علائم خرابی رادیاتور خودرو + راهحل سریع تعمیر
هیچ خودرویی با یک قطعه بهتنهایی راه نمیافتد. یک خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که در کنار هم، عملکرد آن را شکل میدهند و کامل میکنند. موتور، دینام، تسمهها، رادیاتور، فن، بدنه، چراغها و غیره، همگی جزو اجزای تشکیلدهنده آن هستند. برای داشتن عملکردی صحیح و قوی، همه این بخشها باید با هم هماهنگ باشند؛ چرا که نقص یک قطعه برای دیگر بخشها گران تمام میشود. یکی از این قطعات حیاتی، رادیاتور است که خرابی آن بدون شک میتواند قطعه اصلی موتور را هم درگیر کند. در این مقاله از بلاگ تپسی به بررسی مهمترین علائم خرابی رادیاتور خودرو خواهیم پرداخت تا هم شما بیشتر با آن آشنا شوید و هم این قطعه ناگفتههای خود را با شما درمیان بگذارد!
رادیاتور خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟
رادیاتور یکی از مهمترین اجزای سیستم خنککننده خودرو است که نقشی حیاتی در تنظیم دمای موتور ایفا میکند. این قطعه در قسمت جلوی موتور و پشت جلو پنجره نصب میشود و وظیفه اصلی آن انتقال حرارت اضافی از موتور به هوای بیرون است. در واقع این سیستم باعث جلوگیری از داغشدن بیش از حد موتور شده و شرایط عملکرد بهینه را فراهم میسازد. عملکرد مناسب رادیاتور برای حفظ سلامت موتور، جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر و افزایش طول عمر قطعات داخلی بسیار حیاتی است.
اجزای تشکیل دهنده رادیاتور خودرو
در جدول زیر میتوانید سیر تا پیاز اجزای اصلی رادیاتور و وظایف آنها را مشاهده کنید. نکته جالب این است که مدلخای مدرن این قطعه معمولاً از آلومینیوم یا ترکیب آلومینیوم و پلاستیک ساخته میشوند تا در عین سبکی، رسانایی حرارتی بالایی هم داشته باشند. شناخت این اجزا کمک میکند تا علائم خرابی رادیاتور خودرو را نیز بشناسید.
اجزا | توضیح وظیفه |
هسته (Core) | بخش مرکزی شامل لولهها و پرههایی برای انتقال حرارت |
تانکهای جانبی (Side Tanks) | نگهداری مایع خنککننده در ورودی و خروجی |
درب رادیاتور (Radiator Cap) | کنترل فشار داخلی و جلوگیری از جوش آمدن مایع |
شیلنگهای بالا و پایین | عبور مایع گرم از موتور به رادیاتور و بالعکس |
فن خنککننده (Cooling Fan) | افزایش جریان هوا از میان پرههای رادیاتور، بهویژه در زمان توقف خودرو یا هوای گرم |
علائم خرابی رادیاتور خودرو
خرابی این قطعه یکی از مشکلات مهم در سیستم خنککننده خودرو است که در صورت بیتوجهی میتواند کار شما را به جاهای باریک بکشاند. در ادامه مهمترین علائم خرابی رادیاتور خودرو همراه با توضیحات هر کدام مرور خواهیم کرد.
