علت گاز نخوردن ماشین
پایتان را روی پدال گاز فشار میدهید، اما ماشین مثل همیشه شتاب نمیگیرد. این لحظه غیر عادی، اصطلاحاً «گاز نخوردن ماشین» نامیده میشود. منظور از گاز نخوردن این است که خودرو به فرمان پدال گاز پاسخ مناسبی نمیدهد. همچنین، یا دیر شتاب میگیرد یا اصلاً نمیگیرد. به همین دلیل، این وضعیت به گاز نخوردن یا «خفه کردن ماشین» معروف شده.این مشکل دلایل مختلفی دارد؛ از خرابی سادهای مثل فیلتر هوا گرفته تا نقصهای پیچیدهتر در سنسورها یا سیستم سوخترسانی. با شناختن نشانهها، دلایل و روشهای برطرف کردن این مشکل، میتوان خودرو را به وضعیت عادی برگرداند. در این مطلب از دانستنیهای تپسی، به دلایل گاز نخوردن ماشین و راهکارهای آن میپردازیم.
خفه کردن ماشین چیست؟
خفه کردن ماشین به معنای وضعیتی است که موتور خودرو به دلیل ورود بیش از حد سوخت به محفظه احتراق یا کمبود هوا خاموش میشود یا اصلا روشن نمیشود. این اتفاق معمولاً در خودروهای کاربراتوری رخ میدهد، اما در برخی موارد در خودروهای انژکتوری نیز اتفاق میافتد. اگر ماشین ریپ میزند و گاز نمیخورد، مشکل میتواند از سیستم سوخترسانی، سنسورهای موتور، فیلتر هوا، شمعها یا دریچه گاز باشد. به طور کلی میتوان دلایل این مشکل را به شکل زیر فهرست کرد:
- فشار بیش از حد روی پدال گاز هنگام استارت زدن
- مشکل در سیستم سوخترسانی (خرابی انژکتور یا کاربراتور)
- مسدود شدن ورودی هوا (کثیفی فیلتر هوا یا مشکلات دیگر)
- استارت زدن بیش از حد بدون احتراق
علت گاز نخوردن ماشین چیست؟
مهمترین علت گاز نخوردن ماشین به مشکلات سیستم سوخترسانی، هوارسانی یا جرقهزنی مربوط میشود. اگر موتور بهدرستی سوخت و هوای کافی دریافت نکند، خودرو دچار افت قدرت میشود. در نتیجه، ریپ میزند و گاز نمیخورد. این اتفاقات در شرایطی که فرایند احتراق بهصورت ناقص انجام شود هم رخ میدهند. بنابراین، دلایل و علتهای گاز نخوردن ماشین فقط به یکی دو مورد خاص ختم نمیشود.
قبل از اشاره عمیق به دلایل گاز نخوردن خودرو، خلاصهای از آنها را در جدول زیر مشاهده کنید:
دلایل گاز نخوردن خودرو | نشانههای اصلی | راهحل |
پمپ بنزین ضعیف | کاهش قدرت، ریپ زدن، خاموش شدن ناگهانی | تعویض پمپ بنزین |
فیلتر هوای خراب | کاهش شتاب، دود سیاه، مصرف سوخت بالا | تعویض فیلتر هوا |
انژکتور کثیف | ریپ زدن، شتاب ضعیف، بد استارت خوردن | شستوشو یا تعویض انژکتور |
استپر موتور معیوب | نوسان دور موتور، خاموش شدن ناگهانی | تمیز یا تعویض کردن استپر |
خرابی دیسک و صفحه | لرزش خودرو، دنده سخت جا میرود | تعویض دیسک و صفحه |
مشکل کمپرس سیلندر | قدرت کم، دود آبی، مصرف زیاد روغن | تعمیر یا تعویض رینگ و پیستون |
خرابی سنسور گاز | گاز نمیخورد، چراغ چک روشن میشود | تعویض سنسور گاز |
خرابی مپ سنسور | شتاب پایین، دود سیاه، چراغ چک روشن | تعویض مپ سنسور |
سنسور دور موتور خراب | روشن نشدن، خاموشی ناگهانی | تعویض سنسور دور موتور |
