربه انجام آن را دارید، خودتان زنگ‌زدگی را برطرف کنید. هرچند که اگر زیاد است، توصیه می‌کنیم تا به صافکار و نقلش مراجعه کنید.

هزینه تعمیر پوسیدگی خودرو چقدر است؟

هزینه تعمیر پوسیدگی خودرو بسته به سطح نفوذ پوسیدگی و میزان مناطقی است که درگیر آن شده‌اند. اگر در همان مراحل اولیه پوسیدگی به تعمیرکار مراجعه کنید، هزینه آن نسبتا کم است اما در سطوح بالای پوسیدگی با تعویض قطعات، قطعات باید هزینه بالاتری بپردازید.

پوسیدگی ماشین را جدی بگیرید!

هرآنچه لازم است تا درباره پوسیدگی ماشین، دلایل و راه‌های برطرف کردن آن بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. در انتها توصیه می‌کنیم که ضمن رعایت نکات مراقبتی، اگر پوسیدگی خودروی شما زیاد بود، حتما برای تعمیر آن اقدام کنید.

اگر سوالی در این رابطه دارید، از ما بپرسید. اگر هم ماشین سالمی دارید و می خواهید از آن درآمد اضافه ای به دست بیاورید، تنها کافی است وارد صفحه ثبت نام راننده تپسی شوید و در کمتر از ده دقیقه به عضویت ناوگان تپسی دربیایید. 

همچنین ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «راهنمای انتخاب انواع رنگ خودرو» در این زمینه توضیحات مفصلی ارائه داده‌ایم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.