علامت خرابی | توضیح |
افزایش غیرعادی دمای موتور | بالا رفتن دمای آمپر موتور، مخصوصاً در ترافیک یا هنگام رانندگی طولانی، نشان از ناکارآمدی ماشین در دفع گرما دارد. |
نشت مایع خنککننده | مشاهده لکههای سبز، نارنجی یا زرد زیر خودرو (بسته به نوع ضدیخ) نشانهی ترک یا سوراخ شدن رادیاتور یا اتصالات آن است. |
کاهش سطح مایع خنککننده | کم شدن مکرر سطح مایع در مخزن انبساط بدون وجود نشتی آشکار ممکن است نشان دهنده تبخیر از طریق ترکهای ریز یا نشتی داخلی باشد. |
تغییر رنگ یا غلظت مایع خنککننده | مایع کدر، زنگزده یا ژلهای نشانه واکنش با فلزات رادیاتور یا وجود رسوبات و آلودگی در سیستم است. |
بوی شیرین در داخل یا اطراف خودرو | نشت بخار مایع خنککننده باعث ایجاد بوی شیرین در کابین یا محوطه موتور میشود که هشدار نشت احتمالی است. |
بخار از زیر کاپوت | خروج بخار از محفظه موتور معمولاً در اثر جوش آمدن مایع خنککننده یا نشت آن بر روی بخشهای داغ ایجاد میشود. |
عملکرد ضعیف بخاری خودرو در زمستان | اگر این سیستم و مایع خنککننده بهدرستی کار نکنند، بخاری خودرو نمیتواند حرارت مناسب ایجاد کند. |
ترک یا پوسیدگی بدنه رادیاتور | مشاهده زنگ زدگی، شکاف یا تغییر رنگ روی بدنه رادیاتور میتواند نشانه فرسودگی و نیاز به تعویض آن باشد. |
کارکرد دائمی فن خنککننده | اگر فن همیشه روشن بماند حتی در دمای پایین، ممکن است رادیاتور بهدرستی گرما را منتقل نکند و موتور دائماً گرم بماند. |
1. بالا رفتن دمای موتور از علائم خرابی رادیاتور خودرو
این قطعه وظیفه دارد حرارت اضافی تولید شده توسط موتور را جذب کرده و از طریق گردش مایع خنککننده و جریان هوا، آن را دفع کند. زمانی که رادیاتور دچار خرابی شود، این فرآیند بهدرستی انجام نشده و حرارت در موتور انباشته خواهد شد.
بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مایع خنک کننده موتور
مهمترین دلایل بالا رفتن دمای موتور به دلیل خرابی رادیاتور عبارتاند از:
- گرفتگی مجاری رادیاتور: رسوبات، زنگ زدگی یا آلودگی ممکن است مجاری داخلی این قطعه را مسدود کنند و مانع گردش صحیح مایع خنککننده شوند.
- نشت مایع خنککننده: ترک یا سوراخ شدن باعث کاهش سطح مایع شده و ظرفیت خنککنندگی سیستم را کاهش میدهد.
- خرابی در رادیاتور: در فشار سیستم را تنظیم میکند. در صورت خرابی آن، فشار بهدرستی حفظ نشده و جوش آمدن آب رخ میدهد.
- ضعف در تبادل حرارتی: اگر این قطعه دچار پوسیدگی، زنگزدگی یا آلودگی سطحی شود، انتقال حرارت به هوا بهدرستی انجام نخواهد شد.
2. روشن شدن چراغ هشدار دما
چراغ هشدار دمای موتور (Engine Temperature Warning Light) یکی از نشانگرهای اصلی در پشت فرمان بوده که وظیفه آن اطلاعرسانی درباره بالا رفتن غیرطبیعی دمای موتور است. زمانی که این چراغ روشن میشود، در واقع به راننده هشدار میدهد که سیستم خنککننده قادر به کنترل دمای موتور نیست و این یکی از علائم خرابی رادیاتور خودرو است.
نقصهایی که میتواند منجر به روشنشدن این چراغ در رادیاتور شود، عبارتاند از:
- نشتی: کاهش سطح مایع خنککننده بهواسطه نشت باعث کاهش راندمان خنککننده و در نهایت گرمشدن بیش از حد موتور میشود.
- مسدود بودن کانالهای داخلی: اگر رادیاتور بهدلیل رسوبات یا زنگزدگی دچار گرفتگی شده باشد، گردش صحیح مایعات انجام نشده و دما افزایش مییابد.
- عدم عملکرد فن یا خرابی سنسور دما: گاهی خرابی رادیاتور با اختلال در عملکرد فن یا سنسورهای مرتبط همراه میشود و همین موضوع باعث بالا رفتن دما و در پی آن چراغ هشدار را روشن میکند.
- خرابی در رادیاتور: اگر در نتواند فشار داخلی را در محدوده مناسب نگه دارد، جوش آوردن آب و افزایش سریع دما رخ خواهد داد.
3. نشت بخار از زیر کاپوت از علائم خرابی رادیاتور خودرو
مشاهده بخار از زیر کاپوت خودرو، بهویژه پس از رانندگی در ترافیک یا در شرایط آب و هوایی گرم، یعنی دود از سر خودرو شما خارج شده و یکی از علائم خرابی رادیاتور خودرو خواهد بود.
بیشتر بخوانید: تاثیر آب و هوا بر خودرو
دلایل احتمالی بروز این مشکل شامل موارد زیر است:
- نشت از بدنه یا اتصالات: ترکخوردگی در پوسته رادیاتور یا شلشدن بستها و شیلنگها میتواند موجب خروج بخار داغ شود.