روغن موتور کم | چراغ روغن روشن، صدای زیاد، داغ شدن موتور | بررسی نشتی و افزودن روغن |
خرابی سنسور پدال گاز یا کلاچ | گاز نمیخورد، پدال درست کار نمیکند | تعویض سنسور مربوطه |
اختلال در تسمه تایم | صدای زیاد، روشن نشدن، آسیب به موتور | تعویض تسمه تایم |
شمعهای کثیف یا خراب | استارت بد، مصرف زیاد سوخت، قدرت کم | تمیز یا تعویض شمعها |
خرابی کاتالیست | شتاب پایین، بوی بد، مصرف سوخت بالا | تعویض کاتالیست |
سنسور میل بادامک خراب | روشن نشدن، ریپ زدن، چراغ چک روشن | تعویض سنسور میل بادامک |
۱. کارکرد ضعیف پمپ بنزین
پمپ بنزین خودرو، وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را دارد. اگر بهدرستی کار نکند، مقدار کافی بنزین به انژکتورها یا کاربراتور نمیرسد. این مشکل باعث افت قدرت، ریپ زدن و گاز نخوردن ماشین میشود. به این دلیل که موتور سوخت کافی برای احتراق در اختیار ندارد.
از جمله مهمترین علائم خرابی یا کارکرد ضعیف پمپ بنزین، عبارتاند از:
- گاز نخوردن ماشین و کاهش شتاب
- استارت طولانی یا روشن نشدن خودرو
- ریپ زدن و خاموش شدن موتور در دورهای بالا
- افزایش مصرف سوخت به دلیل نوسان در فشار بنزین
- شنیدن صدای غیرعادی از پمپ بنزین (وزوز غیرمعمول از داخل باک)
بیشتر بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو
2. خرابی فیلتر هوا و علت گاز نخوردن ماشین
فیلتر هوا نقش با تصفیه هوای ورودی به موتور، از ورود ذرات معلق، گرد و غبار و آلودگیها جلوگیری میکند. وقتی فیلتر هوا کثیف یا مسدود میشود، جریان هوا به موتور کاهش مییابد و این موضوع میتواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله گاز نخوردن ماشین شود. به این ترتیب که اگر فیلتر هوا کثیف یا خراب شود، هوای کمتری به موتور میرسد و کاهش کارایی موتور و عدم دریافت سوخت کافی را به دنبال دارد.
این مشکل منجر به کاهش شتاب خودرو میشود، بهویژه در سربالاییها که نیاز به شتاب بیشتر است. علاوه بر این، فیلتر هوای کثیف ممکن است ذرات آلوده را به موتور برساند که در نهایت به آسیبهای بیشتر در موتور منجر شده و کارایی آن را کم میکند. راه حل این مشکل هم بازدید و تعویض دورهای فیلتر هواست. خرابی فیلتر هوا علت گاز نخوردن ماشین است.
3. کثیف شدن انژکتور ماشین
وظیفه انژکتور پاشیدن پودری سوخت به محفظه احتراق است. این سوخت با هوا ترکیب شده و باعث احتراق کامل میشود. در صورت کثیف بودن انژکتور، این فرایند به درستی انجام نشده و سوخت بهصورت ناقص با هوا ترکیب میشود که در نهایت احتراق ناقص و کاهش کارایی موتور را به دنبال دارد که این امر علت گاز نخوردن ماشین است.
این موضوع مشکلاتی مثل لرزش موتور، کاهش شتاب، مصرف سوخت بیشتر را به همراه دارد و علت خفگی و گاز نخوردن ماشین در موارد زیادی نیز هست. برای حل این مشکل، باید انژکتور توسط یک مکانیک متخصص تمیز شود تا عملکرد موتور بهبود پیدا کند.
