در کمتر از ۱۰ دقیقه سفیر تپسی شوید!

ثبت نام راننده تپسی
دانستنی موتور

10 مشکل رایج موتورسیکلت که هر موتورسوار باید بشناسد!

 مشکل رایج موتورسیکلت که هر راننده، به‌ویژه رانندگان فعال در ناوگان تپسی باکس باید آن را بدانند. وقتی موتورسیکلت ابزار کار شماست، هر ایراد کوچکی می‌تواند هم در درآمدتان تأثیر بگذارد و هم در ایمنی شما. اگر هنوز عضو تپسی باکس نشده‌اید، می‌توانید با چند کلیک ساده از طریق سایت یا اپلیکیشن تپسی ثبت‌نام کنید و به جمع موتورسواران تپسی‌باکس بپیوندید.

در این مقاله از بلاگ تپسی، سراغ ۱۰ مورد از رایج‌ترین مشکلات موتورسیکلت‌ها می‌رویم؛ ایراداتی که اگر به‌موقع تشخیص داده شوند، هزینه و دردسر زیادی را از شما دور می‌کنند.

10 مشکل رایج موتورسیکلت
مشکلات رایج موتور سیکلت

بهتر است ابتدا در جدول، رایج‌ترین مشکلات موتورسیکلت‌ها را ببینید؛ در ادامه، هرکدام را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم:

مشکل رایج موتورسیکلتعلامت اصلیاقدام فوری پیشنهادی
روشن نشدن موتورسیکلتاستارت نخوردن یا صدای کلیک هنگام روشن کردنبررسی باتری، شمع و اتصالات برق
کاهش شتاب یا قدرت موتورواکنش کند به گاز یا افت توان در سربالاییتمیز کردن فیلتر هوا و بررسی شمع
صداهای غیرعادی موتورصدای تق‌تق یا سوت از بخش موتوربررسی روغن و تنظیم سوپاپ‌ها
دود غیرعادی اگزوزدود آبی، سفید یا سیاه از لوله اگزوزتعویض فیلتر هوا و بررسی واشر سرسیلندر
لرزش بیش از حد هنگام حرکتلرزش فرمان یا بدنه در سرعت بالاتنظیم باد تایر و بالانس چرخ‌ها
مشکل در ترمزگیریترمز نرم یا با واکنش دیربررسی مایع ترمز و لنت‌ها
نشتی روغنمشاهده روغن زیر موتوربررسی واشرها و اتصالات کارتل
داغ شدن بیش از حد موتوربوی سوختگی یا حرارت زیاد از بدنهکنترل سطح خنک‌کننده و روغن موتور
خرابی باتری یا دینامکم‌نور شدن چراغ‌ها یا استارت نزدنبررسی شارژ و اتصالات باتری
ساییدگی زنجیر و دنده‌هاصدای تق‌تق یا کشش نامنظم زنجیرروغن‌کاری و تعویض زنجیر و دنده‌ها

روشن نشدن موتورسیکلت

روشن نشدن موتورسیکلت از آن دسته مشکلاتی است که تقریباً هر موتورسوار تجربه‌اش را دارد. گاهی با چرخاندن کلید یا فشردن دکمه استارت، هیچ واکنشی از موتور دیده نمی‌شود یا فقط صدای کلیک ضعیفی شنیده می‌شود. این اتفاق معمولاً به دلیل ضعف باتری، خرابی اتصالات یا وجود ایراد در سیستم برق رخ می‌دهد.

اگر پس از چندبار تلاش موتورتان روشن نشد، احتمالاً نیاز به بررسی تخصصی دارد. بی‌توجهی به چنین نشانه‌ای می‌تواند در آینده به خرابی‌های پرهزینه‌تر منجر شود، بنابراین بهتر است با سرویس منظم و بررسی دوره‌ای، از بروز این مشکل جلوگیری  کنید.

روشن نشدن موتور سیکلت
روشن نشدن موتور سیکلت

کاهش شتاب یا قدرت موتور

کاهش شتاب یا افت قدرت موتور معمولاً آرام و تدریجی خودش را نشان می‌دهد؛ جایی که احساس می‌کنید گاز می‌دهید، اما موتور مثل قبل پاسخ نمی‌دهد. این اتفاق ممکن است از گرفتگی فیلتر هوا، خرابی شمع یا اختلال در سوخت‌رسانی ناشی شود، اما گاهی هم فرسودگی زنجیر و چرخ‌دنده‌ها یا فشار نامناسب تایرها مقصرند. 

