در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

کروکی تصادف؛ تعریف، شرایط، نحوه اعتراض به انواع کروکی

کروکی تصادف گزارشی طراحی و ترسیم شده توسط پلیس بعد از برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر است. در این گزارش اطلاعات دقیقی از زمان دقیق تصادف، مکان، جزئیات آن و هر آن چه که باید مکتوب شود، ذکر شده است. مهم‌ترین کاربرد کروکی، ارائه آن به عنوان سندی قانونی به شرکت‌های بیمه و مراجع ذی‌صلاح است. کروکی دو نوع مختلف دارد.

کروکی باید حتما توسط پلیس ترسیم شود و در غیر این‌صورت، اعتبار لازم را ندارد. نکته جالب درباره این سند این است که طرفین درگیر در ماجرا می‌توانند به کروکی ترسیم شده، اعتراض کنند و آن را زیر سوال ببرند. در ادامه این مطلب از بلاگ تپسی با ما همراه باشید زیرا قرار است تا در ادامه درباره کروکی و هر آنچه که در مورد آن وجود دارد برایتان بگوییم.

 کروکی تصادف چیست؟

کروکی برگه‌ایست که توسط پلیس در صحنه تصادف دو خودرو یا درکل یک یا چند وسیله نقلیه ترسیم می‌شود. در این برگه جزئیات کامل تصادف از جمله زمان و مکان تصادف، شرح اتفاق رخ داده، میزان آسیب و جزئیات تصادف کاملا بدون هیچ ملاحظه‌ای و شفاف برای طرفین ثبت می‌شود. مهم‌ترین کارکرد کروکی، درک صریح و کامل اتفاقی است که در صحنه تصادف به وقوع پیوسته است. در چنین شرایطی مقام تصمیم گیرنده، دلایل قانع‌کننده‌تری نسبت به توصیف کتبی و شفاهی رانندگان درگیر حادثه دراختیار کارشناسان می‌گذارد.

بیشتر کروکی‌ها در ایران به صورت دستی ترسیم می‌شوند. هر چند که نرم افزارهایی برای کشیدن کروکی به صورت دیجیتالی هم ارائه شده‌اند.

کروکی را باید حتما در زمان مراجعه به مراجع قانونی و شرکت‌های بیمه مخصوصا برای دریافت خسارت ارائه دهید. از دیگر کارکردهای کروکی، شناسنایی مشکلات ایمنی جاده‎‌ها و خودورها است و همین باعث می شود دو طرف درگیر تصادف، در صورت لزوم بی‌گناه شناخته شوند.

 انواع کروکی تصادف کدامند؟

دو نوع کروکی تصادف وجود دارد؛ کروکی سازشی و کروکی عدم سازشی که آن را به عنوان کروکی مراجع قضایی هم می‌شناسند. تفاوت این دو کروکی حتی از اسم آنها هم معلوم است. در ادامه هر کدام از انواع کروکی تصادف را به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کروکی عدم سازشی

نام دیگر کروکی عدم سازشی، کروکی مرجع قضایی است و دقیقا برای ارائه به چنین مراجعی تنظیم می‌شود. در چنین شرایطی، شرکت بیمه هم بعد از طی کردن مراحل قضایی و بررسی مستنداتی که از سمت مراجع قضایی به آن ارائه شده، در نهایت خسارت را پرداخت خواهد کرد.

دلایل مختلفی باعث می‌شوند که نیاز به ترسیم کروکی عدم سازشی به وجود بیاید:

  • تصادفاتی که منجر به جرح و فوت می‌شوند؛
  • اختلاف نظر طرفین تصادف در زمینه مقصر بودن؛
  • خسارت بالای تعهد بیمه نامه مقصر حادثه؛
  • عدم قبول نظر افسر حاضر در صحنه؛
  • عدم تکمیل مدارک مهمی همچون کارت خودرو، گواهینامه، کارت بیمه شخص ثالث یا برگه معاینه فنی.