4. عدم کارکرد مناسب استپر موتور
استپر موتور یکی از قطعات مهم در سیستم کنترل هوای ورودی به موتور است که وظیفه تنظیم دور آرام (آیدل) و کنترل میزان هوای ورودی در زمانهایی که پدال گاز فشار داده نمیشود را بر عهده دارد. خرابی یا ایجاد مشکل برای استپر نیز دیگر علت علت ریپ زدن و علت گاز نخوردن ماشین یا خاموش شدن ناگهانی است.
بیشتر بخوانید: آسیب درجا کار کردن خودرو
این مشکل میتواند منجر به افت دور موتور، خفه شدن خودرو در حین حرکت یا تغییر دنده و تأخیر در واکنش دریچه گاز به فشردن پدال شود.
علاوه بر این، خرابی استپر میتواند موجب نوسان دور موتور در حالت درجا شود که نشاندهنده عملکرد نامناسب این قطعه است. در صورت مشاهده علائمی مانند افت قدرت، نوسان دور موتور، یا شتابگیری ضعیف، بهتر است این قطعه بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.
برای اجتناب از چنین ایرادی بهتر است موارد زیر را در ذهن داشته باشید:
- تمیز کردن استپر موتور با اسپری انژکتور شور یا مواد مخصوص رسوبزدایی
- بررسی و تعویض استپر معیوب در صورت خرابی کامل
- اطمینان از سلامت سنسورهای مرتبط مانند سنسور دریچه گاز و سنسور دور موتور
۵. خرابی دیسک و صفحه
بسیاری از رانندگان، با مشکل خرابی دیسک و صفحه روبهرو میشوند؛ مخصوصاً در مسیرهای شلوغ و پرترافیک. این مشکل در وهله اول روی تعویض دنده تأثیر منفی میگذارد. همچنین، در وهله دوم باعث ریپ زدن و گاز نخوردن ماشین هم میشود. وقتی دیسک و صفحه درست کار نکند، نیرو از موتور به چرخها نمیرسد و ماشین خوب شتاب نمیگیرد.
در جدول زیر، دلایل گاز نخوردن خودرو را در اثر خرابی دیسک و صفحه بررسی کردهایم:
مشکل اصلی | نشانهها و تأثیر روی گاز خوردن |
سر خوردن کلاچ (صفحه ضعیف شده) | دور موتور بالا میرود، ولی ماشین شتاب نمیگیرد. نیرو درست منتقل نمیشود. |
گیر کردن یا چسبندگی دیسک و صفحه | قدرت دیر منتقل میشود. ماشین موقع گاز دادن، کُند یا بیواکنش عمل میکند. |
فنرهای ضعیف یا پاره در صفحه کلاچ | انتقال نیرو ناقص است. ماشین دیر شتاب میگیرد یا با لرزش حرکت میکند. |
تمام شدن لنت کلاچ | اصطکاک کافی نیست. پدال گاز فشرده میشود، اما خودرو درست راه نمیافتد. |
6. وجود مشکل در کمپرس سیلندر
کمپرس (تراکم) سیلندر یکی از عوامل اساسی در عملکرد صحیح موتور است که نقش مهمی در فرآیند احتراق دارد و به معنای توانایی موتور در حفظ فشار هوا و سوخت در سیلندرها است.
اگر کمپرس سیلندرها کاهش پیدا کند، توان موتور نیز کم شده و خودرو بهدرستی شتاب نمیگیرد. دلایل کاهش کمپرس سیلندر و تأثیر آن بر عملکرد خودرو را میتوان اینگونه فهرست کرد:
- خرابی یا ساییدگی رینگ و پیستون
- سوختن یا خرابی واشر سرسیلندر
- خرابی یا کربنگرفتگی سوپاپها
- ترک یا خرابی در سرسیلندر یا بلوک موتور
بیشتر بخوانید: علائم خرابی کوئل خودرو + هزینه تعمیر
برای حل این مشکل، تست کمپرس موتور ضروری است و ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض برخی قطعات باشد.
