در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

آموزش رگلاژ درب خودرو؛ خداحافظی با بد بسته شدن در 

یکی از تجربه‌های ناخوشایندی که شاید اغلب افراد آن را تجربه کنند، بسته نشدن درب خودرو است. یعنی برای بستن درب خودرو، مجبور شوید چندین بار آن را باز و بسته کنید. این اتفاق ناخوشایند شاید در هنگام سوار شدن به تاکسی و یا استفاده از خودروی شخصی برای شما رخ دهد. اما در هر صورت بسته نشدن کامل درب خودرو، باعث کلافگی خواهد شد. ولی این مشکل را می‌توان به راحتی با رگلاژ درب خودرو حل کرد. چون رگلاژ خودرو خیلی سخت نبوده و با یک سری ابزارآلات ساده قابل انجام است. این کار تاثیر زیادی در باز و بسته شدن نرم و راحت درب اتومبیل دارد. به همین خاطر قصد داریم تا در این مطلب، نحوه رگلاژ خودرو را به شما آموزش دهیم. اما قبل از آموزش رگلاژ، بهتر است تا با علت بد بسته شدن درب خودرو آشنا شویم.

علت بد بسته شدن درب خودرو چیست؟

معمولاً باز و بسته شدن در خودرو، توسط یک سیستم فیزیکی و مکانیکی انجام می‌شود. یعنی با گرفتن دستگیره در، چندین میله و سیم جابجا می‌شود تا ضامن ر‌ها شده و درب خودرو باز شود. پس اگر کوچکترین ایرادی در هر کدام از اجزای این سیستم رخ دهد، باز و بسته شدن در دچار مشکل خواهد شد. موارد زیر جزء رایج‌ترین دلایل برای خراب شدن سیستم باز و بسته شدن درب خودرو هستند:

۱ – تغییر شکل میله‌های سیستم مکانیکی در

عامل اصلی باز شدن در خودرو، همان نیروی کششی است که شما با کشیدن دستگیره در به سیستم وارد می‌کنید. چون بلافاصله پس از کشیدن دستگیره، میله‌های متصل به یکدیگر حرکت کرده و ضامن از دور قلاب داخلی آن آزاد می‌شود. پس اگر این میله‌ها دچار هر گونه تغییری شوند، فرآیند باز و بسته شدن درب خودرو دچار مشکل خواهد شد. این یکی از اصلی‌ترین دلایل بد بسته شدن درب خودرو است.

۲ – فرسوده شدن درزگیر‌های درب ماشین

اغلب شرکت‌های خودروسازی برای جلوگیری از ورود آب، هوا و صدا به داخل کابین ماشین، از نوار‌های لاستیکی استفاده می‌کنند. این نوار لاستیکی در دورتادور قاب در خودرو وجود دارد. اما همین نوار مانع هم به مانند اکثر قطعات خودرو، دارای یک عمر مفید است. یعنی از یک زمانی به بعد، کیفیت و کارایی مطلوب خود را از دست می‌دهد. پس یکی دیگر از علل بد بسته شدن درب ماشین، فرسودگی همین درزگیر‌ها در طول زمان است. اگر خودرو شما فرسوده است، می‌توانید از وام خودرو فرسوده برای خرید خودرو استفاده کنید.

رگلاژ درب خودرو

۳ – افتادگی در اتومبیل

درب خودرو جزء بخش‌های متحرک آن است که در طول روز به طور مکرر باز و بسته می‌شود. به همین خاطر فشار زیادی را تحمل کرده و به مرور زمان دچار افتادگی می‌شود. بنابراین درب ماشین سر جای اصلی خود قرار نمی‌گیرد و یا به سختی باز و بسته می‌شود.

۴ – فرسودگی فنر‌های داخلی

به محض ر‌ها کردن دستگیره در ماشین، فنر و قلاب‌های داخلی آن به حالت اولیه بازگشته و دستگیره درب اتومبیل به حالت ثابت درمی آید. این فنر‌ها در طول زمان و بخاطر باز و بسته شدن زیاد، دچار فرسودگی می‌شوند. همین موضوع هم می‌تواند دلیلی برای بد بسته شدن درب خودرو باشد.