بی‌توجهی به این افت عملکرد فقط به معنی شتاب کمتر نیست، بلکه مصرف سوخت را بالا می‌برد و در بلندمدت عمر مفید موتورسیکت را کاهش می‌دهد. 

صداهای غیرعادی از موتور

صدای غیرعادی از موتور، زبان هشداردهنده‌ای است که نباید نادیده گرفته شود. گاهی صدای تق‌تق، غژغژ یا سوت در هنگام گاز دادن، نشانه‌ای از اصطکاک بیش از حد یا تنظیم نبودن بخش‌های داخلی موتور است. 

دلایلش می‌تواند از روغن بی‌کیفیت گرفته تا فرسودگی زنجیر تایم یا بلبرینگ‌ها متفاوت باشد. این صداها معمولاً در ابتدا خفیف هستند، اما اگر بی‌توجه از کنارشان بگذرید، به مرور شدت می‌گیرند و ممکن است به خرابی جدی منجر شوند.

صداهای غیرعادی از موتور
صداهای غیرعادی از موتور

دود غیرعادی اگزوز

وقتی از اگزوز موتورسیکلت دود با رنگ یا بوی غیرمعمول خارج می‌شود، به این معناست که یکی از بخش‌های حیاتی موتور دچار اختلال شده است. این وضعیت معمولاً به دلیل ایراد در سیستم سوخت‌رسانی، روغن‌سوزی یا نشت مایعات به داخل سیلندر رخ می‌دهد. در ادامه دلایل ایجاد هر نوع دود را آورده‌ایم:

علت ایجاد هر نوع دود

  • دود سیاه: نسبت سوخت به هوا نامناسب است (موتور غنی کار می‌کند) و بنزین سوخته کامل وارد اگزوز می‌شود.
  • دود آبی-خاکستری: روغن وارد محفظه احتراق شده و با ترکیب سوخت و هوا می‌سوزد.
  • دود سفید غلیظ: ممکن است آب یا ضدیخ وارد محفظه احتراق شده باشد، نشانه‌ای از واشر سرسیلندر یا ترک در سرسیلندر است.

به‌طور کلی، تغییر در رنگ یا بوی دود اگزوز را نباید نادیده گرفت. این مسئله معمولاً نشانه‌ی زودهنگامی از خرابی در موتور است. انجام سرویس‌های منظم، استفاده از روغن و سوخت باکیفیت، و بررسی دوره‌ای فیلترها می‌تواند مانع از بروز این مشکل و هزینه‌های سنگین تعمیر شود.

لرزش بیش از حد در هنگام حرکت

وقتی موتورسیکلت بیش از حد می‌لرزد، یعنی یکی از اجزای اصلی در تعادل یا اتصال دچار مشکل شده است. این لرزش‌ها معمولاً در سرعت‌های مشخص خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانند حاصل نامیزانی تایرها، تاب داشتن رینگ، فرسودگی زنجیر یا شل بودن اتصالات موتور باشند. هرچند در نگاه اول مسئله‌ای ساده به‌نظر می‌رسد، اما بی‌توجهی به آن در طولانی‌مدت باعث استهلاک قطعات و کاهش ایمنی می‌شود. 

10 مشکل رایج موتور سیکلت
لرزش بیش از حد هنگام حرکت

مشکل در ترمزگیری

ترمزگیری ضعیف از خطرناک‌ترین نشانه‌هایی است که نباید حتی برای لحظه‌ای نادیده گرفته شود. وقتی پدال یا اهرم ترمز نرم می‌شود، فاصله توقف افزایش پیدا می‌کند یا صدایی غیرعادی از چرخ‌ها شنیده می‌شود، یعنی سیستم ترمز در وضعیت مناسبی نیست. 

این مشکل معمولاً به دلیل کاهش مایع ترمز، وجود هوا در خطوط یا فرسودگی لنت‌ها و دیسک‌ها به وجود می‌آید. بررسی منظم اجزای ترمز، حفظ سطح مایع و تعویض به‌موقع لنت‌ها تنها چند اقدام ساده‌اند که می‌توانند تفاوت بین توقف به‌موقع و یک حادثه جدی را رقم بزنند.