۷. خرابی سنسور گاز
سنسور گاز یا TPS، موقعیت پدال گاز را به کامپیوتر ماشین (ECU) گزارش میدهد. قطعه ECU با استفاده از این اطلاعات، مقدار مناسب سوخت و هوا را تنظیم میکند. اگر این سنسور درست کار نکند، اطلاعات اشتباه به ECU میرسند. در نتیجه، ماشین گاز نمیخورد، شتاب نمیگیرد یا حتی خاموش میشود. در این شرایط، معمولاً هم چراغ چک هم روشن میشود و هشدار میدهد.
در جدول زیر، بخش مهمی از راهکارهای رفع خرابی سنسور گاز را میبینید:
راهحلهای رفع خرابی سنسور گاز | توضیح مختصر و مفید |
تعویض سنسور دریچه گاز | سنسور را با یک قطعه نو و باکیفیت تعویض کنید. |
استفاده از دستگاه دیاگ | برای بررسی دقیق سنسور و تشخیص مشکل، از دیاگ استفاده کنید. |
جلوگیری از شستوشوی نادرست | از شستوشوی غیر اصولی موتور خودداری کنید تا سنسور آسیب نبیند. |
۸. مشکل در مپ سنسور، علت گاز نخوردن ماشین
مپ سنسور (MAP Sensor) یا سنسور فشار مطلق منیفولد، اندازهگیری فشار هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. همچنین، اطلاعات آن را به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال میکند. قطعه ECU با استفاده از این اطلاعات، میزان سوخت مورد نیاز برای احتراق را تعیین میکند.
دلایلی که خرابی مپ سنسور علت گاز نخوردن ماشین میشوند، عبارتاند از:
- اختلال در تنظیم میزان سوخت و هوا: اگر مپ سنسور اطلاعات نادرستی ارسال کند، ECU هم سوخت بیشتر یا کمتری به موتور میفرستد.
- کاهش قدرت و شتاب خودرو: مپ سنسور خراب باعث میشود که ECU مقدار سوخت را بیش از حد کم تنظیم کند. همین موضوع منجر به احتراق ناقص و کاهش شتابگیری ماشین میشود.
- ریپ زدن و بد کار کردن موتور: خرابی این سنسور باعث میشود که دور موتور ناپایدار شود. در این شرایط، دور موتور در حالت درجا نوسان پیدا میکند یا خودرو هنگام گاز دادن ریپ میزند.
- خاموش شدن ناگهانی خودرو: در بعضی از موارد، مشکل در مپ سنسور باعث ارسال دادههای بسیار اشتباه به ECU میشود. در نتیجه، خودرو در هنگام حرکت یا شتابگیری خاموش میشود.
بیشتر بخوانید: دلایل بالا رفتن دور موتور
۹. خرابی سنسور دور موتور
سنسور دور موتور (CKP – Crankshaft Position Sensor) یکی از سنسورهای کلیدی در عملکرد موتور است که وظیفه دارد موقعیت و سرعت دوران میللنگ را تشخیص داده و این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال کند تا زمانبندی جرقهزنی و تزریق سوخت بهدرستی تنظیم شود.
برای حل این مشکل باید یکی از راهکارهای زیر را بهکار بگیرید:
- بررسی و تست عملکرد سنسور دور موتور با دستگاه دیاگ
- تمیز کردن سنسور و بررسی سیمکشی و اتصالات آن
- در صورت خرابی، تعویض سنسور با یک قطعه استاندارد و اصل
۱۰. کاهش بیش از حد روغن موتور
کاهش بیش از حد روغن موتور باعث افزایش اصطکاک، افت قدرت، افزایش دمای موتور و محدود شدن عملکرد آن میشود که میتواند علت گاز نخوردن ماشین باشد.
از جمله اقدامات لازم برای خنثی کردن این شرایط:
- از روغن موتور استاندارد و مناسب برای خودرو استفاده کنید.
- بررسی نشتی روغن و رفع آن در صورت وجود مشکل را در اولویت خود قرار دهید.
- سطح روغن را بهطور منظم زیر نظر داشته باشید. در صورت کاهش آن، به میزان کافی روغن اضافه کنید.
- در زمانها مقرر و بهموقع برای تعویض روغن موتور به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت آن اقدام کنید.
11. خرابی سنسور و پدال کلاچ، علت گاز نخوردن ماشین
این سنسور وظیفه دارد میزان فشار وارد شده به پدال گاز را اندازهگیری کرده و این اطلاعات را به ECU ارسال کند. اگر این سنسور بهدرستی کار نکند، با مشکلات زیر روبرو خواهید بود:
- عدمشتابگیری خودرو
- شتاب نامنظم و ریپ زدن
- فعال شدن حالت اضطراری (Limp Mode): ECU
- خاموش شدن ناگهانی موتور
برای حل مشکل خرابی سنسور پدال گاز، استفاده از دستگاه دیاگ برای تشخیص دقیق خرابی و تعویض سنسور با یک قطعه نو ضروری است. همچنین برای عیبیابی، استفاده از دستگاه دیاگ و بررسی خطاها راه حل مناسبی است. در صورت لزوم، تعویض سوئیچ کلاچ با یک قطعه سالم و تنظیم مجدد آن میتواند مشکل را حل کند.
12. اختلال در تسمه تایم خودرو
تسمه تایم وظیفه هماهنگسازی حرکت میللنگ و میلسوپاپها را بر عهده دارد و عملکرد درست آن برای هماهنگی دقیق باز و بسته شدن سوپاپها در زمان مناسب و اطمینان از عملکرد صحیح احتراق در موتور ضروری است.
در صورت خرابی تسمه تایم، شل شدن و یا خارج شدن از جای خود، این هماهنگی به هم میخورد و موتور قادر به تولید قدرت کافی نخواهد بود. نتیجه این آشفتگی هم کاهش شتاب و حتی آسیبهای جدی به موتور است. این اتفاق علت گاز نخوردن ماشین نیز هست.
راهحلهای پیشنهادی برای این مشکل هم شباهت زیادی به توصیههای پیشین دارد. به این ترتیب که:
- وضعیت تسمه تایم و کشش آن را به طور مرتب بررسی کنید.
- نسبت به تعویض تسمه تایم در صورت مشاهده هرگونه خرابی یا سایش اقدام کنید.
- بررسی و تنظیم زمانبندی موتور پس از تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید.
- کنترل وضعیت تنش تسمه تایم و بررسی قطعات جانبی مانند شاتونها و چرخدندهها را به طور مرتب یا دورهای انجام دهید.
13. کثیفبودن شمعها
شمعها در فرآیند احتراق مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق نقش حیاتی دارند. اگر شمعها کثیف شوند، جرقه کافی برای احتراق ایجاد نمیکنند، که این امر به کاهش کارایی موتور، کاهش شتاب خودرو، و افزایش مصرف سوخت منجر میشود.
علائم کثیف بودن شمعها شامل شتاب ضعیف خودرو است که بهدرستی شتاب نمیگیرد. همچنین، روشن کردن موتور دشوار میشود و موتور بهصورت ناپایدار و خشن کار میکند. علاوهبر این، مصرف سوخت افزایش مییابد که این به دلیل احتراق ناقص است. راهحلها برای جلوگیری یا حل مشکل شمعهای کثیف عبارتند از:
- تمیز کردن شمعها
- تعویض شمعهای فرسوده یا کثیف
- استفاده از سوخت با کیفیت
- کنترل سیستم احتراق به طور دورهای
14.خرابی کاتالیست خودرو
کاتالیست یکی از اجزای مهم سیستم اگزوز است که وظیفه دارد آلودگیهای ناشی از احتراق سوخت را کاهش دهد و به تبدیل گازهای مضر مانند منواکسید کربن، هیدروکربنها و نیتروژن اکسیدها به گازهای بیضررتر مانند دیاکسید کربن و آب کمک کند.
در صورت خرابی یا مسدود شدن کاتالیست خودرو مشکلات مختلفی مانند گاز نخوردن، افت قدرت و کاهش شتاب خودرو ایجاد خواهد شد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید موارد زیر را انجام دهید:
- بررسی و تعویض کاتالیست
- استفاده از سوخت با کیفیت
- بازرسی و تعمیر سیستم اگزوز
- اجتناب از استفاده طولانی مدت از خودرو در شرایط نامساعد
15.خرابی سنسور میل بادامک
این سنسور اطلاعات موقعیت میل بادامک را به ECU ارسال میکند. اگر سنسور خراب باشد، ECU نمیتواند زمانبندی صحیح سوپاپها را تنظیم کرده و این باعث احتراق ناقص، کاهش قدرت موتور، گاز نخوردن خودرو و افت دور موتور میشود.
همچنین، ممکن است موتور خاموش شود یا هنگام گاز دادن، شتاب ضعیف یا ریپ زدن داشته باشد. یکی از نشانههای رایج خرابی، روشن شدن چراغ چک موتور است.
برای جلوگیری یا حل مشکل خرابی سنسور میل بادامک، میتوانید دو رویکرد کلی زیر را در پیش بگیرید:
پیشگیری
- اطمینان حاصل کنید که سیمکشیها سالم و بدون آسیب هستند تا از قطع یا اتصال کوتاه جلوگیری شود.
- از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنید، زیرا این میتواند به سنسور آسیب بزند.
حل مشکل
- برای تشخیص خرابی، از دستگاه دیاگ استفاده کنید تا کد خطای مربوط به سنسور را بررسی کنید.
- اگر سنسور خراب است، باید آن را با یک قطعه نو تعویض کنید. مراحل تعویض شامل جدا کردن باتری، پیدا کردن سنسور، جدا کردن کانکتور، و نصب سنسور جدید است.
علت گاز نخوردن ماشین در سربالایی
وقتی در سربالایی حرکت میکنید، موتور خودرو به قدرت بیشتری نیاز دارد. اگر ماشین بهدرستی گاز نخورد، مطمئناً با کاهش سرعت یا حتی خاموش شدن مواجه میشوید. این مشکل معمولاً مربوط به ضعف در سیستم سوخترسانی، احتراق یا انتقال قدرت به موتور است.
برای درک بهتر همه دلایل، به جدول زیر نگاهی بیندازید:
دلایل گاز نخوردن در سربالایی | توضیح ساده |
پمپ بنزین ضعیف | بنزین کافی به موتور نمیرسد. |
انژکتور یا فیلتر بنزین کثیف | سوخترسانی ناقص میشود و موتور ضعیف کار میکند. |
فیلتر هوا یا مپ سنسور خراب | هوای کافی وارد موتور نمیشود، احتراق ناقص رخ میدهد. |
شمعها یا کوئل معیوب | جرقهزنی ضعیف میشود و موتور درست کار نمیکند. |
کاهش کمپرس یا خرابی تسمه تایم | قدرت موتور کم میشود و ماشین توان بالا رفتن ندارد. |
خرابی سنسورها (دور، گاز، میل بادامک، اکسیژن) | اطلاعات اشتباه به ECU میرسد و سوخت درست تنظیم نمیشود. |
علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه
گاز نخوردن در حرکت اولیه، همیشه به استرس یا بیتجربگی راننده مربوط نمیشود. یکی از دلایل اصلی، شمعهای خراب یا کثیف هستند که جلوی جرقهزنی را میگیرند. ضمناً سنسورهایی مثل سنسور موقعیت میلبادامک یا سنسور دمای موتور اگر درست کار نکنند، اطلاعات اشتباه به ECU میفرستند. در نتیجه، باعث احتراق ناقص میشوند.
از طرفی، اگر پمپ بنزین ضعیف شده یا فیلتر بنزین گرفته باشد، سوخت کافی به موتور نمیرسد. بنابراین، ماشین قدرت لازم را ندارد. در جدول زیر به چندین دلیل رایج گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه اشاره کردهایم:
دلایل اصلی | توضیح ساده و مختصر |
شمع خراب یا کثیف | جرقهزنی درست انجام نمیشود. |
سنسور میل بادامک یا دمای موتور خراب | قطعه ECU زمانبندی احتراق را اشتباه تنظیم میکند. |
پمپ بنزین خراب | سوخت کافی به موتور نمیرسد و قدرت اولیه ضعیف میشود. |
فیلتر سوخت گرفته | سوخترسانی کند میشود و موتور شتاب لازم را نمیگیرد. |
خرابی کلاچ یا گیربکس | قدرت از موتور به چرخها نمیرسد و ماشین جلو نمیرود. |
علت گاز نخوردن ماشین اتومات
یکی از رایجترین دلایل گاز نخوردن ماشین اتومات به سیستم انتقال قدرت (گیربکس) مربوط میشود. با عملکرد ناقص گیربکس، قدرت موتور به چرخها منتقل نمیشود و ماشین گاز نمیخورد. البته هر ماشین اتوماتی که در بازار وجود دارد، ساختار متفاوتی دارد. به همین دلیل، در جدول زیر به دلایل گاز نخوردن 10 خودروی اتومات در بازار ایران اشاره کردهایم:
نام خودروی اتومات در بازار ایران | دلیل رایج گاز نخوردن |
دنا پلاس اتومات | خرابی سنسور دریچه گاز (TPS) و ارسال سیگنال اشتباه به ECU |
کیا سراتو سایپا اتومات | اختلال در گیربکس اتومات و انتقال ناقص قدرت به چرخها |
لیفان 820 | پمپ بنزین ضعیف |
رانا پلاس اتومات | کثیفی انژکتورها و احتراق ناقص در محفظه موتور |
هایما S7 اتومات | ارسال اطلاعات اشتباه به ECU توسط سنسور دمای موتور |
جک S5 اتومات | خرابی کویلها |
برلیانس H330 اتومات | فیلتر بنزین خراب و تاریخگذشته |
تیگو ۷ اتومات | خرابی سنسور میل بادامک و اختلال در زمانبندی احتراق |
پژو 207 اتومات | گیرکردن گیربکس و هماهنگ نشدن با دور موتور |
چری آریزو 5 اتومات | مشکل در سنسور MAP و اختلال در تنظیم هوای ورودی |
نکات مهم را رعایت کنید و با خیال تخت، گاز بدهید!
بسیاری از رانندگان با مشکل گاز نخوردن خودرو روبهرو شدهاند؛ شما هم یکی از آنها هستید! این موضوع از مشکلات مختلف در سیستمهای موتور، انتقال قدرت، سوخترسانی و سنسورها ناشی میشود. بنابراین، میتوان آن را برطرف کرد و نیازی به نگرانی نیست.
بهطور کلی برای حل این مشکلات، حتماً عیبیابی دقیق خودرو را جدی بگیرید. در حال حاضر، استفاده از دستگاه دیاگ و تعمیر یا تعویض قطعات معیوب بهترین راهکارهای ممکن محسوب میشوند.
پاسخ به سؤالات متداول
۱. چه عواملی میتوانند علت گاز نخوردن ماشین شوند؟
مشکلاتی مثل خرابی شمعها، انژکتورها، سنسورهای موتور، گیربکس، سیستم سوخترسانی باعث بروز این مشکل میشوند.
2. چراغ چک موتور روشن شده، آیا به گاز نخوردن ماشین ارتباط دارد؟
بله، خرابی در سنسورها یا سیستمهای مرتبط با موتور باعث روشن شدن چراغ چک و گاز نخوردن خودرو میشود.
3. چگونه میتوان مشکل گاز نخوردن خودرو را برطرف کرد؟
بررسی و تعمیر قطعاتی مثل شمعها، انژکتورها، سنسورها و سیستم سوخترسانی به حل مشکل گاز نخوردن کمک میکند.