- سوراخ شدن رادیاتور یا شیلنگها: خوردگی یا فرسایش تدریجی میتواند باعث ایجاد نشتی در قسمتهایی از سیستم شود که بهسختی با چشم دیده میشوند.
- درپوش معیوب: درپوشی که نتواند فشار سیستم را بهدرستی تنظیم کند، ممکن است موجب سرریز شدن و جوشیدن مایع خنککننده گردد.
- افزایش دمای بیش از حد موتور: اگر موتور بیش از حد گرم شود، مایع خنککننده به جوش میآید و به صورت بخار از قسمتهایی از سیستم خارج خواهد شد.
4. تغییر رنگ مایع خنککننده
مایع خنککننده خودرو (یا ضدیخ/آب) بهطور معمول دارای رنگهای مشخص و روشن است، مانند سبز، آبی، نارنجی یا صورتی، بسته به نوع و برند محصول. این رنگها نهتنها برای شناسایی راحتتر هستند، بلکه نشاندهنده ترکیب شیمیایی سالم و عملکرد مؤثر مایع است.
در این جدول تغییر رنگ آب رادیاتور را با هم بررسی خواهیم کرد.
رنگ فعلی مایع خنککننده | وضعیت طبیعی یا غیرطبیعی | علت احتمالی تغییر رنگ | نتیجه احتمالی / اقدام توصیهشده |
سبز، آبی، نارنجی، صورتی شفاف | طبیعی | رنگ اصلی مایع خنککننده، بسته به برند و نوع | نیاز به اقدام خاصی نیست، فقط سطح مایع را بررسی کنید. |
قهوهای یا زنگزده | غیرطبیعی | زنگزدگی در داخل رادیاتور یا موتور | شستوشوی سیستم، بررسی برای خوردگی داخلی، تعویض مایع. |
شیری یا کِدر با کف | بسیار غیرطبیعی | ورود روغن موتور به سیستم خنککننده | بررسی فوری واشر سرسیلندر یا ترک موتور، تعمیر اساسی لازم است. |
تیره یا سیاه با ذرات معلق | غیرطبیعی | آلودگی شدید، کهنگی زیاد، تهنشینی ذرات فلزی یا جرم | تخلیه و شستوشوی سیستم، تعویض کامل مایع. |
5. وجود حباب در مایع خنککننده
وجود حباب در مایع خنککننده میتواند نشانهای از علائم خرابی رادیاتور خودرو باشد. این حبابها معمولاً به دلیل وجود هوا یا گاز در سیستم ظاهر میشوند که دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. بهعبارتی رادیاتور شما نفس کم آورده و نیاز به احیا دارد! حالا با هم علل بروز این مشکل را بررسی میکنیم.
- نشتی در سیستم خنککننده: یکی از شایعترین دلایل وجود حباب در مایع خنککننده، نشتی در سیستم خنککننده است.
- خرابی واشر سر سیلندر (واشر هد): اگر واشر سر سیلندر دچار آسیب یا خرابی شود، فشار هوا و گازهای احتراق ممکن است وارد سیستم خنککننده شوند و حبابهایی در مایع خنککننده ایجاد کنند.
- هوای به دام افتاده در سیستم: در برخی موارد، زمانی که سیستم خنککننده به درستی هواگیری نشده باشد، هوا در داخل سیستم به دام میافتد و باعث تشکیل حباب خواهد شد.
- عدم عملکرد صحیح پمپ آب: پمپ آب به حرکت مایع خنککننده در سیستم کمک میکند. اگر پمپ آب خراب باشد و نتواند به درستی مایع خنککننده را پمپاژ کند، ممکن است حبابهایی در سیستم به وجود آید.
- کم بودن مایع خنککننده: اگر سطح مایع خنککننده در سیستم کم باشد، ممکن است باعث تشکیل حبابهای هوا در سیستم شود.
اقدامات لازم در زمان بروز این مشکل
در زمان مشاهده حباب در مایع خنککننده، اقدامات زیر الزامی هستند.