مشکل در ترمزگیری
مشکل در ترمز گیری

نشتی روغن

وقتی بعد از توقف موتور، کف زمین یا دیواره‌ها چرب می‌شوند، احتمالاً سیستم روغن‌کاری دچار مشکل شده است. علت می‌تواند شل شدن پیچ‌های تخلیه، ترک خوردن کارتل یا فرسودگی واشرها و گسکت‌ها باشد. 

ادامه رانندگی در این وضعیت باعث افت سطح روغن و در نتیجه افزایش اصطکاک و داغ شدن بیش از حد موتور می‌شود. شناسایی سریع محل نشتی و رفع آن، از آسیب‌های پرهزینه بعدی جلوگیری می‌کند و عملکرد موتور را در وضعیت پایدار نگه می‌دارد.

داغ شدن بیش از حد موتور

وقتی دمای موتور بالا می‌رود، عملکرد آن افت می‌کند و اصطکاک میان قطعات افزایش می‌یابد. این مشکل به‌دلیل پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده، کیفیت نامناسب روغن یا گرفتگی مسیر رادیاتور به وجود می‌آید. همچنین رانندگی طولانی در ترافیک یا با دور بالا فشار زیادی بر سیستم خنک‌کاری وارد می‌کند. 

کنترل منظم مایع خنک‌کننده و استفاده از روغن استاندارد، ساده‌ترین راه جلوگیری از داغ شدن موتور و حفظ سلامت آن است.

خرابی باتری یا دینام

اگر هنگام استارت‌زدن موتور روشن نمی‌شود، چراغ‌ها کم‌نور هستند یا در حین حرکت ناگهان خاموش می‌شوند، احتمال زیاد مشکل از باتری یا سیستم شارژ است. ولتاژ باتری را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. 

در صورت کاهش ولتاژ یا شارژ نشدن، باتری باید تعویض شود. اگر باتری سالم است ولی همچنان شارژ نمی‌شود، احتمال خرابی دینام یا رگولاتور زیاد است و باید توسط تعمیرکار بررسی گردد. 

خرابی دینام
خرابی دینام موتور

ساییدگی زنجیر و دنده‌ها

این دو قطعه مستقیماً وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ عقب را بر عهده دارند. با گذشت زمان، زنجیر به‌دلیل فشار و اصطکاک مداوم دچار کشیدگی یا خوردگی می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود دنده‌ها نیز فرسوده شوند و انتقال قدرت به‌درستی انجام نگیرد. نتیجه آن کاهش شتاب، ایجاد صدای تق‌تق و در موارد شدید، پریدن یا باز شدن زنجیر در حین حرکت است. 

مراقبت از موتور یعنی مراقبت از کار و درآمد شما

هرچقدر به سرویس دوره‌ای، روغن‌کاری و بررسی منظم قطعات اهمیت بدهید، موتور شما عملکرد بهتری خواهد داشت و هزینه تعمیرات آینده به حداقل می‌رسد. اگر از موتورسیکلت خود برای کار و درآمد استفاده می‌کنید، پیوستن به ناوگان تپسی باکس می‌تواند فرصتی مطمئن برای کسب درآمد پایدار و منظم باشد. 

در تپسی باکس، ساعت کاری دلخواه‌تان را انتخاب کنید، سفارش‌های متعدد دریافت کنید و از پشتیبانی و تسویه آنی بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

چرا موتورسیکلت من صبح‌ها سخت روشن می‌شود؟

اغلب به‌دلیل ضعیف بودن باتری، شمع کثیف یا سوخت نامرغوب است. بررسی و شارژ باتری یا تمیز کردن شمع معمولاً مشکل را حل می‌کند.

اگر موتور در حین حرکت ناگهان خاموش شود چه کنم؟

ابتدا سطح سوخت، باتری و سیم‌کشی را بررسی کنید. اگر همه چیز طبیعی بود، احتمال خرابی شمع یا ورود هوا به سیستم سوخت وجود دارد.

هر چند وقت یک‌بار باید موتورم را سرویس کنم؟

به‌طور میانگین هر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر باید سرویس دوره‌ای انجام شود تا روغن، فیلتر و قطعات کلیدی بررسی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا