
آشنایی با انواع رینگ خودرو
بعضیها فقط بهخاطر زیبایی و جذابتر شدن خودرو به سراغ رینگهای خاص میروند. اما رینگ، فقط یک قطعه فلزی لاکچری یا دکوری برای ماشین نیست. این قطعه، علاوهبر زیبایی، نقش مهمی هم در حفظ تعادل خودرو در جادهها مخصوصاً در پیچهای خطرناک دارد. اگر رینگ مناسبی انتخاب نکنید، کنترل خودرو دشوار میشود و حتی ممکن است به سایر بخشهای فنی آسیب برسد. از مدلهای کلاسیک گرفته تا رینگ اسپرت خودرو و پیشرفته، هر کدام از انواع رینگ ویژگیهای خاصی دارند. در ادامه این مطلب از مجله دانستنیهای خودرو در تپسی، نگاهی دقیقتر به این دنیای پر از زرقوبرق اما کاربردی میاندازیم!
رینگ خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟
رینگ خودرو (Wheel Ring) یک قطعه فلزی است که تایر یا لاستیک روی آن سوار میشود. این قطعه هم ظاهر خودرو را تحت تأثیر قرار میدهد و هم در کنترل و تعادل آن نقش کلیدی دارد. رینگها در اندازهها، جنسها و طراحیهای مختلفی تولید میشوند و هر کدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند.
از جمله مهمترین وظایف رینگ خودرو:
- حفظ تعادل و پایداری: رینگ مناسب، مثل یک کفش استاندارد برای خودرو است! اگر رینگ اندازه یا وزن درستی نداشته باشد، کنترل خودرو سخت میشود و حتی به پنچرگیری ماشین نیاز خواهید داشت!
- بهبود عملکرد سیستم تعلیق: رینگها مستقیماً بر سیستم تعلیق تأثیر میگذارند و سواری نرمتر و راحتتری ایجاد میکنند.
- انتقال بهتر نیرو به چرخها: یک رینگ سبک و استاندارد، نیروی موتور را بهتر به سطح جاده منتقل میکند. در نتیجه، مصرف سوخت را کاهش میدهد و هزینههای جانبی را به حداقل میرساند.
- کاهش فشار بر سایر قطعات: رینگهای بیکیفیت، فشار اضافی به جلوبندی و سیستم تعلیق وارد میکنند و باعث استهلاک زودرس خودرو میشوند. بنابراین، حتماً به سراغ آن دسته از انواع رینگ خودرو بروید که باکیفیت هستند و دوام قابل قبولی دارند.
- بهبود عملکرد ترمزها: بعضی از رینگها، به دلیل طراحی خاص خود، در خنک شدن سیستم ترمز نقش پررنگی دارند. در نتیجه، خودرو عملکرد بهتری از خود نشان میدهد و در جادهها یکهتازی میکند!
بیشتر بخوانید: شرایط خرید لاستیک دولتی + قیمت تایر در ۱۴۰۳
آشنایی با انواع رینگ خودرو
انواع رینگ خودرو بر اساس جنس، طراحی و نوع کاربرد، در دستهبندیهای متنوعی تعریف میشوند. بعضی از آنها سبک و مقاوم هستند و بعضی دیگر طراحی خاص و لوکسی دارند. بعضی از انواع رینگ خودرو برای مسیرهای ناهموار ساخته شدهاند و جنبه زیبایی ندارند. انتخاب نوع مناسب رینگ خودرو، به سبک رانندگی، شرایط جاده و نیازهای خودرو بستگی دارد.
برای درک بهتر این موضوع به جدول مقایسهای زیر نگاهی بیندازید:
انواع رینگ خودرو | جنس رینگ | وزن | مقاومت | ظاهر |
فولادی | فولاد | سنگین | بسیار مقاوم | ساده |
آلومینیومی | آلومینیوم | سبک | مقاوم | زیبا و متنوع (مثل رینگ پنج پر خودرو) |
فورجکاری شده | آلومینیوم فشردهشده | بسیار سبک | فوقالعاده مقاوم | اسپرت و خاص (مثل رینگ اسپرت خودرو) |
کرومی | آلیاژ فلزی با روکش کروم | متوسط | متوسط | براق و لوکس |
کربنی | فیبر کربن | بسیار سبک | مقاوم در برابر فشار بالا | مدرن و پیشرفته |
آشنایی با ساختار رینگ خودرو
هر رینگ از بخشهای مختلفی تشکیل شده است و هر کدام وظیفه خاصی در عملکرد این قطعه دارند. لبه بیرونی، قسمت مرکزی و سایر اجزا به دوام، تعادل و زیبایی رینگ کمک میکنند. ساختار یک رینگ استاندارد باید 3 ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه وزن خودرو را تحمل کند، دوم، فشار جاده را کاهش دهد و در آخر، ظاهری زیبا باشد.