کروکی عدم سازشی خود یک سند مهم است و ضمن حفظ و نگهداری آن باید حواستان باشد که افسر پرونده، تمامی اشکال رسم شده در کروکی را شماره‌گذاری کند و با درج هر شماره در صفحه مورد نظر، توضیحات لازم را کامل بنویسد.

الته این موارد کافی نیستند، افسر باید شرح دقیق حادثه با جزئیات کامل و علت بروز آن به صورت شفاف و مشخص در پشت برگه بنویسد. این کار باعث می‌شود تا هیچ ابهامی برای شرکت بیمه و مقامات قضایی وجود نداشته باشد و خسارت راحت‌تر پرداخت شود.

مدارک تشكيل پرونده و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث با كروكی غيرسازشی برای تشکیل پرونده عبارتند از:

  • اصل و كپی مدارک زيان‌ديده (گواهينامه، كارت مشخصات خودرو، كارت ملی و بيمه‌نامه شخص ثالث)؛
  • اصل يا كپی برابر اصل شده كروكی تصادف و يا گزارش كارشناس رسمی دادگستری که مرجع قضایی آن را تأیید کرده؛
  • اصل یک برش كوپن بيمه‌نامه خودرو مقصر حادثه؛
  • كپی برابر اصل شده مدارک مقصر (گواهينامه، كارت مشخصات خودرو، كارت ملی) كه مرجع قضایی آن را تأیید کرده است.

کروکی سازشی

در این نوع از کروکی هر دو طرف حادثه دارای مدارک کامل هستند و فقط می‌خواهند که خسارات مالی ایجاد شده مشخص شود. دو طرف حادثه تقریبا هیچ اعتراضی ندارند و نظر افسر حاضر در صحنه را کاملا قبول دارند. با ارائه این کروکی، فرد زیان دیده می‌تواند به شرکت بیمه مراجعه کند و خسارت وارده را به صورت حداکثری از بیمه دریافت کند. شرایط ترسیم کروکی سازشی همچون کروکی غیرسازشی است و باید توسط افسر حاضر در صحنه ترسیم شود.

برای گرفتن خسازرت مالی کروکی سازشی لازم است که مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اصل برگ كروكی سازشی تصادف، امضا شده توسط پلیس تنظیم‌ کننده؛
  • حضور راننده و خودروی زيان ‌‌ديده برای رؤيت و تأیید حادثه و ارزيابی خسارت توسط كارشناس بيمه‌گر؛
  • اصل و كپی كارت ملی زيان ‌‌ديده حادثه؛
  • اصل و كپی گواهينامه زيان‌‌ ديده حادثه؛
  • كپی گواهينامه و كارت مشخصات و بيمه‌نامه خودروی مقصر حادثه؛
  • اصل و كپی كارت مشخصات خودروی زيان ‌‌ديده حادثه؛
  • اصل و كپی بيمه‌ نامه شخص ثالث معتبر خودروی زيان ‌ديده حادثه؛
  • اصل یک برش كوپن بيمه‌نامه معتبر مقصر حادثه.

 نحوه گرفتن کروکی تصادف

برای گرفتن کروکی، اول از همه و ضمن حفظ آرامش در صورتی‌که خسارت جانی به کسی وارد نشده، اول از صحنه تصادف در زوایای مختلف عکس و فیلم بگیرید و بعد ماشین‌ها را به سمت راست جاده یا خیابان منتقل کنید. بعد از آن با 110 یا 120 تماس بگیرید و موقعیت را اعلام کنید تا افسر راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف حاضر شود.

افسر اعزامی با حضور در محل تصادف، به‌صورت دقیق وضعیت تصادف را بررسی و ارزیابی کرده و و راننده مقصر و شخص زیان‌دیده را مشخص می‌کند و کروکی می‌کشد. از کروکی ترسیم شده به هر کدام از طرفین تصادف یک نسخه داده خواهد شد.