اقدام لازم | توضیحات |
بررسی نشتیها | نشتی در شلنگها، رادیاتور یا درب مخزن انبساط را بررسی کنید. |
کنترل واشر سر سیلندر | در صورت وجود حباب و افزایش دمای موتور، باید به خرابی واشر سر سیلندر شک کرده و خودرو را به مکانیکی ببرید. |
هواگیری سیستم | در صورت مشاهده حباب و هوای به دام افتاده در سیستم، اقدام به هواگیری سیستم خنککننده کنید. |
کنترل پمپ آب | بررسی کنید که آیا پمپ آب به درستی کار میکند یا نه، چون عملکرد ضعیف آن میتواند موجب ایجاد حباب شود. |
بررسی سطح مایع خنککننده | مطمئن شوید که سطح مایع خنککننده در سطح مناسب است، زیرا کمبود مایع میتواند باعث ایجاد حباب شود. |
6. کاهش میزان مایع رادیاتور
کاهش میزان مایع رادیاتور یکی از علائم خرابی رادیاتور خودرو است و بروز آن میتواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ که در ادامه به آنها اشاره کردهایم.
دلایل کاهش مایع | توضیحات |
نشتی در سیستم خنککننده | ممکن است نشتی در رادیاتور، شلنگها یا پمپ آب باعث کاهش سطح مایع شود. |
خرابی واشر سر سیلندر | خرابی واشر سر سیلندر میتواند باعث ورود مایع خنککننده به داخل موتور شود. |
شکستگی یا ترک | ترکها یا آسیبهای فیزیکی میتواند موجب نشت مایع و کاهش آن گردد. |
نفوذ هوا به داخل سیستم خنککننده | در صورت وارد شدن هوا به سیستم، ممکن است مایع از سیستم خارج شده و سطح آن کاهش یابد. |
خرابی درب مخزن انبساط | خرابی درب مخزن انبساط میتواند باعث کاهش سطح مایع خنککننده شود. |
اقدامات لازم برای رفع مشکل کاهش میزان مایع رادیاتور
کاهش میزان مایع رادیاتور میتواند مشکلاتی جدی ایجاد کند، بنابراین بررسی و رفع مشکلات بهموقع در این زمینه ضروری است تا از بروز آسیبهای جدی به موتور جلوگیری شود.
اقدام لازم | توضیحات |
بررسی نشتیها | بررسی کنید که آیا نشتی در رادیاتور، شلنگها یا پمپ آب وجود دارد یا خیر. |
بررسی واشر سر سیلندر | اگر نشتی در سیستم خنککننده به دلیل خرابی واشر سر سیلندر باشد، باید آن را تعویض کنید. |
بازرسی رادیاتور و شلنگها | بررسی کنید که رادیاتور یا شلنگها ترک یا آسیب نداشته باشند و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید. |
بررسی درب مخزن انبساط | اطمینان حاصل کنید که درب مخزن انبساط به درستی بسته شده و عمل میکند. |
اضافه کردن مایع خنککننده | اگر سطح مایع پایین است، مقدار مناسب مایع خنککننده را به سیستم اضافه کنید. |
دلایل خرابی رادیاتور خودرو
خرابی رادیاتور خودرو میتواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در صورت شناسایینشدن به موقع و عدم انجام تعمیرات، میتوانند به موتور خودرو آسیبهای جدی وارد کنند. این شما و این دلایل خرابی رادیاتور خودرو.
نشت مایع خنککننده
نشت مایع خنککننده یکی از دلایل خرابی رادیاتور خودرو است. این مشکل زمانی رخ میدهد که این قطعه دچار ترکخوردگی یا آسیب شود و مایع خنککننده از آن نشت کند.
بیشتر بخوانید: دلایل جوش آوردن ماشین
خرابی شلنگ رادیاتور
به جرات میتوان گفت که خرابی شلنگ رادیاتور، یکی از دلایل مهم خرابی رادیاتور خودرو است. شلنگها نقش مهمی در انتقال مایع خنککننده از موتور به این سیستم و بالعکس دارند. هنگامی که شلنگ خراب میشود، مایع خنککننده از آن نشت کرده و سطح مایع در سیستم کاهش مییابد.
عوامل مختلفی میتوانند موجب خرابی شلنگ رادیاتور شوند که شامل موارد زیر است:
- گرمای زیاد موتور
- استفاده طولانی مدت از شلنگها بدون تعویض
- فشار بالای سیستم یا برخورد با اجسام خارجی
برای تشخیص خرابی شلنگ، باید به نشانههایی مانند لکههای مایع خنککننده در اطراف شلنگها، ترکهای قابل مشاهده بر روی شلینگها یا نشتی مایع هم توجه کرد.
پوسیدگی پوشش آلومینیومی از دلایل خرابی رادیاتور خودرو
پوسیدگی پوشش آلومینیومی رادیاتور بهمرور زمان میتواند عملکرد سیستم خنککننده را تحت تاثیر قرار دهد. این قطعات خودرو معمولاً از مواد آلومینیومی ساخته میشوند و این فلز به دلیل خاصیت رسانایی و حرارتی بالا، در سیستمهای خنککننده کاربرد زیادی دارد.