حالا بیایید به ساختار مشترک انواع رینگ خودرو موجود در بازار نگاهی داشته باشیم:
1. لبه رینگ
لبه رینگ، همان بخشی است که تایر روی آن سوار میشود. این قسمت، نقش مهمی در چسبندگی تایر به رینگ و حفظ تعادل خودرو دارد. طراحی لبه، تأثیر زیادی روی عملکرد تایر و حتی نرمی حرکت خودرو دارد.
از جمله مهمترین کاربردهایی که لبه رینگ دارد:
- حفظ فشار باد تایر
- افزایش طول عمر تایر
- جلوگیری از لغزش تایر
- بهبود عملکرد در پیچها
- جلوگیری از آسیب به لاستیک
- کاهش ضربات وارده از جاده
بیشتر بخوانید:بهترین لاستیک مناسب خودروهای مختلف
2. بخش دهانه وسط رینگ
دهانه وسط رینگ، همان بخشی است که روی توپی چرخ قرار میگیرد. این بخش، اتصال بین رینگ و خودرو را برقرار میکند. اندازه دقیق این قسمت اهمیت خیلی زیادی دارد. زیرا اگر بیش از حد کوچک باشد، نصب آن غیرممکن خواهد شد. همچنین، اگر بیش از حد بزرگ باشد، باعث لرزش و ناپایداری خودرو میشود.
بسیاری از انواع رینگ خودرو، حلقههای مبدل برای تنظیم این دهانه دارند تا روی خودروهای مختلف نصب شوند. انتخاب دقیق این بخش، به جلوگیری از ضربههای ناگهانی و افزایش ایمنی رانندگی کمک میکند.
3. پرههای رینگ
پرههای رینگ فقط برای زیبایی نیستند و وظایف مهمی در عملکرد خودرو دارند. این بخش، وزن خودرو را به طور مساوی روی رینگ توزیع میکند و باعث کاهش فشار بر سایر قطعات میشود. همچنین، تعداد و طراحی پرهها، تأثیر مستقیمی بر تهویه ترمزها، کاهش وزن کلی خودرو و عملکرد آیرودینامیکی آن دارند.
از طرفی، رینگهایی که پرههای کمتر دارند، معمولاً سبکاند، اما مقاومت کمتری دارند. این در حالی است که رینگهای با پرههای بیشتر، دوام بیشتری دارند و بسیار مقاومتر هستند.
نقشهای مهم پرههای رینگ عبارتاند از:
- کاهش وزن کلی رینگ
- بهبود تهویه سیستم ترمز
- افزایش زیبایی بصری خودرو
- افزایش استحکام و تحمل وزن
- کاهش مقاومت در برابر باد و بهبود آیرودینامیک
4. بخش برآمدگی مهار رینگ
برآمدگی مهار (Bead Seat) همان بخشی از رینگ است که تایر روی آن محکم میشود. این قسمت، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از جدا شدن تایر از رینگ دارد؛ مخصوصاً در حین حرکت در سرعتهای بالا یا پیچهای تند دارد.
اگر طراحی این بخش نامناسب باشد، ممکن است تایر از جای خود خارج شود و خطرات جدی ایجاد کند. به همین دلیل، بعضی از انواع رینگ خودرو دارای برآمدگیهای اضافیاند تا چسبندگی تایر بیشتر شود. مخصوصاً اگر به رینگ اسپرت خودرو توجه کنید، متوجه این موضوع میشوید.