آموزش قدم به قدم رگلاژ درب خودرو

واژه «رگلاژ» به معنی تنظیم و درست کردن است. از این اصطلاح برای تنظیم کردن قطعات یک دستگاه یا ماشین استفاده می‌شود. رگلاژ کردن درب خودرو هم برای تنظیم قطعات و رفع مشکلات احتمالی آن است. انجام چنین کاری خیلی پیچیده نبوده و حتماً لازم نیست که برای رفع اشکال آن به تعمیرگاه مراجعه کنید. پس اگر جزء افراد دست به آچار هستید، به راحتی می‌توانید درب خودرو خود را بدون پرداخت هزینه رگلاژ کنید. فقط به یک سری ابزار ساده مانند آچار، پیچ گوشتی و انبردست نیاز خواهید داشت. اما اگر سررشته‌ای در این زمینه ندارید، بهتر است که انجام این کار را به یک فرد تعمیرکار بسپارید. برای رگلاژ کردن درب خودرو و حل مشکل باز و بست آن، لازم است تا اقدامات زیر را انجام دهید:

۱ – باز کردن پیچ‌ها برای دسترسی به سیستم مکانیکی درب خودرو

اولین کاری که برای رگلاژ درب خودرو باید انجام داد، باز کردن پیچ‌های آن است. چون بیشتر مشکلات مربوط به باز و بسته شدن درب ماشین، به سیستم مکانیکی آن مربوط می‌شود. پس برای دسترسی به این بخش از ماشین، باید پیچ‌ها را باز کرده و سپس پنل یا روکش روی در را بردارید. انجام این کار در خودرو‌هایی مانند پراید، پیکان و تیبا راحت بوده و کار چندان سختی ندارد. اما شاید این سیستم مکانیکی در برخی از خودرو‌ها پیچیده بوده و اجزای بیشتری داشته باشد. پس با وجود ساده بودن فرآیند رگلاژ درب خودرو، اگر ابزار لازم را ندارید آن را به یک تعمیرکار بسپارید.

۲ – بررسی قلاب نگهدارنده قفل

در این مرحله باید کلیه قطعات داخلی سیستم مکانیکی درب ماشین را بررسی کنید. مثلاً اگر قطعه‌ای آسیب دیده، آن را تعمیر و یا تعویض کنید. تعمیر یا تعویض قطعه هم بستگی به اهمیت و نقش آن در سیستم باز و بست کردن درب ماشین دارد. چون گاهی اوقات هزینه تعویض قطعه به مراتب کمتر از تعمیر آن است. یا قطعه مورد نظر به قدری کهنه شده که ارزش تعمیر مجدد را ندارد.

یکی از عوامل اصلی خرابی درب ماشین، قلاب نگهدارنده قفل آن است. چون این قلاب در حین باز و بسته شده درب خودرو، فشار زیادی را تحمل می‌کند. به همین خاطر شاید به مرور زمان کج شده و یا جابجا شود. پس ابتدا این قطعه مهم از سیستم مکانیکی درب ماشین را بررسی کرده و سپس در خصوص تعویض یا جابجایی آن تصمیم بگیرید. جابجایی این قلاب نگهدارنده به سادگی و با استفاده از یک آچار ستاره‌ای قابل انجام است.

۳ – گریس زدن به قفل؛ ساده‌ترین مرحله در رگلاژ درب خودرو

اگر قفل درب خودرو شما به سختی باز و بسته می‌شود، بهتر است که به آن گریس بزنید. حتی شاید بهتر باشد تا گریس کاری قفل را قبل از باز کردن پیچ‌ها انجام دهید. چون برای گریس کاری درب ماشین نیازی به باز کردن پیچ‌ها و برداشتن روکش آن نیست. گریس باعث روان شدن حرکت قفل شده و فرآیند باز و بسته کردن آن راحت می‌کند. این مراحل ساده را می‌توان برای رگلاژ درب خودرو تیبا، پراید و یا دیگر خودرو‌ها انجام داد.

استفاده از مزایای تعمیرات و خرید قطعات خودرو در تپسی

در این مقاله دلایل بد بسته شدن درب خودرو را توضیح داده و نحوه رگلاژ آن را توضیح دادیم. حتی فهمیدیم که رگلاژ درب ماشین کار خیلی سختی نبوده و با کمی مهارت در کار‌های فنی، می‌توان آن را انجام داد. اما شاید شما هم به مانند اغلب رانندگان، هیچ علاقه و استعدادی در انجام کار‌های فنی نداشته و یا ابزار‌های مورد نیاز برای این کار را نداشته باشید. بهرحال جای نگرانی نیست؛ چون تپسی یک سری مزایا و خدمات ویژه برای رانندگان خود در نظر گرفته است. تخفیف تعمیر خودرو، تخفیف خرید لاستیک یا انجام دیگر کار‌های مربوط به خودرو تنها بخشی از این خدمات هستند. پس با پیوستن به جمع رانندگان تپسی، شما هم می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شده و هزینه‌های خود را کاهش دهید. برای ثبت نام راننده همین حالا اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.