اگر این وضعیت ادامه یابد، فشار سیستم خنککننده کاهش یافته و عملکرد این قطعه مختل خواهد شد.
آسیب دیدن کلاچ فن
فن وظیفه تنظیم سرعت چرخش فن رادیاتور را برعهده دارد تا جریان هوا بهدرستی برقرار شود و سیستم خنککننده بتواند بهطور مؤثر، دمای موتور را کاهش دهد.
اگر کلاچ فن دچار آسیب یا خرابی شود، فن نمیتواند بهدرستی عمل کند و سرعت آن کاهش خواهد یافت. این امر منجر به کاهش جریان هوای سرد به رادیاتور شده و نمیتواند بهطور مؤثر دمای موتور را کاهش دهد. حالا موتور شما داغ کرده و ممکن است دمای آن به حدی بالا برود که به حد انفجار برسد!
خرابی پرههای فن خودرو
خرابی پرههای فن خودرو را هم یکی از دلایل مهم خرابی رادیاتور میدانند. پرههای فن بهطور مستقیم با جریان هوا در ارتباط هستند و اگر دچار آسیب یا خرابی شوند، توانایی فن برای ایجاد جریان هوا بهطورکل دچار نقصان خواهد شد.
بیشتر بخوانید: روش نگهداری از خودرو در تابستان
در ادامه دلایل خرابی پرههای فن را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.
- فرسودگی طبیعی: پرههای فن به مرور زمان و در نتیجه استفاده مداوم میتوانند دچار فرسودگی شوند. این امر خصوصا در خودروهایی که زیاد در شرایط داغ و تحتفشار کار میکنند، بیشتر مشاهده میشود.
- آسیب فیزیکی: پرههای فن ممکن است در اثر برخورد با اجسام خارجی مانند سنگ، زباله یا سایر اشیاء در مسیر فن آسیب ببینند. این نوع آسیبها میتوانند باعث شکستگی یا انحراف پرهها شده که در ادامه کاهش کارایی فن را بدنبال دارند.
- اشکال در موتور فن: در صورتی که موتور فن دچار خرابی یا مشکل شود، پرهها نمیتوانند بهدرستی حرکت کنند. این امر باعث کاهش یا توقف عملکرد فن میشود و سیستم خنککننده نمیتواند بهطور مؤثر عمل کند.
رفع گرفتگی رادیاتور خودرو
علائم گرفتگی رادیاتور خودرو که نشاندهنده خرابی این قطعه است، میتواند باعث خرابی در سیستم خنککننده هم باشد. گرفتگی معمولاً به دلیل تجمع رسوبات، آلودگیها، ذرات گرد و غبار یا حتی خرابی مواد داخل رادیاتور مانند لولهها و فیلترها رخ میدهد. این علائم شامل موارد زیر است:
- افزایش دمای موتور: یکی از اولین نشانههای گرفتگی، افزایش دمای موتور است که میتواند باعث آسیب دیدن سایر قطعات خودرو شود.
- نشتی مایع خنککننده: در صورت گرفتگی، فشار داخل سیستم افزایش مییابد و ممکن است موجب نشتی مایع خنککننده از اتصالات یا رادیاتور شود.
- صدای غیرعادی: ایجاد صدای غیرمعمول از سیستم خنککننده میتواند نشانهای از وجود گرفتگی باشد.
روشهای رفع گرفتگی رادیاتور خودرو
برای رفع گرفتگی رادیاتور میتوان از روشهای زیر استفاده کرد.
1. شستشوی رادیاتور با مواد مخصوص
استفاده از مواد شستشو دهنده مخصوص که معمولا به صورت مایع در دسترس هستند، یکی از روشهای مؤثر است.
2. فشار دادن سیستم با آب
یکی از سادهترین روشها برای رفع گرفتگی رادیاتور، استفاده از آب با فشار بالاست. این کار میتواند ذرات خاک و رسوبات داخل لولهها را پاک کند.
3. استفاده از رسوبزداهای صنعتی
رسوبزدای صنعتی که مخصوص رادیاتور خودرو است، میتواند به طور مؤثر آلودگیها و رسوبات را پاک کند. این مواد معمولاً حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که رسوبات داخل سیستم خنککننده را تجزیه کرده و از بین میبرند.