بیشتر بخوانید: آشنایی با لاستیک زمستانی
5. آفسِت در رینگ
آفست (Offset)، فاصله بین مرکز رینگ و سطح نصب آن بر روی توپی چرخ است. مقدار این فاصله، تأثیر زیادی بر پایداری خودرو، کنترل فرمان و حتی سایش لاستیکها دارد. تغییر در مقدار آفست میتواند باعث شود که چرخها به سمت داخل یا خارج بدنه خودرو متمایل شوند.
به طور کلی، 3 نوع اصلی آفست با ویژگیهای مختلف در بازار وجود دارند که در جدول زیر میبینید:
نوع آفست | توضیح | تأثیر بر عملکرد |
آفست مثبت | مرکز رینگ به سمت بیرون نسبت به محل نصب قرار دارد. | فرمانپذیری بهتر، مناسب برای خودروهای شهری |
آفست صفر | مرکز رینگ و سطح نصب همتراز هستند. | تعادل میان کنترل و پایداری |
آفست منفی | مرکز رینگ به سمت داخل نسبت به محل نصب قرار دارد. | افزایش عرض چرخها، مناسب برای خودروهای آفرود و مسابقهای |
6. قطر دایرهای پیچها
قطر دایرهای پیچها یا اصطلاحاً PCD یا (Pitch Circle Diameter) نشاندهنده دو موضوع مهم است. اولی، فاصله پیچها و دومی، تعداد پیچهایی که رینگ را به توپی چرخ متصل میکنند. بهطور کلی، استفاده از رینگ دارای PCD نامناسب، باعث مشکلاتی مانند لرزش، عدمتعادل و حتی آسیب به سیستم تعلیق میشود.
بد نیست بدانید که تعداد پیچها معمولاً بین ۴ تا ۶ عدد متغیر است و در خودروهای سنگینتر، بیشتر میشود. برای انتخاب یک رینگ مناسب، این بخش از ساختار رینگ خودرو را بررسی کنید تا نصب آن بدون دردسر انجام شود.
7. درپوش وسط رینگ
درپوش وسط رینگ (Center Cap) قطعه کوچک و جذابی است که در مرکز رینگ قرار میگیرد. این درپوش هم ظاهر خودرو را کامل میکند و هم از ورود گردوغبار و آب به داخل چرخ جلوگیری میکند. درپوشها معمولاً با برند خودرو یا لوگوی خاصی طراحی میشوند و در بعضی مدلها، امکان سفارشیسازی دارند. جنس این درپوشها معمولاً از پلاستیک مقاوم یا فلز ساخته شده است و در اکثر اوقات مقاوماند.
نکات مهم درباره درپوش وسط رینگ:
- محافظ توپی چرخ: ورود آب و گردوغبار میتواند به بلبرینگهای چرخ آسیب بزند. اما درپوش وسط رینگ مثل یک نگاهبانِ حواسجمع، وظیفه حفاظت از بلبرینگ را بر عهده دارد.
- زیبایی و هویت خودرو: یک درپوش براق و شیک، جذابیت خودرو را چندین برابر میسازد؛ دقیقاً مثل یک دکمه زیبا روی کُت شیک و جذاب!
- قابلیت تعویض و سفارشیسازی: اگر طرح فابریک خودروتان باب میل نیست، آن را با درپوشهای سفارشی به دلخواه تغییر دهید.
- جلوگیری از زنگزدگی: بعضی از مدلها دارای روکش مقاوم در برابر زنگزدگیاند و باعث افزایش عمر قطعات داخلی چرخ میشوند.
8. دریچه والو رینگ
دریچه والو رینگ، همان بخش کوچکی است که کنترل ورود و خروج هوا از لاستیک را بیسروصدا انجام میدهد. این قطعه، نقش مهمی در حفظ فشار استاندارد تایر دارد و از تخلیه ناگهانی هوا جلوگیری میکند. دریچه والو معمولاً از جنس فلز یا لاستیک ساخته میشود.
این بخش از ساختار رینگ خودرو، به دلیل تماس مستقیم با عوامل محیطی، در معرض فرسودگی قرار دارد. جالب است بدانید که در خودروهای اسپرت و مسابقهای، دریچههای والو فلزی محبوبیت بیشتری دارند؛ چرا که دوام بالاتری داشته و در برابر فشار زیاد مقاومترند.