کروکی تصادف آنلاین

الکترونیکی شدن کروکی تصادف این امکان را در اختیار رانندگان می‌گذارد که فیلم و عکس تصادف و نظر کارشناس به صورت آنلاین ثبت می ‌شود و در کمترین زمان ممکن و به صورت آنلاین برای بیمه فرستاده می‌شود.

سامانه کروکی تصادف آنلاین ابتدا به‌صورت آزمایشی در سال 99 و در قم راه‌اندای شد. نظر رئیس پلیس راهور بر این است که با تهیه زیرساخت‌های این سامانه، به زودی این روش به بهره‌برداری حداکثری خواهد رسید.

نحوه استعلام کروکی ثبت شده

در صورت ثبت کروکی به همراه کد ملی‌تان می‌توانید از طریق سایت پلیس راهور ناجا و وارد کردن vin کد (کد ۱۷ رقمی که در پشت کارت خودرو که با حروف IR شروع می‌شود)، در مورد تصادف اطلاعات کسب کنید.

نکته! تصادفات سبک یا کروکی سازشی در این سامانه ثبت نمی‌شوند.

چه زمانی کشیدن کروکی تصادف ضروری تلقی می شود؟

مستندسازی جزئیات تصادف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است مخصوصا که برای دریافت خسارت تصادف باید با کروکی معتبر به اداره بیمه مراجعه کرد. البته اگر خسارت تصادف کمتر از 20 میلیون تومان باشد و هر دو طرف درگیر، بیمه نامه معتبر داشته باشند، می‌توانند بدون نیاز به کروکی، خسارت خود را دریافت کنند. اما در شرایطی همچون موقعیت‌های زیر، باید حتما کروکی ترسمی شود:

  • علت تصادف مبهم و مشکوک باشد؛
  • تصادف با یک ماشین نظامی صورت گرفته باشد؛
  • تصادف با موتورسیکلت؛
  • تصادف شاخ ‌به‌ شاخ؛
  • تصادفات زنجیره‌ای باشد؛
  • تصادف به دلیل رد کردن چراغ قرمز باشد؛
  • اگر بیمه‌نامه‌های امسال و سال گذشته پیوسته نباشند؛
  • تصادف با راننده‌ای که در آن شهر ساکن نیست باشد؛
  • کمتر از ۲۰ روز از شروع بیمه‌نامه گذشته باشد؛
  • تصادف باعث خسارت‌های بالای ۲۰ میلیون تومان باشد؛
  • تصادف با ماشین‌های سنگین باشد؛
  • طرف مقابل در تصادف گواهینامه یا بیمه‌نامه نداشته باشد؛
  • تصادف دوم صاحب بیمه‌نامه باشد؛
  • تصادف به‌دلیل حرکت دنده عقب؛
  • تصادف همراه با آسیب جانی یا فوت باشد؛
  • تصادف به دلیل رد کردن چراغ قرمز باشد؛
  • تصادف به‌دلیل برخورد با وسیله‌ای ثابت باشد.

مدت اعتبار کروکی تصادف چقدر است؟

کشیدن کروکی تصادف اجباری است و اگر به‌هر عنوانی در زمان تصادف ترسیم نشده باشد، طبق دو روش می‌توان آن را مجددا ترسیم کرد.

روش اول این است که با تماس با سازمان راهنمایی و رانندگی، درخواست اعزام مجدد افسر حاضر در صحنه شوید و از اون بخواهید طبق مشاهدات خود، کروکی را بکشد.

اگر هم که در زمان تصادف با پلیس تماس نگرفته‌اید، برای گرفتن کروکی بعد از گذشت زمان از وقوع حادثه به دادگاه مراجعه کنید. در چنین موقعیتی باید درخواست دریافت کروکی را به شکل یک عریضه به دفاتر قضایی تحویل دهید. پیگیری این کار از طرف شورای حل اختلاف انجام می‌شود. بعد از انجام کارشناسی حادثه، گزارش کروکی کشیده و تحویل فرد درخواست دهنده می‌شود.

