در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

سقف جریمه توقیف خودرو در سال 1403

توقیف خودرو برای هر راننده ای ناراحت کننده است، دلیلش هم کاملا واضح است؛ توقیف خودرو هم یکی از همین وضعیت‌های قهریه ای است که هر کسی که در چنین شرایطی باید با توجه به سقف جریمه برای توقیف خودرو، وجه آن را بپردازد و توقیف خودرویش را قبول کند. براساس قانون سقف جریمه توقیف خودرو در سال 1403، 5 میلیون تومان است و البته شرایط پرداخت و قانون متفاوتی دارد.

در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، درباره هزینه سقف جریمه برای توقیف خودرو در سال 1403، انواع توقیف خودرو و دلایلی که باعث می‌شود پلیس خودرو را توقیف کند را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

میزان سقف جریمه توقیف خودرو

میزان سقف جریمه توقیف خودرو در سال 1403، 5 میلیون تومان است؛ بالاتر به آن اشاره کردیم. البته این میزان سال قبل 3 میلیون تومان بود اما حالا به‌دلیل افزایش نرخ جریمه‌ها و همچنین شرایط مختلف، افزایش پیدا کرده است.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که اگر مبلغ کل جریمه‌های خودرو بیشتر از 5 میلیون تومان شود، پلیس در صورت تردد خودرو و شناسایی آن، می‌تواند در هر موقعیت و مکانی آن را توقیف کند و به پارکینگ منتقل کند.

ما در وبلاگ تپسی در مقاله‌ای با عنوان «مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ در سال 1403» به این موضوع پرداخته‌ایم.

همچنین رسیدن میزان جریمه‌های ماشین راننده خاطی به سقف جریمه توقیف خودرو اصلا دور از ذهن نیست؛ مخصوصا اگر در شهر بزرگ و پر حادثه‌ای همچون تهران رانندگی می‌کنید. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی جریمه‌ها دو برابر نرخ عادی محاسبه می‌شوند و در صورت عدم پرداخت به‌موقع آنها در مدت معین، در نهایت مجبور به پرداخت مبلغی دو برابر نسبت به قبل خواهید شد.

چرا پلیس خودروها را متوقف می کند؟

برخلاف باور عموم، اصطلاحا خواباندن ماشین یا همان متوقف کردن آن، فقط در پی انجام جرم خاصی نیست بلکه جمع شدن جریمه‌های ریز و درشت در پی تخطی از قوانین در نهایت باعث متوقف کردن ماشین شما خواهد شد.

این قوانین و جریمه‌ها همگی برای اصلاح کسانی است که از قانون پیروی نمی‌کنند و باید بعد از اعمال قانون بر علیه آنها، اصلاح شوند. این جریمه‌ها، هم نقدی هستند و هم غیر نقدی.

انواع جریمه‌ها بسته به نوع تخلف صورت گرفته، الصاقی، تسلیمی، خودداری و دو برگی هستند. نکته مهمی که خیلی از رانندگان از آن بی‌خبرند این است که برخی از جریمه‌ها مثل جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری، می‌توانند طبق مفاد قانونی دو برابر شوند.

مهم‌ترین دلایل توقیف خودرو چیست؟

 پلیس راهنمایی و رانندگی به‌عنوان مجری قانون، هر کسی که قانون را تا مرحله توقیف خودرو نادیده بگیرد، جریمه کرده و وسیله نقلیه او را توقیف خواهد کرد. از این رو آشنایی با دلایل مهم توقیف خودرو برای هر راننده مهم است. دلایلی همچون:

  • انجام حرکات نمایشی
  • رسیدن جرایم به حداکثر میزان سقف خلافی خودرو
  • نوشیدن مشروبات الکلی یا استعمال مواد روان گردان
  • تصادف منجر به فوت یا جراحت
  • عدم داشتن بیمه شخص ثالث
  • مخدوش کردن پلاک خودرو
  • همراه نداشتن گواهینامه و مدارک خودرو
  • دستور خاص مقام قضایی در مواردی مانند آتش‌سوزی عمدی
  • انجام دو تخلف رانندگی همزمان با هم
  • حمل مواد مخدر
  • رانندگی بدون داشتن گواهینامه معتبر

انواع روش های توقیف خودرو

توقیف قانونی، توقیف فیزیکی و توقیف سیستمی خودرو سه روشی هستند که با آنها پلیس ماشین افراد خاطی را که اتفاقا سقف جریمه‌هایشان پر شده است را متوقف می‌کند.