معرفی انواع جنس رینگ خودرو
جنس انواع رینگ خودرو، تأثیر قابل توجهی روی وزن، استحکام و عملکرد خودرو دارد. بعضی از رینگها فوقالعاده سبکاند و راندمان سوخت را بهبود میبخشند. از طرفی، بعضی از رینگها مثل یک تانک مقاوماند و برای مسیرهای خشن ساخته شدهاند.
در جدول زیر، مقایسهای بین رایجترین جنسهای رینگ خودرو را مشاهده میکنید:
انواع رینگ خودرو (از لحاظ جنس) | ویژگیهای مهم | مزایا | معایب |
رینگ فولادی | ساخته شده از فولاد فشرده و سنگین | بسیار مقاوم، قیمت مناسب | وزن بالا، کاهش راندمان سوخت |
رینگ آلومینیومی | ترکیبی از آلومینیوم و آلیاژهای سبک مثل رینگ پنج پر خودرو | سبک، زیبا، مقاوم در برابر زنگزدگی | قیمت بالاتر نسبت به فولاد |
رینگ آلیاژی (آلومینیوم، منیزیم) | ترکیبی از آلومینیوم و منیزیم برای کاهش وزن | بسیار سبک، بهبود عملکرد خودرو | هزینه نسبتاً بالا، حساسیت به ضربه |
رینگ فیبر کربنی | ساختهشده از الیاف کربنی بسیار مقاوم | فوقالعاده سبک و بادوام، عملکرد بالا | قیمت بسیار گران، کمیاب |
سایزهای مختلف رینگ
انتخاب سایز مناسب رینگ، تأثیر مستقیمی بر فرمانپذیری، عملکرد ترمز و پایداری خودرو دارد. هرچه رینگ بزرگتر باشد، خودرو ظاهری اسپرتتر پیدا میکند؛ البته تأثیرات فنی هم دارد که نباید نادیده گرفت.
نگاهی به اندازههای مختلف رینگ خودرو:
- رینگهای ۱۳ تا ۱۵ اینچ: مناسب خودروهای اقتصادی و شهری از جمله پراید و سمند، همراه با سواری نرم و مصرف سوخت بهینه
- رینگهای ۱۶ تا ۱۸ اینچ (رینگ اسپرت خودرو): تعادل بین زیبایی، عملکرد و راحتی، محبوب در خودروهای نیمهلوکس
- رینگهای ۱۹ تا ۲۲ اینچ: مناسب خودروهای سوپر اسپرت با شاسی قدرتمند، افزایش چسبندگی و کنترل خودرو
- رینگهای ۲۳ اینچ به بالا: بیشتر در خودروهای لوکس و آفرودی، افزایش جذابیت بصری اما کاهش نرمی سواری
مقایسهای از تفاوت رینگ و چرخ ماشین
بسیاری از افراد تصور میکنند که رینگ و چرخ، یک قطعهاند، اما این دو کاملاً با همدیگر تفاوت دارند. رینگ بخشِ فلزی و دایرهایشکل است که تایر روی آن سوار میشود. از طرفی، چرخ شامل رینگ، لاستیک و سایر اجزا مثل بلبرینگ و پیچهای اتصال است.
برای درک بهتر این موضوع، مهمترین تفاوتهای این دو را در جدول زیر ببینید:
ویژگیهای مهم | انواع رینگ خودرو | چرخ ماشین |
تعریف | بخش فلزی که تایر روی آن نصب میشود | ترکیب رینگ، لاستیک و سیستم اتصالات |
نقش اصلی | نگهداری لاستیک و تحمل وزن خودرو | حرکت خودرو و جذب ضربات جاده |
جنس رایج | فولاد، آلومینیوم، آلیاژهای خاص | ترکیبی از فلز و لاستیک |
تأثیر در رانندگی | تغییر فرمانپذیری و هندلینگ | تأثیر روی شتاب، ترمز و تعادل |
بررسی دلایل خرابی رینگ ماشین
رینگ خودرو به دلیل تحمل فشار زیاد و تماس مستقیم با سطح جاده، مستعد خرابی است. ضمناً آسیبدیدگی رینگ باعث عدم تعادل چرخها، افزایش مصرف سوخت و حتی مشکلات ایمنی هم میشود. بنابراین، اگر با دلایل خرابی انواع رینگ خودرو آشنا باشید، شانس بیشتری برای جلوگیری از آنها دارید.