4. بازرسی و تعویض قطعات آسیبدیده
در صورتی که گرفتگی ناشی از آسیب دیدگی قطعات باشد (مثل لولههای مسدود یا آسیبدیده)، باید قطعات معیوب تعویض شوند.
بیشتر بخوانید: چگونه دمای ماشین را پایین بیاوریم؟
پیشگیری از گرفتگی رادیاتور
در این بخش روشهای پیشگیرانه از بروز گرفتگی رادیاتور را با هم بررسی میکنیم.
- استفاده از مایع خنککننده با کیفیت: برای جلوگیری از رسوبات و گرفتگی، استفاده از مایع خنککننده مناسب و با کیفیت بسیار مهم است. مایع خنککننده باید بهطور منظم تعویض شود.
- بازرسی دورهای سیستم خنککننده: انجام بازرسیهای دورهای به شما کمک میکند تا از بروز مشکلات احتمالی از جمله گرفتگی جلوگیری کنید.
- پرهیز از استفاده از آب ساده: استفاده از آب معمولی (بدون مایع خنککننده) میتواند به مرور زمان منجر به رسوب و گرفتگی رادیاتور شود، بنابراین همیشه از مایع خنککننده استاندارد استفاده کنید.
تست رادیاتور
تست رادیاتور یکی از روشهای مهم برای بررسی سلامت سیستم خنککننده خودرو است و معمولاً بهمنظور شناسایی نشتی، ترک یا کاهش کارایی این سیستم انجام میشود. در این فرآیند با استفاده از دستگاه تست فشار، میزان فشار داخلی در حالت سرد اندازهگیری شده و در صورتی که فشار بهسرعت کاهش یابد، نشان دهنده وجود نشتی یا سوراخ در این سیستم یا اتصالات آن است.
رادیاتور معیوب، تمام خودرو را زمینگیر میکند
در این مطلب از بلاگ تپسی، علائم خرابی رادیاتور خودرو را با هم بهطور مفصل بررسی کردیم. در مجموع، رادیاتور نقشی حیاتی در حفظ دمای مناسب موتور ایفا میکند و هرگونه نقص در عملکرد آن میتواند به آسیبهای جدی منجر شود.
سوالات متداول
۱. علائم خرابی رادیاتور خودرو چیست؟
از مهمترین علائم خرابی رادیاتور میتوان به بالا رفتن دمای موتور، نشتی مایع خنککننده، تغییر رنگ ضدیخ به قهوهای یا زنگزده، کاهش مداوم سطح مایع، عملکرد ضعیف بخاری و وجود بخار یا بوی غیرعادی در اطراف موتور اشاره کرد.
۲. دلایل اصلی خرابی رادیاتور خودرو چیست؟
از رایجترین دلایل خرابی این قطعه میتوان به استفاده از ضدیخ یا آب نامناسب، عدم تعویض بهموقع مایع خنککننده، رسوبگرفتگی داخلی، زنگ زدگی، فشار بیش از حد سیستم خنککننده، ضربههای فیزیکی و نصب نادرست قطعات متصل به رادیاتور اشاره کرد.
۳. چگونه میتوان گرفتگی رادیاتور خودرو را رفع کرد؟
برای رفع گرفتگی ، معمولاً از شست و شوی سیستم خنککننده با محلولهای مخصوص یا تعویض کامل مایع ضدیخ استفاده میشود.
۴. علائم گرفتگی رادیاتور خودرو چیست؟
گرفتگی معمولاً با افزایش دمای موتور، کاهش بازدهی بخاری، وجود نواحی بسیار داغ یا بسیار سرد روی سطح رادیاتور، کاهش جریان مایع خنککننده و تغییر رنگ مایع به قهوهای یا زنگزده همراه است.
۵. نشانههای سوراخ شدن رادیاتور خودرو چیست؟
اگر در زیر خودرو لکههای مایع خنککننده دیده شود، سطح ضدیخ بدون دلیل خاصی کاهش یابد، بخار یا بوی شیرین از اطراف موتور به مشام برسد و دمای موتور ناگهانی و سریعاً بالا برود، همگی نشانههایی از سوراخ شدن رادیاتور خودرو هستند.
هر چند وقت یکبار باید رادیاتور خودرو سرویس شود؟
بهطور معمول توصیه میشود هر ۳۰٬۰۰۰ تا ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر یا حداقل سالی یکبار رادیاتور بررسی و شستوشو شود. همچنین مایع خنککننده نیز باید طبق دستورالعمل سازنده تعویض شود.