توقیف فیزیکی خودرو

توقیف فیزیکی خودرو مستقیما توسط دادگاه و مجری او یعنی نیروی انتظامی، صورت می‌گیرد. قبل از خواباندن خودرو، کارشناس قوه قضاییه خودروی مذکور را ارزش‌گذاری کرده و سپس آن را ضبط می‌کند. در چنین شرایطی مالک خودرو برای بازپس گیری ماشین خود، باید بدهی خود به دادگاه را تسویه کند.

در صورت امتناع مالک خودرو، کارشناس دادگاه این اجازه را از طرف قانون دارد که خودرو فرد بدهکار را مصادره کرده و بعد از کم کردن هزینه‌های عملیاتی دادگاه و قوای درگیر، مبلغ مانده را صرف تسویه طلب و بدهی به مالباختگان کند.

لطفا توجه داشته باشید که در صورت توقیف فیزیکی خودرو، مالک خودرو اجازه انتقال خودرو به غیر و فروش آن را ندارد. همچنین خودروی مورد نظر به پارکینگ راهنمایی و رانندگی فرستاده می‌شود و حق تردد با آن تا زمان دستور قانونی وجود ندارد.

توقیف سیستمی خودرو

توقیف سیستمی در صورتی انجام می‌شود که تخلفاتی همچون کشف حجاب یا رفتار برخلاف عرف جامعه در فضای ماشین صورت بگیرد. مجازات این نوع توقیف به این‌صورت اعمال می‌شود که از نقل و انتقال خودرو برای مدتی مشخص به‌طور سیستماتیک ممانعت به عمل می‌آید.

توقیف قانونی خودرو

توقیف قانونی خودرو زمانی انجام می‌شود که دارنده ماشین دارای بدهی قانونی همچون مهریه، چک، سفته و مواردی از این دست باشد.

در چنین شرایطی، شاکی خصوصی می‌تواند با شکایت از فرد بدهکار برای دریافت مال خود به دادگاه شکایت کند تا قانون‌گذار به مجری دستور توقف ماشین و در نهایت وی را مجبور به تسویه کند. نگته مهم درباره این نوع از توقیف این است که مالک خودرو حق نقل و انتقال ماشین به غیر و فروش آن را ندارد.

استعلام خلافی خودرو

برای استعلام میزان خلافی خودرو، می‌توانید از طریق، وبسایت‌های قانونی و دولتی برای استعلام میزان جریمه، نمره منفی گواهینامه، برگه معاینه فنی و دیگر موارد قانونی در زمینه خودروی خود اقدام کنید.

توجه به این نکته مهم است که اگر میزان سقف جریمه توقیف خودرو به حد مشخصی برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغیه‌ای را برای مالک خودرو ارسال می‌کند.

در این برگه، پلیس ضمن اعلام رسیدن جرایم رانندگی به حداکثر سقف جریمه توقیف خودرو، از راننده می‌خواهد که در ظرف مدت یک ماه، نسبت به تسویه بدهی خود اقدام کند.

یادتان باشد که طبق قانون، اگر مالک خودرو به ابلاغیه ارسال شده توسط پلیس توجه نکند، مأمور راهنمایی و رانندگی مجاز است که خودرو مذکور را توقیف کند.

همچنین ما در وبلاگ تپسی ما عنوان «مبلغ جریمه طرح ترافیک در سال 1403» در این رابطه توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

نسبت به سقف جریمه توقیف خودرو آگاه باشید!

وقت طلاست برای همین همیشه حواستان باشد که در موقعیتی قرار نگیرید که در اثر رد کردن سقف جریمه توقیف خودرو، زمانتان از دست برود، خودرویتان توقیف شود و مجبور شوید که هزینه‌ای زیاد بابت آزاد کردن آن بپردازید.

سوالات متداول سقف جریمه برای توقیف خودرو

در ادامه برخی از پرتکرارترین سوالات در زمینه سقف جریمه برای توقیف خودرو را بررسی خواهیم کرد:

میزان سقف خلافی خودرو در سال 1403چقدر است؟

سقف جریمه توقیف خودرو در حال حاضر 5 میلیون تومان است البته در سال‌های قبل، 3 میلیون تومان بوده است.

بهترین راه برای استعلام خودرو چیست؟

بهترین راه برای استعلام خودرو، استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی همچون تهران من است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.