از جمله ۵ دلیل اصلی خرابی رینگ ماشین در اکثر مواقع عبارتاند از:
- برخورد با چالههای عمیق: چالهها، دشمن شماره یک رینگ هستند! یک برخورد محکم با چالهای بزرگ، مثل مشت سنگینی به فریم رینگ است که باعث خمیدگی و ترک میشود.
- سرعت بالا در دستاندازها: عبور از دستاندازها با سرعت زیاد، مثل این است که هر بار یک پتک روی رینگ بکوبید! این کار بهمرور باعث تغییر شکل و کاهش مقاومت رینگ میشود.
- استفاده از لاستیکهای نامناسب: لاستیکهای بیشازحد باریک یا کمباد، محافظت کافی از رینگ ندارند و هر ضربهای را مستقیم به آن منتقل میکنند.
- شرایط آبوهوایی نامناسب: رینگهای فولادی در هوای مرطوب مستعد زنگزدگیاند و تحت تاثیر آب و هوا بر خودرو قرار میگیرند. این در حالی است که رینگهای آلومینیومی مثل رینگ پنج پر خودرو در برابر نمک جادهها دچار خوردگی میشوند.
- نصب غیرحرفهای یا نامناسب: گاهی پیش میآید که پیچهای چرخ درست بسته نشوند یا سایز رینگ با تایر هماهنگ نباشد. در چنین شرایطی، تنشهای غیرعادی باعث شکستگی یا ترک خوردن ساختار فلزی رینگ خودرو میشود.
حلقه قدرت، زیر ماشین شماست؛ «رینگ» را جدی بگیرید!
رینگ خودرو یکی از اجزای کلیدی سیستم حرکتی است که در وهله اول، روی زیبایی خودرو تأثیر دارد. همچنین، در ایمنی، تعادل و مصرف سوخت هم نقش مهمی ایفا میکند. انتخاب انواع رینگ خودرو، نگهداری صحیح و آگاهی از نکات فنی آن، تجربه رانندگی را بهبود میبخشد. همچنین، وقتی رینگ سالمی داشته باشید، هزینههای اضافی ماشینتان به حداقل میرسند.
آیا میخواهید همیشه از بهترین و مناسبترین قطعات خودرو با قیمت واقعی و بدون واسطه بهرهمند شوید؟ خبر خوب این است که با ثبتنام در تپسی، سفیر ما شوید و به سرویس تپسی گاراژ دسترسی پیدا کنید! در این سرویس، میتوانید تمام قطعات مصرفی خودرو، از جمله رینگهای باکیفیت را در شهر خودتان با بهترین قیمت داشته باشید.
سؤالات متداول
1. انواع رینگ خودرو که در بازار موجود هستند، کداماند؟
انواع رینگ خودرو معمولاً در 4 دسته اصلی فولادی، آلومینیومی (مثل رینگ پنج پر خودرو)، آلیاژی و فیبرکربنی طبقهبندی میشوند. هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این مطلب به آنها اشاره کردیم!
2. ساختار رینگ خودرو شامل چه اجزایی است؟
ساختار رینگ خودرو شامل لبه (Bead)، دهانه وسط، پرهها، برآمدگی مهار، دریچه والو و آفست میشود.
3. چگونه میتوان از خرابی رینگ جلوگیری کرد؟
رانندگی با احتیاط، تنظیم فشار لاستیک، استفاده از لاستیکهای مناسب، بررسی دورهای و نرفتن روی چالههای عمیق. این موارد، از جمله مهمترین راهکارها برای افزایش عمر رینگ هستند.
آیا بزرگتر کردن سایز رینگ همیشه باعث بهبود عملکرد خودرو میشود؟
خیر، افزایش سایز رینگ میتواند ظاهر اسپرتتری ایجاد کند. با این حال ممکن است، نرمی سواری کاهش یابد و مصرف سوخت افزایش پیدا کند.
- چگونه میتوان رینگ آسیبدیده را تعمیر کرد؟ بسته به نوع آسیب، ترمیم خمیدگی، جوشکاری ترکهای کوچک یا تعویض کامل رینگ راهکارهای رایج هستند. در موارد شدید، تعویض گزینه ایمنتری است.