 نحوه اعتراض به کروکی

اگر به نتیجه نهایی کروکی اعتراض دارید، می‌توانید مراتب اعتراض خود را به دادگاه و مراجع قضایی اعلام کنید. متقاضی باید برای رسیدگی به اعتراض خود اطلاعات ثبت‌ شده در تصادف مخصوصا برگه کروکی مورد اعتراض را در اختیار دادگاه قرار دهد.

بعد از ثبت اعتراض و شکایت، مسئولی پرونده آن را مجددا بررسی می‌کنند و در صورت نیاز، درخواست ترسیم مجدد کروکی توسط یک تیم کارشناسی متخصص را می‌دهند؛ رای نهایی بر اساس بازبینی‌های مجدد صادر خواهد شد.

مهلت اعتراض به کروکی تصادف چند وقت است؟

تاریخ دقیقی در زمینه اعتراض به تصادف ذکر نشده است اما برخی از مراجع قضای می‌گویند که بین یک هفته تا یک ماه بهترین زمان مراجعه است. در مجموع این را به خاطر داشته باشید که اگر اعتراضی دارید، بهتر است در نزدیک‌ترین زمان ممکن آن را ثبت کنید.

آیا بیمه بدون برگه کروکی، خسارت را پرداخت می‌ کند؟

شرایط و مدارک لازم برای دریافت خسارت بدون کروکی این است که تصادف خسارت جانی نداشته باشد و کسی فوت کرده باشد و همچنین میزان خسارات تصادف کمتر از 20 میلیون تومان باشد، بیمه خسارت را بدون نیاز به برگه کروکی پرداخت خواهد کرد.

در چنین شرایطی تنها کافیست که عکس‌های گرفته شده از صحنه تصادف به همراه مدارک شناسایی و ماشین رانندگان به بیمه تحویل داده شود. در مقاله سقف خسارت بدون کروکی بیمه بدنه می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

توجه! اگر تصادف به‌عنوان دومین حادثه ثبت شده در بیمه‌نامه باشد، حتی در صورتی که شرایطی که گفتیم را هم داشته باشد، بیمه خسارت را بدون کروکی پرداخت نخواهد کرد.

از اهمیت کروکی در زمان تصادف غافل نشوبد!

همانطور که مطالعه کردید، کروکی برگه بسیار مهمی است که باید با تمرکز بسیار و تنها توسط افسر پلیس راهور یا کارشناس رسمی بیمه و پلیس رسم شود. قوانین خاصی دارد که درباره آنها کامل توضیح دادیم. در واقع فرقی نمی‌کند که راننده تاکسی باشید یا ماشین شخصی خود را برانید؛ باید در زمان تصادف کروکی بکشید و آن را به مراجع ذی‌صلاح تحویل دهید. مگر این که دارای شرایط خاصی باشد که بالاتر به آن اشاره کردیم.

اگر قانون را رعایت می‌کنید، خیابان‌های شهرتان را به خوبی می‌شناسید و به دنبال یک شغل با درآمد خوب هستید، به صفحه ثبت نام رانندگان تپسی سر بزنید و در صورتی که تمایل داشتید، در عرض 10 دقیقه به جمع سفیران ما بپیوندید. اگر سوالی هم در زمینه همکاری داشتید می‌توانید با کارشناسان پشیبانی تپسی تماس بگیرید.

در انتها اگرسوالی دارید، می‌توانید از ما بپرسید. همچنین می‌توانید تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

همچنین ما در مقاله‌ای با عنوان «نکات خرید خودرو تصادفی» در این رابطه اطلاعات کاملی ارائه داده‌ایم.

سوالات متداول نحوه گرفتن کروکی تصادف

برخی سوالات مطرح شده در زمینه کروکی تصادف بیشتر از دیگر بخش‌ها مورد توجه هستند. سوالی همچون:

اهمیت بیمه شخص ثالث در کروکی و تصادف چقدر است؟

بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری برای خودروها است و وجودش در زمان تصادف، باعث می‌شود که با ارائه کروکی بتوان بخش قابل توجهی از خسارات را جبران کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.